Pierre + Lexus = Sant.

13 juli 2011, 18:05

Jag har ju då köpt mej en Lexus LS igen som ni kanske redan har räknat ut.

 

Det blev ingen 430, Utan den ännu ovanligare sista modellen utav 400.

 

Det var en impulsgrej att det blev just denna, Och varför det inte blev en 430 var för att jag blev lite besviken på den provkörningen jag gjorde för nån månad sen.

 

Visst.. Bilen var inte i så fint skick som jag hade väntat mej, Men främst var det för att jag satt inte riktigt så bra i förarstolen som jag hade hoppats på.
Visst.. Man sitter bra.. Men jag satt bättre i stolarna på min gamla 400(Internkod XF10).. Och sitter bättre i den 400(Internkod XF20 Phase II) jag har idag.

 

Den bilen 430 som jag åkte till Göteborg för att provköra var från 2006.
Dvs sista modellen utav 430 (Internkod XF30, Den första generationen LS430 kallas också för UCF30, Medans den sista inte har något sånt extra internnamn)

 

Nu minns jag inte miltalet på den, Kan inte ha varit mycket, Men det var en ägare, Boendes i Monaco, Och bara han som hade kört den.

 

MEN.. Där var ett par dörruppslag på karossen.. Och värst av allt var att där var en massa hack i baksätet, På mittkonsollen och nere på golvet bakom stolen.

 

Dessa ska ha kommit till då ägaren varje gång kastat in sin portfölj i baksätet..

 

Ja.. Så kan man också göra..

 

Och då la jag ner Lexus tankarna för ett tag.. Började kolla på annat.. S2000 osv osv.

 

Visst det är en HELT annan sorts bil.. Men sån är jag.. Det är från dag till dag.
Ni kanske tycker att en Lexus LS är den mest självklara gubbbil som finns..Men sån är jag.. Ibland.. Jag uppskattar lyx, Komfort, Tystnad, Sinnesro.. Och då är det Lexus som gäller.

 

Plus då att dom inte ser så värst vräkiga ut fästan dom är det.. Dom är ovanliga, Ser kanske lite äldre ut än vad dom är rent tekniskt (Dom ser ju faktiskt ut som gamla Mercedes-wannabes).

 

Så nu då efter förra helgen så var jag helt trött på allt med snabba, Stötiga och obrukbara bilar, Och var i mer eller mindre i panikbehov utav en bil.. Swiften som är beställd verkar dröjan ån vecka till.. Och jag insåg att en Corvette cab är ingen glidarbil som skulle ge mej sinnesro trots allt.. Och även om jag skulle beställa hem en sån från USA så är den hella långt efter sommaren har gjort sitt för i år.

 

Så.. På min Blocket-app på telefonen så har jag lagt Lexus LS underbevakning.
Jag brukar ligga och kolla mina bevakade ämnen(Panerai, Lexus LS, Porsche 924) på nätterna när jag inte kan sova.

 

Och där såg jag en LS400 utav sista modellen som jag har kollat lite på innan.
Jag ville ju ha en 430 då.. Men denna låg i närheten utav mej,, Dom andra som var i närheten utav Malmö var bara 2st gamla 400.. Med en massa mil på mätarna.. Inget som skulle vara lockande om det inte vore nödfall.. Som nu nästan.

 

Denna då. En LS400.. Men den sista modellen.. Som helt ärligt är snyggare än 430..
Men som på både gått och ont ser gammal ut.
För det otränade ögat så Såg och hette LS400 nästan likadan ut från 1989 till 2000(Sent)

 

Men det hände mycket under skalet kan jag berätta… Kan.. Men orkar inte 😉

 

Kan visa er då iallafall hur faceliften såg ut genom åren.

 

89

90-92

92-94

94-96

 

96-97

 

 

Egentligen så gällde förra modellen som Lexus LS mellan 94-97, Men tillverkades lite ojämnt där under Lexus men fortsatte som Toyota Celsior som dom hette i Japan

98-00

 Och där har vi exakt en sån jag har.. Samma färg också

 

 En färg som ingen annan än mej verkar gilla 😉

 

 Och jag har väl alltid sagt det, Att ska man köpa en bil så ska man köpa en av dom sista som gjordes innan produktionen slutade, För då är allt fixat med såkallade barnsjukdomar osv osv, Inte för att Lexus hade det 😉  Men då är den modellen så ultimat som den kan bli.

 

 

Men så vill man ju också vara först med saker och ting.. Men då får man tyvärr räkna med sånt. 

 

Men åter till MIN bil då.

 

En ägare.. 11.000 mil.. Alla servicar skötta och en massa extra utöver dom.
Jag har under nån vecka kollar på bilen.. Tänkt ringa och höra om det verkligen stämde.. Men eftersom jag inte var SÅ intresserad av en 400.. Så vill jag inte vara som alla andra blocket människor som bara ringer för skoj skull.

 

Men men.. NU behövdes det en bil.. Och av nån anledning så hade jag börjat kika på denna modellen mer och mer sista tiden.. Vilket ni kanske märkt på mina ”Dagens Hellaflush” och ”Dagens Lexus” inlägg.

 

Ringer.. Bilen finns kvar, men killen är i Stockholm över ett par dagar.. Jaja skitsamma då tänkte jag.
”Menjag kan ringa när jag kommer hem”

 

Jaja.. Gör du så.

 

Han ringer två dagar senare och säger att han har kommit hem till Skåne igen…
Och jag har noll intresse för bilen då.. Som sagt.. Day by day vad jag känner för.

 

Men.. Har sagt till killen att jag skulle komma och kolla på den.. Men tänkte avfärda det.. Supertrött.. Hjänskakning DeLuxe!  Och ja.. Ingen ork eller lust till något.

 

Men Pappa erbjuder sej att köra mej dit, Och tycker att jag borde kolla på den ändå.

 

Kommer dit.. Träffar världens ärligaste och uppriktiga kille.

 

Ja milen stämde.. Allt stämde..

 

Bilen köptes av hans gamla Far.. Det är BARA han som kört den.. Frugan har fått åka i den nån gång.
Den är väldigt sparsamt använd.

 

Allt är skött, Service, Extra rostskydd behandlad osv osv osv..

 

Tyvärr så saknade den luftfjädring.. Som hade underlättat en del för mej.. Men men.

 

Visst.. Jag kör den.. Så mycket jag orkade.. Ville bara hem.. Huvudet bankar..
Slänger upp vad jag har i fickan och chansar.. Njae.. Det dög inte riktigt..

 

Ja men då skiter jag i det tänkte jag.

 

Så frågar pappa om papper osv osv..

 

Och då tar då sonen till ägaren (Som hade gått bort) fram en parm.. Där ALLT och ALLA papper om och till bilen finns sparat.. Sorterat och i ordning.. Service, Alla besiktningar, Skatt, Försäkring.. ALLT som har med bilen att göra..

 

OK.. Det är utan tvekan värt dom extra pengarna.. Skatten var precis betalt.. Full tank. Och som sagt.. En riktigt ”uppärlig” kille.

 

Vid detta laget så bankar huvudet nått så extremt och jag är SÅ yr.. så jag ber honom köra mej till närmsta bankomat så jag kan ta ut dom sista resterande pengarna som hans mamma krävde.. Hade det varit han själv som hade ärvt bilen så hade det redan varit dun deal.

 

Så där är vi..

 

En ägare.. På 60+ ..Sista modellen utav LS 400.. Knappt inkörd.. Allt skött som det ska och utöver det.
Det enda jag saknas var då luftfjädring.. Men det får jag lösa själv i efterhand bara.
Så vad tycker jag om bilen?
Ja… Ni kanske tror att jag överdriver.. Men jag bjuder mer än gärna på en åktur..

 

Den är en dröm att köra… Ren njutning..
Så mjuk.. så tyst!  Tänk att en stor V8a kan vara helt HELT tyst..
Och den är snabb!.. Nästan lite för snabb.. Tar ett tag att lära sej att hantera gaspedalen mjuuukt.. Annars sticker den iväg direkt. Bilen har en knapp där man väljer mellan Power och Normal.. Och jag trodde först att den var inställd på Power.. Men icke..

 

Bensinen? Jag har bara kört upp en tank ännu.. och inte hela ens.. (Fyllde upp för 950kr!)
Och kan väl tippa på att i snitt drar den strax över litern.. 1.2-1.3 kanske.
Men för att vara en sån stor bil med V8a så..
För stor är den verkligen.. Jag kan sitta så långt bak i min stor så att jag inte ens når ratten.. Gå ut och sätta  mej i baksätet och jag kan halvligga med benen helt fritt där.

 

Jag är utan tvekan mest imponerad över växellådan.
Den växlar HELT sömlöst som man brukar kalla det.
Denna växellådan är en av dom stora skillnaderna från dom äldre LS400, Dom hade en helt annan låda.
Pappa trodde först att det var något fel på den.. Att den inte växlade som den skulle..
Men.. Jo det gör den..

 

Det är just pga denna som jag tänkte skriva detta inlägget jag håller på med just nu.
För även jag själv nu när jag kört den tyckte att ”Vafan.. Den växlar inte.. Den borde växla upp här”
Och så kollar man på varvräknaren och den varvar 1800rpm….
Så idag så körde jag lungt.. Sakta.. Och höll ögonen på varvräknaren hela tiden.. Och helst magiskt så hoppade den ner från 2200rpm till 1800rpm.. Dvs den växlade upp till 5ans växel.. Och jag kände på fullaste allvar NOLL!

 

Jag har kört MÅNGA lyxbilar, Sportbilar, osv osv osv.. Automatare utav alla dess slag.. Helt nya Mercedes. Bilar äldre än mej.. Och detta..
Inte ens 430´n från 2006 växlade såhär mjukt..
Ska se om jag kan få nån att filma detta.. Den bra hoppade ner i varv.. Och du märker INGET..
Stor bil.. Du rattar och kör den som vilken bil som helst.. Fickparkerar med två fingrar om du så vill..
Allt detta.. Under ett skal som ser ut som en gammal Wannabee Mercedes.

 

 

Visst.. Jag älskar Mercedes fortfarande.. Men där är 3 väldigt stora anledningar till att jag väljer Lexus före.
1: En Mercedes ser alltid vräkig ut oavsett årsmodell.
En Lexus är mer diskret.
Och du ser 200st Mercedes S-Klass innan du ser en Lexus LS.
2: Mercedes är tokdyra i drift, Delar, Service osv osv osv
En Lexus kostar nästan som en Toyota att serva.
Och sist men inte minst.. Det viktigaste
3: Service.
Hur du blir bemött.. Och främst verkstadsdelen.
På Mercedes blir du antingen ignorerar, Eller behandlad som en smutsig knarklangare.
Dom vet alltid mer än dej och du kan inget om bilar och är inte värd att köra en Mercedes.
På Lexus.. Nu ska jag ta två exempel.
När jag hade min förra Lexus så lämnade jag in den på kostnadsförslag på en stor service.
Jag visste inte när det var gjort sist eftersom jag inte litar på bilfirmor. Så jag ville göra en STOR service.
Lämnar in bilen på kostnadsförslag då som sagt, Det kostade inget.
Under tiden bilen stod där för att få ett gratis kostnadsförslag så fick jag låna en helt ny RX400h.
Detta skulle ta 1 max 2 dagar.
Visst.. Inga problem alls. Jag behövde inte låna bilen från dom, Men tyckte det skulle bli kul och testa en hybrid.
På dag 2 så ringer dom och ber om ursäkt att dom inte har ringt tidigare, Dom har haft fullt upp för att en kille blev sjuk osv osv osv.
Ingen fara alls säger jag, men behöver ni bilen?
”Nej nej nej, Behåll du den tills du hämtat din egna bil”..

Det var exempel nr1.

 

 

Nu till denna bilen jag har nu.

 

 

När man kör över 130km/h så är där en liten klocka som ringer.

 

 

Jag ringer till Lexus, Frågar om dom kan ta bort det, Föregående ägare hade lite nedsatt hörsel pga åldern och brydde sej inte om detta.

 

Killen som svarar på Lexus känner inte till det, Men säger att han kan koppla in OBD instrumentet och se om man kan fixa det därifrån..

 

Ok… Vad skulle det kosta då?

 

”Nene så länge vi inte behöver riva instrumenteringen och klippa kablar så kostar det inget, Men idag (Fredag) är en dum dag att komma, Så titta förbi nästa vecka så kollar vi på det då”

Ok…
Åkte dit igår.
Man ska ju egentligen gå via receptionen, Men jag knallar in på verkstan direkt (Sånt gillas aldrig)
Då kommer verkstadschefen fram till mej och jag gör mej redo att förklara varför jag inte orkade gå via receptionen.

 

Innan jag öppnar munnen så sträcker han fram handen och presenterar sej..

 

Där blev jag lite paff.

 

Jag förklarar att jag har talat med någon där innan och vad det gällde, Att jag hade blivit ombedd att titta förbi bara.

 

Han vet precis vad det gäller, Och hur man åtgärdar det.

 

Man behöver plocka ner panelen och ta bort ett slags chip.

 

”Ok.. Vilket innebär? ”

 

Ja räkna med ca 2 timmars jobb..

 

”Jahapp.. Och vad kostar det?”

 

ca 1500 (Det är vad Mercedes tar i timmen)

 

”Ok.. Ska tänka på det”.

 

Men annars så tar vi det bara när du ska göra din service nästa gång så bjuder vi på det, bara ge oss ca en månads förvarning om när du vill göra din service

 

”Jadå det kommer jag göra =)”

 

Sen följde han med mej ut och gav mej en massa komplimanger om hur fin min bil var och i vilket bra skick den var i, Hur han älskade just denna modellen osv osv osv och att jag hade ett toppen exemplar. Och att jag absolut inte skulle göra mej av med mina slitna fälgar eftersom dom kostar 6000kr styck.

 

Och jag åkte därifrån med ett stort smile..

 

En jävla skillnad ifrån Mercedes va?

 

Synd.. Jag älskar Mercedes.. Men jag har BARA dåliga erfarenheter av bemötande där, Och har BARA hört dåligt ifrån andra också.. Mycket MYCKET synd Mercedes.

 

Jag hoppas att fler inser hur bra Lexus är… Och det enda jag kan klaga på hos Lexus är att dom inte ens kallade mej på en arbetsintervju trots 5-6 ansökningar 😉

 

Annars så är jag ett stort Fan utav Lexus.. Ännu mer nu än tidigare.

 

Bilder på min egna bil kommer nog efter helgen, har tid hos rekondarn på fredag.

 

EDIT!

 

Just det.. En 430 utav den årsmodellen jag var ute efter ser ut såhär.

 

 

 

 

 

Absolut ingen skönhet.. Inte snyggare än min.. Men det var inte heller därför jag tycker om den.

Men.. 100.000kr + för Massage i baksätet, Champagnekyl osv osv som jag aldrig kommer använda..

 

 

 

Njae.. Inte värt det denna gången iallafall.

 

 

 

(Hur jag än gör så blir texten såhär komprimerad) (Men nu har Micke_J hjälpt att fixa inlägget som var värt lite merarbete…) 😉



Kommentarer

2 kommentarer till “Pierre + Lexus = Sant.”


  • Per skriver:

    Som vanligt är dina inlägg otroligt läsvärda! Jag vill nästan ha en lexus nu :p
    Kul att du är nöjd med bilen 🙂

  • Micke_J skriver:

    Grymt inlägg, har snyggat till radbrytningarna. Nya siten ska fan inte ha dessa strul mellan plattformar. Suger fet K * K rentusagt!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.