Två vitt skilda bilar vi gillar från 80-talet; Pontiac Fiero och Ferrari F40!

3 april 2010, 17:36

Sprungit förbi denna bil ett par gånger och faktiskt sneglat varje gång. Jag står faktiskt för att Pontiac Fiero är en riktigt frän bil som för att vara så gammal fortfarande har en tidlös design- inte ofta jänkarna lyckas med det (allra minst under 80-talet där designen på 90% av alla US-bilar var katastrofalt tråkig).

 

 

Varför överdriva när en schysst lack och moderniseringar som LED-lampor räcker för ett lyckat bygge? Tummen upp för ägaren och bra fingertoppkänsla av Bilsport att ta in denna. Som sagt så tycker jag verkligen att Fiero är en cool modell trots uppenbara brister som blytung trött V6a .

 

 

Nog om det, det skulle handla om en Ferrari F40 också. Detta är bara en kitcar som jag har noll information om, enda jag luskade ut är att det sitter en Audi-motor i den?!

 

 

Kopplingen Fiero och Ferrari F40 är inte bara deras födelseår utan att det faktiskt byggs en hel del replicor med Fiero som grund. Finns en del skräckexempel på det, men även lyckosamma resultat av en sådan hybrid…

 

Om du vet något om denna ”F40” får du gärna kommentera om det! 🙂



Kommentarer

12 kommentarer till “Två vitt skilda bilar vi gillar från 80-talet; Pontiac Fiero och Ferrari F40!”


  • cimmy skriver:

    Hitta lite info på garaget om f40: http://www.garaget.org/?car=73535

  • Marcus skriver:

    Det är betydligt mer gjort på den där Fieron än ”schysst lack och led-lampor”, bla taksänkt och massa annat. 🙂 Men byggaren får väl ta det som en komplimang att du tror den ser ut så från fabrik. 😉

  • Micke_J skriver:

    Han kan ta det som den allra bästa sortens kompling faktiskt… Jag springer ju bara förbi alla bilar, svårt att uppfatta allt då.

  • Gzon skriver:

    Det som imponerade mest på mig ang. Fieron var inredningen. Kolla själv och jämför på bilderna i hans galleri på garaget. http://www.garaget.org/?car=21348

  • Sharkman skriver:

    Hej, det är jag som byggt bilen och tanken är att hålla det stilrent.
    Den är taksänkt men det är snyggt gjort vilket gör att de flesta inte ser det utan funderar över hur den kan ha blivit så pass snygg. Även inredning är utbytt för att få ett modernare stuk.

    Tack för alla positiva kommentarer, det är de jag varit ute efter när jag byggde den.

    Mvh SHARKMAN

  • Micke_J skriver:

    SHARKMAN: Grattis än en gång, min första kvicka kritik måste träffat helt rätt. Verkligen clean, snyggt jobbat! 🙂

  • Fidde skriver:

    Känner igen bilen å tror att den byggts av nån i göteborg den är i allafall väldigt lik.Den var också taksänkt. Väldigt cool : )

  • Sharkman skriver:

    Fidde: Själva taksänkningen utfördes av en kille i Göteborg. Jag har fortfarande kontakt med honom och vi har diskuterat mitt nästa bygge som innefattar taksänkning + breddning 😉
    Efter taksänkningen har jag jobbat till och från under 6 år med bilen. Och den har varit ett rullande projekt.

  • Sharkman skriver:

    F40:in finns med på garaget också. Den är byggd helt från grunden. Mycket imponerande bygge. http://www.garaget.org/?car=73535

  • Micke_J skriver:

    Tack för detta Sharkman!

  • Micke_J skriver:

    Imponerande, tänk att få förstår hur lång tid det tar att uppnå sådana resultat. Slet själv ca 5år med min Soarer innan den ens kom ut. Den känns halvfärdig i allt utom kanske motor. Tur att livet är långt och att det är resan som räknas högt när man har denna hobby. 😎

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.