FOTOGALLERI: Superior @ Kinnekulla av Bramstedt.se

16 juni 2009, 18:22

Eminente fotografen BRAMSTEDT.SE var på plats under Kinnekulle och knäppte bilder i regnet. Måste ge han två tummar upp återigen, speciellt med tanke på att det öste ner regn…

 

Nedan är absolut snyggaste bilden, helt klart en kandidat till ”BNR34 photo of the year”. Märktes att den lever rövare med nya motorn och att det finns utrymme för mera laddtryck då den går lite fett just nu. Hoppas ni gillar bilderna!

 

 

 


Tack till alla besökare idag, glöm inte kika in imorn!

12 juni 2009, 20:37

Yikes! Verkar som vi fått kanonbra respons på våra få men kvalitativa uppdateringar från Kinnekulle idag. Trots regn och rätt makabra tider (jämför mot torrt såklart) har vi slagit rekord för antalet unika besökare, och då har inte statsen räknat in ”rush hour” för våran sida som är mellan 20-00. Hoppas man får behålla samtliga som läsare här, var inte blyga med kommentarer! 🙂

 

Lovar fixa en färgfylld resumé av dagen imorn som ni måste återkomma och läsa! Nu är man helt slut och måste få i sig mat och sömn för att orka slå ihop 200MP SOARERN motorn imorn (och se Nick Cave live på kvällen. F*ck yeah!!).

 

Ha en supergrym helg alla, och otroligt stort tack till alla som var på Kinnekulle- fantastisk sammanhållning trots att alla egentligen har väldigt tunn bakgrund till varandra. Det här måste vi bygga vidare på! 😀

 

Avslutar med en bild på dagens ”klapp på axeln” award. Detta är en riktigt fin och genomtänkt stylad Supra med bl.a. mycket delar från Varis som är sällsynta, rullade på sjukt hårda & tuffa WORKS fälgar som man inte heller ser så ofta utanför Japan. Två tummar upp för att en så stylad bil kördes på bana, och nu får du chansen att byta till en annan front.

Tycker Do-Luck är så vanligt nuförtiden att det kanske var lika bra. Hoppas man inte var elak nu, upp på hästen igen bara! 😉

 


Johan Carlssons FC3S snabbast på Kinnekulle!

12 juni 2009, 15:42

Grattis Johan som visade att gammal är äldst med sin gamlal RX-7 med 323 GT-R motor. Han var snabbast under tidtagningen och jag som åkte med flera vassa bilar idag kan säga att hans var absolut ”värst” att åka med. Saknar den där monstruösa effekten, men kombinationen av en lätt och busig bil körd av en rutinerad förare var vinnande.

 

STORT GRATTIS CARLSSON!


Resultat JDM Face-off 2009:

12 juni 2009, 15:38

Då har vi kört färdigt, här kommer resultaten. En sammanställning av dagen kommer under hemresan. Tänkte bara uppdatera er om läget lite! 😀

 

Resultat individuella tider:

1. Johan Carlsson Mazda RX-7 FC3S. 1.09,55

2. Vit Mitsubishi Evo II (!). 1.09,9

3. Robin aka Phantom Toyota Supra. 1.12,4

4. Gul Mitsubishi Evo V. 1.12,7

5. Gzon Superior BNR34. 1.12,9

 

Resultat JDM Face-off:

1. Supraclubsweden.

2. Team: Superior Imports

3. Evoclub Sweden.

 

(Övriga klubbar/företag uteblev p.g.a. för dålig uppslutning).


Lunchpaus, korta tankar om Face-off upplägget

12 juni 2009, 11:25

Nu har nästan samtliga knölat in sig i den enda öppna byggnad som finns på området. Alla är mer eller mindre regnskadade och frusna. Men ännu är humöret skapligt. Får väl se om det är lika muntert efter själva Face-off tävlingen (som väl får anses som en trevlig formalitet än riktigt race). Diskuteras hur vi ska göra upp med tidtagning och hur många lag det blir, visat sig att många klubbar som var stora i mun innan nu när det kommer till kritan floppat. Hmm.

 

Det ska bli kul att som sagt jämföra tider mellan de 5-6st bilar här som har krut i kombination med rutinerade förare. Men som någon sa: ”detta blir en kamp om vem som är mest skruvad i huvudet…”. Kan ligga något i det!

 

 

Nästa uppdatering blir nog efter Face-off så får vi se vem som lyft bucklorna som finns. Alltid något att sträva efter. 😉


Uppdatering från Kinnekulle…

12 juni 2009, 10:23

Regn, regn och regn. Och en jävla kyla också. Usch! Vi har otroligt svårt att på BNR34an få upp temp i framdäcken. Är inte speciellt tacksamt överhuvudtaget att köra med våran setup i regnsjukt underlag. Bilen har fått en helt karaktär av den nya ATS kolfiberdiffen fram dock. Vill verkligen räta ut bilen vid belastning, och lär Martin sig kontrollera det ihop med Do-luck justeringsbox så kommer det bli skoj att åka. Men just nu bara köra för att det är skoj…

 

Johan med sin FC3S ångar på, liksom Mattias med den svarta RE-Amemiya RX-7an. Tror båda kommer sätta bra tider sett till förutsättningarna idag. En väldigt enkel klockning gav 1.15 på Skylinen, dvs helt oväsentlig tid om man inte har andra att jämföra med. Det är verkligen kaos dåligt underlag och fingrarna fryser sönder medan jag skriver det här. Men skoj att höra ylande motorer och själva stämningen som endast finns vid banträffar som värmer!

 

Schysst bild med ”Meatos” TRD Widebody på väg ut med Mattias. Respekt till ägaren som även kör en fin showbil på bana. Vi trodde vi var ensamma om det: 😛

 

 

Bland andra bilar man lagt märke till så är det Phantoms silverfärgade Supra som stuckit ut. Riktigt vasst ljud, inte konstigt med fullbyggd 3.4 liters maskin. Han har väl ännu sämre förutsättningar nu i regnet att köra snabbt dock, så Suprorna får nog svårt att hävda sig och försvara sin titel i Face-off från förra året.

 

Går en schysst Evolution V som med sin permanenta 4WD förmodligen är snabbast just nu. Vi hade en liten battle med honom och hade svårt att hålla jämna steg ärligt talat, men får väl se när det gäller och det förhoppningsvis blir lite bättre underlag om det blir samma resultat då…

 

 

BTW, hur många är det som har med sig en kall familje-pizza som matsäck? Funkar utmärkt för oss iaf. 😉

 

Vi ska fortsätta och prova oss fram så kör vi  så gott det går i Face-off. Man kan säga att vi kör för racingandans skull mer än för några praktiska målsättningar. Kort och gott kan man  nog nu säga att vädret satte stopp för att det skulle bli en träff med riktigt tryck och action i. Men så är det, och meer heder till de som dykt upp än alla som klagar på attt t.ex Japmeet blev instält men ändå inte söker sig til de alternativ som finns… 😉


IDAG: Superior Live @ JDM Face-off, Kinnekulle!

12 juni 2009, 08:20

Nu har man fått en signal och kan börja skriva inlägg. Som ni vet ska vi i bloggen hålla er regelbundet uppdaterade om denna träff som arrangeras av SUPRACLUBSWEDEN

 

Vädret är fortsatt regningt så det blir väldigt lugnt tempo nu för att känna på bilarna ordentligt. Rätt diger utdelning gällande deltagare, men finns ett par bilar som vi gärna tar en match och jämför oss med. 🙂

 

Kika på våran stiliga wannabe-depå:

 

200906121127

 

 

Förarmötet också avklarat. Grova varningar utfärdade för att man inte skulle ta sig vatten över huvudet i kurvorna (väldigt passande uttryck här i blötan BTW…).

 


Nu är vi på väg till Kullen!

12 juni 2009, 05:43

Sitter i en mindre Gröna Lund attraktion, det hoppar, studsar och lver rövare.  Buller utav helvete från de hårt jobbande fyra cylindrarna är det också (OBS i en RX-7. Hmm!).

 

Framför oss har vi en stor soppaslukare som retas stup i kvarten med att försöka hänga av oss. Ser ut ungefär såhär:

 

 

Inte så lätt att varken blogga eller få skärpa med kameran i Carlssons FC3S…

Vädret är dåligt, regnar rätt stadigt dock utan att vräka ner. Inget paraply tog man med sig optimist som man är heller. Får försöka hitta en liten fristad på plats man kan skriva till er ifrån. Se till att kommentera mycket nu så man längtar tillbaka till datorn mellan varven… 😎


Baby has got some new shoes: BBS LM vs Volk RE30!

12 juni 2009, 05:36

Martin är riktig fälgfanatiker och har bara det absolut bästa som finns att erbjuda till sina bilar. Listan på sjukt exotiska hjul på alla sina bilar är lång. Till BNR34an sitter det till vardags BBS LM 19″ med 275 Bridgestone däck runtom:

 

 

Och när det är race så sitter VOLK RE30 Formula Limited specialbeställda med perfekt offsets från Sunline för att kunna få på de feta 295 Michelin Pilot Sports Cup som håller henne på banan:

 

 

Vilka gillar ni bäst? Rösta i kommentatorsfältet! 🙂


Då bär det av till K-holm, mindre än 24H till race!

11 juni 2009, 13:38

Då ska jag samla ihop samtliga delar till 200MPH SOARERN och börja åka mot K-holm. Första stopp blir ute i skogen hos Dr. Ernie som lovat försöka göra allt i sin makt för att min topp ska bli ihopslagen tills fredag kväll. Kan här i bloggen lova en ask med chocklad om den gode doktorn lyckas med detta 24-timmars projekt. Har varit väldigt smidigt hittills och ser fram emot att se en fräsch nyfräst, planad och blästrad topp redan idag…

 

Inför race finns ett par val att göra. Vädret ser inte lovande ut, men hey; förutsättningarna är samma för alla så vi kör för fullt oavsett. Vi funderade först om man skulle skippa R-däck och gå på gatdäck som är lite mer lättkörda på blött underlag. Men njaa, vi öser på och drar på R-däcken så får man hålla tummarna för uppehåll!

 

I samband med race imorn och motorbygge i helgen så kommer bloggen vare hetare än någonsin. Glöm inte att länka till alla era motor och bilintresserade vänner så man får lite fler sköna lirare som läser här! 🙂


Nu är laget spikat inför JDM Face-off!

9 juni 2009, 16:40

Inget oväntat lag blir det, ett par osäkerheter återstår dock för de tre amigos som ska tävla på fredag…

 

SUPERIOR TIME ATTACK BNR34: Ska provas ut med högre laddtryck och se hur Tomeistyrboxen reagerat på de nya modifikationerna med stroke (2.8) och värre topp. Går redan nu som ett as på barnsliga 1.0 bar, Tomei vill att man kör ca 1.5 bar för att få ut ca 650HK. Lite felsökning med bredbandslambda och spiklurar kvar här alltså…

 

CARLSSONS FC3S RX-7: Har mappats in på ca 1.5 bar och med ny regulator ska det gå att få den gå klockrent. Rasade däremot bakdiffen häromdagen så ett byte i sista sekund på den punkten. Lite stressmeck har väl aldrig haft ihjäl någon? 😉

 

MATTIAS ”OLD SCHOOL” RE-AMEMIYA RX-7: Talade med han nyligen och inget annat än glada miner över att bli vald till #3 i vårat lag. Detta är endast en bil med ”lilla” boost-up paketet och utan några extrema bromsar eller däck- så får väl anses som en ren gatbil. En original RX-7 är dock inte slö på en bana som kullen, så vi kommer sikta på en hög placering i Face-off och se hur långt det bär av?! En skön bild på Mattias bil avslutar vi med…

 


Carlssons FC3S nu inmappad på 1.5 bar

8 juni 2009, 09:18

En kort notis om att ”the old school warrior” som är Johan Carlssons Mazda FC3S RX-7 är färdigmappad på 1.5 bar. Fint ös på en lilla Garett-turbon! Lite strul hade Johan med soppatillförseln, men hoppas ny regulator löser det. Har faktiskt svårt att tänka mig en roligare ”busbil” än detta, toppeffekten gör den inte till ett Time Attack monster, men på Kullen är det mer teknik är råstyrka som gäller ändå.

 

Detta är alltså lagmedlem #2 i Team: Superior som ska köra på JDM FACE-OFF KINNEKULLE 2009. Missa inte det…


BNR34 besiktad och klar!

5 juni 2009, 23:37

En kort notis om att Gzons Nissan Skyline BNR34 nu är besiktad samt att motorn är inkörd och klar för att belastas. Ni som fick mina MMS idag med teaserfilmer får gärna tjata här för att man ska orka fixa några av högre kvalitet att lägga ut i bloggen. Den låter helt UNDERBART iaf redan nu, ska bli sensationellt att få höra den kring 9000 varv på bana!


Det drar ihop sig mot JDM Face-off på Kinnekulla 12 Juni!

4 juni 2009, 04:08

Nu är det snart bara en vecka kvar till SUPRAKLUBBENS banträff på Kinnekulla Ring där det även kommer hållas en ”JDM face-off”. Vet att intresset från andra bilklubbar varit upp och ner, och är redigt förvånad över att vissa starka forum såsom WANKELREGISTRET och SKYLINE.SE inte har starkare lag- eller ens intresse hos medlemmarna för att vilja köra? Varit otroligt många som gnällt över att Japmeet ställdes in, men köra på annat än mainstream-träffar verkar ändå inte intressant. Jahapp?

 

Update från vårat håll för JDM Face-off där de tre starkaste ur varje klubb kör för sitt flagg möter varandra. Vi har ett eget Team: Superior som kan bli väldigt intressant. Vi tar en titt på våra kandidater och redan färdiga bilar:

 

Superior Time Attack BNR34: Gzon har byggt färdigt sin bil med nya motorn och ska nu bara besikta innan det är dags att se vad den går för! Har hittills redan på 0.6 bar och väldigt snällt belastat visat otrolig potential, motorljudet är tydligen oförskämt piggt! Chassiet är inte helt klart för denna säsong utan det ska på en hel del SUNLINE RACING godis på från vår vän Taiyo Sato där. Så denna banträff är mest ”Shakedown” för nya motorn än det slutgiltiga pillet med chassieinställningar. Snabb lär den vara ändå… 😎

 

Johan Carlssons RE-Amamiya FC3S med 323 GT-R motor: Någon som kommer vara extra laddad för detta möte är våran trogne vän ”JC”. Han har suttit hemma med nyfödde sonen Theo och hela tiden kunnat prova ut vad man kan göra mappningsmässigt med den nya snabb-spoolande turbon. Kommer nog ha en väldigt trevlig effektkaraktär och leva på låg vikt ihop med stabilt chassie. Johan är ingen dålig pilot heller och känner nog att han har en del att bevisa för att belackare i Wankelträsket (bl.a. mister Jörgen Blennow aka Rotaryperformance som kallat han ”insnöad kolvbög”)! 😀

 

Mattias ”Old school” RE-Amemiya FD3S: En bil som vi gjorde litet boost-up på för inte så längesen lagom så ägaren kunde vänja in sig vid effekten. Bilen har väldigt dugligt chassie (Öhlins coil-overs) och kommer inte heller göra oss besvikna om lotten faller på den att köra. Något man inte heller blir besviken över är det rätt unika utseendet, riktigt hårigt ”old school JDM” som bredvid Carlssons FC3S inte skulle se dumt ut. Mattias är ett oprövat kort såvitt jag vet och det blir intressant att se vad han kan prestera under press och adrenalin bakom ratten…

 

Oscar Mejvings ”Trackday” ECR32 Skyline Turbo: Genom de hundratals importer vi gjort så har vi aldrig stött på en bil som haft lika mycket godis vid ankomst som denna bil. Tonvis av kvitton på prylar och en helt sinnessjukt sylvasst byggd motor. Oscar har satt pricken över i genom att turbokonvertera och sätta in en rejäl bur, tanken här är Time Attack och jag tror att han mycket väl kan bli ett namn att räkna med när hela bilens setup sitter där den ska! Är just nu ett löst kort då mappningsfrågan återstår, men vi hoppas verkligen på hans deltagande då det är en bil som representerar Superior-familjen väl. Ingen har slitit lika mycket som Oscar, så han förtjänar verkligen att få skina med bilen i dess rätta element. 🙂

 

Utöver detta har vi wildcards såsom Dennis aka Legenden, Dick ”Dille” Pettersson och en drös med andra tuffa bilar som vi har importerat eller sponsrar. Det ser med andra ord lovande ut för oss, men konkurransen är tuff och flera jag snackat med siktar på vinst. Så glöm inte markera fredagen den 12 Juni som en dag att följa bloggen extra noga, för som vanligt kommer jag köra liveuppdateringar. This should be fun… 😀


Gåta: Hur många 18″ R-däck ryms i en Forester?

29 maj 2009, 17:54

 

Mötte upp Nelzon på TRIBAL WORKSHOP tidigare idag som var en klippa och levererade ett gäng däck på vägen direkt till oss, de skulle delta i en trackday på Kinnekulla med BMW-klubben. Superservice som alltid, tack grabbar!

 

Däcken är en del i våran satsning på KINNEKULLA 12 JUNI och vi får se hur många som går åt…

 

Fredagkvällens mest meningslösa nöje, hur många tror ni ryms i skuffen på en Subaru Forester STi?? Alla som gissar får per önskemål en riktigt schysst wallpaper från Emmaboda som Linus fixat nyligen (stort tack för det, kommer online nästa vecka!).

 

Ha en riktigt trevlig helg alla, det blir full fart i bloggen imorn kan jag lova. Då påbörjas officiellt ihopslagningen av 200MPH SOARER 2JZ-GTE MOTORN! 


Superior Imports vs JDM Sverige på Kinnekulla 12 Juni!

13 maj 2009, 20:34

Vad trevligt då, efter en sjukligt seg dag där man försökt pussla ihop resten av Maj så fick vi roliga besked om hur SUPRA CLUB SWEDEN tänkt sig ha det. Bortsett från den ordinarie körningen för alla inklusive våra VIP-inbjudna kunder så kommer de hålla något som kallas för ”JDM Face-off”. 

Vi älskar sann racing och det verkar lite som att de gjort upp det hela som en liten battle mellan de JDM-klubbar som vi har i Sverige? Läs själva:

 

JDM Face off går ju ut på att man kör i team. 3 och 3 så antingen kan ni köra för skyline.se, skapa ett eget team, eller bara köra för att det är kul.”

 

Sagt och gjort, ett par samtal senare så har vi lagt grunden för ett riktigt potent Team: Superior Imports.

Den ena bilen är väl ingen hemlighet då vi redan sagt att vi ska låta våran TIME ATTACK SKYLINE göra sin officiella ”Shakedown” där (går ut på att man provar en nybyggd bil och söker optimala inställningar för chassie och motor etc).

 

 

De två andra låter jag var hemliga ett tag till. Enda ledtrådarna är att de figurerat i bloggen tidigare. En av dom håller rekordet i Superstage på gatdäck och den andra är en av våra närmsta familjemedlemmar som med sin lite äldre Japanare säkerligen kommer chocka mer än en deltagare med sina framfarter…

 

Vad tror ni? Kom med gissningar och kommentera. Detta kommer bli väldigt intressant! 😀


Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.