INTERVJU: Styling-kungen Lukas Kooz möter Asse @ Club-JDM!

8 juli 2011, 11:05

Vi kan idag på Superior-bloggen stolt publicera en intervju med en av Sveriges kändaste bilbyggare Lukas Kooz!

 

Under GATEBIL MANTORP 2011 stod han i Superior-camp med oss, och då vi hade http://www.clubjdm.se/som våran frilansare på plats denna dag- så förde vi dom samman!

 

Kulturkrocken var ett väntat faktum, men som gammal vän och många års sponsrande av Lukas så visste jag att ”Asse” skulle få en helt ny bild av vem mannen bakom ”styling-schabraken” som Kooz byggen ofta klassas som- bara han fick lite kvalitetstid ihop med honom!

 

—-

 

Är man bilintresserad i Sverige så är det svårt att missa ett namn, Lukas (Kooz) Koos. Lukas är en bilbyggare som började sent på 90-talet modifiera bilar och växt enormt under 2000-talet till att bli ett av Sveriges mest igenkända ansikten inom modifierade bilar. Tycka vad man vill om hans bilar, men det är en imponerad bedrift att hålla igång i över 10 år och lyckas ta hem så många priser och utmärkelser.

 

 

På Club JDM så kallar vi Lukas bilar för ”stylad” bilar. Visst, det är ett väldigt dåligt ord som inte beskriver något egentligen, men för oss på forumet så har det blivit synonymt med show bilar. Bilar där multimedia, extrema modifieringar som exempelvis 22” fälgar på en Honda Civic är en bilbyggares våta dröm.

 

Men vad säger egentligen bil stylingens frontfigur om JDM och Stance som är växande stilar i Sverige. Vi som går åt ett helt annat håll där bilarna ska vara användarvänliga och ”minimalt” modifierad. Där sånt som multimedia ligger längst ner prioriterat på listan och istället rätt bilhöjd och performance är något vi strävar efter.

 

 

 

Är du intresserad av stilar som HellaFlush, Stance, JDM m.m.?

 

Jag är för feg och det snackas också mycket skit. Min Celica tog jag ut på strippen en gång för skojs skull men kom på andra plats och då snackas det mycket skit och jag tror om jag skulle börja köra bana så skulle folk gilla mig ännu mindre. Det är nog bättre om jag håller på med det jag kan. Jag är väldigt öppen för alla stilar och tycker det är intressant men jag har hittat min stil, min nisch.

 

Sen tycker jag också att det är kul med den stora skillnaden, att alla bygger olika bilar och det skulle ju självklart inte vara kul om alla skulle bygga likadana bilar, det skulle aldrig gå. Fast man vet ju aldrig… Men stilarna i sig är riktigt coola, det blir väldigt maxade bilar.

 

Skulle du kunna tänka dig att bygga/köra en ”hellaflush” bil?

 

Jaja, jag vet inte om jag skulle vilja äga en själv men skulle självklart vilja hjälpa någon annan att bygga en. Sen har jag sponsorer som jag måste tänka på, jag måste exponera deras produkter på rätt sätt och måste bygga på ett visst sätt.

 

Skulle du då bygga dina bilar på ett annat sätt om du inte hade haft sponsorer?

 

Jag hade inte haft råd utan de, de finansierar allt och jag hade inte byggt bil utan de helt enkelt.

 

Om du hade haft andra sponsorer, hade du byggt annorlunda då?

 

Absolut hade jag gjort det.

 

Om du hade haft sponsorer som går in med endast racing produkter för att bygga en ordentlig banbil, hade du varit intresserad av att göra det? (Nu börjar jag leka lite med tankarna om vad Lukas skulle kunna tänka sig vilja bygga.)

 

Jag hade säkert tagit ut gränserna lite mer men sen så kör jag mycket med mina bilar. Blir i snitt 2000 mil bara till mässor varje säsong och då måste skiten hålla.

 

Bygger du bil för dig själv längre eller är det för företagen som sponsrar dig?

 

Nu har det blivit så och de senaste två bilarna är byggda för Pionner och Infinity. Men det är mina idéer självklart och jag bygger som jag vill. Jag kollar dock av med mina sponsorer vad de vill självklart då jag tar åt mig konstruktiv kritik.

 

 

Det är vissa som kommer med påståenden att du hindrar JDM och andra relaterade stilar till att utveckla sig i Sverige då många ”första-byggare” har dig som inspiration och då väljer att bygga en ”stylad” bil för att de har sätt dina bilar och hur du har nått många framgångar med de. Vad svarar du på det?

 

Haha, säger de det. Jag har ju trappat ner väldigt mycket med mina byggen, speciellt på de senaste två bilarna. De som ”hatat” mina bilar innan, hatar de nya också och de som gillar mina tidigare byggen, kanske tycker dom nya är mer ”tråkiga”. Så jag vet inte, jag skulle nog inte bli så populär om jag byggde en JDM bil.

 

Men jag tycker dock att stilen är cool, jag har sett en svart 350Z från Fatlace som hade bred fälgläpp och sänkt till marken med kraftig camber, det var snyggt, väldigt fett & stilrent på samma gång, den gillade jag skarpt. Sen tror jag också, om jag nu skulle börja bygga mer åt Hellaflush hållet så skulle jag nog förstöra för många.

 

Jag vill vara kreativ, skaparglädje som jag säger och bygga in högtalare och annan elektronik. Kommer jag då med till exempel en 350Z som är tok-sänkt med breda fälgar och 10st skärmar samt massa högtalare, då förstör jag stilen och för de som håller på med just det.

 

Hur blir det med nästa bil, är du intresserad av att bygga en bil nästa år.

 

Jag vet inte hur det blir nästa år, jag är inte sugen på att bygga en ny bil för första gången i mitt liv hehe.

 

Skulle du kanske vara sugen på att pröva bygge en bil som följer vissa ”stance” normer som låg bil med breda fälgar och ha de ”rätta” delarna. Inte nödvändigtvis en fullfjädrad maskin direkt men kanske bara ta en eller annan sak från stilen, som kanske sänka mer och bredare fälgar?

 

Jag vet inte men det skulle vara kul och chocka folk, det tycker jag är kul, retas lite. Jag vet dock inte hur…

 

Du får prata med Superior Imports (sponsor till Lucas Kooz) lägger Axel till lite skämtsamt.

 

Ja, jag och Micke har pratat om detta och han ger mig mycket konstruktiv kritik, han gillar inte mina bilar alls men han uppskattar jobbet bakom och han förstår att det är show som gäller och där syns man mest, så är det bara. Härligt med en sådan sponsor, helt underbart!

 

(Fotnot av Micke_J: Jag gillar väldigt mycket på Lukas bilar, speciellt hans gamla Eclipse och RX-7 som vi sponsrade helhjärtat. Vi har känt varandra ett par år nu och vet var vi har varandra som personer. I egenskap av sponsor tycker jag att man gör bäst i att ge konstruktiv kritik och sporra honom på det sättet- istället för att hylla allt planlöst. Är bara en enorm ömsesidig respekt för att vi båda har högsta ambitionerna i branschen, och verkligen är lyhörda för att plocka russin ur flera parters rådgivning!)

 

Mina sponsorer säger även att det är bra om det finns folk som inte gillar mina bilar, till och med hatar. Gillar alla bilen som man byggt då har något blivit fel. Det måste vara ca 15 % som inte gillar bilen har några av mina sponsorer sagt annars har man misslyckats. Jag fick min sponsor Pionner just för att vissa ”hatade” mitt bygge och på det viset blev jag ju hörd mer än förut.

 

 

Det kan vara svårt att byta stil nu när du är en så tydligt front figur inom ”styling” världen.

 

Ja, det är det. Med mina två senaste byggen har jag trappat ner och jag har varit väldigt orolig över vad folk ska tycka. Resultatet var förvånansvärt bra men vissa som gillade mina byggen tidigare blev besvikna för att det inte vart så extremt som tidigare och de som inte gillar mina bilar gillar de fortfarande inte, det kommer de aldrig att göra även om man bygger en JDM bil, tyvärr.

 

Vi tackar att vi fick prata med dig Lukas Koos, det var väldigt kul att höra dina tankar kring stilen vi håller på med.

 

Tack det samma, tycker det är skitkul när man kan diskutera olika stilar, speciellt med folk som håller på med det också.

 

—-

 

”Asse” skrev även en mindre krönika med tankar och slutsatser efter intervjun med Lukas, där han luftar nuvarande status på ”styling vs JDM/Hardcore” trender och var allting ovan kommer in i bilden.

 

Bl.a. att Lukas må vara fulländad när det kommer till styling och multimedia, men att det finns flera segment att upptäcka som t.ex. stance och dylikt (bilden på en typisk sådant bygge).

 

Ni kan läsa den på CLUB-JDM, en väldigt rekommenderad läsning som alltid är rak, öppen och kritisk mot allt kring scenen just nu (men självklart också med ljusglimtar i vad som utvecklats positivt senaste åren).

 

***LÄS MER PÅ CLUB-JDM NU!***

—-

En väldigt spännande intervju där två skolor ”möts” och finner gemensam mark. Kan avslöja att Asse precis som alla andra jag träffat som haft förutfattade meningar om Lukas; fick klart för sig att det är en supertrevlig, ödmjuk och väldigt lättsam kille.

 

 

Han gör det väldigt mycket för sina sponsorer, men kan även skriva under på att han kämpar enormt hårt med att få sin beskärda publicitet och synas på stora mässor etc.

 

Alla verkar glömma att det ändå är 10 f*cking år (!!!) han gjort detta, så det är inte konstigt att han är ett uppskattat och namnkunnigt inslag på mässorna. Stenhårt arbete bakom det!

 

Vi tackar ”Asse” för att han tog sig tid och likaså Lukas som offrade nästa hela söndagen @ GATEBIL MANTORP 2011 för att göra denna intervju.

 

Lämna jättegärna feedback om ni vill se flera liknande inslag som detta i Superior-bloggen, det är alltid kul att lyfta fram personerna bakom bilarna (på ett sätt så det inte bara är en klyscha dessutom9.



Kommentarer

8 kommentarer till “INTERVJU: Styling-kungen Lukas Kooz möter Asse @ Club-JDM!”


  • Ronny 'JAM' Thomasson skriver:

    Kul inslag här!

    Jag är en av dem som öppet gått ut och sagt att jag inte har mycket för Lukas bilar. Nackdelen (som jag med detta inlägg delvis spär på, förlåt) är att det senaste åren handlat mest om Lukas ”hatare vs. entourage”.

    Att det sedan hålls en barnsligt låg nivå på diskussionerna på diverse forum gör det inte bättre, inte sällan utan argument utan många ”bara för att de ska”. Gäller båda sidor.

    Hoppas du hittar tillbaka till glöden iallafall Lukas. Vissa av oss som inte gillar dina byggen klarar trots allt ändå av med stycket att uppskatta hantverket, intresset och engagemanget som läggs ner. Att inte tycka om och att inte uppskatta arbeten å andras vägnar talas det alldeles för lite om idag tyvärr.

    Håll upp ett år och kom tillbaka med färsk glöd kanske?

  • Ronny 'JAM' Thomasson skriver:

    Glömde lite mer konstruktiv kritik till bloggen per ce;

    Mer sådant här. Oavsett om det är den lille snubben som delar ut gratisdrinkarna, byggarna eller racingteamens ägare.

    Det är ju trots allt en kulturen, inte bara bilar, som vi gillar.

  • Lukas skriver:

    10 år ? Är det så j**** länge alltså? Nej är f** 14 år då man började med 300:an! Nej vi säger att det är 10 då blev jag plötsligt under 30 bast vilket känns mycket skönare…Då kan jag styla bilar några år till..-*skrattar*

  • Mr.MA skriver:

    Jag uppskatta också energin, hantverket och passionen som Lukas har men sen att jag inte gillar ”överstylade” bilar är ju mitt smak och tycke.
    Som Ronny säger också så håll upp ett år. Åk runt som åskådare och bara njut av inga deadlines. Bygg sen en bil åt dig själv. Inte till dina sponsorer utan dig själv…
    Lycka till ”Oldman” …

  • SIR_Pierre skriver:

    Det är just det vi också gillar och vill få fram Ronny, Folket bakom allt detta. Vi har ju en massa intervjuer på lager som inte kommit ut ännu =)

  • Micke_J skriver:

    Vi känner oss fram, kan tänka mig många är nyfikna på varför bloggen är som den är… We havent even gotten started folks… 🙂

  • Ronny 'JAM' Thomasson skriver:

    ”Oldman”… hehe, shysst Mr.MA… 😉

  • Micke_J skriver:

    Säger bara som senaste Strokes-låten:

    ”We’re so lucky cause we never grow up…”

    Med andra ord, vad är ålder när lågan brinner starkare än det påträngande vuxenlivet…

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.