Nya bromsar på väg till Gzons Time Attack Skyline BNR34!

28 september 2010, 09:55

Något som visade sig på senaste TIME ATTACK MANTORP var att våran TIME ATTACK SKYLINE inte längre hänger med i toppen, främst för att bromsarna satte begränsningen. Efter att ha mjölkat ur det sista från de väldigt imponerande Brembo som kommer från fabrik under två säsonger, så mötte de sin fällande dom efter att ha missat de fina placeringarna på Mantorp. De duger inte längre!

 

 

Ny setup som Gzon forskat oerhört mycket kring är på väg, och det är ett custom hop-kok utan dess like. Allt för att vara enligt högsta spec; och där duger inga färdiga kit ifall man inte vill lägga ca 60-80 000:- på ett från Endless. Alltså är det för att inte bli helt skinnflådd ekonomiskt väldigt nödvändigt att försöka hitta genvägar till exklusiva men inte modellanpassade produkter som vi sedan syr ihop till ett paket.

 

Till vår hjälp har vi tagit många samarbetspartners, bl.a. SUNLINE RACING och en engelsk firma som heter Roger Clark Motorsport vars bil nedan ni säkerligen känner igen… 😉

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=YiQ6FcyiPag

 

Någon som vågar gissa fabrikat och mix? Enda ledtråden är att det är inte är något Japanskt…



Kommentarer

12 kommentarer till “Nya bromsar på väg till Gzons Time Attack Skyline BNR34!”


  • Edin Bilal skriver:

    Vågar nästan gissa på AP Racing.. Brembo’s bigbrake skivor på 355mm är 32mm breda medans apracing har upp till 36. Mer gods for the win. Så jag gissar på AP Racing skivor och OK, med kanske Carbotech belägg? 🙂 XP10 fram och XP8 bak.

  • Micke_J skriver:

    Du är inne på rätt spår Edin, imponerande faktiskt! Jag ger dig rätt på skivorna. Nu är ok det som är mest intressant, fabrikat och modell! 😀

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Ja va inne på AP racng ok jag också. AP racing har ju 6-kolvs OK och 356 x 32 mm bromskivor till R34an. Större brembo ok kanske?

  • Steffen skriver:

    Bromsok det ju en rätt duktigt stor djungel. Hur många kolvar är det, är det gatanpassade ok med gummitätning eller rena race-ok utan tätning osv. När vi ändå är inne å snurrar på AP Racing så drar jag en vild gissning på CP5060 som är raceanpassade 6-kolvare 🙂

  • Niklas skriver:

    Porsche ok från 911 gt3

  • SIR_Pierre skriver:

    jag skulle vilja se performance friktions monoblock på den.. och givetvis deras raceskivor och raceklossar som jag rekomenderar startk!
    Men visst, dom nya brembo som sitter på GTR är ju badass!
    Sen så ska man inte gå så mycket efter hur många kolvar o hur stort oket e osv osv. Jag tycker tex att mina 4 kolvs Brembo är så mycket bättre än många både 6 och 8 kolvs, plus att dom väger mindre, Ofjädrat vikt är ren ondo.

  • Micke_J skriver:

    Ahh, jag ser att bromsar fick folket att vakna upp. Kul! 🙂

    Niklas: Very close! Skiljer dock lite på din gissning samt att generation är viktigt…

    Steffen: Där slog du till med en bra poäng, faktum är att de stora ok från Kina/Taiwan faktiskt har rätt mycket massa att hejda med. Men de är egentligen bara för racebruk vilket många ”glömmer att nämna” för folk när de handlar balla bromsar till sin gatbil. Sen är ju deras original skivor+belägg rent skräp också = prislappen ljuger.

    David: Kombinera ditt svar med Niklas så har vi nästan en vinnare. Men sen återstår ju en del fabrikation och tillverkning av komponenter för att denna setup ska sitta på en Nissan också. 😉

    Pierre: Du har samma bromsar som Gzon kört under två säsonger, under den tiden har de knappast varit en svag punkt = det är oerhört fina grejer och all-round som få. Men i den yttersta toppen måste man tyvärr spendera mer $$$ och börja kompromissa mer. Utnämner dock Brembos OEM Nissan guld-bromsar till bland det bästa som finns att få tag i för en vettig peng och utan att bilfan kostar sex-siffrigt från fabrik. Toyota Supras Sumituma är också riktigt fina…

  • Edin Bilal skriver:

    Hum, Brembo F50 ok? 🙂

  • SIR_Pierre skriver:

    Men duger det inte med bättre klossar o skivor då? o fortsätta med brembo oken

  • Gzon skriver:

    Härligt med lite debatt. 🙂 Problemet med R34an är att skivorna har för lite massa, de blir helt enkelt för varma och glöder totalt efter några varv. Jag kan ge ledtrådar att alla oken som hamnar på bilen är av Monoblock typ med gummitätningar och alla skivor flytande. 🙂

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    Okej. Så de är porsche ok som ni ska ha då. Det finns ju några varianter. Är det från en GT3 RS eller kanske en GT2? 996 eller 997? Deras 6kols ok är fina. Skulle vart nice med carbon skivor till dem =).

    Jag själv ska ju sätta dit just sånna ok som sitter på nissan. Det ä ju samma som är på new age impreza sti. Sen ska ja ha performance friction 2 delade skivor och deras race blägg. Gatbelägg till gata såklart. Tyvärr finns ju inte race skivorna till new age sti så ja får nöja mig med deras gat version. Men det ska bli bra det med.

  • Micke_J skriver:

    Kul att alla här är pålästa! Ni närmar er svaret, Gzon får avslöja detaljerna när ni gissat lite till! Tanken är som med allt annat vi använder på våra demobilar att utveckla saker vi kan passa vidare till kunder som vill uppgradera i framtiden. Med andra ord, börja spara pengar för till nästa säsong finns det goa recept på måltider vi mer än gärna serverar eran bil! 😉

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "20B POWERED THREE ROTOR" RX-7
    GZON ”20B POWERED THREE ROTOR” RX-7
    För att få den ultimata prestandan måste du hitta den ultimata motorn. Efter ett par års vila återkommer nu en välkänd bil inom FD3S-kretsar tillbaka p [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.