Ariel Atom Firar 10 År

8 september 2010, 20:51

I sammanband med det så visas en ny värstingsmodell,

Som jag redan såg på Tuningmässan i Essen/Tyskland för två år sedan, Men då med större vinge både fram och bak.

 

Ariel Atom har varit en vansinnigt tokig drömleksak sedan hela världen såg Jeremy Clarkson provköra en av dom första modellerna.

 

Själv kände jag till bilen långt innan dess 😉

 

 

Tanken har funnits ett par gånger på en Atom.. Eller KTM X-Bow.. Men dom e så vansinnigt oprisvärda!

 

 

På den första modellen så kunde man välja 3 motoralternativ,

 

Honda Type-R motor.

 

Honda Type-R motor med kompressor.

 

Och en vassare variant utav den sistnämnda.

 

 

 

Den senaste modellen nu då..

 

Håll i er..

 

Motorn är en V8a till att börja med…

En V8a som började sitt liv som 2st Suzuki Hayabusa motorer (Och där kommer JDM biten in), Sen har ett företag som heter Hartley satt ihop dessa och gjort en ”stor” ordentlig motor utav det.

Så.. Effekten då?

Den nya modellen kommer komma med 2 olika motoralternativ.

 

 

Det ena är en banversion med hela 500hk!!!

 

 

Men sen har dom en mer human gatuversion med vettiga 475 hk 😉

 

 

Inte så stor skillnad, Men 500hk motorn ska visst vara rejält mycket rappare.

Hur rapp?

 

0-100 på 2.3 sek!!!!!!

 

I en Go-cart!!!!

Snabbare än Veyron!

Men med ett vikt/effekt förhållande på 909hk per ton så slår den ju den 5 gånger tyngre Veyron rejält!

 

Bilen väger alltså 550 kilo…

 

 

Tänk er att sitta i en balja med 500hk.. Som toppar 321km/h!!!

 

 

Kan man köra nånting annat sen? Sen lär man ju tycka att vilken Lamborghini som helst bara är trams..

Man får ha en Dragster till ICA ju…

 

Så ja,, vad ska man säga om denna ”bil”…

Den tar som snabbast 5 timmar och 15 min att bygga ihop..

 

Så nu till priset för denna idiotiska leksak..

I England kostar den med dagens kurs….

Håll i er..

 

 

 

1.760.000 kr!!! För en Go-cart!

Och det e grundpriset, Sen har jag för mej att det kostar ca 50.000kr extra för att ha en liten liten framruta.. Och en jävla massa tusen till för kolfiberpaneler, dom få som finns.. osv osv..

Så 2 miljoner hemma o klart i Sverige kanske….

 

För en ”bil” utan dörrar!

 

 

Som tröst.. Du lär aldrig bli ifrånåkt…





Mer info här.

För er som inte har sett Top Gear klippet med den gamla Atom så är det ett MÅSTE!

Här kommer det.

 

 

Keep in mind, Denna hade ”bara” 300hk.



Kommentarer

5 kommentarer till “Ariel Atom Firar 10 År”


  • David.J. GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    De där är en sjuk bil/leksak. Versionen med 300hk verkar ju gå riktigt bra. Och nu har de gjort en version med 200hk till. De är ju underbart sinnes :). Man vill ju gärna prova en sån men ändå inte. För allt annat måste ju kännas tokslött efter man kört denna go kart.

  • m0s skriver:

    Känns lite som ”f1-för gata”

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    ja skulle vilja se ett race mellan denna och veyron.

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Inte som F1 kanske. Men som en mindre formel bil för gata.

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.