Photoshoot: Superior Widebody Supra – av Lukas Bramstedt

19 maj 2009, 04:49

Lukas Bramstedt är en ung väldigt talangfull fotograf som vi kom i kontakt med förra året då han snappade upp mer än en bild på våra demobilar runtom träffarna i Sverige under förra året.

 

Lagom till ”En dag på strippen” Emmaboda bestämde vi oss för att mötas upp i Oskarshamn kvällen innan evenemanget med målet att ta några fantastifulla bilder på bilen. Här är resultatet, högupplösta bilder för skrivbordsunderlägg kommer längre fram. Tack än en gång till Lukas som verkligen lockat fram det bästa ur Supran!

 

Från vänster: Lukas Bramstedt, Mikael ”Micke_J” Jarosinski, Marcus Brenander och Dennis Pöldre.


SUPERSTAGE MED ATTITUDE MOTOR 2008

Superstage hör till bland det roligaste vi vet. Tyvärr gavs inte så många tillfällen för det i år jämför med förra året då vi bl.a. slog rekordet i grenen när det gäller gatdäck. Gzons bruksbil Maxda 3 MPS och Niklas Rydh med sin tuffa RX-7 var de som representerade Superior på plats.

 

Attitude Motor är en klubb med Kristen profil avsedd för alla. Besök gärna DERAS HEMSIDA HÄR. Vi har gjort till tradition att delta i deras Superstage körning och i år var inget undantag. Efter en rätt stressig period kände vi för att bara åka ner komfortabelt och köra för skojs skull, utan någon prestation i åtanke.

 

Givetvis besöktes Oskarshamn på vägen ner för att inte en utan TVÅ gånger äta på enligt oss Sveriges bästa köttrestaurang: Steakhouse.

 

Väl på banan var det tyvärr regn som gjorde att inte riktiga tider kunde sättas, men när banan väl torkade upp lyckades Niklas sätta en respektabel tid 1.27,94. Denna sjua är i grunden en Superior ”Boost up” trimmad bil med lagom mods. i överlag. Tiden hade gått putsa om banan torkat upp helt och med lite övning på det underlaget.

 

 

Martin körde en låg 1.30 tid, inte illa för en framhjulsdriven bruksbil. Vi på Superior rekommenderar varmt alla att slå till på en MPS om du söker den ultimata mellanklassbilen i ”GTi” klassen (den borde klassas mycket högre än så…).

 


SUPERIOR @ JAPMEET 2008

Aldrig förr har vi satsat på en träff som årets upplaga av Japmeet. Resultatet var en överväldigande uppslutning och enorma framgångar på banan. Stor succé gjorde även vårat Time Attack race!

Japmeet 2008 var verkligen vårat ”main event”. Och som en av de större sponsorerna av träffen hade vi gjort en chansning och tagit oss an att arrangera Time Attack evenemanget. Få vet hur extremt Time Attack egentligen är, i Japan pressar man gränserna till det yttersta- t.ex. kör man endast på tidig morgon när temperaturen är den bästa. Däck räcker bara bara till ett par varvs seriös körning, det är ingen billig sport.

 

Därför var det som skrivet lite av en chansning att dra igång något sådant event helt outforskatt i Sverige. Det finns en hel del vassa bilar runtom i Sverige, men de flesta stannar vid att tala väl för sig på diverse forum. Regelverk är en annan problematik, och därför fick vi på Superior Imports improvisera och dra fram något på prov.

 

Vi tycker det gick strålande bra, både sett ur hela arrangemangets synvinkel samt resultatmässigt för våran del. Deltagarlistan var imponerande, med flera tunga bilar från Norge (som på senare tid fått en trend om att köpa ”färdiga” Time Attack bilar i Japan som de sedan kör med i Skandinavien). Även några av våra konkurrenter vågade sig ut på banan, vilket de givetvis ska ha respekt för. Ofta stannar det som redan nämnt endast vid brett skrytande och snack…

 

Våran Skyline körd av Martin ”Gzon” Gustavsson slutade tillsist tvåa, med bud på vinstplatsen med lite flyt. Men en väldigt chassiepreppad Evo V med enormt duktig och jämn förare vann välförtjänt. Roligast var att vi lämnade konkurrenter i vissa fall flera sekunder bakom. De har alla skäl i världen att satsa hårdare till detta år, och vi välkomnar utmaningen.

 

Något som är svårt att beskriva är det genombrott vi fick när det gällde att synas och höras. Vi hade under helgen flera dussin av våra kunder, många som bodde med oss i vårat Camp: Superior som vi riggat upp på campingområdet. Ingen kunde ha varit på Japmeet utan att se våra stilenliga turkosa T-shirts. Vi var oerhört stolta att våra kunder backade upp såpass väl och detta evenemang var helt klart årets höjdpunkt utav många underbara ögonblick 2008…

 

Mer ingående reportage samt flera bilder kommer inom kort!


SUPERIOR @ EDPS MALMBY 2008

Efter att ha kört totalt slut på däcken nere på Emmaboda med Supran bestämde vi oss för att lufta ett par andra bilar. Våran Time Attack bil hade precis fått sin nya Turbosetup samtidigt som vi fått hem en mycket intressant R32 Skyline. Kalle Strands potenta RX-7  fullgjorde trion.

 

Målsättningarna var för de två Nissan-bilarna relativt låga. Kalle hoppades däremot på att toppa sin tid som innebar rekordrepa för FD3S med 13B REW motor i Sverige. Resultaten var hyfsade men inte mer. Kalle putsade till tiden, men det vi på Superior fick ut i R&D (Research & Development) för att optimera bilen ytterligare var den stora behållningen.

 

Time Attack Skylinen gjorde med endast bolt-on trim från Tomei respektabla 11.89/200, endast dagar efter den blivit ihopskruvad. Märkbart var också att den hade ”glass-hjulen” på (19″ BBS LM med 275 gatdäck runtom).

 

Denna tid stod sig ändå enormt bra med tanke på att det lurade ett flertal betydligen mer ”Drugrace” inriktade Skylines på plats. Med det laddtryck som bilen kommer köras med denna säsong och Tomei 2.8 strokekit kan denna maskin göra väldigt bra ifrån sig även när det gäller för den rätt begränsad körning rakt fram…

 

sik_836020copy1

 

 

Dagens stora pussel med facit på hand var det väldigt potenta (sugmotortrimmade!!) Skyline R32 vi tagit med oss. Trots en enormt vass motor och riktiga däck kunde vi inte få den gå några bra tider. Det enormt lätta svänghjulet samt att kammarnas profil var så vass gjorde att den inte kom iväg i starten, detta kombinerat med en otroligt svårkörd dogbox från GREX gjorde att vi snabbt gav upp. Denna bil hör hemma på bana helt enkelt!

 

 

Vi beklagar djupt att detta visade sig vara sista EDPS Malmby, det verkade redan då som att gatbilsåkarna inte längre prioriterar strippen lika mycket som under senare början av 2000-talet. Vi hoppas trots det ändå kunna delta i 1/4 mile körningar för att få tidkort på samtliga våra demobilar.

 

 

Håll utkik efter ett fotogalleri av Ziken.se med våra bilar från denna träff!


Detta är Superior Imports

Läs mer

Se en av våra demobilar

GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]