Dagens JDM Klassiker.

9 november 2010, 00:53

Jag får ofta frågan om vilken bil jag kan rekommendera till folk.

 

Och oavsett om det är en förstabil, Sportbil.. Ja vad som, Så svarar jag alltid.

”En tysk eller japansk bil, ALDRIG en fransk!”

 

 

Folk kanske oftast relaterar mej med JDM bilar (Japanska), Kan vara för att kör en japansk bil.. Som visserligen numera har 80% Amerikanska delar typ…

 

Men även om jag ser Porsche´s bilar som huvudkonkurrenter, Så älskar jag dom..

Kanske just därför jag gärna vill jämföra min bil med Porsche´s bilar eftersom jag ser upp till dom?

 

Och folk som känner mej sedan länge vet att jag sedan barnsben varit en Mercedes FANATIKER.
Jag har bokstavligen blivit ovänner med folk för att dom talat illa om Mercedes.. .Det går nog inte förklara hur fast jag var för det märket.

 

Men jag älskar också japanska bilar.. Lexus främst.

 

Och här är mitt huvudargument för tyska och japanska bilar.

Båda länderna försöker alltid vara sprutspetsen när det kommer till att vara bäst.. inom allt.

Snabbast, tystast, Bäst kvalitet osv osv osv osv.

Båda är marknadsledande, Eller försöker…

 

Och jag vill påstå att båda länderna bygger bilar inifrån och ut.

Dvs att motor, driftsäkerhet och säkerhet för föraren och passagerarna är viktigare än utseendet.

 

Till skillnad från amerikanarna eller fransmännen.
Dom försöker sälja sitt yttre och sen är resten skit.
Speciellt inredningen..

 

Och där har japanerna legat i lä tidigare och tyskarna i topp.. Men dom bättrar sej mer och mer för varje år.

 

Nu ska vi inte jämföra Mercedes och Lexus, Men vi kan ta Nissan och Porsche t.e.x.

 

Men det är också fel att jämföra.. Eftersom japanska bilar är SÅ mycket mer prisvärda, Eller billigare iallafall..

 

Det är mer än vad man kan säga om tyskarna..

 

 

Men vad skulle sägas om ett samarbete då?

Tyskland och Japanerna join hands, Precis som i filmen 1941.

Hur skulle ett sådant samarbete se ut?

 

Japansk turbomotor och tysk lyxinredning?

 

Eller en stark tysk sugismotor och plastig japansk inredning?

 

Vad säger ni om jag påstår att det redan har funnits?

 

Kommer ni på nån?

 

Om jag säger att det är en dom vanligaste japanska bilmodellerna och det största tyska bilmärket då?

 

 

Jaså fortfarande inte?

 

 

Hört talats om Mitsubishi Galant ? Tänkte väl det.

 

 

Hört talats om Mercedes AMG? .. Hoppas verkligen det.

 

 

 

Vad yrar ni nu Pierre om kanske ni tänker?

 

 

Look for your self.

Nope det är ingen photoshoppad bild.

Första gången jag såg denna, Kan väl  ha varit en 10-12 år sen, Så hade den bilen jag såg AMG fälgar på sej också.

 

Och då tänkte jag, Mercedes fanatiker som jag var, ”Vilken looser, Sån wannabe Mercedes”

 

Och så läste jag vidare…

 

Och såg detta..

WTF!?

Och ni som trodde Mitsubishi Galant´s toppmodell var VR4 AWD turbo 😉

 

Tyvärr är det ingen 6.3 liters V8 monster vi ser ovan, Utan ni kanske känner igen det som en vanlig Galant motor?

 

Ja till det yttre iallafall.
Men insidan fick sej en AMG behandling.

 

Vassare kammar, Höjt komp, Ventiler i titan, Annat insug osv osv osv, Och givetvis ett annat avgassystem på det.

 

Med detta så fick 2 liters motorn 170hk.. Kanske inte låter så jätteimponerande för en AMG motor.
Men den varvade 8000rpm!

(Pillade man lite på enbart tändningen så hade man 15% till, Minst)

 

Sen är resten japse då?

 

Nope.
Uppgraderad växellåda utav short shift typen.

 

Gasdämpare ala´ Mercedes..

 

Lyxig skinninredning ala´Mercedes…

 

AMG Bromsar.. Bättre styrning.. dubbla klima, Cd spelare…osv osv osv osv osv..

 

Det är lättare att säga att karossen var en Japansk Galant med kjolpaket.. Resten ifrån tyska Mercedes.

So there you have it. Mitsubishi Galant AMG, En JDM Mercedes….

En till video här.

 

Så vad tror ni? Kommer vi få se ett liknande samarbete igen?



Kommentarer

4 kommentarer till “Dagens JDM Klassiker.”


  • Micke_J skriver:

    Den diggade jag skarpt! Jag tror vi har hittat vad det är för bil du ska köra ditt retro/hellaflush-bygge på Pierre, tyvärr inga på auktion idag. Hur många byggdes?

    Känns som det var ett tag sen du bloggade, vill se mera inlägg från dig! 🙂

  • SIR_Pierre skriver:

    Ja den hade nog passat mej perfekt som vinterbil. Vet inte i hur många ec men det var bara 89-90.

    Jepp det var det.. får ingen sömn.. hjärnan fungerar inte.

  • Micke_J skriver:

    Illa, du får inte bli en ”insomniac” nu och tappa den kreativa udden för fan…

    Skriv upp dig på MMA gala iaf. Niklas och Peter kommer från HBG och kanske mer därtill. Bara hänga på, lämna hemmet lite och umgås med familjen! 😉

  • Sir_Pierre skriver:

    ja har jag bara kommit i balans igen så e jag på =)

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.