Dagens Bil.

9 september 2010, 23:23

Jag älskar bilar.

 

Bilar som är bäst inom sin gren, Om det så är lyxbilar eller sportbilar.

 

Och motsatsen till det är då alltså småbilar…

Jag gillar INTE småbilar, Tycker nästan lika illa om småbilar som jag gör med SUVar.

 

Varför inte?

Jo för att dom är små helt enkelt, På alla sätt och vis.

 

Jag är en stor kille, Så där har vi ett storleks issue till att börja med.

 

Småbilar är oftast framhjulsdrivna och med alldeles för liten motor, Även om bilen är liten.

 

Småbilar är verkligen bara ett transportmedel från punkt A till B.

 

Hur mycket passion ligger det i det?

 

 

Att äga en småbil är lite som att ha ett marsvin som husdjur… Whats the point?

Det enda du kommer minnas ifrån det förhållandet är hur det tog slut genom att nån satte sej på den tama råttan.

Samma med din lilla bil.

 

 

Men, Det har funnits ett par små guldkorn genom åren.

 

 

Inte många, Men dom satte verkligen sina spår i folks hjärtan.

 

Jag drog upp två rallylegender här.
Peugeot 205 Turbo 16 och Renault 5 Turbo 2

 

Vad är receptet för att få folk att tycka om en liten liten bil då?

 

Skitenkelt! Tvinga ner en överdimensionerad motor!!

 

Funkar alltid!

 

Och helst så sätt drivningen bak eller på alla 4.
Men en alldeles för kraftig motor är det säkra kortet.

 

Så till dagens tyvärr bortglömda guldkorn.
Skulle vilja kalla den ”Odödliga marsvin” men så är inte fallet.

 

Så vad är det för bil jag ska ta upp idag?

 

En jänke… En liten sådan.. Med Japanskt namn…

 

Ooooh den var svår!

 

 

Nån som minns Ford Festiva?

Ni kanske minns den som Mazda 121 eller Kia Pride? SAmme shit different name.

Den ser inte så vass ut va? Eller minnesvärd….

 

 

 

Ford Festiva med tilläggsnamnet Shogun då?

 

 

 

Då såg bilen plötsligt ut såhär.




Sorry för dåliga bilder.

 

 

Men eftersom bilen inte byggdes i många ex så är det inte så lätt att hitta bilder på bilen.

 

Om jag minns rätt så hade standard Festivan 63hk..

 

Med Shogun namnet så hade den en 3liters V6a byggd av Yamaha, Samma motor som satt i Taurus SHO (Bilen som Conan o´brian kör?)

Med den motorn så hade bilen hela 220hk! Och med motorn bak så var ju bilen bakhjulsdriven också såklart.

220hk är mycket, Speciellt för en sådan liten bil.

 

 

Men dessa 220hk räcker för att bilen ska piska en överskattad Ferrari 360 Modena båda rakt fram och när det svänger!

 

Men det roliga är, Att dom få som rullar på gatorna har mellan 300 och 425+ hk!

 

 

Så hur många bilar byggdes det då?

 

 

7st…. Och dessa 7st plåtlådor som folk egentligen kände till som en Kia Pride kostade 48.000 dollar… Detta var alltså 20+ år sedan!

 

Så 7st bilar…

 

Vem äger en sån bil då? Jay Leno såklart.

 

 

Han äger t.o.m 2st har jag för mej…



Kommentarer

8 kommentarer till “Dagens Bil.”


  • Micke_J skriver:

    Johan Carlsson med sin valdtagna Mazda 121 med GTX drivlina och ca 200HK borde passa in har. 😀

  • Frosth skriver:

    gillar Leno och hans helt galna men rätta sett att se på bilar.

  • Andreas skriver:

    Dagen då jag köper en R32 GT-R rycker allt närmare och att mitt brinnande intresse under mer än tio års tid reducerats till ”meningslöst” och att jämföra med att äga marsvin gjorde det lättare att bestämma vem man ska (och inte ska) köpa av. Urvalsprocessen blev lite enklare helt enkelt. Tack för det!

  • Micke_J skriver:

    Andreas: Jag är ledsen, men det är svårt att ta ditt resonemang på allvar. Känns som du redan (innan) bestämt dig för vilka du (inte) ska handla av. Jag önskar dig lycka till och hoppas du inte grundar dina åsikter om ett företags kompetens på en gästbloggares metaforiska sätt att skriva. PS. En blogg är en blogg, dvs något man i stora drag kan ta med en klackspark. Hör hellre av dig med ett mail via KONTAKTA OSS och sätt mig på prov ang. det väsentliga i verksamheten. Ciao.

  • SIR_Pierre skriver:

    Jag hänger inte med… sen när är en R32 GT-R en småbil? som har en liten motor och framhjulsdrift?

    Och har du väntat i 10 år med att köpa din R32a så tror jag inte att mitt inlägg gjort nån större skada ändå.

    Eller om du menar att du med ditt 10 års brinnande bilintresse HAR HAFT en liten meningslös bil som typ en Atos eller liknande.. då har du ingen brinnande bilintresse vill jag påstå

  • Andreas skriver:

    Är det detta jänkarna kallar ”öppna en burk med mask”? 😉
    Micke: Nej, jag har absolut inte bestämt mig och jag har med jämna mellanrum kikat in här för att se vad som erbjuds. Jag har dessutom tyckt att ni är en av de seriösare firmorna, men gästbloggare eller inte, ligger bloggen här är det företagets åsikter som förmedlas. Högg jag för snabbt och hårt? Kanske, men jag kunde inte låta bli att ta åt mig och lite debatt är alltid hälsosamt. Vi får väl se, jag kanske återkommer framåt våren.
    Pierre: Du missförstod en aning… Aldrig sagt att en GT-R är en småbil och heller inte att jag väntat 10 på att köpa just en sådan. Jag har däremot under 10 års tid kört små fwd på gata och bana av den typen som du i ditt inlägg verkade klumpa ihop och avfärda. Bl.a. 205gti, Clio 16v, Honda Civic Vti, Colt Gti och sedan två år en CTR. Eller var det så att jag missförstod dig? Visst är dessa bilar exempel på vad du menade? Tycker i så fall det är konstigt när ni slänger er med begreppet JDM till höger och vänster när just små fwd är en så stor del av den scenen och historien.
    Observera detta förresten: jag är inte nån sk*tnödig j***l från HPC som gnäller över tiondelar och pallplatser och anser att mitt märke är bäst, jag är helt enkelt någon med just ett brinnande bilintresse vilket innefattar häftiga bilar i allmänhet (ur alla klasser utom SUV) och japanska bilar i synnerhet. Har också hunnit med en Evo (som dock gick sönder) och tycker därför naturligvis även om 4wd och turbo, därav suget efter GT-R. Over and Out!

  • Micke_J skriver:

    Andreas: Du är supervälkommen med dina åsikter och lite ”mask” att ge till oss som är konstant utsvultna på åsikter om allt som har med JDM att göra. Du verkar klipsk nog att inse att vårat intresse är stort nog både för att driva ett företag vi försöker hålla i en klass för sig; men även avvara utrymme för att helt enkelt vara entusiaster- och i bloggen är det blandat med båda dessa saker. Som sagt, ska du ha en 100% affärsmässigt korrekt information om något så trycker du på KONTAKTA OSS så kommer du med största sannolikhet till mig.

    PS2. Jag tror Pierre faktiskt inte menar något illa, utan gav sig nog mest på bilar av den modellen du nämnde UTAN de sista väsentliga bokstäverna. Jag är beredd att hålla med fullt ut i att om du är bilentusiast så söker du närmsta möjliga bro att köra av ifrån ifall du får veta att du måste köra Hyundai Atos närmsta 10 åren! 😀

    PS3! Taket är högt här, men jag uppskattar att någon respektabelt erkänner att man kanske var lite syrlig en aning onödigt snabbt. Välkommen än en gång och ta gärna med dig mer Honda folk hit då vi har en del i görningen för Japans #1 märke inom NA och FWD. 🙂

  • SIR_Pierre skriver:

    Jag har absolut inget emot FWD bilar, har ett kärt Honda gäng här i Malmö som för stor respekt med sej.

    Men som micke säger.. en bil med dom sista tilläggsbokstäverna,, Vti, Cti. GTi osv osv är ju INTE en ”punkt a-b bil”

    Om du kollar i min egna blogg så ser du att ja gjort inlägg om både Clio och GTI som jag nämner i detta inlägget och även om Hondor.

    Och vill du ha nått från Superior Imports så ska du inte vänta på att din rätta bil dyker upp, Vi ser mycket hellre att du vänder dej till Micke med lite krav och önskemål, Och sen gör Micke sitt yttersta att hitta just den perfekta bilen för dej, Du ska inte vänta på nån bil han har tagit hem på måfå.
    Om inte annat så finns det (såld?) en toppenfin Vit R32a.

    Men läs mitt inlägg igen.. små bilar med för små motor.. punkt a-b.. Sen om du kände dej träffad i onödan tar inte jag på mej. Men jag kanske skulle varit tydligare med exempel på bilar jag helst inte ens vill nämna så som Atos osv.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.