Idag är det måndag och det efter en vecka som verkligen (än en gång!) var utan dess like i stress. Inte ofta man får ”klämma in” att ta emot en container samma vecka som man är på BILMÄSSAN I FRANKFURT faktiskt…
Blir lite lugnare nu, och vi kommer fokusera på att fortsätta mata ut material från Frankfurt och bit för bit göra de sista sakerna innan säsong 10/11 officiellt är avslutad…
En liten film på Alex nyankomna RE-Amemiya widebody RX-7 med sina gryyymma 19″ Advan T7 fälgar bjuder vi dock på:
Rapportera gärna om filmen funkar bra att spela upp, den är upplagd på VÅRAN FACEBOOK och nu när man har en bra telefon att filma med så blir det nog mer videos från ”ute på fältet” också.
Kommentera alltså mer än gärna med hur detta gick, och givetvis vad ni tycker om bilen också? 🙂
Så hur var din midsommar 2011? Vart det sill och nubbe med släkten och sedan frejdigt med Jäger & Red Bull på kvällen med polarna…?
Vi på Superior har lite andra traditioner, och även om fredagen hade en light version med mycket god mat och bra umgänge så ägnades lördag åt något helt annat…
Med knappt en vecka kvar tills Time Attack @ Kinnekulle 2011 så hade turen efter månader av små små punkter på check-listen kommit till att kasta tillbaka en fräscht genomgången MajoR 2JZ-GTE på 836HK till sitt chassie i form av Robin Antonssons ”Phantom Supra” som förra året var överlägset snabbaste JDM-bil på våra banor runtom Sverige!
Johan Carlsson @ MAJOR BY SUPERIOR IMPORTShade då gått igenom maskin och bytt till nya fräscha lager, samtidigt som oljetråg uppgraderades med en ny typ av skvalp-plåt där bl.a. Peter Björck var med och kom med synpunkter (tack till Mattias Lind som skötte tillverkningen).
Även en ny vattenpump (elektrisk) hade handlats in av Robin, samtidigt som några småsaker rättades till för ännu enklare underhåll och förberedelser för uppgraderingar under kommande säsong. Ett mycket värre oljekyl ska bl.a. på för att ständigt söka nya lösningar på att få ner alla temperaturer under tidsjakt…
Dagen började självklart ute hos Johans idylliska hus ute i Baggertorp, och det var sannerligen surt värre att man inte fick njuta mer av tillvaron där ute. Där lastades motor på Herr. Carlssons egna släp och kördes prompt in till Superior Workshop Katrineholm.
Med oss idag var också ett av de viktigaste bollplanken för Superior Drivers Club i form av Cim Nilsson med (pluspoäng om ni vid det här laget vet vad för Supra han kör till vardags!). Han bistod hela natten lång med grovmeck utan att gnälla en enda gång; förutom när det var prompt tvunget att inte vara Light-Cola att dricka! 😉
Men vi låter bilderna nedan tala mera om hur dagen gick och slutade istället:
(Mästerverket i egen hög person, det man minns absolut bäst från ELMIAMÄSSAN 2010 är just denna magnifika motor som byggdes av vårat då nya varumärke MAJOR BY SUPERIOR IMPORTS. Många som sedan dess undrat vad som händer och sker, men utåt ligger vi lågt förutom med det som tas fram till just Phantom Supra = produkter för alla er andra kommer tids nog också av våran mekaniska tillverknings-del av firman…)
(Här har ni ägaren Robin Antonsson, kanske är hans -16kg i matchvikt en av de större uppgraderingarna inför denna säsong. Visst ser han lite mer deffad ut sen förra året!)
(Ännu en av de nya produkterna som vi testar för att ev. ta in på den svenska marknaden. Ett system som på ett smidigt sätt övervakar ett stort gäng tempmätare. Förra säsongen hade vi lite väl hög avgastemp och därför vill vi mappa om lite, där är all typ av övervaknings-utrustning värd sin prislapp; samt att man under race tidigt vet om något är på väg att gå snett och kan slå av. Insurance you know!)
(Typiskt scenario där vi inte klarade oss utan Johan Carlssons oumbärliga hjälp. En bult till grenröret sade ”jag vägrade flytta mig” så fick bli att kapa. Kudos till Cim också som utan att tveka åkte till Nyköping för att hämta en ersättnings-bult… Thats theSuperior-spirit!)
(När vi kommit såhär långt och krånglade med de nya solida motorfästen vi tagit fram så var dagen nästan till ände, och det var bara början på en låååång natt samt efterföljande dag för stackars Robin…)
(Flera gäster dök givetvis upp i Superior Workshop Katrineholm under dygnet som flög förbi. Här har ni REALCARS försäljningschef – Marcus som tappert kollade lagret efter en turbopackning; men tillslut var han snäll nog att snickra ihop en custom istället- tack!)
(Någonstans här när runt 04.30 på morgonen var allt grovmeck gjort och alla bitar låg på plats tilsynes. Då insåg jag att börja förbereda sig för uppstart med tom tank sedan flera timmar tillbaka mentalt bara var en dålig idé. Så jag och Cim for hemåt (stackaren fick köra hem mig också) och dagen efter fick Robin klara sig själv i verkstaden.)
Dagen efter fick Robin erfara det jag själv hade fruktat, att oavsett hur bra saker kan vara i teorin så är det alltid saker som strular när det är ett såpass stort jobb som att sätta in en maskin i bilen igen.
Det var sannerligen inte lätt, men med grym hjälp av Martin ”Gzon” Gustavsson och givetvis eviga redan flertalet omnämnda gånger Johan Carlsson kunde lämna Katrineholm och vara åter i Göteborg innan midnatt. Med andra ord… Vi ses väl på Kinnekulle Ring denna fredag?!
En liten bonusfråga måste vi ju hinna med innan vi avslutar inlägget:
-Kommer Phantom Supran vinna på fredag, eller försvarar officiellt Gzon sin titel från förra året innan Robin körde sin snabba 58,7 tid mot slutet av säsongen?
Hoppas alla markerat fredagens datum som en banträff att vara med på, mer info om den kommer under morgondagen- ni som är med i Superior Drivers Club kör gratis som en förmån!
Äntligen är sommaren igång på allvar tycker jag och första Time Attack runt hörnet, gotto love it! 😀
Uppe långt innan tuppen igen med alldeles för mycket adrenalin för att somna om, men det gjorde sig perfekt i att man fick ta igen förlorad ”social samvaro” på nätet efter ett två dygn i Superior-verkstaden, Katrineholm.
Tänkte bara skriva kort om de två större projekt som det meckades med i helgen, och som kommer finnas med på ELMIA CUSTOM & MOTORSHOW 2011 ute på gatorna.
Det är två bilar som genom åren i våran korta men intensiva historia som verksamhet; blivit ikoner som representerar vårat arbete på bästa sätt.
Det rör sig självklart om de två första medlemmarna i ”Finspångs-maffian” och en Mazda ”Time Attack” RX-7 respektive Toyota ”Tamon Design Widebody” Supra. Vilka dessa killar är har vi berört mer än en gång i bloggen, men ska inför mässan göra en närmare presentation om dom- de kommer dessutom vara perfekta förebilder inom Superior Drivers Club som lanseras inför mässan. Kort och gott; ni kommer läsa en hel del om dom under kommande säsong! 😉
Ovan Mazda RX-7 som även är känd som Dick ”Dille” Petterssons gamla har inför detta år fått ett nytt block byggt av ROTARY PERFORMANCE samt att växellådan bytts ut, men även en hel del annat småpill vi ska gå inpå närmare detalj med när RANIS FOTON vi snabbt tog av den kommer ut…
Idag väntar en väntad attack av telefonsamtal och viktiga mail att ordna inför veckan som känns som den sista innan det börjar brinna rejält i knutarna inför Elmia 2011. Men nu har det arbetats upp nya kanaler ut med info ”behind the scenes” som även gör det lättare att blogga om allting = blir nog en hel del action här i veckan…
Vill än en gång tacka alla som bidragit till att våran nya JDM FACE-OFF MANTORP 2010 FILM spridits blixtsnabbt. Ska bli kul att även se hur många views vi tillsammans kan få närmsta veckan på den!
Nu måste jag tvinga mig själv till att somna om en timme eller två till så man orkar köra full gas hela dagen…
Väl hemma och alldeles för många chatfönster öppna för att hinna med detta, men måste ju runda av en alldeles förträfflig helg med nästan samtliga delmål uppnådda.
Kort och gott så hann vi i verkstaden att få två av våra tyngsta kundbilar (ej i kg då…) på fötterna samtidigt som det kunde se såhär härligt tomt ut i lokalen efteråt. Superstark effort av Gzon och ”E-tuna Henke”!
Det som för min egen del var huvudfokus denna helg var att rodda kring att våra ”vårbilar” till salu fick en snabb tvätt och sen direkt i händerna på våran gästfotograf som var Rani ”RANISFOTO.SE” Giliana. En kille som via väldigt bra referenser och vid första kontakt öppet sinne redan efter ett par dagar var i hetluften för att fota det vi hållt gömt i garaget under vintern…
Har massor att berätta om samarbetet med Rani, och hans bilder kommer tala mycket mer av sitt egna språk när de väl blir klara. Men jag kunde i detta tidiga läge inte vara mer nöjd av första intrycket faktiskt. Ska bli rentutsagt sjukt roligt att se resultatet av våran dag i det fina men svinkalla vädret! 🙂
Men nu är jag t r ö t t så det heter duga, och måste verkligen hålla det jag lovat till vissa gubbar innan man kan säga god natt för dagen och inrikta sig på ännu en explosivt hektisk vecka.
Dags att annars förbruka frikortet om en våffeldag man inte hunnit njuta av förs nu. Den som väntar på något gott…! 😉
Har snart kommit in i tredje perioden av matchen, och hittills har vi tur med både väder och att vi sluppit tekniskt strul med de stora projekten i verkstaden.
Dagens gästfotograf (som jag ska berätta mer om sen) kör på för full, och är oförskämt självständig i sitt arbete- sånt tackar vi och tar emot för då man hinner med några snabbinlägg i bloggen också!
En av våra bilar på väg ut på annons är denna Nissan Silvia S14 som har massa gjort exteriört, men även en gnutta väghållning som gör den till en kul busbil. Vi ska lägga mycket mer arbete på denna ungdomliga pärla, men ville dela med mig av en bild på den härliga lacken- vad ska man kalla den lila färgen. Det är inte Midnight Purple iaf…?
Det är totalt 5st bilar vi ska ut med i första vågen plus några tungviktare som också ska säljas. Men här har ni förutom ovan Nissan även en Mazda RX-7 samt Subaru Legacy B4 RSK. En sober skara lirare! 🙂
Återstår att fota en lite mer ”race” Legacy B4 RSK och min Toyota Aristo som också ska få bekänna färg framför kameran. Jag själv hade nog gärna sett ett ordentligt rekondjobb på den först, men eftersom vi hade en duktig fotograf på plats så är man väl mer eller mindre tvungen att dela med sig av ett galleri på den med…
Det jobbas på grymt potenta bilar i själva verkstaden, kommer ett snabbt inlägg om det också lite senare. Man kan säga att mer än hälften av alla HK i Finspån är på besök hos oss just nu… 😉
God morgon, för ni har väl precis som de flesta idag missat att det egentligen är närmare lunch? Var ingen kul överraskning för oss iaf att vintertid kommer den dagen man verkligen behövt en timmes sömn extra. Men vi har varit igång sedan 07.00 (06.00?) och klagar inte! 🙂
Tänkte bara göra ett snabbt inlägg, fortsatt fullt ös härborta och dessutom en fotograf på plats som ska göra det bästa med hastigt förberedda bilar. Dags att rulla ut lite gallerier på alla bilar vi har på väg ut till salu, men får fortlöpande komma ”nya” gallerier när Daniel Troberg och ”Kusin-Freddan” har fått sätta tänderna i dom och fått real shine rakt över istället.
Dagens fråga; vem vinner ett triathlon +1 i race (Långlopp, dragrace, highway-pull och Gymkhana):
Delger er ingen spec, vissa kanske kan spekulera lite i vad de känner till om bilarna. Men även analyser om de vore ”bone stock” vore upplyftande. Tror vissa av er blir förvånade av vad som skiljer åt under ytan när jag avslöjar (inofficiella teoretiska) resutatet… 😉
Tillbaka till att tvätta bilar i minusgrader och se vad dagens gäst-fotograf lyckats knåpa ihop med en Silvia S14 med rätt schysst lila effektlack…
Hinner knappt med detta inlägg, men mobilen har hunnit fånga ett par bilder som vi kan slänga upp iaf. Vi kör hårt hela kvällen och från tidig morgon kommande dag, måste få ordning på två av våra absoluta tungviktare är tanken!
Har varit en hel del trevlig folk på besök dessutom, och vi har gjort vissa förberedelser inför en photo-shoot imorn med en fotograf vi hoppas ska samarbeta mycket med oss i sommar (bland många riktigt duktiga sådana).
Även vissa mindre projekt har stegat framåt och provkörningar av de nyligen anlända kärrorna har också hunnits med, allt från busiga Nissan Silvia till extremt glassiga Toyota Aristo! Den sistnämnda fick dagens bästa kommentar när vi skulle tanka den ”är det ett rymdskepp?!”. 😉
Det börjar kort och gott verkligen närma sig Elmia 2011 om man ska säga något käckt som avslutning! Hoppas ni har en trevlig lördagskväll! 🙂
Haft en supertrevlig helg i Katrineholm där man vände på många stenar och fick tillfälle att bryta lite ny mark med mycket annat också. Tiden har sprungit som Usain Bolt ifrån mig ikväll, och sedan ankomst vid 17.30 har man varit permanent i telefon tills nu = dags att varva ner…
Vi nöjer oss med en bild från helgens äventyr, en leverans från en av våra lackerare där ett stycke riktigt fin Toyota Supra MKIV 6-vxl TT kom tillbaka tillsammans med en front till en… ja vad är det till för bil?! 🙂
Som sagt dags att varva ner inför vad som kan bli en av de mest spännande veckorna någonsin på Superior, men så hoppas man varje ny vecka blir från och med nu hela säsong 2K11!
I helgen var vi ett litet gäng igång i våran verkstad i Katrineholm för att fortsätta rulla igång diverse projekt som ska definera 2K11 åt oss.
Först ut kan vi berätta att kejsaren av Time Attack säsong 2010, Robin Antonssons ”Phantom Supra” powered by MajoR ska få nya kläder från kommande varumärket Major Aero.
Dennis Pöldre med sin kusin Jim fick den otvivelaktigt (o)roliga uppgiften att skruva av bakkofångare med den stora Do-luck kolfiberdiffusorn som ”hundra olika skruv-Janne” skruvat dit (vilket frammande stor vrede hos Dennis, hoppas bilder jag tog fångar det så vi andra kan roa oss på hans bekostnad). 😉
Det som vi hoppas hinna med innan säsongen kommit igång är våra egna Canards, diffusor bak, frontläpp/splitter och GT-vinge. Allt i Henke aka ”Mr. MA” gjuteriet där det svarta guldet med stor kärlek formas till riktiga premium i utförande och 100% ”prestanda in mind” tillverkas.
Kan faktiskt inte hålla mig ifrån att lägga ut ett litet smakprov av vilken enormt hög finish våra produkter kommer hålla. Allt är gjort i ”wet carbon” och görs för hand med stor fokus på sista detaljerna som avgör helheten.
Bilden till höger här är fortfarande inte färdigbearbetad, utan ska våtslipas ytterligare bl.a. Ska man verkligen visa vilken skillnad det är på något ”Made in Sweden” med samma kvalitet Porsche OEM bl.a. ställer så räcker det inte med några halvmesyrer!
I första vändan ska det precis som allt annat inom tillväxt just nu på Superior byggas på lång sikt med kvalite in mind och det blir förmodligen bara ett begränsat antal kunder ”inom familjen” som får chansen att smycka sina bilar med dessa premium-produkter. Skynda långsamt… 🙂
En annan bil det gick långsamt med var denna Subaru Legacy B4 RSK Limited II som jag hållt lite hemlig sen den köptes in i Japan.
Det är en Legacy av väldigt sen årsmodell för denna kaross, och dessutom i en fruktansvärt snygg antractigrå metallick-lack. Däremot krävde den mycket rekondjobb för att visa sig så vi p.g.a. tight fraktschema aldrig fick den fixad i Japan.
Men Daniel Troberg som är min klippa i Katrineholm såg till att ge den kärleken som krävdes, och vi hoppas ett litet galleri kommer ut snart. Den kommer vara TILL SALUinför våren, men om någon vill ha en Legacy B4 RSK i sällsynt färg och utförande (Limited II = lite andra kjolar etc.) så kan ni jättegärna KONTAKTA OSSredan nu!
I övrigt kan jag bara säga att det varit en seg måndag med ett par stycken ”bluff-fakturor” att reda ut, bl.a. från ett väldigt känt försäkringsbolag. Får bli en fråga om man kanske upplyser alla våra läsare om dem eller inte, men i dagens samhälle (utan att låta som en grinig pensionär) så kan man verkligen inte lita på att något sköts ordentligt utan att dubbelkollar t.ex. telesäljare och deras avtal etc!
Med dom orden tackar vi för oss idag då kontoret behöver lämnas lite tidigare än vanligt.
Imorn är vi tillbaka som vanligt t.o.m. en aning tidigare, det är lätt att stiga upp ur sängen när kunder från Italien (!) skickat godsaker man vill njuta av- förklaringen kommer ikväll… 😉
Då är ännu en container med importer direkt från Japan i form utav JDM-sportbilar lossad i Katrineholm!
Igår fick vi sällskap av rejält snökaos som gjorde att allting tog tre gånger så lång tid, och förseningarna verkade aldrig nå sin ände!
Men med de rutinerade gubbar som var med så kom alla bilar ut med 100% trygghet utan några bekymmer.
Det var även en ”rookie” på plats i form utav en av våra Subaru/Mitsubishi-mekaniker Dennis yngre kusin Jim som hjälpte till. Stort tack till alla inblandade och ännu ett väl utfört jobb trots en j*vla massa snö…
Ni får mer än gärna ställa lite frågor om allt som berör detta, eller om ni bara är nyfikna på en av bilarna som kom? Bara kommentera nedan så är vi väldigt uppriktiga med våra svar här, kanske kan någon av ”ägarna” till det som fanns i innehållet också nämna några ord? 🙂
Sent ikväll kommer Del 4 i ÅRSRESUMÉ 2010, varit en rätt seg dag efter att man inte kommit i säng förs ca 02.00 p.g.a. gårdagens ”övertid” (som inte existerar på Superior Imports!). 😉
20B motor i en Mazda RX-7 FD3S? En kombination som väcker salivet i munnen till liv på vilken riktig sportbils-entusiast som helst. Speciellt när det är en av de Wankelmotor med fler än två rotorer som vi är vana vid att se dem.
Alla verkar närmast besatta av den bil Mazda hade med i Le Mans sist som hade fyra rotorer och skapade ett mindre helvete för konkurrenterna (film a lá legendariskt nedan):
Vad som även är väldigt känt för allmänheten är de tre-rotor 20B motorer som Mazda valde att stoppa in i sin kortlivade superlyx-tourer Eunos Cosmo.
Vi som odiskutabelt hyllar Supran som den mest potenta motor som någonsin byggts i en fabriksbil ”under miljonen i nypris” (om man får höfta) bör icke glömma att Mazda med 20B’n faktiskt också finns där och utmanar vid närmare eftertanke…
Det är ingen vanlig motor vi pratar om dock, och i takt med att internet växt de senaste 15 åren så har även folks kännedom om dessa ädelstenar också gjort det. Faktiskt kan jag minnas tillbaka att de fanns stadigt att tillgå i Japan när jag började min handel med fjärran öst. Idag är det nästan omöjligt och priserna har stuckit iväg.
Var faktiskt på den vägen som jag och Gzon träffades, kort och gott fixade jag en riktigt fräsch 20B motor åt honom till hans projektbil. Tog som sagt ett par år, men nu är den i karossen:
Och det är där vi är nu, många många år senare pågår bygget fortfarande. Det slits med att för det första få motorn på plats och med rätt smörjning etc etc. För ett romantiserat ”det är nästan bolt-on” som man kan höra (okunnigt) folk prata om ibland är helt fel. Massor av customlösningar hittills…
Sen givetvis också utmaningen att koppla in ett styrsystem ”from scratch” där vi använder oss av vårat favoritmärke, australiensiska HALTECH.
Gzon har jobbat en hel del på själva kabeldragningen och det börjar närma sig att alla kablar sitter där de ska. Uppstart blir det så fort soppasystemet och lite annat blir helt färdigt.
På bilden nedan ser ni den custom fuelrail som vi tillverkat, mycket med hjälp av Mattias Lind som alltid finns där när man behöver hjälp med svets & bearbetningar. Även Johan Carlsson bidrar frekvent med liknande lösningar, och den hjälpen tackar man oerhört för.
Bild nedan på den custom fuelrail till primärspridarna som tillverkats:
Bygget har på längre sikt tänkt att få ett fullt byte av drivline, där lådan original från en RX-7 redan på BPU-effekter ligger i farozonen tack vare det enorma vrid motorn tillverkar. Tanken är där att få på en 6-vxl Getrag låda från en Toyota Supra, men det är ett rentutsagt enormt projekt och då kan man väl lika gärna kasta på singelturbokitet = den riktiga urspårningen i detta långsiktiga projekt för komma ett par säsonger framåt…
Men till denna säsong hoppas Gzon mest på att få starta upp bilen och bara få den i körbart skick, det är ju det underbara ljudet man vill åt framförallt- och med ett RE-AMEMIYAavgassystem tror jag vi kommer höra många vackra baritona toner runtom Katrineholm och bilträffar runtom i Sverige kommande säsong…
Vågar man hoppas på uppstart och körklar till Elmia 2K11 kanske? Vore inte dumt om denna slog följe med många andra bilar som man tänkt ska härja på Jönköpings gator under påskhelgen. För ni glömmer väl inte förra årets äventyr där nere…? 😉
Blir mycket mer av den varan, följ bloggen under vintern för att alltid få veta det senaste om Gzons 20B-bygge; KONTAKTA OSS om du har behov av hjälp i liknande projekt!
Önskar alla en supertrevlig helg, bloggen återvänder imorgon igen som vanligt!
Förra lördagen ägnade vi oss med att från start och mål få upp Robin Antonssons elaka Toyota Supra, som senaste säsongen och just nu utan tvekan kan kallas Sveriges snabbaste Japanska sportbil efter 1.23,7 på MANTORP PARKoch under minuten på KINNEKULLE RING.
Vi hoppas inom kort via SUPERIOR SYD presentera en trailer för det makalösa TIME ATTACK @ MANTORPsom gav ”Phantom Supran” sin odiskutabla titel.
Var många snabba bilar och givetvis galet mycket action på plats, så det ser vi verkligen fram emot att se vad David @ Superior Syd Media kan göra med allt skoj videomaterial vi har från träffen…
Men tills dess har vi redan börjat förbereda oss inför kommande säsong där våran elitavdelning MAJOR BY SUPERIORIMPORTSoch alla andra partners i projektet fortsätter hitta lösningar ihop med Robin för att kapa ännu mer tiondelar och försvara sin titel. Vi tror inte mycket på snack bakom ett tangentbord, så hoppas folk skruvar för fullt så de kan utmana under 2011 istället så får vi se helt enkelt om vi lyckas? 🙂
Denna heldag så vart det iaf ett elementärt konditionstest av motorn som vi fick dåliga vibbar av i samband med sista racet för säsongen. Visade sig dock vara turbon som bokstavligen var toasted av alldeles för höga avgastemperaturer, den serie turbos vi använde var av dubbel kullagertyp och som de flesta vet är de extra känsliga för värme. Men vi hoppas en renovering senare att den är fit for fight. Den ger massor av register trots att full boost ger omänskliga 829HK…!
Att ens få upp bilen ur källaren var ett stort projekt i sig, och om ni som har lite svagheter för att köra på isen och dylikt skulle nog gilla våran lösning på allt.
Fick bli att gräva fram ett par reservhjul djupt ifrån lagret samt kasta på en uppsättning hardcore snökedjor. Det gjorde susen i den trixiga backen upp från bilförvaringen.
Inte så lätt som man tror med de saker man totalt tar för givet när det kommer till en superlåg Time Attack bil. Men det är bara ta med ett leende precis som våran extrameck Henrik Gunnarsson gör här när han krånglar med att palla upp för däckskifte, fick även bli lite slit med att få loss fronten och den splitter som sitter på fram. Vi ville inte behöva ploga mer snö än nödvändigt? 😉
Men när den väl var uppe och varm så var det ett av vinterns allra mest välljudande ögonblick att höra den rappa 3400cc 2JZ-GTE motorn varva utanför verkstaden. Minns fortfarande en anekdot från flera boende i Katrineholm den dagen en av huvudbyggarna av motorn; Johan Carlsson skulle köra genom stan vidare till vårat garage = ”var det ett åskmoln, eller en turbokonverterad motorcykel” som mer än en kunde ställa sig frågande till den dagen. 🙂
Stora målet efter konditionstest (perfekt komp rakt igenom = en säsong till innan vi öppnar motorn och går igenom slitagedelar som lager/kolvringar etc) var att lyfta ur maskin så man kan uppgradera oljetråg, vevhusventilation samt göra mer permanenta lösningar på både praktiska & estetiska saker i motorrummet.
Gjorde även en djupare analys av motoroljan och oljefiltret, men det var helt rent från spån och dylikt. Enda som vidare kommer göras där är att försöka se över lager när tråget lossat. Men vi tror på en säsong till av hård racing innan vi gör något mer.
Var en stressig shakedown-säsong för oss 2010, och i många fall fick man jobba stenhårt t.o.m. nere på plats under race för att få bilen till banan. Guess thats racing när man ger sig ut på okänd mark och vill sikta in sig på toppen med knappt om tid och inte ohållbart stor mängd resurser. Var många som ställde upp och räddade oss på mållinjen, ni vet vilka ni är och ett jättetack till varenda en av er…
Men finns som sagt mycket man vill förbättra till nästa år för att underlätta för oss själva samt ge ett cleanare intryck när man lyfter på locket till den potenta och vackra MajoR motorn som ni kan se i all sin flärd nedan:
Var hursomhelst inga problem att rycka ur motorn, och jag håller fast vid att en Toyota Supra och alla andra flaggskepp-modeller ur Toyotas sortiment på 90-talet är otroligt tacksamma att mecka med (viktigt att notera för de som tänkt trimma på egen hand etc).
Bilen ska även försöka gå ner lite i vikt till nästa år, men utan något galet. Vår filosofi har alltid varit att man inom Time Attack enligt Japanska modellen håller sig så gott man kan till bilar som även kan gå på gata.
En så enkel sak som att åka till/från träffen för egen maskin har varit lite av en princip för oss på Superior Imports- så både Robin och Gzon med sin TIME ATTACK NISSAN SKYLINE BNR34 GT-Rkör A L L T I D till och från träffarna.
Irriterande för konkurrenter, och en uppoffran prestandamässigt är det; men tror våra kunder kan relatera mycket mer till våra demobilar om vi har det så. Målet ska givetvis vara att i Time Attack jaga minsta hundradel no matter what och vi respekterar kollegor i branschen som tar detta till sin spets.
Men vad säger det egentligen de som vi gör detta för, dvs. de som köper en Japansk sportbil med den långsiktiga drömmen att tävla med ”proffsen”. Känns ju knappast som en själv skulle bli peppad över att det reella faktumet är att ens Japanska sportbil = även är ens till en viss gräns bruksbil under sommaren.
Är jag helt ute och cyklar (vad tycker ni?).
Värt att tillägga att även denna extrema Mazda RX-7 (3’a TIME ATTACK KINNEKULLE RING) vi byggt för Time Attack är en bil som under sommaren gick dagligen på gata och på massa roliga träffar. Är rätt övrtygad om att Erik från Finspång håller med i allting ovan, att det kanske är värt offra dom där sista tiondelarna på bana; för att i slutändan kunna ägna många roliga timmar på gatan istället…?
Nåväl, det kommer fortsätta skruvas med Robins bil under vintern och vi har ett inofficiellt delmål att den på någon vänster ska leta sig ut till Elmia 2K11. I vilken roll får vi se, men då ska den förmodligen bara få stoltsera med sin pondus utan att spänna musklerna… 😉
Oj oj, blir alltid långt när man ska skriva om denna makalösa bil som kostade en del blod, svett men bara glädjetårar förra året. Värt varenda djävulskap den utsatte oss för under resans gång…
Ingen annan som har rykten om konkurrerande JDM-bilar, börjar bli dags att vässa inför en tuff säsong tycker jag! 😎
Suttit på tåget nu ett tag och bråkat med mitt mobila bredband som man fick hjärnsläpp med och såg till att man blev tvungen att lära sig ”hur du fixar PUK-kod utan att ringa Telenor”. Men nu är vi online igen och jag hinner precis med ett snabbt inlägg om dagens stora uppgift, som är att lyfta ur motorn ur Robin Antonssons rätt välkända Toyota Supra powered by MAJOR!
Har vid det här laget hunnit få upp bilen ur ”underjorden” och komptestat med nästintill perfekt resultat. Under sista racet på Kinnekulle då Robin körde under minuten (!) så började bilen tokryka och belackare ifrågasatte motorn, men det visade sig vara turbon som hade gjort sitt. Tråkigt nog är kullagrade turbos mycket känsliga…
Nu är det lunch innan vi återvänder till verkstaden för att rycka ur motorn! 🙂
När det gäller utbudet av begagnade reservdelar till Japanska sportbilar, så ligger vi efter alla år vi varit verksamma faktiskt väldigt bra till. Tanken med att alltid ta vara på ”det som blir över”, och ibland t.o.m. köpa hela partier av beg. delar till Mazda RX-7, Toyota Supra och Nissan Skyline- det är för våra bilkunders skull. Att vi ska kunna få en bredd i våran support till dig som köpt bil av oss.
Just när det gäller Mazda RX-7 är vi nedlusade med nyttiga saker som vi inte har till försäljning, utan så vi kan finnas där om en kunds bil börjar krångla och man inte vill bråka om ocker-priserna på nya delar.
Denna helg spenderade vi till att en gång för alla röja upp i den delen och få en iaf grov inventering av utvudet. Jag och Gzon hoppas det kommer spara oss massor av tid och underlätta i att kunna ge även spekulanter utanför bilkunderna en möjlighet att lättare få hjälp.
Skönt värre nu när vi kommit en bit, vi kommer fortsätta att jobba stenhårt för att lyfta garaget nu och få undan mycket frågetecken i firman. Nästa steg blir att göra i ordning utrymmen i direkt ansutning till verkstaden, sen ska det in en ny port och massa annat roligt också innan säsongen drar igång!
Helgens stora tack också: Till vår hjälp hade vi även Freddan och Daniel Troberg som ställde upp och körde lass efter lass till mer permanent förvar. Utan dom hade vi inte alls hunnit med så mycket som vi gjorde. Ett otroligt stort tack för det, riktiga klippor dom där två kusinerna! 🙂
I övrigt väldigt kul att vara i byn Katrineholm igen och få lite kvalitetstid med folk. Allt från 15 viktiga minuter med nyckelpersoner som stannar förbi verkstaden, träffa guddottern Elna- till en ”grabbig men vuxen” kväll med de närmsta (”Freddie got Fingered är en grovt underskattad men sjuk film + bättre uppladdning inför garage-städning än den fighting-film Troberg visade finns inte!). 😉
Bloggen åter igen imorn, vet dock att SIR_PIERRE har ännu mer roligt godis på gång- för min del närmar det sig kvälls-sushi på RESTAURANG MINAKO! 😉
Varit lite tyst från mig, men belackarna brukar ju säga att man har för lite vettigt att göra när man bloggar- och det är väl inte riktigt sant fast man just nu haft sjukt mycket ”måsten” att ordna på en gång = lite knöligare att hitta kvalitetstid överhuvudtaget.
Även åkt på en ”välkommen tillbaka till Sverige din smitare” förkylning a lá grande som gjort att man säkert ägnat halva dagarna åt att snyta sig, dricka C-vitamin och dylikt. Ack, vad man saknar vackra miljöer som Italiens norra lantsida med sitt härliga klimat- minnena kommer värma under lång tid och därför tar man nu ändå detta eländet med en klackspark… 🙂
Men men. Därav lite lugnare för min del på bloggsidan, men som tur är har vi maestro Pierre som bloggar och faktiskt håller besöksstatistiken bättre än vad jag gör under lågsäsong- kudos!
Var idag efter i stort sett 2.5 dygn inlåst på kontoret en sväng i verkstaden i Katrineholm för att ta ett viktigt möte med våran hyresvärd. Många intressanta förslag bollades, och det kommer oavsett hur mycket av dom som går igenom under höst/vinter att hända mycket i verkstaden (som ärligt talat är mer hjärta än muskler i våran verksamhet).
Hursomhelst så hade Martin ”Gzon” Gustavsson sitt livsprojekt ”Codename: SUZ” uppe en vända för att pröva på nästa säsongs (?) Time Attack ”footwork” = hjul, fälgar och chassie mot kaross. Tyckte ni det blev läckert…?
De mest inbitna i familjen och i RX-7 entusiastträsket känner ju faktiskt till denna bil, men den har nu tagit ett par viloår till förmån för bl.a. våran TIME ATTACK SKYLINE vilken inte alls gjort bort sig under den tiden:
2008: Tvåa Time Attack Mantorp @ Japmeet.
2009: Sveriges snabbaste Japanbil (gatbil?) – hard to argue!
2010: Trea Time Attack @ Mantorp och vinnare Time Attack Kinnekulle 2K10.
Nu har alltså blickarna börjats rikta mot ett mer extremt bygge på en plattform Martin är mer känd för. Vi ligger lågt med förväntningar, och det är inte en fullskalig satsning a la Supramannens nya Porsche eller Valtonens RX-7 från Finland. Utan det ska fortfarande vara en bil som i teorin går att köra på gatan och är någolunda full weight (lite av våran princip och specialité faktiskt).
Om ni tittar noga på bilden så vet ni vad esset i rockärmen är på denna mot den drös potenta RX-7 som vi har i familjen. Three (rotors) is the magic number, eller hur? 😉
Martin är en finlurlig och tystlåten kille, tur att man har någon som vädrar saker åt oss andra lite mer.
Ni lär få läsa mer om detta tungvikts-projekt under lågsäsongen när den väl kommer…
Tänkte dela med mig av ett galleri på en riktigt läcker Nissan Skyline R32 GT-R vi precis gjort klar för försäljning här i verkstaden. Som alltid ett ex. direkt importerad från Japan vi utgått ifrån.
Vi tog hem bilen i vintras och tänkte sälja den som ett privärt projekt, men bestämde för ett tag sedan att göra allt själva istället- så man kunde leverera ytterligare en väldigt unik bil till en framtida mer än nöjd kund.
Känns för oss mycket roligare att satsa mer på varje ex. vi säljer och arbeta med premiumutbud, även om det givetvis är roligt att förse folk med projekt också- har ju mer än en gång visat sig lyckat då de flesta av våra kunder är extremt kunniga och drivkraftiga människor = fina resultat tillslut.
Denna Skyline är en -94 som har det småväss man kan tänka sig på en GT-R. Känns som den är i lagom gott bevarat skick, och vi har lagt mycket arbete på att den för åldern ska tillhöra kategorin ”något utöver det vanliga”.
Som alltid så läggs mycket arbete på att finish och inpassning ska vara extra bra då vi anser att enklaste sättet att förstöra en bil på är att bara ”kasta på” ett kjolpaket utan något extra jobb för passformen.
Även själva lackjobbet är beställt med ”allt extra” och utförd av en professionell verkstad av hög standard. Färgen är en underbar vit pearl med blå effekt som Lexus har i sitt utbud. Vi ville göra något som var aningen mer än bara det typiska Japanska med klarvit, och bilen har en unik utstrålning där Skylinens råa utsida kombineras med den exklusiva och iögonfallande färgen. Tycker David på Superior Syd fångat riktigt bra vad jag menar, som alltid bra fotat! 🙂
Riktpris på bilen är 139 000:- som är diskutabelt mot att några snygga Superior-dekaler ev. kan följa med på.
KONTAKTA OSS vid närmare intresse, kanske för ett köp innan vi annonserar den på blocket och dylikt…? 🙂
Nu har det kommit en till burk till oss på Superior Imports med en Toyota Supra, 2x Subaru Impreza STi Type-R samt en Toyota Soarer med manuell låda. Mycket skoj med andra ord! 😀
Vart en väldigt lyckad kväll med ligan, kan redan nu att passa på att tacka Daniel Troberg, ”Bänk-Jonas” och Kalle Strand för all hjälp så det hela vart ett sant nöje. Som många poängterat så har kalibern på bilar verkligen ökat på bara ett par säsonger.
Det har att göra med att vi växer både i våran kompetens samt som företag. Men även att vi blivit mer och mer ett ”premium-alternativ” för Japanska sportbilar där vära kunder har råd att vara lite mer kräsna. Skitkul rentutsagt tycker jag som personligen står bakom varje bil från början till den är Sverige. Jobbar hellre med färre kvalitativa importer per år än efter kvantitet…
Bilen ovan är ett lysande exempel på det. Betala lite extra trots att det är en dyrare modell, och du kan få hur mycket otroligt prisvärt godis som helst extra. Denna Subaru Impreza STi Type-R är helt smockad med godsaker. Kommer inom kort ut på annons samt en go’ film från Superior Syd på det… 🙂
Även en Supra SZ-R med 6-vxl Getrag växellåda letade sig med. Kommer annonseras snart även den!
Arbetet i garaget med våran ”Joker” för i år; en Nissan Skyline R32 GT-R går framåt. Detta var en i lacken rätt sliten bil med Veilside-kit. Vi började från noll och bytte front samt lackade om den i Lexus pärlvit istället. Kommer snart roligare bilder och kanske en film från Superior Syd, men nöj er med denna teaserbild så länge:
KONTAKTA OSS ifall en fräsch och rätt unik Skyline GT-R är något för dig! 🙂
Förra året slog vi ihop en Mazda RX-7 av otroligt hög kaliber som vi kallade ”jokern” då den nästan glömts bort från vårat lager under våren. Just nu lutar det åt att vi kommer ha ett liknande scenario med en Nissan Skyline R32 GT-R -94 som nyligen kom hem från lack.
Ser inte mycket ut för världen just nu, men får man på Veilside-kjolarna och Do-luck fronten får göra sitt på mer seriösa bilder så tror jag detta kan bli en väldigt trevlig bil!
Färgen är ”Lexus starfire white” med en härlig pärleffekt. Längtar tills den får sol på sig, och man som sagt kan ta lite roligare bilder än mitt i mecket…
Ni som redan nu vet att en R32 GT-R som sticker ut från mängden är något för er, KONTAKTA OSS!
En glad kille är i Södertälje för att få sin Subaru Legacy B4 RSK servad med kamremsbyte och tändstift högst upp på agendan. Vi har en liten inofficiell serviceverkstad i Södertälje perfekt för dessa ändamål, speciellt när det är fullbokat som det är i Södertälje! 🙂
”Sjunne” som ägarens smeknamn är var bland de första i Sverige som köpte Legacy B4 RSK av oss, ett riktigt häftigt ex. med Volk-fälgar och annat lull-lull. Kort efter det så vart det snabbt en handfull RSK till som beställdes av kunder, och populariteten modellen snabbt fått är helt välförtjänt- en väldigt allround kvalitetsbil!
I bakgrunden skymtar en Legacy Wagon som vi inom kort kommer ha till salu. Just nu jobbar Dennis Pöldre med att fixa allt medan Sjunne kan koppla av på sitt hotell med sambon Maria under tiden. Vanligtvis brukar vi köra inlämning/hämtning, men eftersom det är midsommarhelg och en hel del mil mellan Södertälje och Helsingborg så körde vi hela jobbet i ett svep. Smidig service helt enkelt!
Snart midsommarhelg… Men vi kommer inte ligga på latsidan, nya bilar på annons är på gång! 😉
För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]