Ny Sportbil ifrån Toyota.

27 december 2010, 21:56

Nje.. Inte riktigt.

 

Men detta är det snabbaste som Toyota har att erbjuda idag iallafall.

 

För ett tag sedan så visade jag er ett koncept som såg lovande ut. Lite som en billigare IS-F.

 

Och vi kan se denna bilen som ett smakprov på vad som komma skall kanske?

 

Ja vad är det för sportbil ifrån Toyota som jag snackar om då?

 

Ja.. En Camry…..

Det finns väl inget sportigt över en sådan?

 

Ne.. Helt rätt.. Men med lite extra krut så blir ju allt kul, Det vet vi sedan hjulets uppfanns att det är ett recept som alltid fungerar.

 

Camryn är en bra bil. En riktigt bra bil rättare sagt, Lagom med komfort, Lagom bensinsnål, tillförlitlig, bra 2a handsvärde osv osv.

 

Men lika spännande som sitta och kolla på när färg torkar…

 

Styrning som inte ens borde få kallas styrning.. Symaskinmotorer.. tupperware inredning osv osv…

 

En Camry är en vettig A – B bil.. Men absolut inte en rolig sådan.

 

Som ni ser på bilden ovan så heter inte bilen Camry, Utan Aurion.. Men det är Australienarnas version utav Camry kan vi säga.. Den bygger på en Camry iallafall.

 

En snyggare sådan.

 

Men hela poängen med varför ens skriver om denna bilen sitter gömt under huven.

Det är en 2GR-FE motor, Vilket innebär 3.5L V6a.
Och som ni kan se så sitter där en lysande röd kompressor med bokstäverna TRD på.

 

För er som inte vet vad TRD är så står det för Toyota Racing Development, Och är Toyotas egna AMG, Eller Nismo.. Eller M.. Ja ni fattar.

Motorn levererar på egen hand 270hk, Vilket är väldigt snällt för en 3.5L Japse V6a.
Och här med andningshjälp av en Eaton kompressor så blir det istället 325hk.

 

Vilket fortfarande är i lägsta laget tycker jag, Men mer än tillräckligt eftersom bilen fortfarande är framhjulsdriven.. Tyvärr.

 

Lite kul att se en Japse-bil med en typisk Jänke-kompressor =) .

Och om jag inte har helt fel (Jag har inte så bra koll på FWD bilar) så räcker 325hk för att göra detta till den kraftfullaste framhjulsdrivna bilen idag…?

 

Givetvis så är resten av bilen också uppdaterat, så där slutar influenserna ifrån jänkebilarna.

 

Chassi, bromsar osv osv har givetvis setts över.

 

Och även om det inte förbättrar bilens siffror, Så har även inredningen fått sej en omgång.

Så vad tycker vi?

 

Fegar Toyota genom att släppa en snabbare version av en bil som redan finns, För att känna efter om det finns efterfrågan på en snabb Toyota?

 

Eller kör dom säkert på ett segment som uppenbarligen är mycket mer poppis än små snabba bilar?

 

Har alla fartälskare vuxit upp och skaffat sej familjer?

 

Visst jag förstår att det kostar miljarder att ta fram en helt ny bil.

Men mycket av det hade ju gått att hämta från Lexus LFA.. Och bara gör allt i nån slags budget form..

 

För min del så får dom gärna ha snabba versioner utav alla sina modeller..  Lite synd bara att dom oftast blir mycket dyrare.. Och i många fall fortsätter vara framhjulsdrivna..

 

Men jag antar att detta är en familjebil som är LITE rolig iallafall.



Kommentarer

3 kommentarer till “Ny Sportbil ifrån Toyota.”


  • Micke_J skriver:

    En smula tråkig i utseendet JA. Framhjulsdrift tråkigt JA. Men man får ta allt som skiljer sig från resten av Toyotas moderna ”mormors-bil stämpel” som ett babysteps framåt.

    Hoppas det blir verklighet av ny AE86 och Supra bara, annars är det väl Lexus man får hålla tummarna för om man ska få något adrenalin från skaparna av legender som Supra och Celica GT4…

  • SIR_Pierre skriver:

    Utseendet tyckte jag var helt ok för klassen.. Se det som en SAAB 9-5a liksom.

  • Dan T skriver:

    fan diggade denna stenhårt, ja förutom att den skulle ha fwd hade ju vart smutt om det hade vart awd ist. men skulle kunna tänka denna som en svensson kombi 🙂
    skulle kunna tänka mig att ha en sådan 🙂

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.