GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R

Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin ”Gzon” Gustavsson haft att göra med Mazdas flaggskeppsmodell RX-7 FD3S- kan  vi intyga att vi sett det mesta.

 

Ett privelegium utan dess like, men det ställer väldigt höga krav på vad man till vardags skulle vilja glänsa i en varm söndagseftermiddag.

 

Egentligen har svaret varit självklart många år för de sanna RX-7 entusiasterna. Den till 1500 exemplar begränsade utgåvan 2002 kallad ”Spirit-R” är i bilvärlden ett unikt modernt samlarobjekt. Därför har tankarna hos Martin alltid varit där trots svindlande höga priser i Japan p.g.a. hög popularitet och lågt utbud. Sommaren 2008 dök dock ett objekt utöver det vanliga upp på auktionen och drömmen gick äntligen i uppfyllelse.

 

Bilen förädlades ytterligare när den kom till Sverige. Ett specialkonstruerat ”Boost up” kit som bibehöll originalstuket monterades och bilen har nu prestanda utan problem jämförbar med Porsche 911 Turbo. Tanken är dock inte att denna bil skall tävlas med, den gör sig allra bäst på gatan eller vårsolen en söndagseftermiddag. Eller varför inte på en träff nära dig, för att konceptuellt visa att det inte finns några gränser för vad man kan hitta i Japan med rätt leverantör?

 

 

Effekt / Vridmoment (kortfakta) 280 hk / 314 Nm 
Motor, växellåda och avgassystem 1.3 liters Wankel med dubbla turbos. Sjukt brett effektregister. Fullt ladd mellan 2500-8000rpmHKS Twinpower tändförstärkare
Apexi Högflödeskatalysator
Kakimoto 3″ rostfritt catback.5 växlad manuell
Mazdaspeed short shift 
Effekt och prestanda (ingående) Original 280Hk/314Nm
0-100km/h på 4.9 sek enligt Mazda. 
Chassi: Dubbla A armar och McPherson fram, Multilänk med McPherson bak. Både fram och bakvagn fullt justerbara redan från fabrik.Cusco Zero-R coilovers 
Fälgar, däck och bromsar Volk racing GT-N 9×18″ fram, 10×18″ bak. Bridgestone sulor, 225/265.
Borrade 315mm skivor runt om original.Endless CC-X bromsbelägg. 
Interiör / Inredning Original Recaro skalstolar i kevlar.
Blitz turbotimer. 
Bilstereo och multimedia Carosseria (Pioneers japanska presandaserie) dubbeldin stereo. Har faktiskt aldrig använt den så jag vet inte hur den låter. Motorljudet är underbart så jag har inte kännt behovet. 
Exteriör / Styling Autoexe front lip
Autoexe side skirts
Autoexe rear skirt
Autoexe wing blade
Ganador backspeglar i kolfiberlook
Knightsport light kit, modifierade med E-märkta lampor för svenska lagkrav.

 

Detta är Superior Imports

Läs mer

Bilar till salu

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.
Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]