RESUMÉ: Lite tankar och tack ang. Face-off på Mantorp!

16 augusti 2009, 13:11

Hunnit komma i gängorna nu efter hemresan och den riktigt fina middagen vi tog i Linköping (Japanskt givetvis). Lill-Virre fick inte komma hem ordentligt förs vid 23-tiden då han hyrt släp långt bort och dessutom lyckades att tack vare den defekta skiten släppa bilen med fronten rullandes i gruset. Kul Jul, som han brukar säga…

 

Var enormt trevligt igår faktiskt. Saknades lite tävlingsnerv, Gzon är ju så förbannat habil att det inte ens blir spännande medan våra bilar gick sönder eller tappade för mycket för att man ens orkade räkna på en eventuell placering i Face-off tävlingen.

 

Därför vart kvalet mest en farsartad upplevelse långt ifrån de ”Dream-team” relateringar jag gjorde inför tävlingen. En liten bild från prisutdelningen, grattis till Supraklubben som försvarade sin titel än en gång. Nästa gång l o v a r jag att vi ska slå er! 😀

 

 

Vi har mycket kvar att lära helt enkelt, och här är mina kommentarer och konstruktiva kritik åt våra deltagare- ihop med förklaringar för den tunna insatsen:

 

-Time Attack Skylinen. Gick som tåget varv efter varv utan minsta protest. Martin klagar på att fortfarande inte få in tekniken i pariser-kurvan. Lyckades åka av en sväng i en mindre battle med JRM-Evon men det var bara spola av grus med vattenslang som skada. Vi har ett otroligt bra koncept här och Martin blir bättre för varje besök på banan. Så bara en fråga om nya däck och pinna vidare på detaljer som gäller här…

 

-Johan Carlssons gråa RX-7 FC3S. Gick väldigt bra på sina slitna bakdäck och satte en 1.33,5 tid. Har klockats bättre än så med dåliga framdäck. När han väl fick låna däcken av Nikko lagom till face-off så sade ett fäste till diffen upp sig och ”grott-meck” 2009 sattes igång för att lösa det. Ingen av lösningarna höll, och det hela slutade med en pöl av diffolja under bilen i depån. Johan var dock finurlig nog att göra om splinesen och handikappat kunna köra hem bilen. Har fortfarande inte visat vad den gått för bortsett från en 1.02,x tid på Kinnekulla som bäst…

 

-Tommys Orangea FD3RS RX-7. Hemsöks av ett extremt jobbigt elfel som gjorde att den aldrig gick rent under 3500 eller över 5500. Ni kan själva räkna ut vad det innebär för prestandan. Tommy kör dock riktigt bra och väghållningen och resten av downforce är i högsta klass, så en 1.34,5 som bäst på Dunlop gatdäck är ju helt enkelt… Sjukt bra. Men är det någon som det är riktigt synd om och som verkligen inte fått visa vad den går för så är det ju Tommy. Tålamodet börjar ta slut, men vi hoppas han biter ihop och gör en sista satsning då denna bil i fungerande skick kan vara en av Sveriges snabbaste gatbilar…

 

-Osvar Mejvings R32 Skyline. Hade nog det största skämt till däck någon av oss någonsin sett. När vi kollade mer noga på datumstämpeln så var de 7 (!!!) år gamla. Finns inga ursäkter utan det är dags för en ny uppsättning och dessutom mer research på soppasidan om varför det inte går rent alltid. Var ju verkligen ”shakedown” för honom så inget att gräva ner sig över, och med lite support kan denna bil också bli riktigt snabb…

 

-Lill-Wirres 700HK singel Supra. Fick chans att åka med några varv och det var bland det läskigaste jag någonsin gjort. Gick brett, brett och åter brett samt aldrig med något riktigt fäste. Supran är grymt tacksam att köra, men måste säga att Viktor rattar väldigt bra med tanke på effekten han tampas med. Bilen gillar att jävlas med småsaker så varningsblinkers är stadigt använt, men har man så förbannat roligt som mosa runt med den är så kvittar det. Tider? Haha…

 

-Dennis aka Legendens BNR32 Skyline. Satte tidigt på dagen en respektabel 1.38 tid och putsade det med några sekunder innan bromsvätskan var helt körd. Bästa beröm jag kan ge är att det hade räckt för att kvala in till förra årets Time Attack på Japmeet som vi arrangerade. Med riktiga däck har man redan kommit ner några sekunder till, men då lovar jag att man kommer ha upptäckt ännu mer saker som behöver uppgraderas. Men helt klart en av dagens mest positiva överraskningar, och tänk nu om du suttit kvar i den där soffan helt paj istället för att börja jobba på bilen i torsdags? 😉

 

I överlag kan man säga att stämningen på träffen var på topp. Supraklubbens grabbar som kommer ut och kör är riktiga entusiaster, de drygputtar man kan tänka sig stannar förmodligen hemma med sina ”dyno-queens”. Robin är en självklar ledare sett både som person och till bil. Men var många fler man fick tillfälle att prata med som t.ex. Lofet, Hultbom och så paret som alltid är entrévakter (och som jag alltid missar namnet på). Även några andra killar som man sett på både Kinnekulla och Stockholms-träffen var här också. Skitkul, och det är folk som ni som måste fortsätta representera så folk tar sina feta arslen och sätter sig i bilarna och DELTAR i träffar- annars kommer hobbyn tyvärr självdö…

 

 

På tal om eldsjälar som behövs… Killarna som kör denna bil är några jag förmodligen skulle ranka i toppen när det gäller den biten. Om ni inte vet vilka det är så har ni alltså bakläxa att göra eller så har ni inte varit på någon banträff än. Bakläxa! Tack killar för att energi ni lägger, jag ser det och ger en tyst blogg-applåd för det. 🙂

 

 

Ur andra ligor på plats så var det en del av Evo-killarna som man bekantade sig med. Honkster hade oturen att skjuta sin motor, men då detta var den minst extrema biten på bilen innan så kan jag bara gissa vad det kan betyda till nästa år. Även den gråa riktigt feta Evons ägare var framme och hälsade, men lyckades inte prata mycket mer innan hans maskin gick sönder. JRM-Jimpa är vi vänner med sedan tidigare och vi fortsätter sporra varandra till att lyckas, eventuellt kommer vi avsluta säsongen med att bromsa Soarern hos honom. Hittade även denna udda Evo som jag vart riktigt imponerad över hur fin installationen i motorn var på.

 

20090815210

 

Sist men inte minst det ”svarta fåret” på plats som verkligen fick oss andra att fnysa… Puppan! Hans Porsche satte makalösa 1.24,5 på R888 däck, sjukt bra!

Visade sig att man som -08 hemmahörig hade mycket gemensamt i synpunkter på generationsskiftena som pågår i storstan. Skön kille helt enkelt. 😉

 

Även Perra med sin splitt nya Nissan GT-R vågade tillslut prata om gamla tider då vi körde helt andra bilar. Vi har varit i svängen ungefär lika länge så det är kul att snacka om de första Skylines som fanns då etc. Hans företag säljer redan godis till dom och han gjorde ju inte dålig reklam för sig när han satte väldigt fina 1.27,9 med den.

 

 

Var många, många fler man skulle vilja tack men: 

 

Nej, kort och gott en riktigt lyckad lagom stor träff som det kan spinnas vidare på en hel del. Tack till alla och hoppas ni fortsätter läsa bloggen och stötta oss också! 😎



Kommentarer

10 kommentarer till “RESUMÉ: Lite tankar och tack ang. Face-off på Mantorp!”


  • jokkan skriver:

    Gött skrivet! 🙂 Jag får titulera mig dyno-queen då 😉

  • Micke_J skriver:

    Det behöver du inte, acceptabla ursäkter är trasiga motorer samt att man måste jobba. 😉

  • Mitzu skriver:

    Tack för den tysta blogg-applåden 🙂

    Vi brinner för detta med bankörning och bangar inte för att hugga i och hjälpa till där det behövs.

    Appropå Gzon´s problem med parisern, jag förbättrade en hel massa efter att ha applicerat Alx Daniellsons teorier om hur detta parti skall tas.

  • Micke_J skriver:

    Kul att se dig dyka in här Peter! Det behövs fler som er, folk som vågar göra lite ”grovjobb” för att det ska kunna sås nya frön hos entusiaster. Vi gör våran del så gott vi kan också och tycker det är synd att inte fler företag i branschen fattar att man måste ”bidra” lite för att de ska kunna överleva på lång sikt…

    Vi ska analysera driftboxloggarna idag och se vad man kan hitta på. Tack för tipset som du gärna får utveckla. 🙂

  • Phantom skriver:

    Jag skulle vilja tacka superior för deras glöd och tävlingsanda som sprider sig vidare till alla runt om.
    Samt ett stort tack till teem Yxan som altid hjälper till.

    Tror vi har nått fett att bygga på här…..

  • Micke_J skriver:

    Tackar… Det värmer när det kommer bland de få som stuckit ut hakan och sagt att han bygger en Supra för banen och sen även levererar. En klockren profil och förebild- givetvis måste vi bygga vidare på detta… 😎

  • Tr1Me skriver:

    Riktigt kul att ha er på våra träffar! Alltid roligt att tjöta med er och kolla in era bilar =) Hoppas få se er på våra träffar även nästa säsong!

    /Entrévakts-paret (Ella och Nino)

    Ps. Tack Micke för hjälpen med tidtagningen! Hade ni vunnit skulle vi direkt yrkat på partisk tidtagare 😉 Ds.

  • Legenden skriver:

    Jag jag tog nog tag i körningen i senaste laget… men med min decat pipe och lite jävlaranama blev min bästa tid 1.36.1 med vanliga kumho ecsta däck, ville mer men kokade bromsvätskan och kunde tyvärr inte köra mer.

  • Wolf skriver:

    o ja ska med se till o få ihop en motor nångång… rykte redigt i gasfoten trots den roliga färden ner där ja kom fram till att en 07ans mazda 6 kombi inte gör mer än 210, varken på små landsvägar eller e4an =)

  • Micke_J skriver:

    Legenden: Mycket bra kört. Inte nödvändigt med ursäkter. R-däck nästa år borde stö överest på Tomtens önskelista…

    Wolf: Var det inte du som nyligen var av med körkortet i ett år ca? 😀

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.