GÄSTBLOGG: ”Asse” Golic synar olika Team @ Gatebil Mantorp 2011

27 juni 2011, 19:00

Arslan ”Asse” Golic @ CLUB-JDM fortsätter sin gäst-sejour hos oss med en liten artikel ett par av de ”team” som fanns på GATEBIL MANTORP 2011. Eventen är en festival, men det finns många på plats med resurser i klass med riktiga racing-team; enormt imponerande!

 

Som stort JDM-freak har Mr. Golic ständigt ögon och öron öppna för trender runtom i världen, och därför kul att han med egen kamera tog sig en rundtur för att visa hans favoriter på plats som förtjänade lite kredds.

 

Fanns utöver detta massor av andra som är värda att skriva om, men vi hoppas våra gallerier och bloggtexter inom SUPERIOR SELECTED ger en bra bild av det. In och kika!

 

———-

 

Något jag tycker är extra kul med evenemang som Gatebil, är de olika teamen som går att ses vid banen. Olika bilar, olika färger och olika nivåer på hur seriösa teamen är. Det kan vara allt från ett litet tält, en enkelt modifierad bil och två-tre vänner som har kul till hela stall med upp till 4 bilar.

 

 

Ett team jag blev imponerat av var Valtonen Motorsport från Finland. De hade två bilar på plats, en utav de var en väldigt fin Subaru Impreza, inte lika extreme som Audin men fortfarande väldigt intressant.

 

 

Jag har letat efter en hemsida eller annan källa där det kanske går att hitta lite information om Valtonen Motorsport men tyvärr.

 

På bilderna går det i alla fall se hur seriösa detta team är och deras bilar. Subarun var bland annat utrustad med Air Jacks och en kraftigt modifierad motor.

 

Inredningen är helt ombyggd och ersatt med en full bur och all nödvändig utrustningen som går att hitta i en modern racer. Extremt snyggt och framför allt, användarvänligt.

 

 

Andra team på plats var bland annar Raidopower Motorsports. De satsade hårt 2010 och nu ännu starkare 2011. Tyvärr hade de problem med motorras i en av de två Nissan S14 som fanns på plats. Något som är värt att notera är den vita S14 som byggdes under två veckor (!).

 

 

När vi ändå är vid drifting bilar kan vi gå vidare till Drift Monkey. Drift Monkey har vuxit kraftigt de senaste åren till att bli en av de mest igenkända drift teamen i Europa.

 

På Gatebil fanns de på plats med fyra imponerande bilar och lika många duktiga förare.

 

Ett tips är att kolla in dem på olika evenemang, snygga bilar som hanteras på rätt sätt är riktigt kul att kolla på.

 

 

Har du/ni eller någon du känner ett team, kontakta gärna oss. Vi tycker det är väldigt kul med person som försöker satsa på sina team och framför allt sina bilar. Vi skulle gärna vilja uppmärksamma fler personer, deras bilar och teams så var inte rädd, hör av dig eller kommentera nedan! 🙂

 

/Arslan ”Asse” Golic @ CLUB-JDM

 

———-

 

Superior bloggens frågor till läsarna:

 

1. Vilket team hade den absolut ballaste Toyota Supran på plats?

2. Störst behållning för dig, riktigt extrema bilar för att jaga tider med eller att driftas med?

3. Rangordna vilka du tycker är Nordens bästa bilbyggare nationellt sett (Sverige – Norge – Danmark och Finland!).

 

Vi tackar än en gång ”Asse” för hans texter och ser fram emot minst en artikel till där Lukas Kooz hamnar i blickfånget med en stor intervju. Kan bli väldigt intressant då temat var att lyfta fram och rensa luften över mycket kring det hans antagonister kritiserar honom för i att strunta i trender och fortsätta sin stil till 100%.

 

Mera om GATEBIL MANTORP 2011 kommer, ni har ju hittills bara sett en enda trailer av SUPERIOR MEDIA t.ex. och där kan jag lova att det finns timmar av material som ska mjölkas mer än så…



Kommentarer

3 kommentarer till “GÄSTBLOGG: ”Asse” Golic synar olika Team @ Gatebil Mantorp 2011”


  • Ronny 'JAM' Thomasson skriver:

    1. Rockstar / Team Yellow fastnade jag för.

    2. Drifting. Allt är roligt. Men driftingen ser jag utvecklas på ett annat sätt och det är därmed mer ögongodis för min del. Sen är jag iofs. inte opartiskt som drifintg engagerad rent allmänt. =)

    3. Jag själv kan inte rangordna. Sverige har bilbyggare, vissa mer kända än bra när det kommer till kvalité och nytänk. Andra som Geiros bara fullkomligt exploderar med sin närvaro. De övriga nordiska länderna verkar mer bygga riktiga monster, alltså maskiner som används. Och det oerhört bra.

  • Micke_J skriver:

    1. Team Yellow om man ska hålla sig strikt till frågan dvs själva bilen. Men givetvis Driftmonkey på delad plats i helheten…

    2. Det där är som alkohol. En tät fight med racing som handlar om hundradelar är som en utsökt perfekt blandad drink, medan drifting är som en case med kall öl som man kan dricka anytime. Jag väljer dock RACE i slutändan.

    3. Ronny fegar, jag säger: Finland -- Sverige -- Norge -- Danmark. Mycket subjektivt rangordnat dock!

  • 1JZ Tompa skriver:

    1:DMS Svarta/kolfiber Supra,missade dock deras framfart på banan.
    Annars ligger nog min röst på DTE Supran som alltid levererar 110%.
    2:Drifting.Även om min egen erfarenhet bakom ratten endast innefattar
    banracing/dragrace.Tänker dock ändra på det.
    3:Oj,knivig fråga.Handlar ju väldigt mycket om individuella prestationer mer
    än ”landskamp”.
    JDMmm…

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.