GAME OVER för 200MPH Soarern. CONTINUE?

14 juni 2009, 13:44

gameoverVar en riktigt tung dag igår. Lyckades hålla igen den värsta besvikelsen här i bloggen, men ni vet alla hur det känns när ett projekt man har lagt ner sin själ i under en lång tid går på en oväntad mina (som dessutom ger en bitter smak av efterklokhet).

 

Problemet var att vi hade haft 200MPH SOARER blocket iväg hos en tredje part för bearbetning, någon som jag personligen har otrolig respekt för och med meriter som heter duga inom motorbyggande. Blocket skaffades via Robin aka Phantom (tack!) för flera månader sen med en varning om att det behövdes bearbetning. Kort och gott fick jag en väldigt flexibel deal att om det inte höll måttet behövde jag inte betala för det.

 

Sagt och gjort så ankom blocket och parten som skulle bygga motorn synade det och konstaterade att det inte var några problem med skadan som var. Tackade därför Robin som dessutom gav en bra rabatt på de bearbetningar som behövdes. Tiden gick och alla delar roddades fram, men när det var dags för själv borrning/linehoning så framkom det att skadan plötsligt var värre än vid första ansynen? Tråkigt att man inte kunde bara sagt nej till det då och jagat annat, men det fanns ändå en beslutsamhet över att ”det skulle gå att använda”.

 

Så har planen varit ändå tills vi nu i dagarna skulle börja med detta och tyckte att ingenting kändes rätt? Visst, har man gett ett förtroende till ett proffs så håller man sig lojalt på deras linje. Men detta var helt enkelt för tokigt för att passa en 750++HK maskin där ett ras bara inte får hända. Så vi ringde runt till våra andra leverantörer för en ”second opinion”, och de var alla överens om att detta lät helt fel.

 

Tog därför ett beslut om att dra i handbromsen och leta nytt block, så vi gick tillbaka till ruta noll igår. Fyra månader är efterklokt åt skogen och det blir att ligga på rejält för att få ut bilen till Action Meet.

Några mer detaljer om min besvikelse är onödigt, nu ska vi prata igenom allt med alla parter som varit inblandade och komma fram till en lösning. Så det var Game over igår, men nu trycker vi på continue och gör det bästa av saken helt enkelt! 🙂



Kommentarer

6 kommentarer till “GAME OVER för 200MPH Soarern. CONTINUE?”


  • Evangelion skriver:

    ÅÅÅÅÅ så jäkla surt hoppas att du hittar ett nytt block snart vill se denna best när den är klar.
    Alltid lika kul att se en udda bil med bra potens.

    Lycka till med letandet springer jag på ett block så hojtar jag till.
    Grabbarna i MACKEN slarvade ju bort en vit opel så man vet ju inte vad som kan hända

  • niklas skriver:

    shit va tråkigt Micke men de e som du säger att bara ta nya tag:)

  • Brenna skriver:

    Fan va tråkigt 🙁

  • Micke_J skriver:

    Vit Opel? 😀

  • Gurra G skriver:

    Mycket tråkigt ,, men turen i oturen att skadan upptäcktes i tid så du slapp se ett motorras senare i sommar..

  • Micke_J skriver:

    Skadan upptäcktes, men första bedömningen att det ”skulle gå” är där skon klämt… 🙁

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "STREET MONSTER" Supra -98
    Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
    Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.