1 mars 2012, 10:43
Var längesedan vi hörde något från våran gästbloggare SIR_PIERRE, men nu har han grävt djup i kunskapsbanken om JDM-bilar och bjuder oss på en riktigt udda fågel i Nissan MID4!
Mannen, myten och Malmö-legenden Pierre kommer fortsätta dela med sig från SIN BLOGG här, samt medverka i SUPERIOR-TV när tid och tillfälle ges under säsong. Väldigt kul för oss, och säkerligen lika kul för alla hans fans (!) och haters (!!). 😉
– – – –
Jag stötte på denna bilden idag.
Och då kom jag på.. Att vi fick aldrig någon mittmotor gatubil ifrån Nissan..
(R390 ser jag inte som en gatubil direkt 😉 )
Bilen ovan.. Denna Porsche 959, Testarossa, NSX liknande bil blev det tyvärr aldrig något utav.
3 år senare kom NSX.. Som många säger byggdes just pga denna.. Och dom misstankarna kan jag absolut hålla med om.
Hurvida den var inspiration till NSX eller inte är inte så mycket att snacka om egentligen.
Det är rätt så obvious.
Viktigare är att den var föregångare till 300ZX (Som egentligen skulle vara mittmotor)
Bilen var ett koncept som visades på Frankfurt 1985, Och var tänkt att säljas som en utmanare till Porsche och Ferrari i slutet av 80talet.
Det var en rätt så tekniskt bil, Och mycket av den tekniken användes sen i då dåtida väldigt moderna 300ZX.
Dom höll på ett tag med denna bilen, Och jag har inte haft koll på den sen 300ZX tiden.. Så jag vet faktiskt inte varför det aldrig blev något utav den.
Första versionen utav den såg ut såhär.
Den ”vita” var vänsterstyrd och den röda högerstyrd.
Denna versionen hade Z31áns VG30 V6a som lämnade 230hk.
Prestandan var inte så jätteimponerande.
Denna versionen vägde 1230kg, Vilket jag tycker är rätt så bra med tanke på att den var 4-hjulsdriven också.(33/67)
Ett system som senare hamnade i Skyline.
Som ni ser.. Mycket från konceptbilar hamnar i andra modeller sen.
Bra som dåligt.. Som dåligt så räknar jag det fyrhjulsstyrda HICAS systemet t.e.x..
Bil nr2, Den röda
Visades på Tokyo Auto Show i Oktober.. Så någon månad efter den vita.
Nästa gång vi fick se bilen var precis två år senare, Tokyo igen.
Och här trodde vi givetvis att det var en bil redo att börja produceras.
Då kallades den för MID4-II och såg ut såhär.
Det var en helt ny bil, Men med fortfarande samma tänkande.
Karossen var helt ny, Men fortfarande så var det aerodynamiska det viktigaste.
Denna vägde en del mer, 1400kg vägde den in på, Men hade 330hk istället.
Men Nissan sa då 87 att den ännu inte var fulländad, Och sen så släpptes uppdateringen Z31 300ZXm Ny motor osv, Och där var väl här nån gång nästan alla Japaner bara började bry sej om amerikanarna istället.
Sen vet jag faktiskt inte vad som hände..
Jag vet att det iallafall blev minst 3st ex utav MID4-II
Och, Denna var rätt så snabb.
330hk på 1400kg fulltankad osv osv och all teknik, AWD/styrd osv osv.
Så 0-100 på 4.9 sek är inte dåligt alltså..
Den hade kunnat bli en riktig hit. Kanske bättre än vad det gick för NSX?
Den kanske inte är så jävla snygg idag.. Speciellt inte när vi inte kan sluta jämföra den med Honda NSX.
Men tänk er 1987..
Att se denna mittmotor turbobil ifrån Japan som var snabbare än det mesta på den tiden,.
– – – – –
Om ni vill läsa mer inlägg av denna stil, plus en hel del godsaker för oss grabbar- besök då SIR PIERRES GODISPÅSE som uppdateras frekvent dygnet runt! 🙂