ÅRSMÖTE 2010 (Del 1/2): Inledning och stora förändringar i SIAB!

29 oktober 2010, 06:05

Då har tiden äntligen kommit att lägga ut en resumé av det 5 timmar långa mötet i Växjö häromhelgen!

Det var dussintalet medverkande och många fick ordet förutom Säljchef  Mikael ”Micke_J” Jarosinski; som presenterade ett antal frön som ska sås inom firman- både på kort och lång sikt!

Vid protokollet satt Pierre ”SIR_PIERRE” Ingelsgård och följande text är ett hopkok av agendan inför mötet, Pierres anteckningar och Micke_J’s slutliga touch på det hela.

Summeringen kommer presenteras i två delar där den andra kommer under morgondagen och tar upp mycket kring marknadsföring. Men i denna del kan ni läsa om det lite viktigare och mer kritiska som togs upp…

God läsning, och var inte blyga för att kommentera eller skicka kritik, funderingar eller i stort sett vilken idé; liten som stor till oss HÄR!

*****

Inledning: Lördagen den 23 November träffades en stor del av kärnan i Superior Imports utanför Växjö för att prata om framförallt framtiden, men också om det som varit bra/dåligt i firman och allmänt vilken inställning vi vill ha som ska smitta av sig på alla våra vänner & kunder. Pierre Ingelsgård blev satt som ansvarig för att hålla koll på allt som sades och efteråt skriva en resumé, något som ligger till grund för detta inlägg och vi tackar Pierre för hans insats!

Mötet började senare än planerat men ändock med en god frukost och kaffe som serverades av ett antal bättre halvor, dvs damer som hängt på sina grabbar för detta event. Tack tack för att ni fick mötet flyta på, det krävs ett antal damer för att sätta riktigt trevlig prägel på ett möte av denna storlek! 🙂

*****

Micke tar ordet: Genast hugger Säljchef på Superior Imports AB Mikael ”Micke_J” Jarosinski i och delar ut en dagordning för alla så de enkelt kan följa det som ska sägas. Även en figurativ skiss om den framtida organisationen som är tight förknippad med just dagordningen delas ut bland alla.

Kort och gott har Micke redan i somras startat ett till Aktiebolag som heter Superior Holding AB; vilket är för att redan nu förbereda en smidig övergång till en större bolagsstruktur i takt med att ”nya frön” (=detta blev ledordet för hela mötet) ev. tar fart och växer sig stora nog för att bli egna bolag inom Superior.

Se det som i teknologisk jämförelse använda ”HD-ready” som en metaforisk term för en framtid där vi hunnit växa på oss lite och detta kommer underlätta markant att bredda ut sig!

Innan Micke går vidare tackar han alla som solidariskt dykt upp, men även generellt alla delar av ”familjen” som enkelt förklarat ”är dom de är”- fast det skulle krävas ett inlägg i sig för att förklara vilken belönande känsla denna samling genuint bra människor som gör grunden i våran kundkrets ger.

Ni betyder allt för att vi ska fortsätta brinna för detta!

*****

Rakt på sak; de saker som Superior inte varit nöjda med: Micke gick raskt vidare in på ett par större punkter där det är väl känt internt, att det inte fungerat utefter de ambitioner som finns i vilken servicenivå Superior Imports ska hålla.

-Verkstaden i Katrineholm har lidit av enorm växtvärk denna säsong och vi har inte lyckats bli effektivare i takt med att efterfrågan ökat för våra tjänster. Samtidigt har vi varit mer uppriktiga mot våra kunder och skjutit på jobb/förfrågningar då vi inte velat hålla parkeringsgarage i verkstaden som bara ställer till frustration för alla inblandade parter.

Det är tråkigt, men i långa loppet hoppas vi folk respekterat det istället för att man ger sig in i den onda cirkeln av falska löften många verksamheter med samma sorts problem lockas in i…

-Rutiner och planering är ännu ett område som gått starkt framåt, men ändå inte tillräckligt bra för att möta de krav vi ställer på oss själva. Enkla saker har blivit omständliga och kommunikation är något man bör ta på ännu större allvar för att det ska kunna fungera.

-Beställningar och handläggning av eftermarknadsdelar är något Micke själv erkänner ”hamnat i kläm” då det varit för mycket på hans bord. Superior Imports har kompetens och leverantörer i toppklass, men det har inte gått ta vara på det då det tyvärr finns en flaskhals i att för många tidstjuvar i dagliga driften hindrar en tillräckligt bra process att hjälpa folk med delar.

-Även när det gäller att ta vara på familjens engagemang kring träffar/events känner Micke att det med bara enkla medel och bättre ”delegerande” gjort att de träffar vi medverkat på skulle fått ännu större genomslag för varumärket.

*****

Växtvärk och konsekvenser av detta: Många av ovan saker faller in i att firman som redan omnämnt lider av just det sunkiga ordet, något ändå i slutändan positivt då varje företag givetvis måste utvecklas i storlek oavsett vad?

Däremot har det haft extra stor inverkan inte minst på Tekniska chefen, andra halvan av bolaget och ansvarig för verkstaden i Katrineholm Martin ”Gzon” Gustavsson; som funnit det omöjligt en längre tid att fortsätta jobba heltid som ingenjör på Scania samt hålla familjen med sambo och dotter i balans- med att även vara delägare i ett företag med de ansvar det kräver.

Därför har Martin sedan en tid tillbaka valt att prioritera trygghet och sin civila karriär en tid framöver. Det är i sken av nya ansvar på sitt heltidsjobb samt stundande husköp som gör att han drar ner på sin tid i Superior Imports, vilket självklart är förståeligt och skall respekteras.

Micke kommer därför ta över hela firman, men faktum är att våra befintliga kunder inte kommer märka av detta alls. Martins roll blir densamma där hans fina kunskaper inom felsökningar, tuning och dylikt kommer vara en fortsatt resurs för Superior Imports. Allt kommer med andra ord flyta på som vanligt och kanske t.o.m. bättre då detta säkerligen kommer lösa upp många knutar i resten av firmans organisation!

Micke ville starkt tillägga att resten av mötet kommer till stor del tackla att följande åtgärder inte bara var tänkta att täcka upp för att det i övergångsfasen detta vinterhalvår och säsong 2K11 kanske blir en viss skillnad. Utan även om Martin inte beslutat sig för att delvis kliva av- så har det länge jobbats med ideér för att öka våra resurser inom samtliga områden verksamheten inriktar sig till.

Det öppnar även dörrar för fler personer att engagera sig inom firman, därför känns fantastiskt lovande i potential på några säsongers sikt! Men mer om det nu när vi närmar oss de utvecklande ideerna som ska tas upp på fortsättningen av årsmötet!

*****

Åtgärder för att öka resurser inom verkstadsjobb:

En väldigt viktig punkt är att tillgodose den ökade efterfrågan efter kvalitativ meckkompetens när det gäller Japanska sportbilar. Våra åtgärder för att få mer bredd och flexibilitet än bara verkstaden i Katrineholm och då som det varit; att Martin primärt tagit de flesta jobb:

MajoR utökas: Denna säsong som passerade var det väldigt stor fokus på våran första demobil i samband med lanseringen av varumärket överhuvudtaget. Både Johan Carlsson och Mattias Lind som varit de som skruvat kommer vi söka att effektivisera än mer så de får mer nytta för sin kompetens i ledarroller istället för att göra alla sysslor.

Verkstaden i Katrineholm har vi som ambition att tillsammans bygga ut och med målsättning att få till ett riktigt motorlabb samt workshop som slår ihjäl inte bara mellanhänder; utan också då direkt spara oss en massa tid på varje jobb som kräver custom bearbetningar.

Vi för även dialoger med andra samarbetspartners som kommer bidra till att satsningen med MajoR förblir rena och skära premiumtjänster inom verkstadsjobb = mer avancerade jobb. Även Daniel Troberg hoppas vi får ta en nyckelroll här i att den ”nya” verkstaden flyter som den skall om man bara försöker upprätthålla från början strikta kvalitetskrav varje dag!

Vi fortsätter pussla sakta men säkert, skynda långsamt och alla de nyttiga klyschorna som gör att man kommer lyckas på lång sikt.

X-Resurser tas in i större utsträckning: Vi har efter alla år i branschen byggt upp ett gediget kontaktnätverk och har dessutom massor av kunskap på ”våran egna bakgård”. Det är viktigt att man ständigt söker nya kanaler som ger oss flexibilitet för att ta ännu bättre hand om alla kunder som stadigt ökar i mängd, men utan att kompromissa med kvalitet.

Det kommer kort och gott vara dags att dra ”huvudet ur sanden” och ta vara på saker mer än att i stressen få ett tunnelseende om vart alla jobb måste hamn, det är många som säkert läser detta och känner sig träffade- men vi jobbar på kravlöst och ser hur saker utvecklar sig steg för steg (där har ni den viktiga klyschan igen).

Superior Syd = verkstad i Växjö: En kille som redan under föregående säsong varit med och hjälpt till mycket är Dan Toresson nere i Växjö. Med resten av gänget som finns där nere är ambitionen att redan till 2K11 kunna erbjuda befintliga kunder nere i Södra Sverige ett ställe att vända sig. Självklart vill vi även bli ett alternativ för alla med Japanska, men i första hand är våra bilkunder prioriterade.

Dan fick här hålla en kort presentation om sig själv och ambitionerna med verkstaden. Precis som med mycket annat i Superior Imports och vad som präglat oss genom de år vi varit igång, är att the sky is the limit men att man kommer längst genom att ha fötterna på jorden och att allt man åtar sig ska göras bra och inget mindre!

Pierre efterlyste även en verkstad ännu längre ner i landet, och man kan bara säga att ovan taktik gällande ”X-Resurser” gäller från topp till tå i vårat avlånga land. Skynda långsamt så kommer det säkerligen bli något bra av detta!

*****

Egna produkter + Webshop: Som ni märkt av under säsongen har vi i liten skala påbörjat att ta fram egna produkter, och dessa tillsammans med våran gedigna kunskap om att veta vad ni behöver i den djungel som är eftermarknadsprodukter; gör att vi ska ta krafttag i hanteringen för detta.

Kort och gott ska en ny webshop lösa mycket av de tidigare problemen vi haft när det gäller att ta emot och leverera beställningar, samt att mycket tid som gått åt till att ”en efter en / om och om igen” offerera priser och dylikt då blir eliminerat.

Vi kommer även här skynda långsamt (börjar bli tjatigt men nyttigt) med att inte som marknaden ser ut idag; bara välla ut massa olika delar som förvirar folk- utan koncentrera oss på att enbart sälja sånt som vi eller våra kunder noga provat ut.

Givetvis har vi även en guldåder av kompetens utanför våra egna ödmjuka erfarenheter bland alla våra samarbetspartners, och vi tror att den kombinationen kommer göra det attraktivt att handla delar av oss (även om priserna reflekterar att du hela tiden ska kunna få support och saklig hjälp i dina val).

Mycket snarlikt våran attityd i hur vi säljer våra bilar alltså, att man vänder sig till oss inte enbart p.g.a. priset utan för att man i förlängningen får så mycket mer när man handlar av oss!

Det diskuterades väldigt länge om själva produkterna, tekniska lösningar och hur den ännu djupare organisationen enbart kring detta kommer se ut.

Även ordförande för SUPRA CLUB SWEDEN och ett av våra ansikten utåt för MajoR, Robin Antonsson som är ägaren av Phantom Supra höll ett kort föredrag om produkter vi vill ta fram och målsättningarna med dom.

Men vi lämnar det precis som mycket annat helt enkelt osagt och lovar er alla att vi inte kommer hasta och trampa på djupt vatten; kvalitet är högsta prioritet.

Ni kommer få läsa mycket i bl.a. vårat veckoblad VECKANS GRUS om alla roliga saker vi har under utveckling…

*****

Del 2 av årsstämman kommer handla om kanske en aning roligare saker då det är om marknadsföringen inom Superior Imports. Många spännande ideér, saker som utvärderades lite samt överhuvudtaget en återknytning till vilken attityd vi vill att våra kunder & vänner ska ha.

Om ni har några som helst funderingar så ska ni inte tveka över att kommentera nedan eller att KONTAKTA OSS direkt med feedback- tack på förhand!