Bildreportage från gårdagen i Superior-verkstaden!

24 april 2009, 17:23

20090423862

Igår var en helt späckad dag, gick ju igenom lite kort på kvällen vad vi hunnit med men har nu ström i mobilen så presenterar lite bilder. Börjar med en snapshot från utanför garaget när Mattias från Jönköping kom med sin tokfeta RE-Amemiya ”old school” stukade sjua som vi sålt till honom. Den ska trimmas ytterligare nu med ett fullt ”boost up” kit som innefattar Power FC styrenhet, större intercooler och downpipe+de-cat. Målet är att ha den starklar på Emmaboda med en liten bit över 300 driftsäkra hästar. Det finns massa godis under locket på denna bil, så potential för framtiden finns helt klart. Ett steg i taget är dock bästa principen när plånboken bestämmer! 🙂

 

20090423859Kronologiskt sett så började ju dagen faktiskt med att jag hälsade på Dreammaker-gänget som är specialister på show och motivlack. Som jag nämnt flera gånger är det Ramon som ska lacka min bil och det har varit en period som man fått känna efter hur samarbetet ska funka. Mitt bygge är tjatigt nog något jag vill ska representera det jag tycker är absolut mest rätt för mig själv och min smak. Och den kan man enkelt sammanfatta med att jag tycker Aston Martin är oslagbara när det gäller kombinationen stilrenhet som ändå ger en rå och kraftfull känsla. Du vänder dig alltid om en Aston, men på ett helt annat sätt än en Lamborghini t.ex.!

Iaf så hoppas jag på stora framsteg tills nästa vecka när det gäller konceptplaneringen. Bilden i sig är inget märkvärdigt, sådär ser man ut när man ska till gymmet. Att man sedan i stress aldrig fick chans att byta om ens till och med nu när man skriver detta är en annan mer pinsam historia. 😉

 

Väl i K-holm stötte på på Niklas ”Nikko” Rydh som fick sin bil finjusterad av Gzon inför Emmaboda. Med sig hade han Jimmy som bygger på en rätt tuff Saab också. Om han läser här får han gärna skicka bilder som man får dela med sig av. Tyckte det var roligt att han var enda som nappade på min idé om att pulverlacka fälgar i en matt orange vore coolt! 😀

 

Huvudsak på schemat var ändå att få ordning på Supran i god tid inför Emmaboda så att vi kan prioritera panik-kunder som också ska dit framöver. Vi försöker alltid numera ligga steget före med våra andra bilar, så just DU kan få hjälp när det är panik istället…

 

Punkter vi fick gjorda på Supran var:

20090423861

Installation av en ny tändförstärkare samt nya stift. Märket på denna är en utgången modell av B&M som satt på en väldigt potent Supra vi fick hem från Japan förut och återställde till original istället med fräsch maskin. Denna är inte lika avancerad som en HKS DLi men sköter sin uppgift ändå på ett mycket enkelt vis. Vi märkte efteråt att det gick ha bra mycket fetare blandning än förut och ändå få tändning att hänga med. Ibland räcker det med enkla medel, en filosofi vi på Superior alltid haft.

 

20090423863

Vidare så var det dags för mappning. Det gick väldigt odramatiskt till och Gzon var som vanligt en mästare vid datorn medan jag fick vara pilot. Efter ett par repor där vi manuellt ställde bränsletrycket och provade oss fram med olika laddtryck, så hittade vi snabbt en optimal setup på 1.2 bar. Det är egentligen väldigt blygsamt laddtryck kan man tycka på en singelturbo, men vi hoppas kunna plocka en bit över 500HK på det- och kunna köra utan att oroa sig ett dugg.

 

Till sist så gick vi igenom bakvagnen som fick en del nya skruvar och bultar ditsatta. Att köra 402m ställer hårda krav på att allting är i toppskick, speciellt nu när vi tänkt köra på slicks. Just på en Supra är allting så överdimensionerat så det mesta såg oförskämt fräscht ut, men många glömmer säkert vikten vid att regelbundet serva chassiet på sin bil. Ska inte vara någon kärring nu, men en detalj som fallerar här kan sluta i katastrof. Men ta kanske en titt på VÅRA SERVICETJÄNSTER och boka in din bil vettja för säkerhets skull? 🙂

 

En mycket lyckad dag hursomhelst, glöm inte kommentera om ni har några frågor om ovanstående för din bil- eller bara har något lustigt att säga överhuvudtaget! 🙂



Comments are closed.

Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "STREET MONSTER" Supra -98
Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.