Falska Fälgar.

21 november 2010, 16:07

Jag har ett inlägg i min egna blogg som är väldigt populärt.

Det är några månader gammalt, Men ligger fortfarande på 2a plats över mest lästa inlägget vecka efter vecka.

 
Inlägget rör vid ämnet ”Falska fälgar”.  Där jag kastar mycket skit på Rota.

 

Så här är det, Rota har snygga fälgar.. Men det är för att dom kopierar andra vill jag tycka.

Så visst. Jag kan förstå dom som köper Rota och dyl för att enbart få looken.

 

Men mitt inlägg riktar sej åt dom som dyrkar Rota och andra piratfälgar.

Det är ju så idag att fler människor känner till Rota och vad dom känner till Volk.. Och det är t.o.m så illa att folk tror att Volk är kopior på Rota!

 

Nu rör detta ämnet andra märken än Rota Vs Volk, Men eftersom Rota är dom vanligaste fejkfälgarna så har jag tagit dom som exempel.

 

Här kommer jag alltså klistra in hela mitt inlägg som skrevs i sommras.

Nu är det riktat åt mina läsare i min blogg, D.v.s dom som känner mej, Så ni får ta vissa saker med en nypa salt ni som inte känner mej.

 

 

 

 

Falska Fälgar.

Jag hade för mej att jag redan hade ett inlägg om detta, Om Volk fälgar och kopior osv osv..

 

Speciellt TE37 modellen är den mest kopierade och Time Attack fälgarna jag hade med den röda ringen är numera det vanligaste att kopiera.


Men eftersom jag nu inte hittar det inlägget,, Som jag ev inte ens har skrivit så får jag göra det ordentligt nu.

 

Detta inlägget kan egentligen behandla alla områden när den kommer till kopior osv.

 

Och för er som känner mej och som inte känner mej tillräckligt så vill jag göra en sak klart, En sak som är oerhört viktigt för mej.
Jag är extremt anti när det kommer till saker som inte är vad det ser ut att vara.

 

Om det så är falska fälgar, Klockor etc etc eller kolfibret på min bil.

 

Jag får numera DAGLIGEN frågor om mitt kolfiber. Där folk tar för givet att det är draperat eller nån slags tejp.

 

Vilket egentligen inte gör mej något eftersom jag köper saker för min egen skull,
Jag har ett helt inlägg om att flasha o skryta osv. Men jag kan bli extremt irriterad på folk som tar för givet och TROR att dom kan, DET däremot bryr jag mej mycket om.

 

Men nu tar vi fälgar som exempel, Nått som blir vanligare och vanligare, Till den grad att folk tror att det priset alla betalar för fejk-fälgar är vad fälgar ska kosta, och tycker t.o.m att det är dyrt.

 

Att betala 100.000kr för ett par fälgar utan däck finns inte alls i deras värld liksom, I deras ”replika” värld.

 

Kolla på bilarna i F1, JGTC, FIA GT, WRC, DTM, WTCC, etc. Och du ser fälgar från toptillverkarna i världen, Som Enkei, BBS, Rays/Volk, and OZ Racing. Det finns även andra märken/företag som gör strikt racingfälgar, men nu tog jag upp dom som även gör fälgar för gatubilar.

 

Detta företag har lagt MILJARDER kronor och oändligt med timmar på grundliga och ordentliga tester när dom framställt dessa fälgar.

 

Dessa fälgar är framtagna för att klara av dom mest extrema situationer, Optimal funktion, hållbarhet, så låg vikt som möjligt och med förbättrad prestanda för bilen som främsta mål.

 

Givetvis gör dessa företag olika slags fälgar med varierande material, vikt och priser, Även prestige/högprestanda märken måste ha billigare fälgar för att överleva.

 

Men missförstå mej rätt, igen. Dom gör inga BILLIGA fälgar, Billigaste fälgarna från dessa företag kostar per st vad du får ge för 4st replikor med däck.

 

Så det finns egentligen inget sätt att rättfärdiga(rätt ordval?) att köpa så dyra fälgar till en gatubil, Eller allt annat än ovan nämnda racing serier som är 100% professionella och med budgetar på 100 tals miljoner.

 

Gatu/banbilar, Drifting bilar osv osv, Finns ingen poäng med att betala 10,000kr per kilo som du vill banta från en vanlig fälg.

 

Hoppas ni förstår hur jag menar, Jag skriver ju som vanligt som jag tänker.

 

Säg att en vanlig fälg väger 10-12 kilo, Alltså nu snackar vi en ”lätt” fälg, Kromade bling bling fälgar väger 25 kilo kanske.

 

En Volk fälg i smidd alu väger ca 7 kilo, Vilket är oerhört lätt.
Mina i Magnesium väger strax över 4 kilo. Vilket är så lätt så folk har svårt att tro det är sant.

 

Så för ett par vanliga fälgar eller kopior får du ge ca 7-10 tusen för alla 4, Och då kan du få med däck på köpet. Billigaste Volk kostar nog 40.000 för alla 4, Och då vettifan om det är med moms och frakt inräknat,

Sen däcken ytterligare 20-25 tusen.

Magnesium eller limiterade kostar alltså minst det dubbla än ”vanliga” Volk/Rays.

 

Bugatti Veyron har smidda Volk fälgar,

Dom kostar 80.000kr styck och däcken kostar 270.000kr! Däcken som håller 12 min när du håller 400km/h.

Så där ligger jag i lä 😉

 

Så till kopiorna/Replikorna.

 

Dom mest kända företagen, Som inte ens verkar skämmas för att dom kopierar eller rättare sagt snor designen rakt av utan dom större företagen, Där har vi Drag, Konig, Tenzo, Sportmaxx/XXR, Motegi, och dom ökända och pinsamt populära Rota.

 

Det är pga Rota som folk numera tar för givet att Volk skulle vara nått fejk skit eller att det är Rota fälgar, Det är pga Rota som folk nu ens känner till Volk.

 

Och dessa företag säljer bra, Riktigt bra, Mycket bättre än vad Volk, OZ osv gör.

 

Så på sätt o vis kan man förstå dessa okunniga som tror att ett set äkta Volk fälgar är Rota, Eftersom det rullar 300 bilar med Rota fälgar innan du ser en bil med äkta Volk.

 

Nu har jag hakat upp mej mycket på just Volk och Rota, Men det gäller alltså även en massa andra märken, Men jag håller Volk kärt och har Volk själv.

 

Så dessa ”pirater” som tillverkar t.e.x Rota gör det på billigaste möjligaste sätt, För att kunna sälja det så billigt som möjligt, För att sälja till folk som sysslar med styling, Som enbart bryr sej om looken, Och inget mer, folk som inte har råd med äkta, eller bryr sej om kvalite´, Så såna fälgar är tilverkade med såna kunder i åtanke, och gör ändå en bra vinst givetvis.

 

Dva raka motsatsen till Volk´s tänkande, Kunder som är raka motsatsen till mej.

 

Så om ett set Rota kostar 7000kr, Här i dyra Sverige, vad tror ni då att dom kostar att köpa in? att framställa?

 

Hur mycket tester ligger det bakom dom?

 

Jag har hur många skräckexempel som helst på Rota fälgar som vridit sej, delat på sej osv osv.












Men visst, Volk fälgar är inte oförstörbara, Det säger jag inte, Men dom tål hård körning, Dom är tillverkade för det liksom.

 

Mina älskade Time Attack delade sej som en öppen apelsin, Men det var också en jävla smäll!

Volk fälgar finns bara i vissa storlekar, Gjorda för specifika bilmodeller, Så köper du ett par Volk till din bil, Om din bil finns på listan, Så VET du att dom passar, Mina är tillverkade efter beställning, till just min bil.

 

Hos Rota kan du hitta storlekar som inte finns hos Volk.. Och istället för en ordentlig bredd så justerar dom det med ett lågt ET… Ännu en gång bara för att få race looken.

 

Detta sätter en enorm press på bilen, Bärarmar osv osv.. Det tänker dom inte heller på.

 

Jag är en purist, Jag tror starkt på kvalite´ , Prestanda, Där funktion gör före form och utseende, Där man får vad man betalar för, beprövade saker, Framtagna på rätt sätt, ja hela det där.. Jag kan go on and on om detta.

 

Jag kräver mycket, Det vet både ni och jag, Inte ens det bästa är bra nog, Jag prioriterar saker som andra aldrig skulle, För att känna att jag sysslar med kvalitets saker, Om det så är saker till bilen, Kläder, Klockor, ja allt.

 

När du köper ett par Rota så drabbar du dom riktiga seriösa företagen som Volk, Visst ni kanske tänker att dom tjänar sjukt mycket eftersom dom är så dyra fälgarna, Ni tänker säkert att varför lägga dyra pengar på en fälg som jag kan få en replika utav för en tiondel av priset?

 

Men ni drabbar dom seriösa som sagt, Det är inte bara det dyra materialet ni betalar för eller tillverkningen, Utan all nerlagd tid på framställandet.

 

Dessa ”replika” företagen hade inte funnits om det inte var för alla dessa kunder som inte bryr sej om material, vart dom kommer ifrån, Säkerhet osv, Folk som bara bryr sej om alla pengar dom ”sparar” och utseendet.

 

Nu börjar jag bli tjatig igen, Så jag ska avrunda.

 

Nöj dej aldrig med sämre än det bästa, Du och din bil förtjänar det bästa.
Jag vet så många som lagt en förmögenhet på motorn osv, men sen kör dom med Rota fälgar…

 

Visst jag kan förstå dom som driftar osv osv, men köp hellre andra billiga fälgar som inte är kopior utav andra.

 

Har ni sett nån annan drifta med limiterade Volk Time Attack 19 tummare än mej? 😉

Jag förstår er helt när ni säger att ni inte kan ”justify” priset på ett par dyra fälgar, Absolut, Speciellt på gatubilar, men som sagt, Köp hellre andra märken än dessa piratkopior.

 

Så många gånger jag har fått höra att Mekonomen och liknande säljer äkta Brembo bromsar för en bråkdel av det riktiga priset, bara att ”Det inte står Brembo på dom och att dom kommer i en annan kartong”…
Glöm det! Inte en chans! Vad för värld lever ni i?? Varför skulle nått sånt vara möjligt??

 

Har du inte pengar så köp annat, Eller gör som jagt gjort, Spara tills du har!
jag körde med mina OEM fälgar länge, Nu är dom visserligen också Rays, Men ändå.

 

Det sjuka är nu att folk skäms inte över att köra med Rota.. Utan t.o.m skryter om det.. Som om det vore riktiga racing grejer…. Helt sanslöst!

 

Dina OEM är säkert fulare, Men garanterat bättre än Konig, Rota osv osv.

 

Har du lagt ner pengar på motor, väghållning osv osv, Så givetvis ska du inte snåla med det som är mellan bilen och vägen! Likaså med kinadäck, vad är poängen med en massa hästar, bra bromsar och grymma stötdämpare om du kör med skitdäck!?!?

 

Ungefär som att köpa en stor 52 tums LED TV med 3D o hela paketet, För att sen se kopierade VHS filmer……….

 

Och det lönar sej när det verkligen gäller, Om du skulla studsa upp på en kant eller köra ner i en håla, Gråter du mer över att dina Volk har blivit kantstötta, Eller att dina Rota har delat sej helt och du pajat din skärm, Bromsskivor, Bärarm osv?

 

Nöj dej inte med ” Men dom är snygga iallafall”, ”Dom ser äkta ut” ,”dom var billiga”, ”Dom är lätta”

 

Att tuna, Styla, Trimma bilar handlar inte längre om att förbättra bilen tyvärr.
Jag säger ofta att bilen ska vara en förlängning av mej när jag kör, Och jag är inte fejk!

 

Vilka andra högkvalitets saker kommer från Kina eller Filipinerna?

 

Och när du köper saker, Gör lite research, kanske inte i min utsträckning, Som är extremt vad det än ska inköpas. Men jobba lite, Köp inte bara vad alla andra har eller det billigaste du hittar.

 

Köp riktiga grejer från seriösa tillverkade, Som hjälper oss utveckla vår passion..

 

Och som sagt, Detta gäller inte bara Volk och inte bara fälgar.

 

Här på Fakewheels.com så kan ni se mängder med jämförelser med äkta och kopior, Och snälla, Använd inte denna sidan för tips efter kopior ni kan köpa.

Här ser ni vilken Process det är att tillverka en Volk fälg.

Och vill ni se ännu en video om framställning av fälgar så är här en om BBS fälgar.

Det finns inget substitut för kvalite´t.

 

 

Och folk… Stay real!

Tidigare inlägg om Volk hittar ni här.



Kommentarer

27 kommentarer till “Falska Fälgar.”


  • Williamson skriver:

    BRA inlägg!!!
    Träffade några senast i veckan som trodde ROTA var de äkta fälgarna och Volk kopior…
    Han var helt hundra på den saken fram tills man plocka upp hemsidorna…
    Vet inte om man ska skratta eller gråta tyvärr….
    bilfolk i allmänhet behöver läsa på innan de uttalar sig!

  • Sir_Pierre skriver:

    Du anar inte hur ofta liknande grejer händer mej. Och hur folk kan tycka att 8000kr för 4 fälgar är dyrt! Dom kan aldrig i sin vildaste värld tänka sej att vissa rullar på 10 gånger dyrare grejer som ”ser likadana ut”
    Vet inte om jag ska skrika eller gråta.

  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    Såg detta på fakewheels.. mycket läsning men hoppas ni tycker det e värt läsa det!

    Work wheels international sales division come to visit Australia for the first time (December 2008). During one of magazine interview, one of the questions asked was about replica work rims that is floating around to that this is the answer:

    They said they see the situation in two light. One it is quite an honor that people want to copy their wheel. it shows they have make it on the scene. no one wants to make a copy of bad brand. only good brand they want to copy. On the bad side, it does damage the reputation if somone using fake work wheels and the wheel failed. The president of work wheels went to Thailand one day for a visit and decided to grab a set of replica work wheels and to be send back to japan to be tested for safety requirements for road worthiness. Out of 4 (wheels), 2 (wheels) passed and 2 (wheels) failed. I was told that’s the scary part. replica wheel can be made with inconsistent quality. and when work wheels create their wheels, they go through different testing as follows:

    Dynamic cornering fatigue test – Transverse forces to the wheel during bending
    Dynamic radial fatigue test – Stress to the wheel during straight or cornering driving
    Impact test – Measure the strength against breaking and air-leak dropped at 90 degree

    Work Wheel has been certified to be above JWL and JWL-T standard by 120% on all testing.

    I was told it is like a Russian roulette. It just takes one of them to malfunction and your life can be at risk. and that is what they fear. People think work wheels has failed and caused serious accident or death when it is actually the replica.

    A lot of people think it is just a piece of metal and why we should be paying so much for it, i guess you are paying for the piece of mind and consistency in quality. Each work wheels goes thru stringent testing before it is handed over to you. Neither i am here to judge with what you spend your money with. For me there are two things i will not compromise tyres and wheels. They are the one that is contact with tarmac and they are the one that if fail to perform cause greatest damage and fatality. On personal stand, i will not buy or sell replica parts. To me it is not right even though it will cost me profit as i have been asked if i sell them. But like i say i am not to judge what you want your spend your money on, but just shedding some perspective from japanese side who has their wheel being copied. “

  • Micke_J skriver:

    Vi säljer alla typer av fälgar, och Rota är något jag vill kalla för otroligt prisvärt för looken man får- men ingen kan intala sig att det inte är opålitligt budget man får för pengarna?! Gått lite långt med folks okunskap, men hey; är ju där vi Superior-folk som kan trenderna bättre ska informera? 🙂

  • Peter skriver:

    Helt rätt. Mina OEM fälgar är bättre än dessa kopior, det fanns ingen tanke på dessa när jag kollade nya fälgar. Nu föll valet på Enkei.
    Jag vet åtminstone en klubb som nästan avgudar Rota. Så fort någon gör ett inlägg om vilka fälgar dom ska köpa så föreslår alla Rota.
    O precis som redan sagt, förstår inte meningen med att lägga ner tusentals kanske tom hundratusentals kronor på trimma o styla bilen o sen lägga på billiga kopior.
    Det är i alla fel i min värld

  • Micke_J skriver:

    Peter: Vad är det för klubb? Jag vet att det på entusiastforum för olika märken alltid ska finnas experter som lever på andra okunskap och vilja att dubbelkolla deras fakta. Trist då det knappast göder hobbyn, bara dessa experters egna egon = viktigt att stå upp för vad som är sant!

  • Peter skriver:

    Micke: Det är bland annat Hondaklubben. Vilket jag itne förstår för att dom snackar så mycket om att det ska vara JDM. Sen väljer dom Rota. Tss

  • SIR_Pierre skriver:

    Min gissning var Nissan 200 klubben =)

  • Micke_J skriver:

    Yikes, i USA är folk helt tvärtom. Ju mer äkta Japansa grejer, t.o.m. asfula prylar från fabrik etc = desto mer JDM…

  • SIR_Pierre skriver:

    Ja i USA tom högerkonverterar dom vänsterstyrda bilar för att få ännu mer JDM look!

  • Cim skriver:

    Pierre, jag köper det du säger fullt ut. Får erkänna min okunskap i ämnet. Jag får ställa mig in i ledet bland de som trodde att Rota var ett original.

    Hur som helst, en sak skall jag och måste jag verkligen få bita ifrån på. Det är denna fras:

    ”När du köper ett par Rota så drabbar du dom riktiga seriösa företagen som Volk”

    Konkurrens är välbehövligt, i alla forum, i alla miljöer, konkurrens är nyttigt. Klarar man inte av konkurrensen på en marknad då bör man lägga ned eller ännu kaxigare köpa sina konkurrenter (se Statoil som köpte både Jet & Hydro).

    Det är Rota som har nått fram till mig, inte Volk, Tenzo och allt vad det heter.

    Jag älskar Rota fälgarna, tycker att de är helt underbara, oavsett om de är kopior eller ej. För visst är det väl ändå så att kopior av olika saker kommer alltid att existera. Rotas hela sortiment är knappast kopior rakt av andras produkter, rätta mig om jag har fel.

    Hur som helst, jag beställde en uppsättning Rota idag, jag står för det, jag älskar dem och kommer stolt stå bredvid dem nästa säsong och ”skryta” om dem. Det handlade inte om några 7000 kr där inte. Jag har lagt multum på min bil, min motor, och allting runt omkring, tillslut sätter budgeten stopp. Vad ska jag göra då? Inte köpa några fälgar alls?

    Driftworks och deras bilar, vad kör de med för fälgar? Hmm.. Håller de? Hmm..

    Och bilderna som du laddade upp i inlägget, ingen av oss vet väl om dessa fälgar har suttit på bilar som krockat, kört in i en vägg eller dylikt. De är delade på ett eller annat sätt precis som din fälg. Trots att din fälg var en fin Volk variant?

    Vill inte vara negativ på något vis, alla får vi ha våra åsikter om saker och ting. Det är roligt att det blir lite debatt. Men frågan är om detta är rätt ställe att publicera en sådan text? Ska man vara riktigt hård kan man tolka inlägget fel, som att man ser ner på de som kanske inte har råd, det vill säga helt vanliga människor, Superior Imports kunder eller framtida kunder. Det jag vill ha sagt är att detta kanske skulle stannat i den ”privata” sfären istället för att publiceras i en företags blogg.

    Ja, ja.. Kul med lite debatt..

    //

    Cim

  • Cim skriver:

    Ska förövrigt trycka upp dekaler och placera på en eker på varje fälg ”Pierre loves my fake wheels” 😉

    Haha..

    Nej, men ska nog driva hårt med mig själv och skriva ”I love my fake wheels” =)

  • Micke_J skriver:

    Cim: Alltid bra med debatt. Fått höra förr det där med att ”är det inte lite väl fränt för att figurera i en företagsblogg” är något vi borde tänka på. Jag tror folk uppskattar uppriktighet, visst måste man bromsa de mest extrema personliga åsikter man har, men ändå. Högt i tak. Vi är alla vänner i slutändan ändå.

    Men jag tycker debatten om Rota är välbehövlig, och tycker en av dom sakerna du försvarar med märket i detta fall är fel = det är otroliga summor Rota glidit räkmacka på i R&D, design och dylikt som Rays Wheels (som säger Volk och många andra märken Rota plagierar) istället stått för.

    Där finns inger försvar, tar man en produkt och plagierar till 90% i en utsatt bransch där trademarks/copywrites är oskriva- så är det enligt mig självklart att Volk förlorat massa pengar som inte kan räknas in i konkurrens de kunde anpassa sig efter?!

    Skulle detta varit musikindustrin hade Rota varit ”out of business” för längesen, för det är inget snack om plagiets källa. Det är där du i långa loppet skjuter dig i foten med att de stora fiskarna knappast kommer ut med lika många nya spännande ideer då deras försäljning blivit lidande av att Rota prutat bort det steget; och dessutom skiter rentutsagt i att lägga de extra kronorna på kvalitet- men där går det ju inte säga något då konsumenten själv valt det (tråkigt nog och egentligen Pierres största gadd i sidan).

    Kan där tillägga att det är lika trist varje gång att se en konkurrent som man VET köpt en grade R likbil med skruvade mil; lyckas få den såld för samma pris som vi tar för en fin bil. Det reder i vissa fall ut sig, och vi har kommit långt i att folk förstår vad den icke ”synliga” skillnaden är, men i slutändan skadar det branschen så sjukt mycket att man mest som ”in this shit 4 life” vet de långsiktiga skadorna för vad folk anser om Japsbilar…

    Men åter till ämnet. Jag brukar få höra att Apexis konkurs, Greddy/Trusts fall och sviktande försäljning hos HKS är till stor del för att Kina kommit ut på den breda marknaden med kopior på deras delar etc. Till stor del är det nog sant, även om läget kanske inte uppstått om de hållt rimligare priser från början. Så deras girighet har väl straffat sig, men summa summarum:

    Det Pierre säger och som jag också säger är; du skulle inte ha en Rolex på dig oavsett om du lagt stora pengar på en Canali-kostym och Prada skor. Eller? Det som stör oss som är lite mer kräsna med sådant är att det spårat ur i folks okunskap om vad Rota egentligen är, och där är det bara hålla god min åt båda hållen. Vi säljer båda och är inte principfasta i att ”aldrig skulle ha Rota på min bil”, men jag tror du också skulle bli rätt irriterad om någon med en Hyundai Coupé med samma prestanda och look som din bil- på allvar stod jämte dig och inte förstod den fundamentala skillnaden mellan er… 😉

    Keep it real, det här är inget inlägg som kan förknippas med ”klass” överhuvudtaget. JDM är enligt oss totalt fritt från sånt. Det är som att säga att R33 ägare ser ner på de med R32 etc. Allas val respekteras, sen att vissa aldrig växer ifrån sandlådan och tror en knippe ”dyra delar” gör dem mer värda än andra… Ja dom kunderna säger sig självt skulle bli utfrysta snabbare än snabbast i våran kundkrets- och det är vi stolta över! 😎

  • SIR_Pierre skriver:

    HAHA, En sån dekal hade jag faktiskt velat se =)

    Jo men det är en sak att köpa dom rent för utseende osv. Men det är en annan sak att köpa dom för att tro att det är billigare volk fälgar bara. eller ännu värre tro att volk är kopior utav rota.

    Och du har rätt ang konkurrens. I dont blame Rota egentligen, Dom ha rnog gjort miljarder på detta. Och som volk själva sa så känner dom sej hedrade att nån vill kopiera dom.

    Dom jag är ute efter är dom i sverige som dyrkar rota och tror att dom är the shit.

    Ja rota har slått hårt med marknadsföring, medans Volk alltid bara har förlitat sej på sitt goda rykte.. Så som Ferrari gjorde förut.. Du har nog inte än idag sett nån reklam för ferrari själva egentligen.

    Jo jag e ganska säker på att rota inte har nån helt egen modell.. kan inte svara på det men dom jag har sett är kopior utav andra märken.

    I din sitts så hade jag letat upp ett par begagnade märkesfälgar istället. Men visst det hade tagit emot det med.

    Jo storyn bakom dom flesta av skräckbilderna är från bankörning och ”pot holes”
    Där är en bild som jag inte tog med här, dä ren subba hade kört några varv på ringen.. och sen så var plötsligt inte ekrarna raka längre i fälgen utan lite böjda.

    Bara det är illa nog tycker jag, även om dom inte delade på sej helt.

    Ja mina var top of the line Volk, Men studsade också in i en hög trottoarkant i 140kmh och hela min bil förstördes, Båda hjulen låg under bilen.. Som sagt det var en jävla smäll..

    Ja som jag skrev i början av inlägget så är detta inlägget riktitat år mina läsare i min blogg. som känner mej och mitt tänkande och som kan läsa ironi eller hårda ord mellan raderna.

    Men eftersom jag i ett annat inlägg hade länkat till min inlägg, så tänkte jag att då kan jag lika gärna klistra in hela här.

    Men jag vill ändå tycka, även om jag inte är en del av SI i sej, att SI och vi i familjen försöker stå för prestanda och kvalitet ut i fingertopparna.
    Det är så jag ser det iallafall.

    vet inte om jag skrev det i inlägget. Men jag kan förstå dom som driftar med rota, Och behöver ha med sen 8 kompletta uppsättningar fälgar/däck.. och som kör en ihopa stripad bil ändå.

    Dom fyller sin funktion att rulla på. lite slit o släng tänkande. Men jag vill åt dom som tror att rota är top quality..
    Och givetvis så blir jag sur när folk tror att mina 80.000kr fälgar är några rota kopior. även om jag köpt dom för min egen skull och för kvaliten.

    jag jämför ofta saker och ting i livet med klockor. Och skulle jag bära en klocka som ser exakt ut som en Panerai, Men har ett annat urverk. och kostar 1/20del.. och sen skulle få köra 99 fall av 100 är det är en billig kopia utan en billig kopia.. så hade jag ju inte tyckt om det.

    Och som micke säger. Du har inte en casio G-Shock till din kostym.. även om en G-shock gör sitt jobb som klocka oavsett.

    Där tycker jag att har man lagt en förmögenhet på sin bil. Så är fälgar en viktig del. Det gäller att prioritera.. ännu värre är det med dom som pressar ut 600+hk och sen har helt OEM bromsar.. Eller stötdämpare (Micke 😉 )

    Tänk om du skulle få en dålig rota fälg.. och (ta i trä) den skulle dela på sej på en bankörning.. och det går riktigt illa och hela bilen går åt helvete.. som du lagt två förmögenheter på.. för att du köpte fälgar för en veckas lön..

    Dyra grejer är inte alltid bättre.. Men du får vad du betalar för.

  • SIR_Pierre skriver:

    Micke.. när kommer forumet?!?

  • Micke_J skriver:

    Pierre:

    #1: F U för kommentarer om stötdämpare, haha. Change is coming…

    #2: Sjukt att vi har våran Jedi-länk mellan varandra. Forum diskuterade jag så sent som IKVÄLL med snart tillträdande webmaster. Han instisterade på ett sådant. Hmm, weird att du påkallade det så snart efteråt.

  • SIR_Pierre skriver:

    hehe,, Jag kanske har buggat din telefon 😉

    Eller så sitter jag hemma o försöker tvinga över tankar till dej om vad jag vill ha gjort.. tror mer på det 😉

    Great minds thinks the same 😉

  • Cim skriver:

    ’Nough said..

    Ni kan konsten att diskutera för er, även skriftligt vilket jag uppskattar. Att ni sedan lägger fram välunderbyggda argument gör det svårt att ge svar på tal. Well done.

    Hur som helst, jag tror att jag missuppfattat en del av inläggets egentliga mening. Jag lade alltför stort fokus på konkurrensen i form av att plocka marknadsanderlar, medan ni faktiskt även ville lägga fokus på att en kopia av en fälg kan ge orginalet ett dåligt rykte just på grund av deras likheter.

    Ni har lärt mig att Rota inte är top-quality. Den kan jag inte ta ifrån er, men hur det än är kommer jag att snöra på min bil ett par Rota fälgar, som glidar/utställningsfälgar. Just av den anledningen att man får en jävligt snygg fälg för ett jävligt bra pris, right? För att sedan på bana satsa på något ”pålitligare”.

    En sak som jag kommer att tänka på är dock det faktum att alla människor har inte, och vissa kommer aldrig att ha, råd med en uppsättning 80 000 kronors fälgar, oavsett hur förbannat snygga och bra de än är. Därför behövs kopiorna, för att göra det ”omöjliga” möjligt för alla. Och att göra det till synes ”omöjliga” möjligt är bland det viktigaste med bilkulturen för mig. Ibland kan man dock (tydligen) behöva lära sig en liten läxa för att inse fördelarna med en märkesprodukt, för min del blir det alltså att jag ska köpa ett par vettiga banfälgar 😉

    Och Micke, man kan anpassa sig till all konkurrens, frågan är bara hur man väljer att göra det. Det lär knappast vara omöjligt att tillverka en bra och stabil fälg till ett lägre pris? Kanske ett segment med aningen billigare produkter hade kunnat hjälpa dem på vägen? Jag förstår att man vill stå för ett starkt och trovärdigt varumärke, men hade man varit kloka, och velat behålla sin marknadsandel varför tar man då inte fram ett lite billigare segment? Ett LITE segment? Vi skulle kunna kalla det exempelvis som i ert fall, MajoR LITE. Bra prylar, till lite lägra priser. Medan det vanliga MajoR segmentet är top-of-the-line med ett större urval av produkter. Här finns förmodligen pengar att hämta.

    Men så är inte fallet i Japan. Nej, i Japan väljer man hellre att stoppa huvudet i sanden och skylla på att de har kopierat dem? Eller? ;P

    Hur som helst, jag förstår en ståndpunkt. Jag har lärt mig en läxa. Jag kommer sprida ordet. Och ja, ledsen Pierre, men jag kommer köpa minst en ”Pierre loves my fake wheels” så att vi alla har något att skratta åt när vi ses 😉

    Ha det boys!

  • Sir_Pierre skriver:

    Vet ni vad, bara för att, så om jag nu skaffar mej en gammal billig bil att köra hellaflush på så kommer jag köpa billiga fälgar. För att visa att den bilen är raka motsatsen till min Nissan och för att visa att jag strikt går efter utseende och budget.
    Inte volk dock. Men kanske XXR

  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    fan vad intressant diskussion 😀
    Cim lycka till med din Supra med btw!!

  • Micke_J skriver:

    Cim: För att återknyta till min referens om Rolex-klockor. Vad anser du om det? Hyundaien som ställer sig bredvid dig på ”front line” och hävdar att han har en bil i samma klass som din eftersom den är lackad i samma färg och trimmad till samma effekt…? Han kanske rentutav stulit din design rakt av en säsong bakåt och bara ändrat på småsaker? Skulle inte det göra dig galen? 😀

    Jag har inget emot prisvärda produkter som ger mycket, tvärtom letar jag kontinuerligt efter det och jobbar i grunden med en era av bilar som passar klockrent in på det i lexikonet för prisvärdhet!

    Vad jag däremot inte gillar är att man inte kan blanda detta med plagiat och att leva loppan på någons hårda R&D samt sjukt påkostade marknadsföring. Jag tror defenetivt inte på ditt argument om att de kan göra tillverkningsprocessen billigare och därmed mäta sig mot det jag kallade ”konkurrenter som fuskar genom att sälja bilar där både säljare och slutkund medvetet blundar för rep. historik = motivera att intala sig själv att man gjort ett bra köp”.

    Men det är inget att diskutera, är alltid en fråga om varför en nisse som jag själv inte åker Aston Martin DBS utan ”bara” en Japsare lackad i samma färg. Men även där en skillnad på att bli inspirerad av = en hyllning som Works diplomatiskt sa om Rota, vs att plagiera och leva i solskenet av något större än en själv = Mr. Hyuindai som kommer göra livet surt för dig många år framåt till en tiondel av kostnaden och energin DU byggt din bil på! 😀

    (För övrigt så brukar jag i bloggen försöka svara så rätframt och personligt som möjligt, så precis som Pierre- ta inte detta på blodigt allvar. Ska själv komma på ett kul sätt att driva med Pierre och hans Panerai-beroende nästa år.) 😉

    PS. Din bil kommer säkerligen bli sjukt snygg med Rota-fälgarna. Ingen ifrågasatte det estetiska med dom, du har heller inte anslutit till den skara dårar som tror de kommer kunna pina dom på curbs och ”potholes” utan att de kommer bli mer skadade än en uppsättning Volk…

  • Cim skriver:

    Micke: Visst skulle jag bli döförbannad, och säkerligen kasta ur mig den ena svordomen efter den andra. Men jag hade inte blundat för det, jag hade försökt göra något åt det. Jag har sett många Supror lackade i exakt samma färg som min, med samma fenor på taket, folk som valt att spackla ihop sina sidokjolar samt bakkjol mot kaross för att de har sett min bil i det utförandet. Just av den anledningen som jag tänker om, just av den anledningen som jag kommer visa upp bilen i ett helt nytt utförande inför 2011. Men, jag antar att jag har svårt att se det ur det perspektivet, särskilt nu när jag precis köpt mig en uppsättning Rota 😛

    Det är roligt att ni öppnar för diskussion det behövs faktiskt i vårt avlånga land, särskilt bland oss bilgalningar. Och oavsett våra ståndpunkter och åsikter, har vi nog alla fått fram vad vi vill ha sagt, och jag har lärt mig lite på köpet! Nu lägger vi energin framåt istället =)

    Pierre: Ser fram emot att se den bilen, hehe

  • Micke_J skriver:

    Cim: Vi ser framåt, speciellt efter en lång natt uppe hehe. Men tänk bara på det du precis sa, men att det i ännu tydligare form kom fram att delar du la ner stora summor på att utveckla- nu kopierats av någon för en fraktion av kostnaden och sitter på en bil folk tror är den DU fått inspiration av…. Geggigt! 😀

    Och så det är sagt; vi säljer Rota och rekommenderar det för sin prisvärdhet. Men om någon sa att han vill köpa en kvalitetsfälg som han på förhand vet kommer hålla i ur och skur no matter what- så hade jag bett han spara pengarna och köpa något annat. Däremot för en lätt och snygg fälg för bra pengar, så är Rota svårslagna…

  • Cim skriver:

    🙂

    Det finns en anledning till att man hänger på sidan varje dag. Rätt folk på rätt plats!

  • Stoffe skriver:

    VOLK<3

  • Sir_Pierre skriver:

    Läser igenom allt senare. Men volk har ju faktiskt ett ”billigare” märke med som dom kallar rays. Är där inte nått ännu billigare inom volk familjen med?

  • Sir_Pierre skriver:

    Måste dra en klockjämförelse till 🙂
    Ne inte alla har råd med svindyra fälgar. Inte heller alla har råd med en Rolex. Och det är en stor del av poängen och charmen.

    Givetvis finns det billigare fälgar och billigare klockor. Men varför är det ok med en fälg som ser ut som den dyra men kostar 1/10 del och inte håller nån nämnvärd kvalitet. Men det är absolut inte lika ok eller accepterat med en klocka under samma förhållanden? Inte alla som kan sätta sej in i den jämförelsen som jag det förstår jag..

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (88 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (31 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Se en av våra demobilar

    GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
    GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
    Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Toyota Aristo V300 Vertex edition (2JZ-GTE)
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S "Series 8"
    Mazda RX-7 Type-RB FD3S ”Series 8”
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)
    (SÅLD!) Toyota Aristo 2JZ-GTE VVTi 2003 Facelift (4-dörrars Supra)