6 oktober 2010, 00:00
Som ni redan har märkt så försöker jag få upp ögonen för gamla JDM bilar lite, Bortglömda och underskattade sådana.
Jag har redan fått Micke att vakna upp lite, Så därför har vi nu en ny hörna här på Superior Imports bloggen som kallas ”Old school JDM-Hörnan”
Dagens klassiker är en Skyline som jag redan har visat er.
Det inlägget var mest för att visa er hur snygg den är, Och för att jag var för lat för att skriva nått själv.
Så dagens klassiker är Skyline R31.
Eller egentligen om R30 också eftersom det mer eller mindre är samma bil, Enligt mej så är R31 en faceliftad R30, men men.
R31an kom 1986 och var som sagt efterföljaren till R30, Som jag vill tycka var en stor hit.
Inte bara i Japan utan även i USA och Australien, Det t.o.m en Paul Newman Edition utav den.
Det säger ju en hel del.
Men nu vill jag ta upp bilar som jag tror kommer vara blivande samlarvärde på.
Och R30 var som sagt en stor hit, så jag tycker att det finns för många utav dom för att satsa på den, Speciellt när R31 är en bättre(?) och ovanligare modell.
R30 fanns i hela 26 variationer.
Men ska man ha en R30 så är det RS-Turbo modellen som gäller.
Så till ”7th Sukairain” , Dvs den 7e gen Skyline.
Den var snäppet större och kantigare än R30.
R31 var den första Skyline som fick en RB motor, Den fanns i ett par olika versioner, från 2.0-2.8L , Den större 2.8 litern var en Diesel motor.
I Australien och Syd-Afrika så fanns R31an med en bensinar 3 liters också.
Men bara i Sedan eller Kombi utförande.
Men även om den vanligaste motorn på 2 liter och 200+hk låter lite mesigt, Så kan Så vet ni hur Japanerna räknar sina hästar, varannan typ.
Så BPU på en sådan motor ger 430hk!, Lite skillnad från sina original 200 va?
Just dom 430hk är väldigt vanligt i en R31a.
Varför denna bilen dök upp på tavlan idag igen var för att Micke hittade en GTS-R på auktion, Och nu vet jag att dom flesta R31 bär en sådan badge,
Men om det är en ”riktig” GTS-R så är det helt rätt modell enligt mej, Då är den en utav 800 byggda ex.
Dessa 800 byggdes för att bilen skulle få tävla i Grupp A, Där bilarna hade just 430hk med exakt samma motor som i gatubilen med ”200+” hk.
R31an var den sista Skyline som inte fanns i AWD utförande.
Denna bilen var inte långlivad alls som ni kan räkna ut, eftersom R32an kom 89.
Och om jag har helt rätt för mej så såldes inte denna bilen fram tills 89 ens.
Så, Nu är det så att jag lever i en drömvärld och vill att Micke ska ta hem alla bilar jag tror folk kommer gilla, Men så funkar det inte ju.
Så skynda fynda ! Skriv till Micke och säg att du vill ha den där R31an GTS-R!
Kommentarer
3 kommentarer till “Dagens JDM-Klassiker.”
Du gör det inte lätt för en att välja vilka bilar man ska buda på Pierre, oerhört intressant att de hade så potenta motorer från fabrik. Måste varit ett riktigt rökar-aggregat på från första början och smidda motordelar…
Ska följa prisbilden på den som är ute nu, en jättefin blå i otroligt originalskick!
dessa 800 GTS-R hade en The RB20DET-R motor, Det är bland annat den motor Tommy Kaira byggde sen motor på som dom hade i M30´n
Här är Specén på dom GTS-R
# Engine: RB20DET-R, 2,029cc, 6-Cylinder in-line DOHC 24VALVE
# Bore x Stroke: 78.55 x 69.7mm
# Performance: Max.Power: 400PS/7,200rpm
# Max.torque: 42.0kg-m/6,000rpm,
# Weight: 1,180kg
Så dessa motorer var alltså byggda för Grupp A racing och för att ha 430hk.
Men det är inte mycket som skilljer från RB20DET motorn, större turbo och andra grenrör typ.
RB20DET har faktikt mer potential än folk tror. Blocken i dom är t.ex. en jävla redig sak jämfört med RB26! Många som gör snikbyggen på dom i Japan, Dragbyggen med RB20 botten med massa RB26 godis och en annan topp = vips har du en skottsäker motor du kan plåga rejält. Hade en vän som höll på mycket med dessa i Sverige förut, undrar vart han tog vägen…