ÅRSRESUMÉ 2010: ”Årets…” Del 5 i kavalkaden av minnen förra året!

7 januari 2011, 14:21

Nu har vi hunnit komma en bit på vägen och det är nu bara ett fåtal delar i våran årskrönika kvar!

 

Tittar man bakåt är det en salig blandning av saker som vi tagit upp, och jag känner mig nöjd hittills i att leverera en väldigt personlig och lättsam krönika före formella stelheter.

 

Forsätt kommentera nu gubbar, inte bara i denna del men även de äldre- kanske ställa en syrlig fråga? Lova svar på allt! 🙂

 

Dessa alla inlägg närmsta dagarna kommer hamna i VECKANS GRUS kategorin, så det blir en liten comeback för den lilla avdelningen som legat och sovit ett tag. Vi kör allt i en väldigt slumpad men dock alfabetisk ordning…

 

Då kör vi igång! Kom ihåg att varje inslag är “Å R E T S….”:

 

*****

 

…Motor som satte MajoR by Superior Imports på kartan:

 

I groteskt upphypade former så lanserade vi inför ELMIA 2010 ett nytt varumärke i firman. Ett varumärke där jag personligen fick göra koncept av min tolkning över hur ”top of the line” inom tuning och eftermarknad borde se ut.

 

Till min hjälp hade jag gamla vännerna Mattias Lind och Johan Carlsson som med sitt kunnande om bearbetningar och byggen av racemotorer skötte det praktiska.

 

Objektet i sig var en av Sveriges redan vassaste Supror för bankörning och med hårdvara som enbart gick efter devisen ”bara det bästa”: Robin Antonsson och hans Phantom Supra. Motorn debuterade med buller och bång på mässan och det var en väldigt lyckad och uppmärksam debut.

 

 

MajoR by Superior Imports @ Gatebil Mantorp 2010 Promo – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

Del 2 i historian är hur Dr. Ernie @ DTE RACING i sin motorbänk körde in och mappade motorn, för att sedan på KINNEKULLE TIME ATTACK göra debut- och sedan med ett intensivt jagande av buggar finnas på både GATEBIL MANTORP 2010 samt att krossa motståndet på TIME ATTACK MANTORP PARK och köra under minuten på Kinnekulle.

 

 

Phantom Supra powered by MajoR @ Gatebil Sverige 2010 trailer – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

Kort och gott, en lyckad säsong sett till att vi tömde våra resurser och budget tidigt på säsongen. Därför var det många som ställde upp och hjälpte till både på hemmaplan i verkstaden och ute på fältet. Ett jättestort tack till er alla, ni kan stor som liten roll i det hela; känna att ni förtjänar att känna er delaktiga i dessa framgånger…

 

*****

 

…Naturbegåvning bakom ratten:

 

Under TIME ATTACK KINNEKULLE så hade vi precis sålt en av våra tidigare demobilar och en Superior-profils flerårigt investerade byggen (Dille från Jönköping).

 

Ni vet vilken bil jag menar, en viss vit RX-7 med för detta event Superior Imports dekor på sidorna…? 😉

 

Den nya ägaren vid namn Erik och härstammandes från lilla Finspång utanför Norrköping har alltså i detta läge lagt långt över 220 000:- på en bil som närmast kan förklaras som ”en racebil på gatan”. Vad gör han då som supernervös och respektfull yngling…?

 

Han lånar ut den till våran mekaniker och således duktiga på Kinnekulle förare Johan Carlsson! Det var första gången Johan jagade tider i en högerstyrd bil, och aldrig tidigare har han rattat en FD3S eller något med så mycket effekt. Han egna potenta äldre FC3S var som han själv medgav ”lite mer sansad att köra”. Hur det gick…?

 

JDM Face Off Kinnekulle June 18th 2010 – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

Tredje plats och därmed brons! Enough said; man skulle även kunna sätta Johan på ”biggest balls” award. Jag hade inte varit galen nog att ratta någon annans bil värd dom summorna i ett Time Attack, där minsta felsteg = skrot… 😉

 

*****

 

…”Nu fattar jag varför det är så hypat” alternativt; delmeningen med livet:

 

I slutet av säsongen passande nog i stort sett timmar efter vi tagit titeln som ”Sveriges snabbaste JDM-bil” med Robin Antonssons Phantom Supra så åkte jag på en ”Eurotrip”.

 

En av destinationerna var där den mytomspunna Franska Rivieran som folk ofta förknippar med rikemans-paradiset på jordet; tyvärr med en stor dos arrogans och svulstigt skryt.

 

Väl i Nice kan jag säga att jag blev totalt bortblåst. Jag har verkligen fötterna på jorden, och konstigt nog kändes det som de flesta människorna här hade det med? Alla var överens om att de var på en fin plats, hade det bra i livet- och levde därefter.

 

Helt underbart, t.o.m. i Monaco slapp man det negativa man hade förberett sig på (förutom ett litet gräl med en rik gubbe som inte gillade att Svenska ligan tog för sig lite väl mycket av festen på en känd nattklubb- men han blev snabbt överröstad…). 😉

 

 

Kort och gott, meningen med livet är kanske inte att flytta hit och bo här- men man blir mer varse om att det finns så mycket mer i livet än vad vissa kan tro…

 

Dagens läxa: Ni som orkar vara dryga över att vara en B-profil på Stureplan, känd wannabe-tuner i din hemby, lagom tät telefonförsäljare med tacky Breitling på armen och inget mer; öppna upp ögonen och inse att storleken på fiskskålen du har här är i Nissan Micra size. Åk hit och få perspektiv –> bli mera ödmjuk…! 🙂

 

*****

 

…Ont att kapa tiondelar och köra JDM:

 

Ni känner vid det här laget våran gästbloggare SIR_PIERRE, mannen med de snygga Panerai-klockorna, tuffaste skorna och världsvana/ego större än hela Skåne.

 

Dessutom som med sin EGNA BLOGG som verkligen är läs (se)värd för oss grabbar då och då, har en liten godispåse som heter duga.

 

Det ni inte visste om Pierre är… att han är knäpp. Japp, ni läste rätt. Inte för att han spenderat över miljonen på sin feta Nissan 350Z, utan för att han alltid ska göra saker störande kompromisslöst!

 

Screw att man har ryggproblem, färdas långa sträckor i en redan horribelt okomfortabel bil inställd för banträffar; här köper man ändå de absolut största tortyrredskap jag någonsin sett när det gäller sittkomfort. Allt för att spara några kilo och dessutom göra ett riktigt statement men vad bilen egentligen vill. Thats just sick!

 

 

(Vill att alla som har tiden passar på att önska våran (halv-störda) vän ett ”krya på dig” då han varit dålig ett tag i hälsan, passa även på att läsa HANS BLOGG– men inte när flickvännen är med.) 😉

 

*****

 

…Outlaw i Superior-familjen:

 

En bil som fick alldeles för mycket uppmärksamhet sett till hur uppseendeväckande utsida den har, är Christoffer Gardells Subaru Impreza STi Type-R som vi importerat.

 

Då han är en långt tillbaka i tiden gammal vän med Gzon och för övrigt en av de snällaste personer man träffat; precis som hans flickvän Sofia- så fick han första tjing på detta monster man ropade hem men aldrig annonserade.

 

Bilen han ändå med en spontan tripp ner till GOTLAND RING och fick lufta av sig där. Där togs denna coola bild, och ordet ”Outlaw” kom bara naturligt. Kalla det löjligt, men visst är det en kaxig j*kel till bil Christoffer köpt? 😎

 

*****

 

…”Paj/trasig beyond all rescue” efter meckmaraton:

 

Ni vet dom där stackars gruvarbetarna i Latinamerika eller Ryssland, som alltid verkar hitta sätt att ställa till det och fastna nere i gruvan ett par dygn?

 

Ungefär så fräscha kände sig jag och Robin Antonsson efter ca 24 timmars meck i sträck inför TIME ATTACK KINNEKULLE.

 

Om denna bild inte bevisar att det krävs hårt arbete för att nå resultat så vet jag inte vad för självutlämnande och riktigt fula bilder på oss som gör det…

 

…fast när jag tänker efter har jag nog en riktigt ful bild på mig och Robin när vi är på GATEBIL MANTORP och är lika sletna efter två dygns meck och stress. Men den sparar vi till en annan gång! 😉

 

*****

 

Då nöjer vi oss för denna gång, kanske färre minnen än tidigare men däremot lite mer kött på benen för varje. Finns nu minst en del till att skriva om innan det kommer en resumé av resumén med mål för denna säsong. Så hoppas på mycket respons så de sista delarna verkligen kan bli läsvärda!

 

Tack för all feedback hittills, vet att det är tjatigt- men uppskattar verkligen när ni tar er tid att skriva några rader nedan!



Kommentarer

14 kommentarer till “ÅRSRESUMÉ 2010: ”Årets…” Del 5 i kavalkaden av minnen förra året!”


  • MA skriver:

    Måste säga att det är väldigt intressant läsning. Fast man är väldigt dålig på att kommentera. Lite synd att jag inte vet vem hälften av grabbarna och tjejorna är men det ska vi ta och ändra på till sommaren 🙂

  • Micke_J skriver:

    Haha, vi får se om du tycker det är kul när du får se vilken del jag ska ha med dig i… 😀

  • Sir_Pierre skriver:

    hahah, Årets ego/dåre Pierre, det känns nice.

    Har också läst alla ”årets” inlägg som varit riktigt bra.. men har fan inte heller orkar kommentera.. får bli bättring på mej och det så fort som hoppas jag.. Men febern is still going strong.

    Men vänners omtanke betyder mycket när man e sjuk, Thanks Micke.

  • MA skriver:

    Hmmm… Ska jag bli orolig nu 😉

  • Sir_Pierre skriver:

    Är riktigt imponerad över både Gzon och Johan som förare btw..

  • Micke_J skriver:

    Ja, det roligaste är att se rivaliteten dem emellan när chanserna ges…

  • Sir_Pierre skriver:

    Vore nice med ett Go-cart event. Men jag ligger några viktklasser över resten känns det som 😉

  • Micke_J skriver:

    Haha, vi lär köra jämt mot varandra på det sättet. Även om man gått ner i vikt på fel sätt senaste åren så är nog inte min tyngpunkt optimal…

  • David.J. GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Gokart träff hade vart jävligt roligt 😀

  • Sir_Pierre skriver:

    Ja du och jag Micke.. Men vi väger det dubbla än Martin, Johan, David Dan osv osv 😉

  • Micke_J skriver:

    Enkel lösning: Booooost! 😀

  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    E också intresserad av go-carten då jag har den 4e snabbaste tiden på min hemmabana 😉

  • Sir_Pierre skriver:

    2 place i the first looser 😉 En gång i tiden och 20 kilo sedan så hade jag snabbaste tiden på 2 ställen i malmö 😉 Men vad hjälper det mej nu? 😉

  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    hehe men jag har bara kört där 5 ggr med 🙂 men menade inte låta som en skrytmåns 🙂 men finns inget roligare än o köra på bana 🙂

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.