Välj någon av våra tjänster

GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7

För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka på gatan: argare än någonsin! Äntligen ger Martin ”Gzon” Gustavsson och Superior Imports sig på ett tre-rotors bygge. I samband med detta får HELA chassiet också en genomsyn!

 

Den heliga Graalen för alla wankelmotor-entusiaster är den mytomspunna 20B motorn med tre rotorer. Då Mazda RX-7 aldrig levererades med denna motor från fabrik handlar det om custom-bygge utan dess like för att uppnå denna fulländade matchning.

 

Martin ”Gzon” Gustavsson släpper i samband med detta på alla spärrar när det gäller att tillämpa sina enorma kunskaper om Mazda RX-7 FD3S för att få maximal prestanda ur en gatbil. Specen nedan avser endast chassiet för tillfället, FÖLJ SUPERIOR BLOG för att hela tiden få det senaste om detta bygge…

 

Chassi:

Quantum Coilovers med Swiftfjädrar (Re-amemiya)
Super pro bussningskit
Cusco toe armar med uniballs
Cusco trailing armar med uniballs
Racing beat krängningshämmare fram, förstärkta stag.
Modifierad styrväxel för 20B montering
Förstärkt powerframe
99-spec subframe bak
Kaaz 1.5 vägs diff i 99-spec hus

Fälgar, däck och bromsar

Advan Racing RS 9×19″ med Dunlop SP Sport maxx 245/30-19 fram
Advan Racing RS 10×19″ med Dunlop SP Sport maxx 275/30-19 bak

Autoexe skivor med flytande alu-bells, 315mm både fram och bak.
F50 Brembo ok fram, RZ ok bak. Stålomspunna bromsslangar.

Interiör / Inredning

Originalstolar omklädda i buffelläder, förarstolen urgröpt för att sitta djupare.
Nardi ratt från 99+ modifierad med original farthållare.
Dashpod med Defi link mätare, Re-amemiya steering column pod med Defi link mätare.

Exteriör / Styling

Lackad i Mazda Velocity red Mica
Nedlackad R1 läpp
Mazdaspeed tillvalskjolar -98 spec
Lackade mudflaps
Egentillverkat light kit
Vita sidoblinkers, rödtonade sidoreflexer
-99 spec vinge (ej monterad ännu)

MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00

Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande band?

Varför lägga ner flera år av resurser för att sätta en drivlina av högsta klass och effektregister- i en premiumbil?

 

Det finns inget logiskt svar. Ibland övergår drömmar och passion helt enkelt sunt förnuft…

 

År 2003 importerade Säljchef på SIAB Mikael ”Micke_J” Jarosinski sin första Toyota Soarer. Kärleken för denna mycket sällsynta modell hade fötts redan fem år tidigare på amerikanska bilforum, där den nya tidens turbobilar sopade mattan med moderna muskelbilar. Över ett decennium senare är det inte långt kvar till att bilen i sin första generations utförande kommer ut på gatan.

 

Redan nu avslöjar vi den färdiga motorspecen för vad vi håller på att bygga. Mycket annat pågår samtidigt, arbetet fortskrider sakta men säkert. Missa inte våran SUPERIOR BLOG som regelbundet uppdaterar er om läget…

 

SPECIFICATIONS: SUPERIOR IMPORTS200MPH” SOARER

VEHICLE

TOYOTA SOARER JZZ31-00 

OWNER

Mikael ”Micke_J” Jarosinski – Superior Imports AB

EXECUTIVE ENGINEERS

Anders Lönnqvist (A.L), Martin Gustavsson – Superior Imports AB

ENGINE TYPE

2JZ-GTE JZA80

TOTAL ENGINE DISP.

3210cc

MAX BOOST

1.9kg/cm²(~27 PSI)

MAX POWER

   ps /    rpm

MAX TORQUE

    kgm /     rpm

SETUP PARTS

CAMSHAFT

HKS (INT/EXH) 264, 9.0/264, 9.0, HKS Custom 5-stud Camgears

VALVE

Toyota OEM

VALVE SPRING/RETAINER

Crower Valvetrain (15% stronger springs / Titanium Retainers)

ENGINE HARDWARE

ARP (Automotive Racing Products) Studs, Cosworth Race bearings

HEAD GASKET

Toyota OEM

PISTON

JE Pistons ø86.5mm Forged (Custom A.L “JUN 3.2 Stroker kit spec”)

CONNECTING ROD

JUN Super Connecting Rod (3.2 Stroker kit)

CRANKSHAFT

JUN Full-counter Billet Crankshaft (3.2 Stroker kit)

TURBINE

TRUST T88H 34D-22cm²

WASTEGATE

HKS GT 60mm Race

IGNITION

6x Individual CDI amp. Coils.

INTERCOOLER

TRUST 2 Layer Type R-SPL HG 100mm

PIPING

Superior Imports custom MajoR spec (Dump-valve eliminated).

INT MANIFOLD

JUN Prototype(JUN GT-Surge tank)

EXH MANIFOLD

TRUST (WG Piping modified)

MUFFLER

Superior Imports custom MajoR spec (100mm à 2x 75mm).

OIL COOLER

TRUST #16 Type

ENGINE OIL

Superior Imports Hi-spec 5/40W

RADIATOR

Toyota OEM

FUEL/BOOST CONTROLLER

Autronic SM4 stand-alone EMS (Setup by A.L) / GReddy ECV

FUEL SYSTEM

JUN Injector 890cc / HKS Fuelrail+Regulator / BOSCH 044 x2 Pump

PULLEY ASSEMBLY

ATi Super Crankshaft dampener, GReddy Pulley kit. (AC eliminated)

CLUTCH

RPS CARBON/CARBON Dual plate Drag/street, RPS Light. flywheel

TRANSMISSION

JZA80 6-speed Getrag V160

DIFF RATIO

3.266

LSD

JZA80 Torsén US-spec OEM

DRIVESHAFT

CARBON Custom Lightened SC300 spec

BRAKES

Project MU 355mm/6 pot (FRONT), JZA80 2 pot (REAR)

SUSPENSION

Toyota OEM JZZ31 (DRAG) / HKS Hipermax III (STREET/TRACK)

GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R

Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin ”Gzon” Gustavsson haft att göra med Mazdas flaggskeppsmodell RX-7 FD3S- kan  vi intyga att vi sett det mesta.

 

Ett privelegium utan dess like, men det ställer väldigt höga krav på vad man till vardags skulle vilja glänsa i en varm söndagseftermiddag.

 

Egentligen har svaret varit självklart många år för de sanna RX-7 entusiasterna. Den till 1500 exemplar begränsade utgåvan 2002 kallad ”Spirit-R” är i bilvärlden ett unikt modernt samlarobjekt. Därför har tankarna hos Martin alltid varit där trots svindlande höga priser i Japan p.g.a. hög popularitet och lågt utbud. Sommaren 2008 dök dock ett objekt utöver det vanliga upp på auktionen och drömmen gick äntligen i uppfyllelse.

 

Bilen förädlades ytterligare när den kom till Sverige. Ett specialkonstruerat ”Boost up” kit som bibehöll originalstuket monterades och bilen har nu prestanda utan problem jämförbar med Porsche 911 Turbo. Tanken är dock inte att denna bil skall tävlas med, den gör sig allra bäst på gatan eller vårsolen en söndagseftermiddag. Eller varför inte på en träff nära dig, för att konceptuellt visa att det inte finns några gränser för vad man kan hitta i Japan med rätt leverantör?

 

 

Effekt / Vridmoment (kortfakta) 280 hk / 314 Nm 
Motor, växellåda och avgassystem 1.3 liters Wankel med dubbla turbos. Sjukt brett effektregister. Fullt ladd mellan 2500-8000rpmHKS Twinpower tändförstärkare
Apexi Högflödeskatalysator
Kakimoto 3″ rostfritt catback.5 växlad manuell
Mazdaspeed short shift 
Effekt och prestanda (ingående) Original 280Hk/314Nm
0-100km/h på 4.9 sek enligt Mazda. 
Chassi: Dubbla A armar och McPherson fram, Multilänk med McPherson bak. Både fram och bakvagn fullt justerbara redan från fabrik.Cusco Zero-R coilovers 
Fälgar, däck och bromsar Volk racing GT-N 9×18″ fram, 10×18″ bak. Bridgestone sulor, 225/265.
Borrade 315mm skivor runt om original.Endless CC-X bromsbelägg. 
Interiör / Inredning Original Recaro skalstolar i kevlar.
Blitz turbotimer. 
Bilstereo och multimedia Carosseria (Pioneers japanska presandaserie) dubbeldin stereo. Har faktiskt aldrig använt den så jag vet inte hur den låter. Motorljudet är underbart så jag har inte kännt behovet. 
Exteriör / Styling Autoexe front lip
Autoexe side skirts
Autoexe rear skirt
Autoexe wing blade
Ganador backspeglar i kolfiberlook
Knightsport light kit, modifierade med E-märkta lampor för svenska lagkrav.

 

Superior ”STREET MONSTER” Supra -98

Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett minnesvärt första intryck av Superior Imports.

 

När vi gav oss på att bygga ett widebody som endast finns på ett fåtal bilar i hela världen, designat av konceptstudion ”Tamon Design Company” i Japan, så visste vi att vi hade mycket att bita i. När vi därefter även bestämde oss att som första företag i Sverige ge oss på en 2JZ-GTE motor med VVT-i och singelturbokonvertera så måste de flesta trott vi hade alldeles för lite att göra med våra resurser (eller har ett par skruvar lösa).

 

Faktum är att Supran visar allra bäst av våra demobilar vilken bredd vi har som företag. Den har ALLT en gatbil ska ha, en ovanligt lyckad kompromiss av show, prestanda och gatbilsvänlighet. Sedan vi byggde klar den har den gått land och rike runt och deltagit i flera evenemang. Vi är stolta över att idag anse den som ”färdig”. Ett ytterligare steg vore att undermedvetet inrikta sig på ett specifikt område i hobbyn. För ibland vill man bara ha riktigt kul och gärna få folk att vända på huvudet, eller hur?

 

SPECIFICATIONS: SUPERIOR IMPORTS  “STREET MONSTER” SUPRA

VEHICLE

TOYOTA SUPRA JZA80 -98 

OWNER

Superior Imports AB

EXECUTIVE ENGINEERS

Martin “Gzon” Gustavsson & Mikael “Micke_J” Jarosinski

ENGINE TYPE

2JZ-GTE VVT-i

TOTAL ENGINE DISP.

2997cc

MAX BOOST

1.5kg/cm²(~21 PSI)

MAX POWER

   ps /    rpm

MAX TORQUE

    kgm /     rpm

SETUP PARTS

CAMSHAFT

Toyota OEM VVT-i (INT/EXH) variable, 7.88/233, 8,4

HEAD INTERNALS

Toyota OEM

HEAD GASKET

Toyota OEM Steel

PISTON

Toyota OEM 86mm ø

CONNECTING ROD

Toyota OEM

CRANKSHAFT

Toyota OEM Forged

TURBINE

HKS T04R 63mm inducer / 0.96 outlet (~600-650PS Output)

WASTEGATE

2x HKS GT 40mm

IGNITION

Toyota OEM coils & JDM Custom DLi amplifier.

INTERCOOLER

Blitz LM V-spec 102mm

PIPING

Blitz LM + Superior Imports custom (GReddy Type-R dumpvalve)

INT MANIFOLD

Toyota OEM

EXH MANIFOLD

HKS Stainless steel tubular (Twin wastegate modification)

MUFFLER

MiNES full 4” titanium exhaust, Superior Imports custom downpipe

OIL COOLER

TRUST #16 Type

ENGINE OIL

Superior Imports Hi-spec 5/40W

RADIATOR

KOYORAD Aluminum racespec.

FUEL/BOOSTCONTROL

Toyota OEM ECU + GReddy E-manage Ultimate / Blitz SBC-I color

FUEL SYSTEM

Custom 550cc injectors / Toyota OEM fuelrail + SARD Regulator / Superior Imports custom modified JZA80 JDM x2 Pump

CLUTCH

OS Giken Twin-plate clutch + Light. flywheel

TRANSMISSION

JZA80 6-speed Getrag V161

DIFF RATIO

3.266

LSD

JZA80 Torsén JDM-spec OEM

BRAKES

Toyota (Sumitomo) 4-pot 325mm (FRONT), JZA80 2 pot (REAR)

SUSPENSION/WHEELS

HKS Hipermax III/18” Custom WORK wheels (F: 255 9”/R: 295 12.5”)

 

 

 

 

Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R

Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på frammarsch över resten av världen.

 

Förra sommaren arrangerade vi Sveriges första officiella Time Attack race på Mantorp Park (Japmeet 2008). Vi placerade oss tvåa med en högst vardaglig setup på vårat vita monster. Ett gäng betydligt mer påkostade bilar från Norge och inriker konkurrenter fick se sig slagna.  Nu höjer Martin ”Gzon” Gustavsson ribban ytterligare för att krypa ännu längre ner i 1.2x.xx tider på Mantorp Park och anta kampen från samtliga som vågar utmana!

UPPDATERAT 1/7: Idag har bilen presterat 1.24,9 på Mantorp Park med Alx Danielsson bakom ratten och en totalvikt på 1750kg! Bilder från träffen finns nedan.

 

SPECIFICATIONS: SUPERIOR IMPORTSTime-Attack” R34 GTR

VEHICLE

Nissan Skyline R34 GTR V-Spec -99 

OWNER

Martin ”Gzon” Gustavsson  – Superior Imports AB

EXECUTIVE ENGINEERS

Martin Gustavsson – Superior Imports AB

ENGINE TYPE

RB26Dett

TOTAL ENGINE DISP.

2738cc

MAX BOOST

1.6kg/cm²(~23 PSI)

MAX POWER

   ps /    rpm

MAX TORQUE

    kgm /     rpm

SETUP PARTS

CAMSHAFT

Tomei Procam (INT/EXH) 260, 10.25/260, 10.25, Tomei Camgears

VALVE

Nissan OEM

VALVE SPRING/RETAINER

Tomei Type-B (stronger springs / Titanium Retainers)

ENGINE HARDWARE

Tomei Studs, Cosworth Race bearings

HEAD GASKET

Tomei 1.5mm

PISTON

Tomei forged Pistons ø86.5mm Forged (2.8 Stroker kit)

CONNECTING ROD

Tomei forged H beam Connecting Rod (2.8 Stroker kit)

CRANKSHAFT

Tomei Forged Crankshaft (2.8 Stroker kit)

TURBINE

Tomei Arms 7660

WASTEGATE

Tomei Acurators

IGNITION

Splitfire coil pack, HKS Twin power DLI

INTERCOOLER

ARC M109 BNR34

PIPING

HKS piping kit

INT MANIFOLD

Nissan OEM

EXH MANIFOLD

Sunline Racing

EXHAUST

Sunline Racing Dump pipes, HKS Frontpipe, Amuse Titanium 3.5” Catback

OIL COOLER

HKS #13 Type

ENGINE OIL

Superior Imports Hi-spec 0/50W

RADIATOR

Koyo Aluminium

FUEL/BOOST CONTROLLER

Tomei ECU

FUEL SYSTEM

Nismo Injector 700cc / Tomei Fuelrail+Regulator / Tomei 276L Pump

PULLEY ASSEMBLY

ATi Super Crankshaft dampener, GReddy Pulley kit.

CLUTCH

HKS GD Clutch Max Dual plate.

TRANSMISSION

6-speed Getrag

DIFF RATIO

Stock

LSD

ATS 1.5 Carbon front LSD, OEM V-spec Rear active LSD

OIL SUMP

Custom trap door extended sump

BRAKES

Nissan OEM with Endless CC-X Pads

SUSPENSION/WHEELS

HKS Hipermax PRO Coilovers / VOLK FORGED RE30 10×18”

 

 

 

 

 

 

 

Hittar du inte vad du söker?

Läs mer

Tänk att kunna köpa direkt från källan i Japan. Utbudet är gigantiskt och priserna för fina bilar närmast otroliga. Varför inte? Vi gör det dagligen.
Läs här hur du steg för steg använder våran tjänst för direktköp i Japan! » Steg-för-steg Importguiden

Se en av våra demobilar

Superior "STREET MONSTER" Supra -98
Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.