Gzon tar en snabb provkörning av nya Mazda 3 MPS:

22 december 2009, 05:37

Våran gode vän Peter från STRÄNGNÄS BILFORUM var förbi en sväng för att hämta delar till sitt RX-7 projekt. Med sig hade han ett demo-ex av nya Mazda 3 MPS. Gzon som ägt en MPS sedan dag 1 den släpptes erbjöds en liten provtur för att jämföra. Det här är vad han hade att säga:

 

”Den första provkörningen av nya MPSen gjord. Dock blev det bara en snabb provkörning på snöigt underlag så det blev mest ett kläm o känn test. Det har hänt en hel del mellan bilarna gällande modernisering, keyless Start, nya navin som är bättre integrerad än den tidigare mm.

 

Den största positiva upplevelsen var dock fjädringen. Den gamla MPSen var hårt drabbad av dåliga stötdämpare. Då den sänktes med original sänkningssats så höll inte dämparna ens 1000mil. Den nya MPSen verkar trivas bättre med sänkning och dämparna slår inte i botten som tidigare.

 

Drivlinan känns igen från den tidigare modellen, samma känsla men betydligt mindre vrid i mellanregistret. Mazda har nämligen ställt ner vridet för att spara på stakarna. Det som däremot kändes som ett bakslag var den förhöjda panelen och navi/display inbyggnaden som inte matchade mot det den innehåller. Kunde varit mycket snyggare designat.

 

Vi får återkomma efter en längre provkörning för mer info.”

 

 

En rätt reko bedömning enligt mig, tycker däremot Mazda måste lugna sig lite när det gäller att försöka få designen på bilarna mer upseendeväckande. Jag kan upprepa i all evighet hur många linjer och detaljer på bilens utsida där man kan misstänka att grafikerna som skulle rita upp bilens nya linjer tagit i ”lite extra” vid varje möjligt tillfälle.

 

Resultatet är att bilen nu saknar riktig identitet och tappar sin ”prisvärd Lexus-look” mot något som tyvärr stundtals känns överambitiöst Koreanskt/Amerikanskt. Lägger särskilt märke till de överdrivna gälarna i fronten, och Peter fyllde själv i att det är en ännu tydligare estetisk fadäs på bilar som inte är svarta.

 

Gillar annars MPS skarpt och ser den som överlägsen i dess klass sett till både prisvärdhet och prestanda. Tycker nuvarande MPS-ägare precis som Martin inte har anledning att få panik att byta upp sig, det går ha is i magen ett tag till för att priserna i lugn och ro ska få gå ner lite på beg. marknaden.

 

 

Tack Peter för besöket och provkörningen, vad tycker ni läsare? Ska man ta sig längre tid och med våran erfarenhet inom JDM-bilar försöka göra intressanta mer seriösa provkörningar av nya bilmodeller också? 🙂



Kommentarer

4 kommentarer till “Gzon tar en snabb provkörning av nya Mazda 3 MPS:”


  • Dennis skriver:

    hej! absolut! lite resensioner (stavning?) av nytt är alltid spännande läsning. och så här i bloggen är det ju nästan alltid tillgängligt istället för att vänta på TV och annan media.
    keep blogging // Dennis

  • Micke_J skriver:

    Jo jag håller med. Tror faktiskt vi kan bidra bra mycket mer än vad traditionella journalister kan då vi har säregen erfarenhet att jämföra med. Samtidigt har vi behov som ”alla andra” och kan objektivt bedömma om en bilmodell har det vi tycker behövs eller ej… Ska ta och höra av mig till lite generalagenter och försöka öppna lite dörrar för bloggen. 😀

  • Helena skriver:

    Ja Jag måste ju bara tillägga att det inte alls vore så bra om Martin bytte bort sin MPS mot denna dära..dels för att Elna känner igen pappas fina MPS och dels för att jag tycker att den vi har är mycket finare.

  • Steffen skriver:

    Vart själv sugen på en äldre MPS ett tag. Deras kvalitéskänsla interiört är så mycket bättre än övriga konkurrenter i GTI-klassen. Men deras senaste modell av trean är ett jäkla skämt i min mening. Hur många av er tänker att bilen är totalt nerdrogad med lyckopiller å flyger fram som en värsta smileyface? Jag gör det iaf 🙂 Men….. bilen har potential att bli riktigt fin, enda som krävs är nån med designsinne och möjlighet att tillverka bodykits, för visst skulle den se riktigt cool ut i Time Attack-tema.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.