Nissan Silva/S/SX/200.

11 januari 2011, 03:21

Ja.. Kärt barn har många namn.. Förr så kallade vi dom alla för 200SX.. Med tiden som dom blev mer och mer populära så började vi använda internnamnen.. S13.. S14.. S14a.. osv osv.. S15 har av nån anledning alltid varit kallad för Silvia.. Vad alla modellerna heter i Japan.. Så som alla Z och ZX bilar heter Fairlady i Japan..

 

Förr så tyckte jag att en Nissan 200 var en prisvärd och underskattad bil.. Då kunde du få en fin original-bil för 30 tusen.. Sen när drifting scenen sköljde över Sverige som en Tzunami våg så minst sagt dubblades det priset..

 

Folk fick upp ögonen för denna billiga, Lätttrimmade, Lättviktiga och bakhjulsdrivna turbobil.

 

Med all rätt.. Och eftersom bilen alltid har varit en billig och i övriga världen en populär instegsmodell så fanns det ju oändligt med eftermarknadsprylar till dom.

 

Och även om inte alla använde bilarna för drifting eller bankörning så är en Silvia också en väldigt tacksam duk som man kan sätta sitt egna personliga styling stuk på.

 

Men.. Jag vill se Silvian som lite mer än så.. Idag så har bilen tyvärr blivit allt för hypad.. Stigit i pris som fan.. Småkidsen som köper en 200 tror automatiskt att dom kan drifta… Publiken tror likaså när dom ser en rulla in på banan..

 

Precis som att folk tror att ALLA Supror kör 9or och har minst 1000hk….

 

Och jag vill inte att Silvian ska bli ännu en överskattad och hypad bil..
Visst.. Det är båda trevliga bilar.. Men du blir inte plötsligt king of the hill som får trosor kastade efter dej bara för att du köper en helt vanlig Supra eller Silvia… Tro det eller ej..

 

Som sagt.. Silvian har alltid varit en instegsmodell.. Men vilken steg också!

 

Silvian är ju egentligen ”bara” en lillebror till Z/ZX bilarna.. Så som Celican är till Supran..

 

Men Celican aint got shit on Silvia..

 

Ändå så dog Silvian ut långt före Celican..

 

Ändå så väntar vi på en ny instegsmodell ifrån Toyota (FT-86).. Och det är helt tyst ifrån Nissan..

 

Så.. Dagens inlägg är lite som en hyllning till Nissan Silvia.. Och mitt sätt att försöka ge bilen sin rätta stämpel är att dra upp bilens historia.. Från början till slut(?).

 

Så vi börjar för 45+ år tillbaka..

 

Den första bil att kallas för Silvia är den CSP311som visades på Tokyo Motor Show 1964.

Den relativt lilla bilen fick ärva sin bottenplatta från Fairlady 1600 Roadster.

Och  jag vill tycka mej skåda lite typiska Silvia linjer redan på den första Silvian(CSP311).

Dessa bilar med handknackade karosser vill jag inte kalla för nån instegsmodell direkt.
Det byggdes bara ett fåtal fram tills 68.. Och ja det är väl ingen suprice då att en sån idag kostar en hel del.

 

Litta udda val för motorvägspoliserna i Japan kan man tycka. Men jepp.. Dom körde med såna.

 

Men redan 68 så kunde man tro att Silvian var ett one hit wonder.. Om den nu ansågs vara en hit eller inte låter jag vara osagt.

 

Men den dröjde fram tills 75 innan vi fick se generation 2.

Det var här som vi började med dom såkallade S karosserna.

 

Denna kallas för S10.. Och var verkligen ingen storsäljare.. Här fick den veta sin plats i skuggan utav Fairlady/Z.

Och jag kan förstå varför, Jämför denna med den mycket mer vågade designen hos Z-orna.

 

Men bilen exporterades och prövade sätta några spår även utanför Japan.

 

Och på andra sidan pölen så fick den namnet Datsun 200SX… Därför vill folk kalla S10an för den första Silvian.. Men dom har fel och jag har rätt 😉

 

För att försvåra det ännu mer för denna Silvia så fick den stora, fula kofångare i USA, Som verkligen inte hjälpte Silvians utseende.

 

Men sen så rullade det på, Nästa modell kom 79, Och det var den som kallas S110.

 

Den fanns både som Coupe´och Hatchback.

Den såldes både som Silvia och som ett lyxigare utförande under namnet Gazelle.

 

Här så utvecklades Silvian ordentligt, Fanns i flera modeller, Motorutföranden osv osv.  Men jag ska inte gå in på för mycket info om motorer osv osv här, Det kommer länkar med mycket mer att läsa om alla bilarna sen längst ner.

 

Men det tål att nämnas att det var här som Silvian fick en turbo för första gången.

 

Nissan satsade stort här, Med RS modeller byggda för Rally osv osv osv.

Toppmodellen var en 240RS… Och minstingen får jag väl säga var 180SX.

 

Här ville alltså Nissan visa att Silvian var en sportbil att räkna med.
Och det var väl runt denna tiden som Zan drabbades utan jänkarnas XXXL epidemi. Och fick sitt passande X till sitt modellnamn och sin nya tyngre matchvikt.

 

4e generationen kom 83 och hette S12.

Den hade också en massa olika motoralternativ och fanns både som Silvia och Gazelle.

 

Jag vet inte om det är så jävla mycket att säga om denna bilen.. Förutom att den är väldigt lik en AE86 eller Celica..

Visst, den gick att få med samma V6a som i 300ZX (Z31).. Det får ju anses vara speciellt att få låna motor från sin storebror.

 

Sen jävlar tog det eld.. Även om inte modellerna var så super populära just då, Så var ändå Generation 5 den mest sålda och mest omtyckta..

 

Bilen som vi alla känner som S13.

 

1988 kom dom.. Och jag säger dom för att vad inte alla vet är att denna hypade bil fanns även som Coupe.. Och ne din är ingen coupe utan en hatchback..

 

Coupe

Hatchback

Som alla vet så kom dom först med sina 1.8l motorer och hade som störst sin vridstarka 2.4liters sugmotor.

 

Men visst.. Den mest omtyckta motorn är ju turbomotorn givetvis.. DETTA är den bil som vi alla tänker på när nån säger ”Nissan 200SX”. Ja eller 180SX då…

 

Här så skildes coupen o hatchbacken åt vill jag påstå.. Hatchbacken kallades 200SX och Coupen för Silvia.
Nån som kan hålla med om detta?

 

Vad inte många vet är att 200SX såldes i Japan tills sent in på 90-talet, Även efter att Silvian hade gått över till sin S14 kaross.
Det om nått visar ju vilken hit denna modell var.

 

Nu är det inte så enkelt att urskilja 180 och 200an som jag vill påstå. För att när bilen fick sin 205hk 2.0 liters motor istället för den 175hk 1.8liters motorn så höll 180SX namnet sej.

Sen är jag lite osäker på generation 6, Jag vet faktiskt inte om den såldes i Sverige eller inte.. Men i Japan så kom den 1993.

 

Och S14 som efterföljaren kallas red vidare på succen utav S13.

 

Den hade samma drivlina som S13.. Men är enligt mej MYCKET snyggare.
Mycket snyggare och mjukare former, Något uppdaterad inredning med.

 

Och äntligen fick den 5 bultar att spänna fast fälgarna med, Vilket ökar urvalet från 4 bultars fälgletandet som fan!

 

Men här gjorde Nissan en STOR tabbe.. Som sagt jag vet inte om bilen såldes i Sverige.. Men i USA så erbjöds inte turbomotorerna.. Bar sugisarna..

 

Och pga det så var detta den sista Silvia att säljas i USA.

Jag måste bara säga en sak.. Vet ni hur svårt det är att hitta bilder på en helt OEM S14 på Google???
Rullar det ens nån helt original S14 i hela världen??

 

Och till sist.. Generation 7.. Den snyggaste och den sista utav S bilarna..

 

1999 så presenterades S15 Silvia.. En bil som bara fanns som högerstyrd(?) tyvärr..

Till en början så fick den ärva SR20 motorn. Men toppmodellen hade 250hk och en 6växlad manuell låda.

 

Topp sugmotorn (Spec-S) hade hade 200 sughästar.

 

En mycket snygg bil.. Inredningen är nog det bästa vi sett hos en Japansk instegssportbil.

 

Men trots allt detta så blev S15 jävligt kortlivad..  Redan 2002 så fick vi se det sista utav denna grymma Japanska sportbil… Några år innan den stora hypen av Silvia/200SX hade börjat…

 

Varför var dessa bilar sån hit då? Lågt pris, Bra chassi, Bra motorer, Lättrimmade.. Väldigt populära inom tuning scenen…

Precis vad ALLA vill ha idag…

 

Så förhoppningsvis så är inte Silvian helt död och begraven.. Men det ser mörkt ut just nu…. Överaska oss Nissan!

 

Jag kollar på säsong 3 utav the Wire samtidigt så jag orkade inte så så ingående på dom olika modellerna.. Och det blev oväntat kort om dom 3 sista.. Men som sagt.. Ni kan läsa mycket mer om Silvians historia på länkarna här.

Länk 1.

Och ännu mer på
Länk 2



Kommentarer

6 kommentarer till “Nissan Silva/S/SX/200.”


  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    yeah 😀 äntligen lite om 200sx/180sx 😀 som man sett fram emot detta 😉

    Men du missade 2 modeller med.. sil180 som var en S13 Hatcback med Silvia Coupens framlampor.. om jag inte minns helt fel.. ber om ursäkt isåfall..

    Sen gjorde även Nissan en S13 med S15 lampor orginal med, vet dock inte exakta årtal men har läst att såna också gjordes.. men kommer inte på namnet på den just nu.

  • SIR_Pierre skriver:

    facelifts osv osv orkade jag inte ta med. Detta är karosserna som räknas. S13-S14 osv

  • Micke_J skriver:

    Ah, äntligen lite skön läsning från Mr. Pierre. Innebärt det månne att du börjar bli lite kryare? Hoppas det… Take care man!

    PS. Speedhunters har ju kört en grym S-body period senaste tiden. Mååånga läckra byggen!

  • SIR_Pierre skriver:

    Oh ja =) Mycket bättre. seg fortfarande men fan så mycket bättre än förra veckan.
    tac vännen =)

    Ja som sagt det är en tacksam bil att bygga på, SÅ visst bilen ska vara uppskattad och recognized, Men inte hypad som en magisk driftingbil.

  • Ajfa skriver:

    såg du aldrig när du var i vårt garage den röda s14:en? eller var den på lack så kanske?. utseendemässigt är den helt orginal men motorn byggs om just nu för 450+ hk =)

  • Adam Wangan Meet Crew skriver:

    Ja speedhunters prickade in många feta byggen i den bloggen 🙂
    Fattar du Micke så kär man blev igen?
    Bra du kryar på dig Pierre 🙂 hoppas med du blir frisk snabbt e också än lite sjuk.. vi verkar ha fått samma skit 🙁

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.