Varför man inte vill rodda en container från Japan i onödan…

9 februari 2010, 15:27

Haft en strulig början av veckan med att för en kunds räkning ta emot en container innehållandes en bil från Japan. Låter kanske enkelt för en som i snitt en gång i månaden får egna 40 fot containrar med bilar i, men har nu upptäckt den kultur som råder när det är ”privatpersoner” skrivna på burkarna.

 

Mer eller mindre ökar byråkratin med 100% och servicen minskar lika mycket. Kort och gott skiter logistikföretag i dig som privatperson då du är ett ”en-gångs-gig” = fritt fram att ta bra betalat och skita i att ge god service så du återkommer!

 

 

Låter det som jag svartmålar saker för att uppmuntra er att låta oss som är etablerade rodda hela biten med att ta hem en bil? Jodå, jag förstår att ni vill tro det. Men lyssna på detta…

 

1. Logistikbolaget som enbart förmedlar kontakten mellan rederiet som skeppat containern från Japan tar en fin summa på 4000:- för det. Lite pappersjobb är det som ingår, hjälp med det praktiska att få ut godset från hamnen eller förmedla ett telenr. till där containern står ”kan vi tyvärr inte hjälpa dig med”. Tack!

 

2. Klarering hos Tullverket. Numera kräver Tullen ett antal godkännanden för att man ska kunna klarera gods, och det tar rätt mycket jobb att få samtliga och få ett TullID-nummer. Lyckligvis finns det företag som jättegärna hjälper dig med detta, priser från 1200:-/timmen!

 

3. Ordna att lossa godset i hamnen. Var tyvärr inte så enkelt som man hade hoppats. I de gamla dagarna när man privat tog hem containrar ihop med andra grabbar så var vi företagsamma och fick direkt kontakt med personal som jobbade i hamnen som hjälpte oss ”inofficiellt”. Numera är det säkerhetskrav hit och dit, för att du ska få hjälp med att ställa ner containern och bara rulla ut bilen tar firman i fråga som man måste anlita 2100:-. Tack tack!

 

4. Ordna transport från hamnen till dig. Med de skärpta kraven på E-behörighet och bil som inte får bli överlastad vart detta en svårare nöt att knäcka än jag trodde. Budget låg på 3000:- från Stockholm till Katrineholm, men det vart sönderslagen snabbt. Fy.

 

Känns iaf som man inte ska klaga på dom gånger man har liknande kostnader på fyra bilar istället för en enda sketen där 10 000:- går åt till ren luft egentligen.

 

Ville bara ventilera av mig lite så alla som haft förhoppningar om att ta hem bilar privat kanske ger det en chans till att tänka över saker innan de sätter ihop ekonomiska kalkylen och allt arbete som egentligen krävs…

 

Fredag kommer ”Svensk-Japanens” bil hem till oss. Följer upp på detta då…! 🙂



Kommentarer

3 kommentarer till “Varför man inte vill rodda en container från Japan i onödan…”


  • Brenna skriver:

    Kan tänka mig att bilden gör folk väldigt nervösa, spec om de har en bil på väg hem över havet as we speak! 🙂

  • Steffen skriver:

    Ser la inte så farligt ut, containrarna står kvar och större delen är ju ovanför vatten. Säkert bara vattenpiraterna som är ute och leker, bara å börja hinka så är allt under kontroll 😉

  • Micke_J skriver:

    Afrika-pirater??!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S "Series 8"
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S ”Series 8”
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)