29 juni 2010, 21:01
I Sverige har vi ett fåtal aktörer som är duktiga på att renovera wankelmotorer till Mazda RX-7, den två-skiviga i antalet rotorer ”13B REW”.
ROTARY PERFORMANCE är för oss den största samarbetspartnern inom detta, men vi samarbetar även med en mindre motorrenoverare som genom åren alltid ställt upp: Lars ”Arvika” Bodin. Där Jörgen målar sina motorer blåa kör Lars sitt i sober guld, igår fick jag en ny leverans av honom med nypreppad motor:
Denna maskin är renoverad, lätt portad och med större tätningar. Samtliga packningar och dylikt är bytta samt en massa annat finlir som gör det till en jättefin motor att köra boost-up eller liten singelturbo effektsiffror på. Ska in i en kundbil som likt många andra vi fixat till fått mekaniska bekymmer som gör att man måste rycka motorn, då lönar det sig inte att inte passa på och stoppa in en mer potent maskin…
Riktigt roligt att få ännu en ”Arvika”-motor levererad som även tål att nämnas samarbetar med bl.a. balanseringen med Jörgens ROTARY PERFORMANCE. Bara bra för alla wankel-entusiaster att det kommer fler alternativ inom motorbyggande där! 🙂
Kommentarer
11 kommentarer till “Leverans från Mr. Arvika, nyrenoverad 13B REW Wankelmotor i guld!”
Tror minsann att Subaru trivs med Wankel, trots att bilen vändes upp och ner så ville inte motor ramla ur bagaget. 😉
När får vi se den första GC8an med 13Brew?
Gravitationen är inte normal i Vårby… 😉
I en våt Time Attack dröm kanske? Jag tror mer på 20B i varje serieproducerad bil.
en 20b i min subba tack 😉 NA-race 450ps@8500rpm…RACE!!!
Tant Agda 73år kommer i sin lilla Fiat Punto RWD med en liten ettrig 20B under huven? 😉 Mer wankel åt folket (och boxer-motorer likaså).
13REW i GC8 STI Coupe har jag drömt om många nätter 🙂
I den subba ska det sitta en boxer motor, inget annat =). Ska man dock ha en subba så är det självklart att man ska ha en GC8 Sti Type R 😀
Går det på något vis köra gatlegalt med en GC8 13B Rew? Amatörbyggt fordon?
Om man byter motorn till en av nyare årsmodell än bilen och med ej mer än original effekt så ska det inte vara några problem. En STI Type-R 98a borde mao kunna få en 99 spec 280Hk maskin att bli laglig. 😛
blir nog till att byta rätt mycket, för att den ska bli godkänd, men nog inte omöjligt.
gillar tanken med rotor, även om det ska sitta en boxer i en subba 😉 hittar ingen som gjort det innan…..bara för att vara annorlunda…nu startade hjärnan att jobba
Är du helt hundra på det Gzon? Då borde man ju kanske göra ett ärligt försök med en 2JZ i någon rolig bil snart…
varför häda i guds hus(subaru) ;)….2JZ är redan gjort=vanligt 😉 finns ett gäng rx7 med 2JZ http://www.youtube.com/watch?v=nxbU_OOO57Y&feature=related tror visserligen att det är en 1.5jz. hittade tom en vette med 2JZ!!!
Nä tror på ett 13rew swap i något helt oväntat chassi, typ subba 🙂
näääää….kom på det…..toyota starlet/glanza med 2JZ!!!!!!!!!då snackar vi 😉 svårt att köra kanske med motorn som armstöd…jag har mer galna idéer, om n i behöver