Armin vs Björck, Supra-elitens väsentliga siffrorna för dagens duell:

17 juli 2010, 12:21

Vi gick ett varv och pratade en snabbis med båda våra vänner, och Sveriges härskare över dragracing Supror i Sverige: Armin Avdic och Peter Björck!

 

Tyvärr har vi haft en del driftstrul här idag med elverk som inte fungerar som de ska, men nu är bloggen tillfällfigt uppe igen. Körningarna har gått lite fram och tillbaka, kommer en kort resumé av tiderna när vi tar lunch…

 

Här har ni iaf lite data över vad dagens två tungviktare sitter på för artilleri:

 

Armin Avdic:

 

 

Turbo: Borg Warner 86mm ”custom”.

Däck: Hoosier 28/10 Drag.

Högsta bromsade effekt: 1177

Bästa tidigare ET: 9.94 / 241km/h

 

Peter Björck:

 

 

Turbo: Garrett 47-88

Däck: MT ET Drag 28/10.5

Högsta bromsade effekt: 900RWHP (Maxade dynon)

Bästa tidigare ET: 9.88 / 244km/h

 

 

Båda två är på 3000cc dvs utan stroke eller dylikt samt fullviktade. Riktigt imponerande bilar, självklart manuellt växlade… 😉

 

Ska bli en fröjd att se dessa två tävla mot sig själva och varandra i stegen sen kanske…?



Kommentarer

12 kommentarer till “Armin vs Björck, Supra-elitens väsentliga siffrorna för dagens duell:”


  • jokkan skriver:

    Hade varit skitskoj om du skrev lite om stegen som kommer senare, vem som slog ut vem och vilka som kvalificerade sig. Det hade varit GULD värt!

  • Jakob skriver:

    Älskar dessa två bilar, riktigt sjuka byggen. Har lagt mycket tid i dessa herrars projekt trådar på zatzy. När jag låste Björks projekt tråd för första gången för några år sen skapade det ett sånt sug efter att äga en egen supra men tog inte tag i det förrens i år. Förhoppningsvis dröjer det inte så många veckor innan min supra har blivit reggad o färdig så man själv kan börja bygga ett monster 🙂

  • Micke_J skriver:

    Det ska jag lägga fokus på vid 12. Hoppas man kan överraska och ta sig vidare en omgång iaf. 🙂

  • Supramannen skriver:

    Yo grabben

    Härskare är den som är snabbast, vi körde ifrån båda dessa herrar första gången ut och ha räven den snabbaste tiden i hela europa med våran gamla, men snabba är dom och jag gillar dom skarpt

  • Supramannen skriver:

    PS: vi har bra 700hk i maskin och en liten 71mm turbo…morrr

  • Micke_J skriver:

    Undrar om det inte går gräva upp ett gammalt Rick-citat där han understryker hur ointressant det är med automat racers så länge de inte är i klass med hans gamla best… Eller så är det bara konstatera att så är faktiskt fallet, 6-speed is the shit we all care to think about… 😉

    Ska bli kul att se Armin och Björck på t.ex. action meet där det finns fäste för mer… Men kul att ha dig ombord igen Rick, du behövs som jag alltid sagt i ”tugget”. 🙂

  • Supramannen skriver:

    Kanske i din värd, la lala lands värden alltså där du hittar på egna regler och så…i den riktiga värden så spelar det ingen roll om bilen är svart vilken turbo den har eller hur man växlar det är tiden som talar sitt språk, snabbast över linjen vinner…bygga en långsam bil bara för den ska va rätt för er är inte min grej liksom.. med din regler skulle porsche inte få finnas för den är för snabb och samma sak här..:)

    Ne vi ses på action meet och ska bli kul att sätta en låg 9a får se om nån annan hänger med i tider eller om dom vill åka runt och missa växlar..:)…

  • Micke_J skriver:

    Nedu Rickard, jag är bara ett språkrör. Lägg inte bördan på mig om att sätta regler! 😉

    Tror de flesta entusiaster faktiskt tycker det är lite ointressant med auto och drag. Men håller du inte med så är det strikt din åsikt som jag respekterar. 🙂

  • Supramannen skriver:

    Det känslan får inte jag, finns charm med båda..dom flesta jag pratar med tycker snabbast är tuffast och kör man streetrace som vi gör mycket är det avrättning mot dessa manu bilar..:)

    Jag gillar båda och efter som jag kört båda vet jag svårighten med båda och jag tycker inte det är lättare med auto..

  • Micke_J skriver:

    Har själv lockats av tanken just vid streetrace ha auto och bara mosa folk i samma klass. Så först.r precis vad du menar! Men ta bara på Supraforums.com som är ett bra riktmärke, hur ointressant är inte alla 8sec auto-bilarna mot de som kör lika snabbt med 6-speed men är rätt lätträknade?
    Men som sagt, i streetrace är det försumbart. Vart mycket positivt överraskad när jag såg att ni var ute igen på Valhalla. Kanske får göra ett reportage nästa vända ut… 🙂

  • Supramannen skriver:

    DÅ har vi helt OLIKA syn på det, på supraforums där jag typ hängt sen starten är det ingen som dömmer efter lådan det är lika tufft att åka med auto och 6 speed är min uppfattning att dom tycker i USA… alla som är snabba kör auto och tävlar sen finns det en som lyckats med och en 7a med sin manu det är en grym bedrift men det är grymt att åka fort som BL gjorde ist med sin auto med

  • Supramannen skriver:

    Tror det är mer lite gat folk eller mitt i mellan folk som du tex som har dina egan time attack regler och även hur en drag race bil ska gå.. lite som att på strippen ska det va manu och gå sakta och på banan ska det va japs som går sakta..:)

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.