Time Attack RB26DETT hämtas hos Ultra Motor!

30 april 2009, 15:19

Då var man äntligen hemma efter en liten utflykt i skogen och ett av Sveriges mest ”understated” företag i hela branschen. Det är nog få som hört talas om Ultra Motor i vardagssvängen, mer än något mytomspunnet i samband med racemotorer för både gata och hög proffessionel nivå.

 

Vi har haft samma syn som alla andra och växte upp med att de var ett snäpp över ”premium” och inget kostnadsvänligt alternativ alls för gatåkare. Vi har sedan dess byggt flertalet motorer själva och har god kompetens inom ämnet, och med dessa faktorer har vi förstått att det Ultra gör är udden på en enormt vass kockkniv- och givetvis anförtrodde vi bygget av våran Time Attack motor till Gzons Skyline R34 GT-R V-spec till dom. Om ni inte redan gjort det så är det mer eller mindre ett måste att ta en titt på dess SPECIFIKATION och det pronto om det ska löna sig läsa vidare!

 

 

Man kan lite smått cyniskt fråga sig varför vi lämnar bort jobbet eftersom vi själva tillhandahåller dessa tjänster? Anledningen är att precis som jag skrivit innan är rena racemotorer ett sånt extremt hantverk att vi kände att vi ville vända oss till det bästa möjliga alternativet som finns i Sverige, och då fanns det bara ett alternativ eftersom en motor byggd av Ultra ger oslagbar kvalitetsstämpel!

 

Eftersom ni redan läst specen ska jag inte upprepa det ni redan förstått. Detta är en motor som byggs kompromisslöst som den ultimata setupen för banracing. Vi har inspirerats av många välkända BNR34 som gått i Japan under åren och mixat in de delar som vi själva gillar samt hela tiden under Sunline Racings boss Taiyo Satos order hållt det i ett helhetskoncept.

 

Ultra motor har fått agera ”pricken över i” och har bl.a. gjort många modifikationer i toppen. De har gjort en portning som de diffust benämner ”tagit bort det man ska” och även bytt ventilstyrningar som vi under byggets gång insåg var en klok sak att göra. Bland de många intressanta saker Tomas på Ultra tog upp att de stött på under arbetets gång var att RB26DETT är en rätt ”knepig” motor med sina stora förbränningsrum och speciella kylkanaler i toppen. Det ska bli mycket intressant att se vilka vinster vi gjort inte bara med att höja volymen i motorn till 2.8l, utan också hur det ökade flödet/vassare kammarna påverkar effektregistret.

 

Målet när bilen är klar blir att smiska den runt bana omgående, för att sedan ge sig på en Time Attack av… Nürburgring. 🙂

 

 

Mer info om motorn och mer detaljerade bilder kommer i helgen då vi packar upp allt, det är av extrem relevans att allting hålls kliniskt rent och därför är min Forester numera tillägnad motorförvar tills den nått Superior-verkstaden i Katrineholm. Ställ gärna frågor om motorn och dylikt i kommentar-fältet!



Kommentarer

7 kommentarer till “Time Attack RB26DETT hämtas hos Ultra Motor!”


  • Edin skriver:

    Jag som tyckte det var ett sjukt åt förra året:) Måste helt enkelt få åka med iår:) Vad satsar ni på för effekt?

  • Micke_J skriver:

    Effekten höjs inte speciellt mycket, Tomei får ut ca 650HK ur motorn med sin bromsade setup. Jag tror våran faktiskt är snäppet vassare, men som jag nämnt flera gånger är driftsäkerhet varv efter varv på bana det viktigaste- inte toppeffekten. 🙂

  • jokkan skriver:

    Fan vad sugen jag är på att se varvtider på nurnbergring!! riktigt gött bygge!!

  • Micke_J skriver:

    Hehe, vi ligger lite lågt med den här satsningen tills Emmaboda är över och bilen är ihop och inkörd. Men sen ska vi gå ut hårt med detta och hoppas folk blir engagerade som bara den över en ”svensk” Japan på Ringer 😀

  • Pierre skriver:

    vi vill se bänkningspapper =)

  • Micke_J skriver:

    Inte omöjligt när den är inkörd och klar… Eftersom vi kör ett ovanligt komplett kit som nästintill garanterar 650HK ur kartongen så är ju det minimum tycker man- annars får man klaga hos Tomei. 😉

  • Tirkedal skriver:

    KOmmer nog gå riktigt bra tror jag:)

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.