Photoshoot: Superior Widebody Supra – av Lukas Bramstedt

19 maj 2009, 04:49

Lukas Bramstedt är en ung väldigt talangfull fotograf som vi kom i kontakt med förra året då han snappade upp mer än en bild på våra demobilar runtom träffarna i Sverige under förra året.

 

Lagom till ”En dag på strippen” Emmaboda bestämde vi oss för att mötas upp i Oskarshamn kvällen innan evenemanget med målet att ta några fantastifulla bilder på bilen. Här är resultatet, högupplösta bilder för skrivbordsunderlägg kommer längre fram. Tack än en gång till Lukas som verkligen lockat fram det bästa ur Supran!

 

Från vänster: Lukas Bramstedt, Mikael ”Micke_J” Jarosinski, Marcus Brenander och Dennis Pöldre.


SUPERSTAGE MED ATTITUDE MOTOR 2008

Superstage hör till bland det roligaste vi vet. Tyvärr gavs inte så många tillfällen för det i år jämför med förra året då vi bl.a. slog rekordet i grenen när det gäller gatdäck. Gzons bruksbil Maxda 3 MPS och Niklas Rydh med sin tuffa RX-7 var de som representerade Superior på plats.

 

Attitude Motor är en klubb med Kristen profil avsedd för alla. Besök gärna DERAS HEMSIDA HÄR. Vi har gjort till tradition att delta i deras Superstage körning och i år var inget undantag. Efter en rätt stressig period kände vi för att bara åka ner komfortabelt och köra för skojs skull, utan någon prestation i åtanke.

 

Givetvis besöktes Oskarshamn på vägen ner för att inte en utan TVÅ gånger äta på enligt oss Sveriges bästa köttrestaurang: Steakhouse.

 

Väl på banan var det tyvärr regn som gjorde att inte riktiga tider kunde sättas, men när banan väl torkade upp lyckades Niklas sätta en respektabel tid 1.27,94. Denna sjua är i grunden en Superior ”Boost up” trimmad bil med lagom mods. i överlag. Tiden hade gått putsa om banan torkat upp helt och med lite övning på det underlaget.

 

 

Martin körde en låg 1.30 tid, inte illa för en framhjulsdriven bruksbil. Vi på Superior rekommenderar varmt alla att slå till på en MPS om du söker den ultimata mellanklassbilen i ”GTi” klassen (den borde klassas mycket högre än så…).

 


SUPERIOR @ VALLÅKRATRÄFFEN 2008

En klassisk bilträff som aldrig ansetts som speciellt Japan-inspirerad. Det tänkte vi att det skulle bli ändring på i år. Med Widebody-Supran åkte Gzon och Micke_J ner får att busa på Helsinborgs gator och hälsa på sydliga kunder.

 

 

 

dsc02089En roadtrip är aldrig fel. Dessutom fick vi ett perfekt tillfälle att mappa in Suprans nya tillägg i styrsystemet, GReddy E-manage Ultimate. Vi körde samtidigt ner en nyregistrerad Toyota Supra till kund, och trots väldigt oturligt bensinpumpshaveri var det bara massa leenden i samband med leverans. Väl nere höll Niklas Rasmusson hov med en väldigt trevlig husvagn och god lokal kännedom.

 

Vi fanns på plats båda dagarna under själva träffdagen, men var ärligt talat lite besvikna på organisationen kring träffen som kändes en smula gammaldags. Roligare var det på kvällarna då alla gatbilsåkare träffades och slöt upp kring något som kändes taget från The Fast & The Furious.

 

Tyvärr hade nog polisen tittat lite för mycket på denna lika älskade och hatade film, för de lade enorma resurser på att förhindra race- med flera dryga böter för flera bekanta som följd…

 

Supran fick ändå göra av med lite gummi runtom gatorna i centrala Helsingborg, och som vanligt var responsen från folk enormt positiv! På vägen var ett par prov på Suprans prestanda efter mappning ett måste, och flera exotiska Porschemodeller samt en Ferrari F430 Scuderia fick se sig skamset frånkörda- självklart var detta endast ett vetenskapligt prestandatest och inget annat.

 

 

Stort tack till: Niklas Rasmusson som styrde upp det sagolikt bra och gjorde det hela till en minnesvärd campingsemester. Ingen kunde bidragit mer till att ha gett ett enormt bra första intryck av Helsinborg som stad!

Markarydgänget som mötte upp trots krångel och hjälpte oss, såväl på nedvägen som hemvägen då vi var tvunga att åtgärda ett litet fel på Suprans chassie.

 


SUPERIOR @ JAPMEET 2008

Aldrig förr har vi satsat på en träff som årets upplaga av Japmeet. Resultatet var en överväldigande uppslutning och enorma framgångar på banan. Stor succé gjorde även vårat Time Attack race!

Japmeet 2008 var verkligen vårat ”main event”. Och som en av de större sponsorerna av träffen hade vi gjort en chansning och tagit oss an att arrangera Time Attack evenemanget. Få vet hur extremt Time Attack egentligen är, i Japan pressar man gränserna till det yttersta- t.ex. kör man endast på tidig morgon när temperaturen är den bästa. Däck räcker bara bara till ett par varvs seriös körning, det är ingen billig sport.

 

Därför var det som skrivet lite av en chansning att dra igång något sådant event helt outforskatt i Sverige. Det finns en hel del vassa bilar runtom i Sverige, men de flesta stannar vid att tala väl för sig på diverse forum. Regelverk är en annan problematik, och därför fick vi på Superior Imports improvisera och dra fram något på prov.

 

Vi tycker det gick strålande bra, både sett ur hela arrangemangets synvinkel samt resultatmässigt för våran del. Deltagarlistan var imponerande, med flera tunga bilar från Norge (som på senare tid fått en trend om att köpa ”färdiga” Time Attack bilar i Japan som de sedan kör med i Skandinavien). Även några av våra konkurrenter vågade sig ut på banan, vilket de givetvis ska ha respekt för. Ofta stannar det som redan nämnt endast vid brett skrytande och snack…

 

Våran Skyline körd av Martin ”Gzon” Gustavsson slutade tillsist tvåa, med bud på vinstplatsen med lite flyt. Men en väldigt chassiepreppad Evo V med enormt duktig och jämn förare vann välförtjänt. Roligast var att vi lämnade konkurrenter i vissa fall flera sekunder bakom. De har alla skäl i världen att satsa hårdare till detta år, och vi välkomnar utmaningen.

 

Något som är svårt att beskriva är det genombrott vi fick när det gällde att synas och höras. Vi hade under helgen flera dussin av våra kunder, många som bodde med oss i vårat Camp: Superior som vi riggat upp på campingområdet. Ingen kunde ha varit på Japmeet utan att se våra stilenliga turkosa T-shirts. Vi var oerhört stolta att våra kunder backade upp såpass väl och detta evenemang var helt klart årets höjdpunkt utav många underbara ögonblick 2008…

 

Mer ingående reportage samt flera bilder kommer inom kort!


SUPERIOR @ EDPS MALMBY 2008

Efter att ha kört totalt slut på däcken nere på Emmaboda med Supran bestämde vi oss för att lufta ett par andra bilar. Våran Time Attack bil hade precis fått sin nya Turbosetup samtidigt som vi fått hem en mycket intressant R32 Skyline. Kalle Strands potenta RX-7  fullgjorde trion.

 

Målsättningarna var för de två Nissan-bilarna relativt låga. Kalle hoppades däremot på att toppa sin tid som innebar rekordrepa för FD3S med 13B REW motor i Sverige. Resultaten var hyfsade men inte mer. Kalle putsade till tiden, men det vi på Superior fick ut i R&D (Research & Development) för att optimera bilen ytterligare var den stora behållningen.

 

Time Attack Skylinen gjorde med endast bolt-on trim från Tomei respektabla 11.89/200, endast dagar efter den blivit ihopskruvad. Märkbart var också att den hade ”glass-hjulen” på (19″ BBS LM med 275 gatdäck runtom).

 

Denna tid stod sig ändå enormt bra med tanke på att det lurade ett flertal betydligen mer ”Drugrace” inriktade Skylines på plats. Med det laddtryck som bilen kommer köras med denna säsong och Tomei 2.8 strokekit kan denna maskin göra väldigt bra ifrån sig även när det gäller för den rätt begränsad körning rakt fram…

 

sik_836020copy1

 

 

Dagens stora pussel med facit på hand var det väldigt potenta (sugmotortrimmade!!) Skyline R32 vi tagit med oss. Trots en enormt vass motor och riktiga däck kunde vi inte få den gå några bra tider. Det enormt lätta svänghjulet samt att kammarnas profil var så vass gjorde att den inte kom iväg i starten, detta kombinerat med en otroligt svårkörd dogbox från GREX gjorde att vi snabbt gav upp. Denna bil hör hemma på bana helt enkelt!

 

 

Vi beklagar djupt att detta visade sig vara sista EDPS Malmby, det verkade redan då som att gatbilsåkarna inte längre prioriterar strippen lika mycket som under senare början av 2000-talet. Vi hoppas trots det ändå kunna delta i 1/4 mile körningar för att få tidkort på samtliga våra demobilar.

 

 

Håll utkik efter ett fotogalleri av Ziken.se med våra bilar från denna träff!


Superior @ Emmaboda EDPS 2008

En dag på strippen: Emmaboda förra året var vi på plats för att experimentera med en färsk singelturbokonvertering på Superior Supran. Självklart körde vi bilen hela vägen och passade samtidigt på att hälsa på kunder i Oskarhamn!

 

Det hela vart mycket lyckat och trots väldigt slitna R-däck och en försiktig Mikael ”Micke_J” Jarosinski vid spakarna lyckades vi få ner tiden till en 13.10 med missad fjärde växel (det ökända problemet med växellådsfästena på högeffektsbilar gjorde sig påmint mer än en gång).

 

Att Supran ens kom ner var till stor del tack vare ”mirakelarbete” från bl.a. Mathias på BTO mekaniska med sitt hängivna skruvande. Han skulle även vara ”co-pilot” under hela resans gång.

 

Tre trötta grabbar...

Tre trötta grabbar...

Målet med deltagandet var som sagt dock att se hur långt man kunde komma med ett s.k. ”sniktrim”. Genom rätt modifikationer kunde vi behålla original styrbox samt original spridare. Detta var givetvis bara för att steg för steg lära oss mer om hur VVTi fungera ihop med högre effektuttag. Strålande tyckte vi! Uppmuntrar alla som har budget att gå på en nyare årsmodell av Supra att slå till, varierande kamtider gör sitt på lägre varvtal även när man ökar effekten…

 

Minuter innan tre polisbilar var på plats!

Minuter innan tre polisbilar var på plats!

 

 

Vi var mycket nöjda över responsen vi fick av folk i allmänhet med Supran. Extra uppskattat var de extra långa burnouts som gjordes inför varje repa. Knappast prestandarelaterat, utan ren show- hela syftet till att vi byggde Supran.

 

 

"Brenna" som stod för rekond av Supran i O-hamn.

Stort tack till: Marcus ”Brenna” Brenander för rekond och boende. En oklanderligt duktig värd. Henrik Syrén och ”Bladet” för gott sällskap under sociala aktiviteter i Oskarshamn. Lukas Bramstedt och övriga fotografer som tog vassa bilder på eventet.

Hela gänget på väg till Steakhouse i O-hamn.

Hela gänget på väg till Steakhouse i O-hamn.


SUPERIOR @ ELMIAMÄSSAN 2008

Vårat riktiga som vi kände genombrott som företag var när vi kvalade in med två bilar till Skandinaviens största entusiast-bilmässa: Bilsport Custom & Motor Expo. Vi laddade stenhårt och la ner kopiöst med jobb på två byggen ”from scratch”. Superior Supran och Gzons RX-7 FD3(R)S.

 

Hela helgen vart ett minne som värmer ännu. Vi presenterar nedan bara ett bildgalleri som får tala sitt tydliga språk. Bli däremot inte förvånade om det kommer dyka upp tätt med referenser till detta evenemang under detta års mässa. Vi planerar där att ha en konstant uppdatering via VÅRAN BLOGG.

 

Varje bild nedan har sin lilla historia. Var inte blyga för att fråga närmare i kommentarfältet nedan!

 

Stort tack till: Johan Carlsson och Mathias på BTO för ovillkorlig hjälp hela tiden, Lukas Kooz & Suzzi för hjälp med rekond och att de delade med sig av ovärderlig rutin av många år på liknande evenemang, fröken M.L för alla roliga minnen och sist men inte minst alla kunder som var på plats och stöttade hela weekenden.


Detta är Superior Imports

Läs mer

Bilar till salu

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.
Vår senaste video

Se en av våra demobilar

GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]