Vi hade även en Drifting-champ på Malmby: Fredrik aka LoFet!

21 juli 2010, 10:20

Ett event som hamnade lite i skymundan av all dragracing när SUPRA CLUB SWEDEN arrangerade sin årliga träff på Malmby flygfält var drifting! Då jag hade fullt upp med att rodda kring att fixa bakaxel-olja till Robin Antonssons olyckliga ras så missade jag detta, men ville ändå gå ut med vinnaren av eventet som är en god bekant inom klubben: Fredrik aka LoFet!

 

 

Blev faktiskt en aning förvånad, men ändå inte? Killen är såvitt jag vet ett av klubbens ess när det gäller bankörning, och hela hans setup som jag vill kalla en råbarkad svensk version av äkta JDM-trackday  är tvärtemot något som ska gå på tvären. Men precis som när det gäller hans bankörning så växer väl hornen fram, och juryn för dagen dömde honom som vinnare i grenen!

 

Detta är bilen i fråga, hardcore och jag gör ingen hemlighet av att den faktiskt i kombination med ägaren är precis det man vill se mer av inom hobbyn- dedikation och viljan att kompromissa för att uppnå sina mål.

 

Var faktiskt rätt roligt att se den på strippen med STCC-slicks runtom och ändå åka respektabla tider på en gren som väl får anses som ännu mer bortaplan än drifting… 😉

 

Mer ”kredds” åt de som faktiskt åker många mil för att delta i träffar; och kostar på sin bil så den är mer än bara en luftbubbla inspärrad i en projekttråd på något random forum…


…en liten favoritbil från SCS Malmby: Bojan aka Predators Supra!

20 juli 2010, 21:01

ELMIA 2K10 skulle det egentligen ha funnits en annan bil i SUPRA CLUB SWEDENS monter. I sista minuten hoppade den tyvärr av, och folket fick missa en av de mest kompletta och balanserade bilarna inom klubben- nämligen Bojan aka Predators Ridox-kitade singelturbo Supra i läcker klarröd färg!

 

 

Den fanns nu iaf på plats under årets stora klubbträff, och jag passade på att morsa och ta några extra bilder på skönheten.

 

Bojan som man tidigare bara känt igen via hans username på SCS, där han har ett (vänskapligt) rykte om sig att vara rätt frispråkig- var en riktigt trevlig kille som precis som många andra av oss halkat in i missbruket av att kosta på sin bil med de mest exklusiva, hypade och dyraste delar som bara finns. Rätt jobbig matematik för plånboken, speciellt när oflytet kommer och saker man inte räknat med ställer till det.

 

Denna utmärker sig med smäckra kolfiberdetaljer från Manabe Oridos egna stylingmärke Ridox samtidigt som han har fin puts i motorrummet och en gedigen singelturbo-setup. Även motorn är uppgraderad, och inredning fanns inget att klaga på heller.

 

Tycker det är underskattat med en ”all-round” gatbil precis som våran förra demobil var; självklart också hedersvärt att det hålls efter i skicket på prylarna också.

 

Var ett par stycken Supror på plats som imponerade på samma sätt, och även om jag själv är en ”kör hårt först, putsa när du vunnit”- så respekterar man folk som är hängivna åt att hålla saker fräscha hela tiden…

 

 

SUPRA CLUB SWEDEN har massor av spännande bilar och en gemenskap utöver det vanliga. Har du en Toyota Supra S K A du gå med i klubben ögonblickligen! 😉


Grattis Peter Björck; vinnare SCS 402m eliminering!

18 juli 2010, 19:27

Årets vinnare i SUPRA CLUB SWEDENS elimineringstävling är Peter Björck från Örebro med sin mytomspunna och ständigt levererandes svarta Toyota Supra! 😀

 

 

Finalen som egentligen började haussas upp långt innan detta event; vart lika fartfylld och dramatisk som väntat! Vi hade en kamera på varje bil och hoppas stenhårt på att materialet ”fastnade”.

 

Peter tog starten med en helt ohygglig reaktion (0.20 sec sa någon?) men Armin jagade på riktigt bra medan Björck hade uppenbara greppproblem hela repan, hans slicks hade nått sin sluttid några repor innan.

 

På slutet vart det väldigt tight och samtidigt som det kom vit rök från Armins bil så började Peter åka väldigt brett och löste ut bromskärmen!

 

Scoreboard visade att Armin vunnit, men tidtagningen sa annat och mästare var Peter Björck. Hoppas som sagt verkligen våra kameror på bilarna fick det materialet fångat!

 

Grattis Peter, men egentligen lika stort grattis till Armin som gör lika god reklam ute på forumen över Suprans mäktighet. Bättre ambassadörer för Dragrace som presterar finns inte!

 

Ser fram emot en Rond 3 mellan dom där det finns fäste; Action Meet någon…?! 😀


Resumé: Top 5 Supra Club Sweden ”Drag shoot-out”!

18 juli 2010, 18:18

Idag avgjordes det vem  SUPRA CLUB SWEDEN som är snabbast när det gäller på 402m dragracing, elimineringen sköts fram från det ursprungliga klockslaget 12 p.g.a. ett bakaxel-haveri på Robins bil (mer om det sen…).

 

Det var en ganska imponerande skara Supror som lineade upp iaf, 8st till antalet och ingen med under 500HK eller utan singelkonvertering.

 

Bland de förhandstippade favoriterna fanns 1000+HK duetten Armin Avdic och Peter Björck, och de leverererade i första rundan genom att enkelt slå ut sina seedade motståndare.

 

 

 

På den mer svårtippade fronten hade vi en röd Supra med originalstuk (SupraGrappen?) och utan vinge, som med sin lilla singelturbo hade gått stadiga elvor hela helgen.

 

Även den vann sin första repa medan min Soarer ställdes mot 3e snabbaste under hela helgen- SupraJens och hans otroligt välputsade 614RWHP svarta Supra.

 

Har sneglat på bilen hela helgen och tycker den skiljer sig från mängden på ett kul sätt, säkerligen det ägaren haft i åtanke då många av delarna på den är rätt sällsynta. Även den gick låga tior igår medan det idag med sämre fäste var lite sämre…

 

 

Soarern var inte så högt seedad, men med lite flyt (eller snarare oflyt för Jens) kunde den ta igen en dålig start och gå vidare i stegen. Förare av den tunga gubbiga bilen var Samuel_Mkiv som plötsligt fick finna sig i att tävla i min frånvaro då jag försökte jaga material åt Superior Syd att redigera ihop sen. Gick ju bra! 😀

 

I semifinalerna upptäckte vi att det blivit en liten miss i seedningarna, men Soarern hans ställas mot SupraGrappen och efter ett otroligt tight race där Samuel verkligen inte kunde lyxa på upploppet så gick vinsten till icke-Supran igen!

 

Hoppas verkligen de två GoPro kameror man hade på bilen gav lite roligt material, för det var ett sjukt roligt race faktiskt… 🙂

 

Men eftersom vi såg att det blivit lite knas i utslagningen så blev det istället en smidig lösning med att sätta Björck mot Soarern i en ”ny” semi medan Armin som högst seedade (10.19, bäst tid av alla denna helg) fick en frirepa. Då det oerhört dramatiska racet mot SupraGrappen redan bestämt om bromset så skulle vi se om det kunde bli en skräll och eventuellt skicka ut Mr Björck från tävlingen…

 

 

…det gjorde Soarern emellertid inte och Björck gick vidare utan motstånd och Samuel förmodligen svor över att en missad tvåans växel inte ens gjorde det spännande! 😉

 

Moralisk och prestandmässigt klockren final alltså… Vem som vann mellan Armin och Björck? Vem som fick mekaniska problem samt vem som löste ut bromsskärmen?!

 

Kommer ett inlägg liiite senare som avslöjar den totala vinnaren! 😀


Udda kjolpaket! RE-Amemiya RX-7 vs Abflug Widebody Supra?!

18 juli 2010, 11:57

Igår fick Malmby besök av först en av våra kunder i Christian från Hölö och hans häftiga Mazda RX-7, men senare på eftermiddagen även en Toyota Supra med Abflug widebody. Båda två är rejäla blickfångare, medan vissa menar på att dom får uppmärksamhet av fel anledningar?

 

 

Vet själv hur många som kommenterade den blåa Supran när den inkom. Visst vet vi alla att det inte är ”äkta” bodykit vilket känns lite som ett kulturbrott, men jag tycker faktiskt att udda är rätt och uppmuntrar alltid folk till att våga sticka ut. Ägaren till Supran hade köpt den färdigbyggd och tyckte mest det var roligt att åka något som drar till sig uppmärksamhet; varför inte? Stör det dig så har du kanske för lite att tänka på? 😉

 

 

Christians RX-7 är en riktig skönhet, vi har lagt mycket jobb på att det mesta ska hålla så hög finish som en riktig Porshce hade gjort. Alltid kul när man gjort ett så bra jobb att man blir hembjuden till en spa-anläggning av högsta klass, tro inte man kommer tacka nej till det erbjudandet Christian… 😉

 

 

Vad vore världen om alla såg likadana ut och hade samma ideér? Peppa sånt här mer säger jag!


1000+HK Supra duell: Armin vs Björck rond 1 slutar…

18 juli 2010, 11:32

 

oavgjort! Armin fick i ettan istället för trean och Björck spann bort sig helt i starten. Båda två kommer behöva göra bättre ifrån sig i elimineringen! 😉


MajoR Supra och Soarer raceready, 11 sec repor direkt!

18 juli 2010, 11:30

I dagens betydligt sämre fäste (kallare asfalt) så har nu iaf både min Toyota Soarer och Robins Toyota Supra, båda med motorer byggda av MAJOR BY SUPERIORIMPORTS kört varsin 11a. Robins är mest anmärkningsvärd, med fina 11.07 direkt men klena 207km/h mot min repa på 11.75 och 208km/h.

 

 

Mest anmärkningsvärt är att Robin har hela 10km/h mer i slutfart efter 201m, verkar som något håller igen allting en aning och vi har fightats mot lågt laddtryck för honom ett tag nu…

 

För min del är jag helnöjd, Armin Avdic satte sig bakom ratten och drog till direkt med en hyfsad tid där växlingarna kan spara oss säkert en halv sekund. Sitter en 60 fot på under 1.8 som förra årets bästa var så är det en hög tia. Please please pretty please! 😀

 

Ska blogga lite nu efter en massa roddande här på träffen, ni lojala läsare ska få mer- promise! 🙂


Sälja sin Supra när man får tillökning…?

17 juli 2010, 13:33

…nej då, ska inte behövas- barn älskar Toyota Supra. Så är det bara! 😉

 

 

Johan Carlssons tuffa lilla grabb Theo klämmer och känner på Hultboms Supra. Ägaren till bilen hade tyvärr inte med sina slicks idag, och kunde därmed inte ta sig in i ”10 second car” landet denna vända. Bilen är garanterat god för dessa tider med rätt däck…

 

Börjar falla regndroppar, aj aj aj. Håll tummarna för att vindarna driver bort dom! 🙁


Det är en fröjd att blogga direkt från startplattan…

17 juli 2010, 12:33

Eller kan man ha en bättre arbetsplats…?

 

 

Duger inte Robins bil (11.90 på R-däck är respekt) så har vi alltid Björck (10.25 bästa hittills):

 

 

Bonusbild på en av hans rökare…

 

 

Nu är det snart lunchpaus, men verkar som ström är under kontroll och bra nät för internet här = mycket blogg i eftermiddag! 🙂


Armin vs Björck, Supra-elitens väsentliga siffrorna för dagens duell:

17 juli 2010, 12:21

Vi gick ett varv och pratade en snabbis med båda våra vänner, och Sveriges härskare över dragracing Supror i Sverige: Armin Avdic och Peter Björck!

 

Tyvärr har vi haft en del driftstrul här idag med elverk som inte fungerar som de ska, men nu är bloggen tillfällfigt uppe igen. Körningarna har gått lite fram och tillbaka, kommer en kort resumé av tiderna när vi tar lunch…

 

Här har ni iaf lite data över vad dagens två tungviktare sitter på för artilleri:

 

Armin Avdic:

 

 

Turbo: Borg Warner 86mm ”custom”.

Däck: Hoosier 28/10 Drag.

Högsta bromsade effekt: 1177

Bästa tidigare ET: 9.94 / 241km/h

 

Peter Björck:

 

 

Turbo: Garrett 47-88

Däck: MT ET Drag 28/10.5

Högsta bromsade effekt: 900RWHP (Maxade dynon)

Bästa tidigare ET: 9.88 / 244km/h

 

 

Båda två är på 3000cc dvs utan stroke eller dylikt samt fullviktade. Riktigt imponerande bilar, självklart manuellt växlade… 😉

 

Ska bli en fröjd att se dessa två tävla mot sig själva och varandra i stegen sen kanske…?


GALLERI: Idag är vi på Supra Club Swedens årsträff på Malmby Flygfält!

17 juli 2010, 08:33

Nu har man efter gårdagens lååånga men lyckosamma dag meckmässigt inrättat sig i en solstol på Malmby flygfält där SUPRA CLUB SWEDEN håller sin årsträff med bl.a. 402m körning. Vi är på plats med både min Soarer och Robin Antonssons Phantom Supra.

 

Ni kan förvänta er blogginlägg under dagen med lite tider och dylikt, bl.a. är Armin här också med sin 1170RWHK Supra, vi hoppas Björck möter upp så det blir en ”battle of the titans på startlinjen idag… 🙂

 

 

Det är en aning försenat här, och den stora samlingen har ännu inte varit. Men så är det ju ett två-dagar event också. Hoppas de får ordning på tidtagningen snart så de otroligt körsugna som redan finns på plats kan börja iaf. Är själv sugen på att få en egentligen rätt meningslös tid på min Soarer med gatdäcken (blankslitna) på.

 

Hävdar bestämt att jag med min mappning från DTE RACING får ner fästet bättre än de flesta, detsamma gäller Robin som också kört in/mappat sin motor på samma sätt. Ska bli spännande att se vad dom kan prestera framåt med slicks dessutom som är på väg hit… 😉

 

 

Häng med i bloggen hela dagen,  ska försöka skriva korta och koncisa inlägg istället så det stadigt finns något att läsa- vi får se! 🙂


Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.