Superiors 13B REW Wankelrenovering & portningar a lá Arvika!

1 juni 2009, 12:45

Martin håller för fullt på med att slänga ihop motorn till Andreas Bjurströms mintblåa bil (LÄS MERA OM DEN HÄR). Den som stått för renoveringen och bearbetningen av motorn är ingen mindre än Lars ”Arvika” som är en av våra leverantörer när det gäller originalrenoveringar eller milda Streetport upp till 450HK av 13B REW motorer.

 

Gzon passade på att ta ett par bilder på hur dessa portningar ser ut på motorn. Kanske inte så lätt att se, men är riktigt fin finish på allt som kommer från ”Arvika”. Ska bli mycket intressant att se vad denna relativt original motor kan bromsa ur sig med vårat lilla Boost-up paket!

 

 

KONTAKTA OSS ifall du är intresserad av att få din 13B REW motor renoverad med liknande spec!



Kommentarer

9 kommentarer till “Superiors 13B REW Wankelrenovering & portningar a lá Arvika!”


  • Rotary Performance skriver:

    He he…
    Dremmel portarn har ju knappt tagit bort nåt i kanalerna 🙂

  • Micke_J skriver:

    Nej, det är väl rätt korkat på en motor som ska gå på BPU och inte mer? 🙂

  • Magdalena skriver:

    Jag har några snygga bilder på lacken om det är av intresse att lägga upp?

  • Micke_J skriver:

    Det är det alltid, maila till info@superiorimports.se 🙂 Tack!

  • Lars "Arvika" Bodin skriver:

    Vad man portar med är väl utan betydelse…
    Funktionen och kvalitet är nog det kunden eftersträvar!
    Och jag kör både med stora tryckluftsmaskiner under grundjobbet och sedan med mindre elmaskiner för finliret.
    Mina motorbyggen går ju bevisligen bra, eller??

  • Micke_J skriver:

    Funktion och kvalitet indeed… Andreas kommer vara mer än nöjd då detta var en motor som skulle specas ”original”, så detta är bara putsningar… För visst är det så Jörgen att du också har olika nivåer på dina portningar? 🙂

  • Rotary Performance skriver:

    Oj…Skrev Dremmel portarn för han satt tidigare och fila med endast en Dremmel 🙂
    ”Arvika”
    Vill man andvända en nagel fil så är det ok bara man får ett bra resultat 😆
    Har inte sett någon av dina motorer bekänna färg så jag kan inte kommentera.

    ”Micke”
    Att säga att portningarna har olika nivåer blir lite fel…
    När man filar en wankel så skall man hålla isär portning av kanaler och porttider liksom på en ottomotor.
    En portning är i grunden en flödesoptimering och den vill man givetvis få så bra som möjligt. Har man olika nivåer på sin flödesoptimering så är man antingen lat och inte orkar fila eller så gör man ett bra jobb och får ett bra resultat alternativt så vet man inte vad man gör och misslyckas så blir de skit :).
    När man ändrar porttiderna på en wankel så gör man det genom att fila men att kalla det en portning är igentligen fel. Det är ungefär som att man skulle kalla det portning av ventiler och kammar på en ottomotor 😯
    Kort sagt så är porttiderna på en wankel detsamma som storleken på ventiler samt kamaxelns profil.
    Jag kör en del olika portar och har valt att kalla dessa för liten mellan stor samt race för att underlätta för kunden. Skillnaden mellan dessa är stor på porttiderna medans själva portningen oftast är den samma dvs så bra som möjligt.

  • Micke_J skriver:

    Tack Jörgen! Ett utmärkt tekniskt inlägg som jag verkligen uppskattar här i bloggen, mer sånt! 🙂

    Jag tror jag som lekman syftade på porttiderna, att man inte går in och tar för mycket på en ”street” motor. Däremot har du full rätt att ifrågasätta endast själva ”portningarna” som du vill kalla det, där är det givetvis en fråga om kvalitet och resultat. Jag har sett dina portningar också (Rotaryperformance är också en leverantör av av våra leverantörer, framförallt på racemotorer) och vet att de håller högsta klass när efterfrågan är av den naturen. Men ska man jämföra rättvist borde ju du och Arvika ha en ”face-off” för hur bra portningar man kan få gjorda på en viss mängd timmar och förutsättningar… 😀

    Slutsatsen är: Svårt att jämföra, men det blir skoj att se vad vi får ut i bromsbänken som en liten hint om Arvikas portningar inverkan. Jag vet iaf att jag gillar vad jag sett hittills. 😎

  • Lars "Arvika" Bodin skriver:

    Bra förklaring Jörgen! Inte alltid så lätt för utomstående att förstå skillnaden… Uppskattar att du är saklig. Face-off, hmmmm…. Räcker det inte att vi gör bra jobb? 🙂 Är det någon jag litar på och frågar om råd när jag sitter fast så är det herr Blennow. Med det lilla antalet motorer jag plockar ihop per år så är vi ju inte bittra konkurrenter. Faktiskt skönt att ha någon att ”spåna” med ibland.
    Vad mina motorer levererar maximalt ska jag bevisa då jag blir klar med mitt eget projekt om sisådär 100 år.
    Tittar man på denna motor som det bloggas om så är insugskanalerna bara gradade. Gjutningen var inte den bästa så jag tog lite mer än vid en normal putsning. Att jag sedan inte kunde låta bli att öka porttiderna lite, det är ju bara en bonus för bilägaren.
    Är övertygad om att alla blir nöjda i slutänden… 😛

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.