Dagens JDM Klassiker : Nissan Silvia S12

6 september 2011, 19:09

Allas våran favorit gäst-bloggare Pierre ”SIR_PIERRE” Ingelsgård är tillbaka med en av sina uppskattade inlägg om gamla ”OLD SCHOOL JDM”.

 

Denna är kanske på gränsen för att vara riktigt gammal, men är nog få som känner till denna klassiker ändå- som egentligen är från samma era som kultiga Toyota Sprinter Trueno AE86…

 

Nissan Silvia… Nissan 200 i svensk folkmun..
När vi tänker på en gammal Silvia så är det inte längre än till S13 folks tankar går.

 

En väldigt hypad bil.. Och med all rätt faktiskt..

Och som ni vet så har jag länge letat efter en gammal JDM bil som fortfarande är billig och som inte blivit hypad ännu.

Dels som rolig vinterbil.. Dels för att styrka min hipster sida… Och dels för att få tag på en blivande JDM klassiker medan dom ligger rätt i pris.. Plus att jag gillar det där kantiga AE86 stuket som fan!
Alla japanska sportbilarna på 80-talet hade det stuket:

 

 

 

Och.. Jag tror just nu utav att ha undersökt marknaden.. Att en Nissan S12 är rätt i tiden.

 

 

Jag har skrivit om Silvia släkten allmänt tidigare.
Men där hoppade jag över just S12an väldigt snabbt.. varför vet jag inte.

 

S12an var den 4e generationen Silvia och byggdes mellan 83(räknas som 84) och 88.
Så typ bara 4 år.. Det är verkligen inte mycket (Gör den lite extra speciell)

 

 

 

Modellen hade en hel del olika motoralternativ att välja mellan, Ett par st överladdade och den fick t.o.m motorn ifrån storebror 300ZX!
Överlag så hade den bara motorer lånade ifrån andra modeller.. Eftersom detta skulle vara en typ budgetbil.
Ja en budgetbusbil så som vi ser Silvia än idag.

 

Men detta innebar att den fick en del roliga motoralternativ.
Många av dom Nissan motorerna vi hyllar idag grundades på motorer som ”testades” i S12 karossen.
Grunderna till både RB och VQ motorerna t.e.x och inte minst den 2 liters DOHC motor som var från grund och botten byggd för att senare bli den uppborrade FJ rallymotorn!

 

Så minst sagt.. Trevliga motorer hade modellen.
Men visst.. Förvänta er ingen effekt.. Den bästa motorn enligt mej (bara för att V6an var för tung) är FJ20ET motorn på 188hk.. Helt ok på sin tid. Speciellt när bilen väger under en bra bit under 1200kg.

 

Karossmässigt så fanns det 3 alternativ, Coupe – Hatchback – Widebody.
Widebody modellen kallades för GrandPrix..

 

 

Men det är inte ens lönt att leta efter en sån, Det blev bara 50st GrandPrix.

 

 

Modellen kalllades för 200SX i USA, Silvia i resten av världen… Utom i Sverige där den hette(heter) 180ZX och Gazelle i Australien.

 

Så vad mer finns det att berätta om bilen…
Trots sina få år så hann den få en uppdatering.

 

Mark I var den fram tills 86 och Mark II dom sista två åren.
Den senare modellen var något sänkt, Lite uppdaterade kofångare osv.
Men inget speciellt som ni behöver haka upp er på alltså.

 

 

 

Och jag skulle nästan vilja påstå att dagens Bosozoku styling härstammar ifrån denna Super Silhouette.

 

 

 

 

 

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=tL6uI7_emMU&NR=1

Om du är sugen på att importera en Nissan Silvia S12 DIREKT FRÅN JAPAN så vet ni vart ni ska vända er. En sann ”old school” JDM-bil är sällan billig, men däremot oslagbar i kult/entusiastvärde…



Kommentarer

6 kommentarer till “Dagens JDM Klassiker : Nissan Silvia S12”


  • Sir_Pierre skriver:

    Ja gränsen för att vara en klassiker är 30år ju.. Så därför är denna i rätt köpläge nu =)

  • Micke_J skriver:

    Hehe, smart tänkt… Kanske man får en slant för sin DR30 när man haft den ett par år. 🙂

  • A.Olsson skriver:

    jadu tänk på den tidens alla Ae86 copycats xD

  • Micke skriver:

    En mycket bra blogg från en som har en Nissan 180 ZX Silvia S12

  • Micke_J skriver:

    Tack!

  • Thomas skriver:

    Mycke kul o läsa faktiskt, tyvär fanns ju bara den sista årsmodellen (-88) att köpa i svergie och med endast ett motor alternativ.. ca18et motorn, Synd bara att bilarna är relativt ovanliga

    Mvh thomas

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.