SUPERIOR SELECTED: Lets talk ”Swedish” drifting @ Action Meet 2011!

11 augusti 2011, 14:50

Det är sällan så tacksamt att skriva blogg som när man har en drös fotografier att arbeta ifrån, det tog ett par dagar- men nu börjar det rulla på med vad våra SUPERIOR SELECTED fotografer ordnade. Det är Ronny @ JAMedia.nu som fått ut sitt först, men våran ”joker” på plats kommer han med- men nu kommer det handla om drifting och inget annat!

 

 

 

(Vi skulle prata svensk drifting, men faktum är ju att det var en norrman som vann hela ”ProInt”-tävlingen faktiskt i Kenneth ”Kenny” Moen som faktiskt visade klass-skillnad mot de andra i både bil och körning. Absolut ingen disrespect mot de andra, utan hellre att man tittar på att ”Kenny” till vardags kör i Formula Drift i USA och innan det länge var en av kungarna av Gatebil ihop med bl.a. den just nu hetaste norrmannen alla kategorier inom motorsport; Fredric Aasbo @ Team NFS!)

 

 

(På förhand, kanske innan man visste att ovan Supra med skillad norrman skulle dyka upp; så höll man Leif ”Leffe” Häuselmann från Åland som favorit till segern på Mantorp föregående helg. Detta med all rätt, då han krossade allt motstånd förra året med sin då  blå/grön Falken-färgade Supra. Inför i år har den ny skrud och en Hemi V8 med kompressor som dragits med tekniskt strul, men visade att han kommer höra till toppskiktet av nordisk drifting nästa år utan problem…)

 

 

(Snackar man svensk drifting *äntligen* tar det inte mycket gafflande innan Team Raidopower Motorsport kommer på tal. Dom har senaste två åren legat steget före de flesta i organisation, resurser och målinriktning när det gäller drifting. Det enda som fattas är erfarenheten och ni kan sätta fina slantar investeringsmässigt på att när det hela börjar klicka så kommer även dom prenumerera på pokaler!)

 

 

(Han kom, han såg- han kallas för ”Limmet”; och han är här för att stanna! Denna fd. strippen-profil som gjorde sig känd över bl.a. en våldsam krasch på Mantorps 402m raka, gav sig in i drifting förra året (?) och redan i år har Limmet DriftTeam blivit något som fastnat i folks munnar. Vi diggar allt från den råa framtoning den gamla BMW E30’n har till den sjukt sköna sång V8an ger ifrån sig. Keep up the good work, ni kommer se mycket av honom i våran kommande storfilm från GATEBIL MANTORP 2011!)

 

(Någon som gav sig in på den svenska drifting-scenen baklänges; och då menar jag inte ”Kawabata-style” in i en kurva- är ”Thompa” som gick och köpte sig en fd. Formula Drift bil från USA som första objekt?!?! Lärningskurvan är brantare än man tror, och det har varit struligt hittills för 08-mannen; men vi skickar en fet Superior tumme-upp för att någon vågar satsa och kommer följa projektet noga…)

 

 

(Vi tar en liten *break* i det hela genom att visa ett beundransvärt, men ändå misslyckat försök att drifta med en lastbil. Dagens förmodligen ballaste tanke dock: vore det inte äckligt häftigt att se något liknande fast i tandem-drift?! 😀 )

 

 

(När jag i efterhand fick höra hur gammal förare av TEAM DRIFT PONY var så föll alla pusselbitar på plats… Om man har åldersnojja, starta ett drifting-team! Uppenbarligen verkar det funka då man sällan ser någon med ett större smile på träffarna än Michel Rayes som ännu ödmjukt nog erkänner att han saknar en del för att tävla med de stora. Men ”stick with it” så blir det kul att se den ful/balla Mustangen tukta Japanerna på ”deras” game!)

 

 

(Eventets finska bidrag kom från Juha Pöytälaakso som rattade en BMW E36 med way less horsepower (?) än de andra; men som med sin kontrollerande körning och oftast perfekta linjer- ändå kämpade sig till final där han föll mot Kenneth Moen. Som alla andra finnar verkade han tvärlugn och sa inte ett ord mer än nödvändigt vid prisutdelningen; kanske lika bra även fast finsk/engelska a lá Markus Grönholm eller Mika Häkkinen är rätt tufft.)

 

 

(En alldeles ypperlig bild på Tokan & Olle från Team Raidopower Motorsport med en *maskulint* vacker omfamning. Ingen av dom räckte till finalen denna gång utan tredje team-föraren ”Wunderbaum”-Micke blev officiellt fyra- men jag lovar att de bidrog mer än väl till ett lyckat event ändå…)

 

Alldeles för mycket text, men det är lätt att spåra iväg när man ser att en ny sport med mycket kärlek ut i fingerspetsarna växer fram. Är bara hoppas det ska bli fler än själva förarna som tar ansvaret för dess fortsatta utveckling, men alla drar sitt strå till stacken och likaså vi… film av SUPERIOR MEDIA som hyllar dessa pionjärer och summerar eventet är på väg! 😎

 

 

Tack till Ronny för bilderna som var extremt lättbloggade, och jag hoppas på många kommentarer om du är ett fan av svensk drifting! Det sporrar oss mycket med feedback kan jag lova…

 

Men då vet ni att en härlig film är på väg från oss, så GILLA VÅR FACEBOOK (KLICKA!) så missar ni inget. Vi har verkligen uppskattat senaste tidens liv och rörelse där, så fortsätt!

 

Förresten, ett klargörande: Jag talar inte då om ”blockbuster-filmen” från Gatebil Mantorp som också snart kommer- utan another one överhuvudtaget = veeery good times ahead! 🙂



Kommentarer

14 kommentarer till “SUPERIOR SELECTED: Lets talk ”Swedish” drifting @ Action Meet 2011!”


  • Ronny 'JAM' Thomasson skriver:

    ”Alldeles för mycket text[…]”

    Tvärtom. Kul för oss som inte har er gedigna kunskap om who’s who m.m. Roligt att höra om hur var förare/team kommer ifrån sedan flera år tillbaka. Inspirerar att undersöka saker lite mer själv. =)

  • Micke_J skriver:

    Haha, tur att alla år som världens nörd inom allt med ”gatbils-motorsport” fastnat i bakhuvudet och kommer till nytta nu då. 😉

  • A.Olsson skriver:

    riiiiktigt fiiina bilder, såg inte så mycket själv av driftingdelen på nära håll då jag själv höll till mest på strippen:)

  • 1JZ Tompa skriver:

    Stor tummen upp för team Raidopower för sin långsiktiga och proffsiga satsning.
    Kul med Limmet som hade en av,om inte den snabbaste e30 i Sverige på 402m och nu har hittat ”hem” med att åka på tvären!
    Tompas S15 är så grymt rätt.Den bilen har vi haft ögonen på en länge tid här hemma.Tycker han har gjort helrätt med sin ”baklängestaktik”.
    Hoppas att dem som är aktiva i toppskiktet har uthållighet nog att hålla på tills startfältet har bräddats i Sverige.
    Kan inte vara lätt att ragga sponsorer till en seriös sattsning inom drifting som visserligen är en sport på tillväxt men fortfarande är så ”smal”.
    Ser själv fram emot att få träna så mycket driftingåka som både bilen och ekonomin tål till nästa år.
    Stå på er pojkar o flickor!
    JDMmm….

  • Andreas skriver:

    Bra write-up!
    BMW´n hade för få hästar? Killen kör ju med 700hp+, dvs mer än de flesta på plats 😉

  • Micke_J skriver:

    Andreas: Fuckin’ strange, då var han väl bara feg på gasen och växlade ner en växel för mycket hela tiden då? Enda rimliga förklaring jag har… Keep up the good work! 😀

  • Wunderbaum Micke skriver:

    Tack för att ni skriver om drifting !
    Det är sådant som Svensk drifting behöver..
    Ni som var på Mantorp för att bevittna en Prointtävling i Drifting fick lite blandad kompott i nivåer av förare, man får tänka på att Sverige är ett land där Drifting har varit svartlistat på racingbanor och det finns även banor idag där drifting är förbjudet..
    Men min syn på detta event är att det är kul att folk vågar ta klivet ut på banorna och köra vi de tillfällen som bjuds, på så sätt växer driftingen i Sverige.
    Själv så körde jag min Nissan 200 v8 för första gången sedan jag byggt om denna med en ls2 motor med kompressor.
    Tyvärr så räckte det inte hela vägen på slitna däck … 😉

    Tack ännu en gång för bloggen !
    Hoppas vi syns i Riga på NEZ tävlingen för då skall vi köra brallorna av de andra !
    Keep up the good work !

    Micke wunderbaum / team raidopowermotorsport.com

  • Thompa skriver:

    Bugar för omnämnadet om mig och min S15 !!! Baklängestaktik att köpa en FD bil?? kanske sant men citerar Nick Hogan ”I still haft to drift dont I” 😉 och även fast bilen är den bättre i vårt gäng så har det vart ganska motigt, först med ekonomin, och för att spara på den, konvertering till E85, sen skottad diff och nu på actionmeet en trasig tändspole som gjorde att bilen imellan åt gick på 3 burk vilket resultera i dåligt flyt på körningen, och helt plösligt så ställde sig en av dom nya spridarna öppen och hyrolocka vid startförsöken :/ så det var lite bittert att inte få vara med på bedömningen…men lärde mig mkt om drifting denna helg och hade jag bara fått några rundor till hade linjen setat !!! gå gärna med mig på facebook där finns gopro filmer från helgen http://www.facebook.com/home.php#!/profile.php?id=100002438838182 ……baklänges taktik hmmpff har kört bakhjulsdrivet i 12 år 😉 skämt å sido efter ha åkt med mina vänners driftbilar så är jag ännu mer nöjd över köpet, då det är rena söndags körningen att spaka min bil, där man kan kosta på sig lite misstag utan att det resulterar i snurrar eller totalt effekt lagg…

  • David.J - Superior Media skriver:

    Jag hoppas verkligen att driftingen kommer växa och bli större i sverige så vi kan ha en egen serie. Grymt roligt att titta på och även att filma =)…

    Jag tror ni drifting killar/gubbar?! kommer uppskatta våran Action Meet film. MKT ACTION =)

  • Micke_J skriver:

    Otroligt kul att förarna själva dyker upp här och skriver en rad, kan Fredric Aasbo så kan ni- peppar oss som fan! 😀

    WB-Micke: Först och främst, jag nämner dig oftast som förare. Men nu med lite efterklokt smicker så påtalar Andreas ofta din roll i organisationen med. Fan om man kunde vara både duktig säljare/administratör och grym på att ratta. Damn you!

    Tycker du jättegärna får anstränga dig för att ”hitta en plats” för Superior Media på Riga. Vi har många fina anbud men tiden och pengarna räcker inte till, men med lite hjälp så tror jag knappast våran typ av bevakning är lätt att rata för en organisatör- kolla möjligheterna? En sista grej, två tummar upp än en gång för Japan-resan du tog förra året med Tony. Gladde mig MYCKET att se!

    Thompa: Nu får du sluta vara så svensk och ta åt dig på fel sätt, haha! Som jag brukar säga när det handlar om att bedöma folk som är i PRO-klass… Visst är det lätt att säga att ”Pamela Anderson börjar bli lite skabbig till åren”… men man hade ju jättegärna *sagt hej* till henne utan att tveka ändå! 😀

    Din baklänges-satsning är lätt att förklara, du gav dig på en F1 bil medan vissa kanske tar ett par varv med Gokarten först. Men det ska bli kul om du rycks med i bilens potential och själv har en spikrak kurva uppåt i att bemästra den. Intervjun med dig måste vi fan få ut snart alltså…

    Tråkigt med engine-troubles, men det låter ändå som ”speedbumps” du får räkna med under shakedown-säsong. Go for it!

  • Micke_J skriver:

    …till sist. Allt mitt snack är ändå bara att skrapa ytan på den kärlek vi på Superior känner inför att så fröna för driftingens framtid i Sverige. Ni kommer få se mer hur vi känner över den i våran kommande film från Action Meet med er som stjärnorna. All love! <3 😉

  • 1JZ Tompa skriver:

    Tompa:Som sagt, tror att din taktik egentligen är den enda rätta.
    Det är förmodligen ”billigare” att köpa rätt bil direkt istället för att som oss flesta andra jobba sig upp genom ett flertal bilar och ösa en massa tid o pengar på dessa.Det handlar mest om att ta det modiga beslutet direkt från start!
    Vi håller tummarna för ett bättre flyt nästa gång.
    JDMmm…

  • Michel / TEAM PONY DRIFT skriver:

    Hey SUPERIOR IMPORTS!!
    Mycket bra blogg och JAMs pix är super bra… häftigt att ni följer/uppdaterar drifting med info, humor och pro-talk… som Micke säger, allt behövs för denna sport skall växa och även jag växer för varje gång jag får ”track time”, både i erfarenhet och i ålder 😉
    Lär mig något nytt för varje event jag kör och det har varit en hel del 2011… Hoppas på allt fler ponnisar under huven till nästa season då TEAM PONY DRIFT < vill bara köra med the big boyzzz !!!

    http://www.teamponydrift.com
    Keep up the good work guys 🙂

  • Micke_J skriver:

    Tack tack Michel, hoppas få fler tillfällen att träffas under kommande säsong. Även om den är på gränsen till ”old school” så är trots allt ett udda och ful-coolt inslag att se! 🙂

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.