HOLY SHIT! Supran med i dramatisk avåkning av banan!

12 september 2009, 13:20

Vet inte vad man ska säga, om ni någonsin haft ett oprovocerat kast ni inte var förberedda på så vet ni hur obehaglig känslan är. Hade tidigare idag min hittills läskigaste upplevelse bakom ratten på en bil, men var ärligt talat inte så farligt- lite skakad är man och lusten att fortsätta köra försvann. Men är sjukt tacksam över hur bra det gick. Vi drog på gatdäcken direkt efteråt iaf, för riskabelt att fortsätta köra med slicks.

 

 

För att göra en lång historia kort, det kommer ändå en film ikväll från start OCH mål så kommer förklara mer då vad som hände. Men det började svaja som bara den om bakdelen när jag la i tvåan, men det är inget ovanligt och har varit i knivigare siutationer förr. Det brukar lösa sig om man INTE fegar och fortsätter satsa. Tyvärr vart allting bara mycket värre och när jag fått in trean var svajningarna uppe i kast. Klippte då tillslut en fotocell vid 201m och då var allting åt helvete och nosen pekade rakt åt sidan i fältet!

 

Väl när man vet att det kommer gå åt helvete är det bara vara kall i huvudet och göra det bästa av situationen. Mitt val var att försöka räta ut bilen och inte bry mig om att jag kom längre bort från banan. En dramatisk manöver i den farten så bilen ställer sig på tvären så kan vadsomhelst hända på gräset. Fick därför ha ”drift school” med mig själv och det bara small under bilen samtidigt som man bara kunde tänka ”inte volta, inte volta”.

 

När man väl kom ut på asffalten igen var man lite chockad, men kunde bara rycka på axlarna och se över skadorna. Givetvis bjöd man på en äkta ”Rock n Roll” salute när man kom tillbaka i mål. Folk var tydligen rätt skakis och avåkningen såg förfärlig ut. Fick med mig en mindre skog iaf under bilen…

 

 

Allt kommer på film inom kort, så håll koll på hemsidan så ska ni få den stora förklaringen till att bilen vart så okontrollerbar. Dagens feta bakläxa är ”dont fuck with a proper GT-wing when running the 1/4 mile on slicks!”. 😉



Kommentarer

15 kommentarer till “HOLY SHIT! Supran med i dramatisk avåkning av banan!”


  • Martin Sjunnesson skriver:

    Vi var där och såg det men det såg hämskare ut än vad det var
    better luck next time

  • Micke_J skriver:

    Verkligen, men när man satt i bilen och tänkte ”volta inte” mer än en gång så var det faktiskt inget mindre än hemskt. Men tur att det gick så bra… 😉

  • Steffen skriver:

    Man kan ju lungt säga att pulsen ökade dramatiskt när man såg bilen dra rätt ut i gräset. Skönt dock att det var så pass förlåtande avåknings-zon.

  • Tom Andersson skriver:

    Hej hej

    Tur att allt gick bra, såg ju jäkligt illa ut när den börja kassta. Väldigt trevlig dag uppe i Västervik med bra bilar o fint väder

    MvH Tom
    Ford Focus RS

  • Micke_J skriver:

    Tom: Ja i övrigt var det ju en toppendag, lite långa köer kanske men jämför man med EDPS var inte det något problem heller… Helträtt färg på din Ford förresten, första intressanta Ford modellen på många år enligt mig. Vore kul att trimma en sån. Hmm… 😉

  • Supramannen skriver:

    Har inget med vingen att göra, ta det som en man och innse att du rattade dåligt..:)…

  • Supramannen skriver:

    Alltså ta det med en klack spark det jag skrev, men vingen va inte felet så du vet..:)

  • Micke_J skriver:

    Rickard: Har du för skojs skull någonsin testat ställa om vingen på din gamla Time Attack Porsche på max upforce och sett hur bilen beter sig? Förmodligen hade en mer erfaren i den miljön förare som du eller Peter Björck räddat bilen, men det är lite respektlöst att tro att det var ett ”vanligt” kast med bilen- precis som jag vore korkad om jag sa att det enbart var vingens fel. Saklig kritik emottages gärna, speciellt från dig. 🙂

    PS. Kom med pris på dina 2JZ-GTE reservdelar, polaren ringde nyss och tjatade. Ett pris på dina beg. R-däck också. Ringer dig imorn så be ready…

  • Ferox skriver:

    Det var inte så kul att snurra av. Tur att det gick bra ändå. Hur gick det annars på era andra repor? Bättring från Emmaboda?

  • Micke_J skriver:

    Svaren finner du i bloggen… Gzon putsade min tid från Emmaboda markant, märks att det är mer ös i Supran nu trots endast 1.2 i ladd. 12.50 och nästan 200km/h. 🙂

    Är inte du utomlands? 😛

  • Supramannen skriver:

    Du får tro va du vill, köra på slick med lite luft kräver sin förare, ring du imorr så ska du får extra dyra priser somplåster på såren..:)

  • Micke_J skriver:

    Hehe, du är alltid söt du. 😉

    Hade 1.1 bar i slicksen så var inte så lite luft i dom. Men det är klart det inte är så enkelt som folk tror att köra…

  • Ferox skriver:

    Missade bloggen om tiderna. Bra ryt i maskineriet 🙂 Såg filmen också, det var en lagom avåkning ju, långt bort från banan 🙂

    Jag utomlands? Nej, inte sen några veckor tillbaks 🙂

  • Supramannen skriver:

    Här ser du vad USA säger om din avåkning, dom säger med skit bakom spakarna..:)

    http://www.supraforums.com/forum/showthread.php?t=558843

  • Micke_J skriver:

    Rickard: Såg det, skadeglädjens land… Lite synd att du visar karaktärsdrag mer snarlikt deras dock. C’est la vie. 🙂

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.