GALLERI: Honda Civic FD2 -07, när du verkligen vill ha 2.0 V-tec!

12 april 2010, 20:11

En Honda Civic med 2.0 V-tec som inte är Type-R, dessutom med auto? Om det någonsin finns ett bevis på att vi kan skaka fram allt från Japan, så är en kund vid namn Peter Kaldjärvs önskemål i höstas ett lysande exempel på det.

 

I en liten upplaga så gjorde Honda 2007 en ”toppmodell” av sin Civic på samma kaross de byggde den Japanska versionen av Type-R på: FD2. Denna modell fick 2000cc K20A motorn, självklart med V-tec.

 

Andra tekniska begåvningar som var betydligt vassare än ”basmodellen” FD1 var 5-stegad automat och en hel del lull-lull som annan inredning, blinkers i backspeglar mm.

 

 

Jakten började i god tid förra året, men detta skulle visa sig vara en av de värre nötter för mig att knäcka hittills. Det fanns helt enkelt inga exemplar ute på auktion; vilket kändes olustigt när man oftast har ett antal bilar i veckan man sållar ut och erbjuder kund! 🙁

 

Peter hade dock ett stort tålamod, det finns stora planer för bilen med bl.a. ett komplett kjolpaket från MUGEN och fälgar från ENKEI som ska pryda den annars diskreta utsidan. Tiden gick och priserna på de få ex. vi kunde hitta var skamligt dyra, kort och gott var utbudet så lågt att priserna självklart steg.

 

Att ta ett kliv nedåt på 1.8 liters FD1 motorn fanns dock inte i Peters värld; trots nästan en tredjedel lägre pris- vet man vad man vill ha så går det inte rubba på det! 😉

 

Tillslut lyckades vi hitta ett exemplar som var nästintill i mint-condition och bara gått ett par km över 1000mil = som ny med andra ord. Bud placerades och trots stora tvivel under flera gånger så ropade vi hem en bil och höll kundens budget! Sugoi = Superfränt! 😀

 

 

Nu har bilen äntligen anlänt till Sverige och intresset är fantastiskt stort. Har själv provkört denna smarta lilla bil och är helsåld på hur den känns som från en annan planet med sina moderna lösningar i både in och utsida.

 

Kanske är man inte alltför bortskämd då de flesta bilar man kört har upp till 10 år mer på nacken än denna Civic? Kul är det iaf, när folk vågar prova nytt och annorlunda.

 

Denna bil kommer knappast att vinna något Time Attack eller Streetrace, men redan nu har den bevisat att den kan vända huvuden och få nyfikna blickar- och det är innan det ens hänt något märkvärdigt på utsidan. Då har man inte ens nämnt något om att ägaren förmodligen åker bekvämast och mest praktiskt i hela SI-familjen också… 😉

 

 

 

Tack till David aka Goffemannen i Superior Syd för bilderna. Stort grattis till Peter; vi tackar för att du vågade ge oss på Superior Imports förtroendet för denna import! 🙂



Kommentarer

3 kommentarer till “GALLERI: Honda Civic FD2 -07, när du verkligen vill ha 2.0 V-tec!”


  • Peter skriver:

    Riktigt bra foto. Längtar till man får hämta den. 😀
    Tack så Mycket för hjälpen.
    Man är som ett litet barn på julafton haha

  • Micke_J skriver:

    Största paket tomten någonsin kommit med isf, förmodligen det dyraste också… 😀

    Kul att du är nöjd Peter, detta är bara början. 🙂

  • Peter skriver:

    tack för de fina fotona 🙂
    Jag är supernöjd.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.