MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00

Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande band?

Varför lägga ner flera år av resurser för att sätta en drivlina av högsta klass och effektregister- i en premiumbil?

 

Det finns inget logiskt svar. Ibland övergår drömmar och passion helt enkelt sunt förnuft…

 

År 2003 importerade Säljchef på SIAB Mikael ”Micke_J” Jarosinski sin första Toyota Soarer. Kärleken för denna mycket sällsynta modell hade fötts redan fem år tidigare på amerikanska bilforum, där den nya tidens turbobilar sopade mattan med moderna muskelbilar. Över ett decennium senare är det inte långt kvar till att bilen i sin första generations utförande kommer ut på gatan.

 

Redan nu avslöjar vi den färdiga motorspecen för vad vi håller på att bygga. Mycket annat pågår samtidigt, arbetet fortskrider sakta men säkert. Missa inte våran SUPERIOR BLOG som regelbundet uppdaterar er om läget…

 

SPECIFICATIONS: SUPERIOR IMPORTS200MPH” SOARER

VEHICLE

TOYOTA SOARER JZZ31-00 

OWNER

Mikael ”Micke_J” Jarosinski – Superior Imports AB

EXECUTIVE ENGINEERS

Anders Lönnqvist (A.L), Martin Gustavsson – Superior Imports AB

ENGINE TYPE

2JZ-GTE JZA80

TOTAL ENGINE DISP.

3210cc

MAX BOOST

1.9kg/cm²(~27 PSI)

MAX POWER

   ps /    rpm

MAX TORQUE

    kgm /     rpm

SETUP PARTS

CAMSHAFT

HKS (INT/EXH) 264, 9.0/264, 9.0, HKS Custom 5-stud Camgears

VALVE

Toyota OEM

VALVE SPRING/RETAINER

Crower Valvetrain (15% stronger springs / Titanium Retainers)

ENGINE HARDWARE

ARP (Automotive Racing Products) Studs, Cosworth Race bearings

HEAD GASKET

Toyota OEM

PISTON

JE Pistons ø86.5mm Forged (Custom A.L “JUN 3.2 Stroker kit spec”)

CONNECTING ROD

JUN Super Connecting Rod (3.2 Stroker kit)

CRANKSHAFT

JUN Full-counter Billet Crankshaft (3.2 Stroker kit)

TURBINE

TRUST T88H 34D-22cm²

WASTEGATE

HKS GT 60mm Race

IGNITION

6x Individual CDI amp. Coils.

INTERCOOLER

TRUST 2 Layer Type R-SPL HG 100mm

PIPING

Superior Imports custom MajoR spec (Dump-valve eliminated).

INT MANIFOLD

JUN Prototype(JUN GT-Surge tank)

EXH MANIFOLD

TRUST (WG Piping modified)

MUFFLER

Superior Imports custom MajoR spec (100mm à 2x 75mm).

OIL COOLER

TRUST #16 Type

ENGINE OIL

Superior Imports Hi-spec 5/40W

RADIATOR

Toyota OEM

FUEL/BOOST CONTROLLER

Autronic SM4 stand-alone EMS (Setup by A.L) / GReddy ECV

FUEL SYSTEM

JUN Injector 890cc / HKS Fuelrail+Regulator / BOSCH 044 x2 Pump

PULLEY ASSEMBLY

ATi Super Crankshaft dampener, GReddy Pulley kit. (AC eliminated)

CLUTCH

RPS CARBON/CARBON Dual plate Drag/street, RPS Light. flywheel

TRANSMISSION

JZA80 6-speed Getrag V160

DIFF RATIO

3.266

LSD

JZA80 Torsén US-spec OEM

DRIVESHAFT

CARBON Custom Lightened SC300 spec

BRAKES

Project MU 355mm/6 pot (FRONT), JZA80 2 pot (REAR)

SUSPENSION

Toyota OEM JZZ31 (DRAG) / HKS Hipermax III (STREET/TRACK)

Detta är Superior Imports

Läs mer

Bilar till salu

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.
Vår senaste video

Se en av våra demobilar

GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]