Jon ”Lego” Olssons RX-7, ett strålande exempel på Superior-spirit!

8 september 2009, 14:52

Bara någon dag efter att en kund och god vän (som det oftast brukar vara) vid namn Jon Olsson fått sin bil klar med ”Boost-up” bestämde jag mig för att skriva en liten artikel med tankar om direktimporter och processen kring det. Här är resultatet efter en solig förmiddags knappande.

 

 

Något som de flesta redan förstått är att vi har en extra kärlek för Mazda RX-7. Vi har sedan många år tillbaka, t.o.m. innan vi drog igång Superior Imports levererat en helt otrolig mängd kvalitativa RX- 7 till Sverige. Man blir inte längre förvånad när man ser bilder från träffar och konstaterar ”jaha, rullar den där nu”, eller ”hehe, vad annorlunda den ser ut från när vi sålde den”?

 

Viktigast för oss är att alltid hålla en hög kvalité så vi får fortsatt förtroende för folk att skippa alla billiga lik från England och istället vända sig till oss som kan och brinner för dessa bilar. Ni vet hur branschen är, minsta negativa och genast sprids det som en löpeld att man är sämst i Sverige; medan man får jobba väldigt länge för att positivt rykte ska etablera sig. Därför har vi alltid utan press kämpat för att bli outstanding inom detta segment, och är aldrig nöjda för det finns alltid fler potentiella kunder att övertyga genom att fortsätta ta hem bilar som om den senaste är det bästa hittills.

 

När jag personligen ger mig an att KÖPA BILAR DIREKT I JAPAN åt kunder så brukar allt börja med ett mail från någon som då bara är ett namn för mig. Efter att de grundläggande frågorna om hur det går till (numera ber jag folk LÄSA GUIDEN bara) så är det faktiskt ett hedersuppdrag för mig att hitta en bil som krossar alla tvivel om att ett bilköp på andra sidan jorden verkligen var en grej att satsa på eller ej. Samtidigt har man ansvar gentemot firman att ta hem en bil som ryms inom budget och självklart också ska vara fräschare än väntat så ägaren kan få den nyckelklar och köra lååång tid framöver utan krångel.

 

Det finns hur mycket som helst att fylla i här, men jag tycker att det alltid är bäst att peka på ett exempel istället. Och då är Jon ”Lego” Olsson bara ett av dom dussintals lyckade importer vi gjort på det här sättet.

 

Eftersom Lego varit ständigt återkommande kund sedan han köpte bilen med delar, service och nu senast sista steget i ett ”Boost-up” trimpaket så valde jag att skriva lite om honom.

 

 

Vi började likt som så många gånger förr med en lös ram kring hur bilen skulle se ut. Efter att ha lagt bud som var väldigt försiktiga på bilar som kunde anses prisvärda, samt ett par missade bud på bilar som verkligen passade in profilen- så fick vi tillslut in ett bud på en bil som hade komplett Border kjolpaket, fälgar och lite annat godis som vi inte hoppades vi skulle kunna få för den budgeten.

 

 

När bilen kom hem fixades allt i ordning och Lego fick även äran att vara med på Superior Imports julkort det året. 😉

Under sitt ägande har han hunnit kosta på bilen en hel del med bl.a. nyrenoverad motor, coil-overs och annat skoj krimskrams som ratt/mätare etc. Mest väsentligt har varit att han gett oss förtroendet att skrämma upp bilens effekt lite. Detta gjordes möjligt med hjälp av ny värre koppling från oss och som sagt den nya motorn från våran samarbetspartner ROTARY PERFORMANCE.

 

 

Våra ”Boost-up” kit till RX-7 består av de bitar vi genom åren lärt oss behövs framförallt för driftsäkerheten. Ihop med Martin ”Gzon” Gustavssons kunskaper om hur man lockar fram effekt har vi nått fram till flera oslagbara paket som verkligen gör en helt annan bil av din sjua. 

 

Lego har gått h e l a vägen för att nyttja vad original turbos klarar av, med full satsning på bättre tändning, uppgraderad soppa samt kylning. Han är därmed någonstans kring 350HK och det med en driftsäkerhet bättre än den från fabrik. Inte illa va?

 

 

Ni kan läsa hans GARAGETPROFIL HÄR för att se mer av bilen och fullständig spec. Glömde jag förresten nämna att förutom att han har en riktig bil så är han även förbannat trevlig, rak och rätt slipad kille? Det är egentligen de personliga karaktärsdragen som är viktigaste faktorn för att få stämpeln ”Superior-spirit” av oss, det är rentutsagt ”fan så skönt” att man vanligtvis jobbar mot folk som Jon. 🙂

 

Förresten! Ni som har FACEBOOK och är Superior-kunder med rätta känslan kan klicka in er i den FACEBOOK GRUPP som Lego och Nikko aka Wolf fixat. Rekommenderas även om man själv tillhör den lilla skaran som vägrar skaffa det. 😛

 

Om du är intresserad av att sjösätta ett liknande projekt som Jon ”Lego” Olssons, tveka då inte över att KONTAKTA OSS omgående…



Kommentarer

2 kommentarer till “Jon ”Lego” Olssons RX-7, ett strålande exempel på Superior-spirit!”


  • lego skriver:

    tack för dom fina orden Micke och tack Martin för den grymma effektökningen 😉 Superior for the win

  • Micke_J skriver:

    Vet inte hur mycket folk vill läsa mellan raderna eller försöka genomskåda, men allt i texten är 100% uppriktigt utan att sockra på. Kul när det blir så, och det är inget man är ovan vid efter 2.5 år i svängen… 😎

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.