Superior Imports Tomei RB28 inside!

24 maj 2009, 17:10

Färsk bild från garaget, har varit en dag då vi försökt runda av den enormt intensiva veckan och gjorde det genom att provstarta Time Attack Skylinen utan vattenkylning för att se så alla givare satt rätt etc.

 

Den startade som en klocka och tomgången med den nya Tomei PROCAM kammarna och den sylvassa motorn i sig ger viss effekt redan nu. Rätt lustigt hur mycket mer olja vårat specialtråg rymde, tog ett tag innan oljetrycksgivaren gav någon signal…

 

Stort tack till Magnus på Dreammaker som trots en massa strul löste problemen som utlovat i sista sekunden. Men snart är det dags för skärpning grabbar då säsongen bara börjat, och kraven kommer öka för varje ny dag. 😉

 

I veckan ska vi in med Mocool kylarvatten och göra en ordentligt uppstart. Detta kändes bäst mest ur symbolisk synpunkt, vi har verkligen slitit ihjäl oss för denna motor som är det vassaste vi byggt hittills- och då skulle den bara vara igång denna vecka. Mer kommer som sagt i veckan, kanske t.o.m. lite filmer. 🙂



Kommentarer

10 kommentarer till “Superior Imports Tomei RB28 inside!”


  • niklas skriver:

    SPÄNNANDE=)

  • Micke_J skriver:

    Jajamen, riktigt spännande även för skadade människor som oss. Detta är verkligen top of the line utan konkurrens. Finns inte en motor i en gatbil i Sverige som mäter sig med denna i ”akustik”, då menar jag inte ren effekt etc etc. Utan balans…

  • Wolf skriver:

    fint mos grabbar

    fast såg nyligen en liten rulle på garaget om en R32 som fått ett annat stroker kit to som pumpa ur sig en hel del effekt med tydligen.. han hade numer en RB30… whoot… måste va ett ovanligt o DYRT stroker kitt? =) han hamnaded väl på 650hk på hjulen innan han fickk soppa problem

    men ja.. alla är inte effektkåta 😛

  • Bramstedt skriver:

    Meckens Tommy Kaira R34 som kördes på Japmeet 08 är rätt vasst trimmad med grym respons. De kan nog mäta sig rätt bra mot varandra tror jag.

  • Micke_J skriver:

    Om det var ett OS Giken kit så är det dyrt ja, men Sunline har toksågat det för oss förut och mer eller mindre sagt att det bara är utlänningar som köper det- bara för att ”vara värst”. Går inte varva speciellt mycket på, så är en nödlösnin för att kräma ut mycket effekt på låga varv = helt emot RB26ans karaktär.

  • Micke_J skriver:

    Känner Robban aka Mecken väl, denna motor är ett par snäpp vassare än hans. Iaf sett till själva hårdvaran i motorerna, men vi har kastat handsken åt hans håll också- får se om han svarar… 😎

  • P-Svensson skriver:

    Har läst lite på eran sida och fått intrycket att ni är BÄST på allt.
    Är det inte dax att va lite mindre kaxig och låta resultaten tala.

  • Micke_J skriver:

    Tjena Svensson!

    Jag tror du missuppfattat något, peka gärna ut vart vi skriver att vi är bäst på något? Hela bloggen är ett bevis på ”resultat” vi åstadkommer varje dag i verksamheten. Ber om ursäkt om det retar just dig. 🙂

  • Hans skriver:

    Har fått den uppfattningen med som just P-Svensson skriver, ni kanske inte rakt ut ordagrant skriver det men allt härleder till det i slutändan dvs att ni är bäst och ingen annan kan det bättre en ni etc etc.

    Det är ganska rolig läsning när man i en vecka om inte mer för höra allt om dreammaker och dom gör allt så bra och vise versa men i själva verket som man ser på bilden ser det fördjävligt ut när inte ens hela kam kåpan är helt lackad!! Det kan man ju inte gå ut med så med halva jobb på bild!

    Och en sak till jag noterat, Gör ni något själva över huvud taget förutom att importera hem bilar? Man får liksom känslan att det är ””mkt tugg men liten verkstad”” så att säga.

    Finns massor med firmor som ni, Alla kan beställa hem saker från japan skräddarsytt och montera och även importera hem bilar MEN vad gör ni som är så speciellt om man får fråga?

    Mvh

  • Micke_J skriver:

    Hey Hans!

    Tråkigt att du uppfattar som det, jag håller mig saklig och till ämnet utan några överdrifter. Du är välkommen till verkstaden om du tycker allt bara är en fasad, kom gärna med din bil till oss och ställ oss på prov. Levererar vi inte lovar jag att du kan såga oss längs med fotknölarna.

    Överhuvudtaget så jämför vi oss inte med några andra, varken om vi är bättre eller sämre. Så jag tycker inte du ska ödsla energi på att göra det åt oss? Kul att ha dig som läsare och hoppas på flera kritiska inlägg från dig- men även berömm över det lilla du kanske tycker vi gör bra? 🙂

    PS. Du har helt rätt om kåpan, Dreammaker hade en hel del problem då och vi hade kort om tid för att starta upp motorn. Därför trodde han CAS-givaren skulle täcka där. Dåligt gjort, men åtgärdat nu med plåster på såren. Se gärna det nya inlägget som kommer upp inom kort. Tycker du något annat vi gör är halvdant så får du mer än gärna påpeka det, vi tål som sagt kritik.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.