Jämförelse kolvar: JE ”Special” vs JUN/Cosworth

25 april 2009, 16:49

20090425881Fick idag en väldigt trevlig upplevelse inom finmekaniken för det absolut bästa marknaden har att erbjuda inom kolvar för 2JZ-GTE motorn. Rent allmänt öppnades mina ögon bra mycket mer för hur viktiga detaljer som finns på premiumkolvar gentemot billiga OEM, Eagle och JE Pistons standardsortiment etc.

 

Vi kan börja med undersidan av kolven som kanske inte har så stor inverkan på funktionen, men man ser tydligt att båda är rugiggt fint bearbetade jämför mot en standard. Vidare är godset tjockare i JE och massan som omger kolvbulten smartare fördelad till JE’s fördel. Om man kisar riktigt noga till höger av JE kolven ser man även ett litet hål in till kolvbulten, inte alls vanligt och en smart tanke att dra en kanal dit också för att öka smörjningen!

 

20090425880

 

På sidan av kolven det inget fel på någon av kolvarna, men JE har lite kralligare väggar mellan ringarna samt ett extra gasspår som finns där av en mycket speciell anledning; att ta en del av smällen från detonation som sker istället för att det ska fortsätta ner i cylinderloppet. Något jag missade att ta bild på var kolvbultarna, här finns mer hokus-pokus vi inte vill avslöja som ska ge oss ett övertag i hållbarhet…

 

20090425879

 

Här ska vi erkänna att JUN var de som vi inspirerades av när vi beställde dessa JE Custom ”from scratch”. De har en unik design som vi analyserat och optimerat ytterligare. Är verkligen sjukt imponerad i kvalitetskänslan av de nya JE kolvarna överhuvudtaget. Innan var JUN/Cosworth uppsättningen jag hade det värsta jag sett, och då har jag sett det mesta i premiumväg såsom CP Pistons, HKS, Tomei och Wiseco. Men dessa JE har nu tagit över kronan enligt mig. Viktigaste är att jag mer och mer insett att inom detta ”får vad man betalar för”. Eagle, standard JE och vissa tyska billiga märken är rent skräp enligt mig just nu- och inget jag skulle stoppa i en maskin som ska pressa hög effekt och vara driftsäker.

 

Om ni är sugna på att bygga motor ordentligt så får ni gärna KONTAKTA OSS för konsultation om hårdvaran. Vi har bred erfarenhet och vi sparar alltid den riktiga magin till våra kunder. Men hoppas teknikinlägg som detta i bloggen är uppskattade, kommentarer alltid välkomna- kom gärna med frågor!



Kommentarer

3 kommentarer till “Jämförelse kolvar: JE ”Special” vs JUN/Cosworth”


  • Henke skriver:

    Ser bra ut Micke 😀 längtar till man får sen den i action 😀

  • Lasse wankel skriver:

    Vikten då? Kan tänka mig att JE kolvarna är ca 20% lättare än JUN kolven? Coating är också hett nu med tanke på lägre friktion samt mindre slitage. Kolvbultarna är säkert coatade som jag ser det. Sen kan man alu coata skörtlarna på kolvsidorna för mindre friktion och längre livslängd på kolven.

    /Lasse wankel

  • Micke_J skriver:

    Det där med coating är precis som med lagren en fin solskenshistoria, men logiskt sett väljer man hellre en med utformning/material att kunna hantera slitage än förlita sig på ett tunt lager bara? Viktmässigt glömde jag faktiskt fråga, intressant att du tog upp det och ska kolla nästa vända där! 🙂

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.