Välj någon av våra tjänster

MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00

Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande band?

Varför lägga ner flera år av resurser för att sätta en drivlina av högsta klass och effektregister- i en premiumbil?

 

Det finns inget logiskt svar. Ibland övergår drömmar och passion helt enkelt sunt förnuft…

 

År 2003 importerade Säljchef på SIAB Mikael ”Micke_J” Jarosinski sin första Toyota Soarer. Kärleken för denna mycket sällsynta modell hade fötts redan fem år tidigare på amerikanska bilforum, där den nya tidens turbobilar sopade mattan med moderna muskelbilar. Över ett decennium senare är det inte långt kvar till att bilen i sin första generations utförande kommer ut på gatan.

 

Redan nu avslöjar vi den färdiga motorspecen för vad vi håller på att bygga. Mycket annat pågår samtidigt, arbetet fortskrider sakta men säkert. Missa inte våran SUPERIOR BLOG som regelbundet uppdaterar er om läget…

 

SPECIFICATIONS: SUPERIOR IMPORTS200MPH” SOARER

VEHICLE

TOYOTA SOARER JZZ31-00 

OWNER

Mikael ”Micke_J” Jarosinski – Superior Imports AB

EXECUTIVE ENGINEERS

Anders Lönnqvist (A.L), Martin Gustavsson – Superior Imports AB

ENGINE TYPE

2JZ-GTE JZA80

TOTAL ENGINE DISP.

3210cc

MAX BOOST

1.9kg/cm²(~27 PSI)

MAX POWER

   ps /    rpm

MAX TORQUE

    kgm /     rpm

SETUP PARTS

CAMSHAFT

HKS (INT/EXH) 264, 9.0/264, 9.0, HKS Custom 5-stud Camgears

VALVE

Toyota OEM

VALVE SPRING/RETAINER

Crower Valvetrain (15% stronger springs / Titanium Retainers)

ENGINE HARDWARE

ARP (Automotive Racing Products) Studs, Cosworth Race bearings

HEAD GASKET

Toyota OEM

PISTON

JE Pistons ø86.5mm Forged (Custom A.L “JUN 3.2 Stroker kit spec”)

CONNECTING ROD

JUN Super Connecting Rod (3.2 Stroker kit)

CRANKSHAFT

JUN Full-counter Billet Crankshaft (3.2 Stroker kit)

TURBINE

TRUST T88H 34D-22cm²

WASTEGATE

HKS GT 60mm Race

IGNITION

6x Individual CDI amp. Coils.

INTERCOOLER

TRUST 2 Layer Type R-SPL HG 100mm

PIPING

Superior Imports custom MajoR spec (Dump-valve eliminated).

INT MANIFOLD

JUN Prototype(JUN GT-Surge tank)

EXH MANIFOLD

TRUST (WG Piping modified)

MUFFLER

Superior Imports custom MajoR spec (100mm à 2x 75mm).

OIL COOLER

TRUST #16 Type

ENGINE OIL

Superior Imports Hi-spec 5/40W

RADIATOR

Toyota OEM

FUEL/BOOST CONTROLLER

Autronic SM4 stand-alone EMS (Setup by A.L) / GReddy ECV

FUEL SYSTEM

JUN Injector 890cc / HKS Fuelrail+Regulator / BOSCH 044 x2 Pump

PULLEY ASSEMBLY

ATi Super Crankshaft dampener, GReddy Pulley kit. (AC eliminated)

CLUTCH

RPS CARBON/CARBON Dual plate Drag/street, RPS Light. flywheel

TRANSMISSION

JZA80 6-speed Getrag V160

DIFF RATIO

3.266

LSD

JZA80 Torsén US-spec OEM

DRIVESHAFT

CARBON Custom Lightened SC300 spec

BRAKES

Project MU 355mm/6 pot (FRONT), JZA80 2 pot (REAR)

SUSPENSION

Toyota OEM JZZ31 (DRAG) / HKS Hipermax III (STREET/TRACK)

GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R

Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin ”Gzon” Gustavsson haft att göra med Mazdas flaggskeppsmodell RX-7 FD3S- kan  vi intyga att vi sett det mesta.

 

Ett privelegium utan dess like, men det ställer väldigt höga krav på vad man till vardags skulle vilja glänsa i en varm söndagseftermiddag.

 

Egentligen har svaret varit självklart många år för de sanna RX-7 entusiasterna. Den till 1500 exemplar begränsade utgåvan 2002 kallad ”Spirit-R” är i bilvärlden ett unikt modernt samlarobjekt. Därför har tankarna hos Martin alltid varit där trots svindlande höga priser i Japan p.g.a. hög popularitet och lågt utbud. Sommaren 2008 dök dock ett objekt utöver det vanliga upp på auktionen och drömmen gick äntligen i uppfyllelse.

 

Bilen förädlades ytterligare när den kom till Sverige. Ett specialkonstruerat ”Boost up” kit som bibehöll originalstuket monterades och bilen har nu prestanda utan problem jämförbar med Porsche 911 Turbo. Tanken är dock inte att denna bil skall tävlas med, den gör sig allra bäst på gatan eller vårsolen en söndagseftermiddag. Eller varför inte på en träff nära dig, för att konceptuellt visa att det inte finns några gränser för vad man kan hitta i Japan med rätt leverantör?

 

 

Effekt / Vridmoment (kortfakta) 280 hk / 314 Nm 
Motor, växellåda och avgassystem 1.3 liters Wankel med dubbla turbos. Sjukt brett effektregister. Fullt ladd mellan 2500-8000rpmHKS Twinpower tändförstärkare
Apexi Högflödeskatalysator
Kakimoto 3″ rostfritt catback.5 växlad manuell
Mazdaspeed short shift 
Effekt och prestanda (ingående) Original 280Hk/314Nm
0-100km/h på 4.9 sek enligt Mazda. 
Chassi: Dubbla A armar och McPherson fram, Multilänk med McPherson bak. Både fram och bakvagn fullt justerbara redan från fabrik.Cusco Zero-R coilovers 
Fälgar, däck och bromsar Volk racing GT-N 9×18″ fram, 10×18″ bak. Bridgestone sulor, 225/265.
Borrade 315mm skivor runt om original.Endless CC-X bromsbelägg. 
Interiör / Inredning Original Recaro skalstolar i kevlar.
Blitz turbotimer. 
Bilstereo och multimedia Carosseria (Pioneers japanska presandaserie) dubbeldin stereo. Har faktiskt aldrig använt den så jag vet inte hur den låter. Motorljudet är underbart så jag har inte kännt behovet. 
Exteriör / Styling Autoexe front lip
Autoexe side skirts
Autoexe rear skirt
Autoexe wing blade
Ganador backspeglar i kolfiberlook
Knightsport light kit, modifierade med E-märkta lampor för svenska lagkrav.

 

Hittar du inte vad du söker?

Läs mer

Se en av våra demobilar

GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]