Vintern är här.

25 november 2010, 23:36

Det är det nog ingen som har missat.

 

Jag tror utav tvekan att vi kommer få en värre vinter än förra året, Och då är jag för en gångs skull glad över att inte ha ett jobb att gå till.

 

Så jag antar att alla (utom jag då) har ställt av sina bilar och har förhoppningsvis skaffat sej en vinterbil (Förutom jag).

Och nej jag vänder inte mej till er som kör Subbor 😉

 

I vanliga fall så har jag en bil över sommaren (Eller rättare sagt hösten som är mellan april och november), Förutom min 350Z då, Och sen så köper jag mej en vinterbil.

 

Men i år har jag inte kommit så långt, mest för att ingen vill ta min Jaguar i inbyte =(.

Men den är faktiskt förvånadsvärt lättkörd i snön måste jag säga.

 

Så nu vänder jag mej till er läsare, vad har ni för vinterbil i år?

 

har ni köpt en bil strikt för denna vintern eller ni har en vardagsbil som används året om?

 

Köper ni ny bil inför varje vinter?

 

vad har ni för krav på er vinterbil?

 

Så.. dela med er =) Kanske bilder också?



Kommentarer

6 kommentarer till “Vintern är här.”


  • Steffen skriver:

    Förr i tiden körde man med sin dåvarande finbil Volvo S60 2.4T 😉 året runt men allt eftersom man började leta JDM-bil på allvar så började man inse att det var dags att skaffa sig något lite mer slit och släng. Införskaffade mig en billig men fullduglig Volvo 740, sossecontainer säger vissa, raggarbil säger andra. Förra vintern så ansåg jag den vara en perfekt vinterbil. Sjukligt lättkörd när det är halt och lite smårolig och busa med, sedan har den ju bagageutrymme te förbannelse och man sitter bra både fram och bak. Visst, den kränger som ett as och är en bensinslukare utan dess like. Menmen, det var förra året. Denna vintern så blev man lite småsugen på fyrspek. Min Legacy RSK vill jag hellre ha ute på sommaren och inte besudla den med massa vägsalt. Man blev ju smått fascinerad över 4WD så det fick bli en gammal Legacy Turbo -92, betydlig finare än 740n (skicket, inte utseendemässigt ;)), sväljer ännu mer bagage, låter som en rallybil och man sitter tämligen hyffsat bra där fram. Den har inte världens bästa komfort och den är lika urusel på bränsleekonomi som 740’n men allt det där är oväsentligt för är det snö/is ute på vägarna så är det 4WD som gäller, skiten greppar som ett jävla as och det är en fröjd att slänga upp breda häng med kärran. Blir nog till å behålla kombin ett bra tag framöver 🙂

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Jag kör med min vardagsbil iår. En golf 3. Billig och lättkörd. Men sen har ja kvar en Sierra 2.8 Aut -88 som ja köpte i somras. Gav hela 200kr för bilen i fullt kördugligt skick. Byggt om avgassystemet,svetsat diffen och rensat den på inredning bak. Kan säga att den är riktigt rolig att sladda med. Och de funkar kanon nu även när snön har kommit. Å sången från 2.8L 6an är inte helt fel heller.
    ,
    ,
    Förra vintern hade ja en Sierra 2.0L coupe med förgasare. Köptes för 3500kr och den smiskades hårt under hela vintern och den höll ihop. Saknades dock lite effekt men den va riktigt rolig ändå. Körde med den på isen med isdäck och de va skit kul. Men ja tror 2.8an kommer vara ännu roligare på sjön =)

  • Tonkan skriver:

    jag var faktiskt i tid med att införskaffa mig en vinterbil iår. jag köpte en ford sierra 1990 för 7000 spänn i mars av en pensionär som hade haft bilen i sina ägor i 11 år och vårdat den som om det vore en sprillans ny bil. bilen är som ny invändigt och går som en klocka i motorn. pensionären började dock nästan gråta när han skulle visa mig rosten som fanns på bilen. ovanför vänster bakdäck på karossen fanns en rost fläck som var ungefär 4x4 mm stor. gubben bad ungefär om ursäkt för att han inte hade lagat denna rosten XD haha

  • Micke_J skriver:

    Tonkan: Haha, påminner mig om när jag köpte en familjs stolthet i många många år (Opel Ascona -90) som de sålde jättebilligt eftersom den hade rostiga balkar och de nu bestämt sig göra sig av med den. Han blev nästan ledsen när jag trots det sjukt låga priser la ett skambud, men det blev affär tillslut. Bilen var jättefräsch och gick kanon, men en sommar med en destruktiv ägare så såg den ut som skit och kördes tillslut distinktk sönder i en grusgrop som avslutning. Good times… 😛

  • Micke_J skriver:

    Jag kör för övrigt en BMW 520 Touring just nu. Man åker faktiskt bekvämt och bilen funkar bra, ska nog bli lite sladdande under vintern också…

  • CrilleD skriver:

    Just nu har jag ingen vinterbil… Bra planering, har dock 2 sommarbilar…
    Testa mitt nya köp gick inget bra i 10cm snö på vägarna, kunde inte ens köra in den i garaget, bara spann 😛
    http://www.garaget.org/?car=226389&image=2137931 kanske inte riktigt rätt väderförhållanden?

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.