2 september 2010, 18:51
Är en bil som jag funderade lite snabbt om i vintras då jag letade efter en rolig vinterbil.
Men när jag såg en enda till salu i Sverige med ett pris på strax under 100.000kr så slutade jag tänka på den.
Vilken bil är det jag tänker på idag då?
Den var snabbare än båda sina konkurrenter Nissan 300ZX och Mazda RX-7…
Den fanns i en väldigt sällsynt version som hade Måsvingedörrar.
En Japse-bil.. Men som även gick under namnen Dodge/Plymouth/Chrysler Conquest/StarQuest…
Nope, Ingen Toyota.. en 3 dörrars Coupe´ ifrån Mitsubishi som kallades med den loggan i fronten ”Starion”.
Bilen som jag vill påstå var föregångaren till 3000GT.
En väldigt underskattat bil även på sin tid.
Den fanns i ett par olika versioner som sagt.
Men jag tar en av dom RWD toppmodellerna som exempel.
* 2.6 liters DOHC Turbo-fyra. (Upp till 200hk men lätttrimmad till 360hk, Grupp-B Rallybilen hade 500hk)
* 1125kg! (Widebody versionen var givetvis tyngre)
* Justerbara stötdämpare
* Bra LSD diff.
* Breda fälgar för sin tid, 16×8, 16×9.
* 0-100 på 5.49sek.
Trots detta så har bara 40st letat sej fram till Sverige fram tills idag.
Bilen fanns även som 4WD, Och tekniken ifrån Starion användes sedan i EVO, Eclipse, 3000GT och Galant VR-4…. SÅ alla ni Mitsu-älskare har alltså denna bortglömda Starion att tacka.
Det fanns mängder av versioner att välja mellan under åren 83-90.
Vill ni se vad dessa modellerna heter så finns det hos Wiki.
Ni som sett Cannonball 2 Minns kanske en ung Jacke Chan i en väldigt Hi-Tech Japse-bil?
Det var en Starion han tävlande med i filmen.
Så dagens hyllning går till den bortglömda Starion.
Kommentarer
4 kommentarer till “Dagens bil.”
Riktigt grym bil! Vad ligger priset på en sån här i japan då?
Det får nog micke svara på =)
Kolla gärna in Top Gear s6e02 där Jeremy valde en felfri sådan i deras challange
Det finns en del såna till salu i Tyskland, till och med under 50000:- . Du får nog din vinterbil i år(-:
Sån har man också kört på spelen hemma 😛