Våren är här = felsökning i mängder utav Mazda RX-7 FD3S!

13 april 2010, 15:55

Igår körde man hårt på att avverka det berg av mail som hamnat efter senaste tiden. Det i kombination med att det ringer stup i kvarten gör att man bara kan dra en slutsats:

 

Våren är här! 😀

 

 

Ett otroligt tydligt vårtecken är när folk som gjort sig ”vinterklippet” med en billig RX-7 importerad från England eller av privatperson från Japan börjar inse vad de gett sig in på. Redan nu har vi ett halvt dussin felsökningar av RX-7, och listan bara växer och växer…

 

Gzon kan ju dessa bilar som vi andra normala människor kan kallvatten ur kranen; är inte bara snack då att en FD3S levererad av oss har lite mer ”grund” att stå på för den nya ägaren. Det är rejäl skillnad när man vid eventuella småfel obekymrat ska kunna kontakta oss och få support direkt, eller en genomsyn inbokad omgående- istället för att direkt få det tråkiga svaret om ”vi kan ta in den på felsökning” = kostsamt.

 

Man får lite dåligt samvete för dessa (oftast unga) killars skull, men när det är sådant tryck på oss så måste man tyvärr ta betalt då prio som alltid ligger på våra bilkunders projekt i verksamheten. Samma sak med reservdelar, vi har ett otroligt stort lager som vi hushåller främst till våra bilkunder. Men många hör ju av sig och vill ha delar till sin billiga import, då är det återigen så att priserna inte kan hållas nere då vi egentligen vill spara på dom ”in case of emergency” för en bilkund = ännu mer utgifter.

 

 

Vet inte vart detta raljerande ska leda, men självklart är det att om man har bra koll på Mazda RX-7 och en solid kassa för att ”fixa till den” så finns såklart klippen att göra. Men för dig som naivt tror att det går att köpa billigt och sedan undvika att kosta på den allteftersom man ”kommer ikapp” det dåliga skicket- tänk om! Mycket bättre att då köpa ett fräscht exemplar direkt, har du inte råd så spara längre istället…

 

Tonvis med pappersarbete nu hela natten väntar, kommer finnas på MSN från 23 och framåt för de som vill ”nattsudda” lite! 🙂


…och så färdig RX-7 downpipe med stolt skapare!

27 mars 2010, 14:20

Härligt med RX-7, singelturbo som har 3.5″ downpipe som konas ned perfekt till 3″ i midpipe, för att sedan mynna ut i ett groteskt Apexi N1 cat-back avgassystem. Vet att jag tjatar, men; vet folk om att man bör ha med sig hörselkåpor nästa gång Mattias från Jönköping ska på träff med sin RX-7? 😉

 

 

Mr. Tuner på bilden ser lite tagen ut efter många hårda timmars intensiv meck. Men grymt bra blir det. Ser redan fram emot mitt egna avgassystems-bygge till 200MPH SOARERN. Den är i dagsläget ännu klenare än 3.5″ och ger en del mottryck; men 736HK är inte fy skam heller- finns mer att plocka med en grövre dock (där ska det experimentera för fullt kan jag redan nämna…).

 

Är otroligt skönt att inte vara beroende av underleverantörer när det gäller lösningar som dessa, grabbarna elit i Johan Carlsson och Mattias Lind är en MajoR resurs att använda också.

 

Kort och gott, finns inget som vi inte grejar att ordna för dig som trimmar på hög nivå. Sådär, då gjorde man lite skamlös reklam också. Men ingen fara, vi levererar enligt våra fagra ord också… 😉

 

 

Efter detta en del kopplande med el kvar och så soppasystemet som jag kommer göra en feature om under kvällen. Kommentera och fråga på ifall ni känner för det, närmar sig uppstart! 🙂


Ett specialbyggt grenrör till RX-7 värt ”Superior” stämpeln!

26 mars 2010, 15:17

Gzon har sedan i höstas läst på lite om hur det perfekta singelturbo grenröret till en RX-7 skulle se ut. Nu har vi äntligen tagit fram en prototyp som vi ska testa på Mattias från Jönköpings svarta, elaka ”sjua”.

 

Man måste prova sig fram och ännu återstår mycket R&D innan vi kan tänka oss börja sälja det på stadig basis, men det är helt klart kul att utveckla nya produkter som vi tror stenhårt på!

 

Svetsningarna är gjorda av BTO MEKANISKA där Johan Carlsson och Mattias Lind huserar under veckodagarna. Högsta klassens verkstad som man har tur ligger lokalt här i Katrineholm. 🙂

 

 

Vågar inte säga mycket om hur det kommer prestera ihop 37/88R Garrett-turbon vi valt ut för detta stöddiga bygge. Återigen så krävs mycket testande fram och tillbaka för att det ska bli bra, men vi tror på detta koncept som tar det bästa från HKS och Trust ihop med våra egna erfarenheter & ideér. Långt kvar om man inte har en sällsynt lyckoträff får man väl ödmjukt säga- men man måste iaf dela med sig av lite bilder för er tekniknördar här… 🙂

 

 

Längtar efter att få höra denna maskin preciiis innan wastegate öppnar och helvetet brakar loss! 😀


13B REW Wankelmotor med 550HK avsett för bana? Inga problem!

23 februari 2010, 08:21

Något som varit svårt att dölja är att vi på Superior Imports älskar Wankel, och då helst i en generation tre av den underbara sportbilen Mazda RX-7.

 

Under åren vi varit verksamma har vi gett nytt liv till flera dussin ”sjuor” som motorn har blivit skadad på, eller som krävt uppgraderingar för högre effektuttag.

 

Faktum är att kompetensen i Sverige om denna motor är otroligt hög, på gränsen till världsledande när man tänker på hur speciell den är. Därför har ribban flyttats fram hela tiden med flertalet racebyggen under vårat bälte, men även för de flesta som vill få sin motor nyrenoverad eller aldrig vill plocka ut över de ca 350HK ”boost up” trimpaket- så har utvecklingen gått framåt i väldigt rask fart.

 

logo

 

Motorn vi nu vill dela med oss av är byggd på specialbeställning från Jörgen Blennows ROTARY PERFORMANCE, och bygger på skalperade lågkompressions-rotorer med riktigt avancerade portningar- allt specifikt framtaget för att svälja mängder av bars överladdning! 🙂

 

 

Just nu i verkstaden står Mattias från Jönköpings ”Old school” RE-AMEMIYA räcer som vi utvecklar ett koncept för 550HK singelturbo avsett för gata och bana framförallt. Projektet har varit igång sedan tidig vinter, och nu börjar de allra ”roligaste” bitarna med att sätta ihop motor med bil och ta fram det unika turbokitet vi bestämt receptet för.

 

 

Martin har skruvat ett tag och lagt många timmar på att pussla ihop vad vi tror är den ultimata setupen för en RX-7 i detta effektomfång.

 

Vi kommer gå närmare in på de ungefärliga bitar vi använt oss av, men låter just nu dessa bilder introducera projektet som ni kommer höra mycket av i sommar…

 

Om du har en Mazda RX-7 som behöver en ny motor, från originalrenovering till rent race; KONTAKTA OSS!


Dagens otvivelaktigt sjukaste rykte, 840HK Mustang med 4WD?!

10 februari 2010, 17:39

Idag ringde en gammal kollega till mig, faktiskt lite mer än så; lite av en mentor. Vart positivt bestört då vi valt olika inriktning sen många år tillbaka och haft svårt att hålla kontakten.

 

Allting var precis som förr iaf bortsett från att han hade ett galet projekt på gång (och det är här stämpeln rykte kommer för just detta inlägg).

 

Han hade en riktig kaross på väg från Fords racingdivision som han redan hade byggt en 840HK motor till  ihop med en här i bloggen icke nämnd firma. Kan tillägga att mannen i fråga sällan är skrytsam av sig och god för detta ekonomiskt. Nu kommer det smaskigaste till gränsen av absurda:

 

”Jag vill ha 4WD, det måste gå att lösa- vet ni något om drivlinan från nya GT-R eller Skylines?”.

 

Uj, eller oj. Hmm. Jo det har man ju sett att t.ex. JUN AUTO specialbyggt en Nissan 350Z åt en stenrik kund från Taiwan.

 

Den hade vid närmare efterforskning en extremt förstärkt drivlina från Skyline R32 GT-R (vilket Martin bedömde berodde på att Atessa-systemet funkar hydrauliskt = lättare att styra i eftermarknad).

 

”JUN…? Vart finns dom…? Kan man kontakta dom…?”

 

Jo de flesta hade skrattat och undrat om det var ironi (icke), men förklarade att det är en Japansk firma. Vi kunde iaf kika närmare på det och återkomma med ett förslag. Faktiskt så kunde Gzon när han lät fantasin flöda kombinerat med lite praktiska problem komma fram till att om man drog ut allt från en GT-R inkl. ABS, styrservo mm. så skulle det nog gå få på en annan bil på så sätt.

 

Samma sak med diffarna, är det en racebil kan man nog montera den främre diffen löst framför allting. Bakre bör inte vara ett så stort praktiskt problem.

 

Som växellåda finns inget som skulle ta den effekten bättre än en OS GIKEN RB26 SPECIAL SEQ. som är specad att tåla 1500 (!) HK. Ligger på prisvärda ändå 125 000:- hemma och klart.

 

 

Magin vore här att man då kan använda en GT-R fördelningslåda på ovan nämnda växellåda. Vågar man räkna på vad all R&D och fabrikation skulle kosta för att få allting att lira…? 😉

 

Får se om Mr. SB hör av sig igen efter han funderat lite. Nu blir det middag och ett hårt pass innebandy senare ikväll. Later!


Haltech Racepack – Årets Julklapp?

8 december 2009, 09:42

För de som tycker ett äkta STAC-intrument är för dyrt och gammaldags i designen, nu släpper HALTECH en ”Multi function display” perfekt för både gata och race:

 

 

Har länge sökt efter en sådan lösning till 200MPH SOARERN, då original digitala mätare inte är så heta (speciellt när de i princip vägrar fungera med mitt eftermarknadssprut). Film nedan som kort förklarar hur den fungerar. Kanske skulle ta hem en som årets Julklapp till mig själv och prova ut? 🙂

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=S8uTna5OVM4

 

Superior Imports är återförsäljare av HALTECH och vi kommer framöver satsa hårt på att etablera deras ECU här i Sverige, först ut på några kundbilar. KONTAKTA OSS ifall ni är intresserade av deras produkter.


Mappning av fräsch RX-7 med speciell turbosetup…

2 oktober 2009, 21:11

Idag högg vi tag i en RX-7 som en gammal bekant till Martin äger. Bilen har de nödvändiga stegen för ett fullt boost up men med egna rätt speciella lösningar på Intercooler, spridare och så det viktigaste; dubbla hybrid OEM/Garrett aggregat.

 

 

Martin såg väldigt mycket fram emot att se vad den på pappret teoretiskt perfekta kombinationen av; att behålla sekventiell sekvens av hur turbona kommer- med med lite mer volym och knuff genom hela registret.

 

Vi gav oss ut på landsvägen och märkte direkt att turbo #2 hade svårt att bli driven av #1. För dåligt flöde i en originalmotor helt enkelt, kan rådas bot på med portningar. Nästa bekymmer om man mixtrade lite för att kringå det problemet var att aggregaten får ”surge” mellan sig. Man tappar jättemycket laddtryck på toppen av det, ett problem som många Skylines i Sverige med billiga alldeles för stora Garrett kopior haft problem med i många år.

 

 

I slutändan fick vi driva den ena turbon på liknande sätt som en liten singel och göra det bästa av kompromissen mellan ovan två problem. Det finns alltså mycket mer att jobba på och prio 1 är att lämna bort motorn för lite portningar. Dellösning två vore att lägga turbona i ”parelellt” läge dvs att de spoolar upp samtidigt. Men detta var en princip som ägaren var lite emot så vi får se hur vi planlägger allt.

 

Alltid skoj när folk prövar nya saker och söker sig till oss för input. Om du känner igen dig lite och behöver hjälp med din turbosetup eller mappning, KONTAKTA OSS. 🙂


Mer elektroniskt godis till våran Playstation BNR34…

30 juni 2009, 19:39

Rätt tidigt myntade Tiff på Top Gear uttrycket att Skyline BNR34 var en ”mobil Playstation” med sina elektroniskt kontrollerade diffar och den hypermoderna MFD (Multi Function Display) som satt i från fabrik. Vi har byggt på det ännu mer, senaste inköpen inför morgondagens race:

 

Racelogic DRIFTBOX:

200906301239

 

DO-LUCK Diff-Controller:

 

Får berätta mer under morgondagen när vi hunnit testa dom lite. Fick enligt Driftboxen strax under 550HK i maskinen. Lite tunt fortfarande, men tiden är knapp och vi har inte hunnit dubbelkolla att allt lirar med högre ladd. Räcker för morgondagens lek med de stora pojkarna iaf får vi hoppas… 😉


En riktig (200MPH Soarer) T O P P E N dag!

5 juni 2009, 23:29

Vilken expedition jag nyligen kom hem från! Vändan till K-holm som var en smula spontan och på kort notis då Johan ”The Rock” Carlsson och Mattias på BTO hade lite tid över för att bearbeta toppen till MIN SOARER. Eftersom vi inte tänkt plocka mer än 750HK denna säsong drog vi gränsen vid att endast plana av den och byta ventilfjädrar och retainers. Mer jobb än så är bortkastat på en så fin topp 2JZ-GTE maskin har från fabrik.

 

Däremot upptäckte vi snabbt att gamla spikskador kunde störa flödet i toppen en del, samt att det är dumt att chansa att toppackningen inte håller helt tätt heller. Därför drog Mattias fram svetsen och la dit nytt material som sedan snyggt bearbetades och planades av på nytt. Ni kan se på bilden till vänster hur råjobbet ser ut och här till höger resultatet.

 

 

Nöjda med planingen började vi göra ren den från spån och kikade närmare på ventilerna och ventilsätena. Även där kändes det dumt att chansa med att de verkligen höll tätt, och vi kom fram till att lämna bort dom på mirafräsning så det blir helt plant var det bästa man kunde göra. Det ger även lite mer effekt och bättre flöde, så varför inte?

 

Eftersom det var ont om tid var det bara ställa sig in på att hoppas få någon ombord någon som var van vid snabba ryck utan gnäll. Det ledde oss in till en riktig räv i branchen, nämligen Göran Ernlund aka ”Dr. Ernie” på DTE RACING.

 

Göran var väldigt enkel att ha och göra med och ca 20min efter att vi ringt och presenterat oss så var vi ute i hans verkstad där han bygger många dragrace V8-bilar som tillhör gräddan i det segmentet i Sverige. Kändes faktiskt som lite av en ära att stå och diskutera med någon som när man ”växte upp” i hobbyn endast fanns som ett namn i Bilsport. Bygget med ”Muppen” 200SX som de fick ut över 900HK på var en enorm inspiration på den tiden det begav sig.

Han var inte så kameraskygg utan vi tog en bild ihop. Vad säger man ”old school” meets ”new school”? 😀

 

 

Hursomhelst så hade den gode doktorn mer än en idé när man väl var där ute, och vi inväntar spännande förslag på hur man kan få motorn ännu vassare än först tänkt. Vi gav Göran hemläxa att läsa lite om oss som företag och hoppas på ett framtida samarbete, den kompetens och förutsättningar han besitter för motorer är dumt att tacka nej till- och vi på Superior är inget dumt skyltfönster när det gäller Japs…

 

Jag måste säga, trots att man varit med en hel del kring kunders projekt och andra bilar så finns det inget som man suger i sig kunskapsmässigt och utvecklar som ett helt eget projekt. Det är ingen barnlek och utan alla kompetenta människor omkring mig hade man inte kommit någonvart, detta är ett tidigt tack till er- men redan nu smids planer för hur man ska vissa en symbolisk uppskattning för de som engagerar sig för att man ska kunna uppnå en dröm. You guys rock! 😎


Bjurströms RX-7 motor redo för att lyftas i!

2 juni 2009, 14:16

Martin körde ett långt kvällspass igår bara för att med assistans av Kalle Strand idag kunna lyfta in maskin i bilen. De som är skeptiska till Wankel lär inte ändra åsikt efter dessa bilder. hela motorn är ju byggd ”runt” blocket i stort sett istället för att på en radmotor du har en varm och kall sida. Visst kan man dra paraleller, men bottom-line är att det är redigt svårmeckat i jämförelse…

 

 

 

Förutom att alla delar noga kollas igenom så de är funktionella och fräscha så byts lite slitdelar samtidigt. Vi har även passat på att sätta dit uppgraderade tändkablar som vi tycker är en kostnadseffektiv lösning för att förbättra tändning på lilla ”boost up” paketet. Vi har även flera andra knep om man verkligen vill vara säker på sin sak, och du med en RX-7 är allt VÄLKOMMEN ATT KONTAKTA OSS ifall du vill öka driftsäkerheten på din RX-7.

 

 

 

Tidsplanen med Andreas bil är att ha den startad och påbörja inkörning till helgen. Efter det är det dags för registrering, för att vidare hugga i och få på ”boost up” kitet vi skräddarsytt åt Herr Bjurström. Vi hoppas effekten hamnar på ca 330HK i motorn, men sånt är alltid svårt att förutspå- och vi går hellre efter våra normer för en driftsäker setup än att få ut ren effekt.

 

Magdalena var vänlig nog och mailade en liten bild hon tagit på bilens färg. Tycker hon fångat pearl-effekten på ett bra sätt. Tackar!

 


Its a rainy day…

2 juni 2009, 12:10

Vilken timing för rena rama höstvädret helt plötsligt, idag hade Martin bestämt att åka från K-holm till Södertälje med TIME ATTACK SKYLINEN för att köra in de 25 mil utan större belastning som krävs på en helt ny motor! Spelar ingen större roll, men den där snabba cruisen i Södertälje vi hade tänkt oss är nog bara ställa in.

 

Däremot ska vi besöka Lackfirman DREAMMAKER och se vad Ramon hittat på för skoj med färgen till 200MPH SOARERN. Har faktiskt svårt att beskriva vad provet går ut på, men det är candyfärg med i bilden. Och ni som följt bygget vet att det inte ska bli en showbil, så det ska bli intressant och se om Ramons småtricksiga förslag faller en i smaken eller ej?

 

Var en sväng och kollade till motorn till samma bil. Blocket har genomgått en del bearbetning såsom borrning, linehoning och planat upptill (toppdeckat). Vidare ska vi göra det vidare rent så det bara är att skruva dit allt godis med rätt moment.

 

Toppen ska vi till denna säsong inte göra så mycket med, utan det är matchportat mot JUN insuget samt att det ska planas innan ihopslagning. Blir även ganska milda HKS 264 kammar, men tanken är ju att inte ta ut större siffror än de JUN plockat av i stort sett samma setup (750HK @ 1.7 bar).

 

Ni är givetvis välkomna att KONTAKTA OSS om ni vill ha eran motor byggd i samma kaliber! 🙂


Superiors 13B REW Wankelrenovering & portningar a lá Arvika!

1 juni 2009, 12:45

Martin håller för fullt på med att slänga ihop motorn till Andreas Bjurströms mintblåa bil (LÄS MERA OM DEN HÄR). Den som stått för renoveringen och bearbetningen av motorn är ingen mindre än Lars ”Arvika” som är en av våra leverantörer när det gäller originalrenoveringar eller milda Streetport upp till 450HK av 13B REW motorer.

 

Gzon passade på att ta ett par bilder på hur dessa portningar ser ut på motorn. Kanske inte så lätt att se, men är riktigt fin finish på allt som kommer från ”Arvika”. Ska bli mycket intressant att se vad denna relativt original motor kan bromsa ur sig med vårat lilla Boost-up paket!

 

 

KONTAKTA OSS ifall du är intresserad av att få din 13B REW motor renoverad med liknande spec!


Turboproblem med din RX-7? Se hit!

1 juni 2009, 12:34

Om du som har en RX-7 FD3S någonsin erfarit att t.ex. andra turbon inte börjar ladda emellanåt eller helt enkelt saknar lite klös- så kan vi avslöja att det nog är dags för en vaccumslangs-service på din bil. Det är ett ordentligt ormbo av högsta komplicerade grad som döljer sig under insuget. Ser ut såhär:

 

 

Att på ett korrekt sätt byta alla dessa kan ge din RX-7 nytt liv. Värt att nämna är att minsta fel man gör vid försök att fixa detta på egen hand kan ha katastrofala följder för din bil. Så om det finns en ”större service” värd att göra på sin RX-7 så är det denna.

 

KONTAKTA OSS ifall du vill ha detta åtgärdat på din bil!


Nu är motorn i BNR34an!

21 maj 2009, 17:04

Efter att halva dagen gick bort till att med gemensamma resurser plocka isär en RX-7 så har Dennis och Gzon hållt full gas i att stoppa i motor och låda. Och faktiskt, med lite tricks och flyt så sitter det faktiskt i bilen nu!

 

 

Nu som äger en Skyline vet säkert att det inte är en barnlek att få paketet på plats, och det gäller desto mer en BNR34 som dessutom har överdimensionerat tråg och turbopaket…

 

Nu återstår det roligaste och det är att plocka dit alla godisbitar en efter en. Har dokumenterat så gott det går på bitar som inte syns sen, men får lägga upp det när det finns mera tid. Nu är det dags för middag! 🙂

 

Ett par bilder bara för att glädja alla våra fans… 😉

 

Centeringsdonet prövas ut för att se om lådan hamnar på plats. Till den här säsongen har vi bytt lameller i HKS-kopplingen och hoppas den håller säsongen ut. Martin gillar att det är lite massa i svänghjulet medan många vill ha lätta lätta saker. Anledningen till att man noga provar så allt klickar i perfekt är också för att man bara har ett par mm svängrum när det väl kommer till kritan och sätta ihop allt på plats. Kan intyga att folk blir enormt lättade när sakerna väl sitter som de ska, jublet som hördes från meckplatsen bredvid var svårt att missa när ”målet var uppnått”. 🙂

 

Hur många meckar krävs det för att… Bilden ser kanske en smula dramatisk ut, men när paketet ska i med allt runtomkring finns inte mycket att spela på och då får man trixa ordentligt med olika linor och kreativa lösningar med motorlyften.


Bilder: Gzons 3-skiviga 20B Wankel-racemotor

19 maj 2009, 19:36

Färska bilder från Skåne där Jörgen Blennow på ROTARY PERFORMANCE nu äntligen slagit ihop motorn till GZONS FD3S 20B BYGGE. Det blev tillslut en riktig drömspec som ska tåla väldigt höga effektuttag, men inför denna säsong har vi valt att primärt bara lägga tiden på att få det splitt nya Platinium sprutet från Haltech att fungera utan och innan.

 

 

Som ni ser är det en väsentlig skillnad från ett 13B block, och till och med en idiot kan se att det är ett hus extra på denna- kort och gott är det tre stycken rotorer som snurrar i detta block och man är inte alltför långt borta från sanningen om man säger att 20B har 33% mer potential än en 13B! Ljudet är helt sanslöst i dom, vet att många känner till Le Mans bilen 787 Mazda byggde i början av 90-talet och dess sjuka rappa ljud. 20B har enligt mig lite mer ”bas” i sig och inte långt ifrån samma respons som den. Detta kommer bli mycket intressant att följa, för dig som har djupa fickor och vill ha en 20B i din RX-7; tveka inte att KONTAKTA OSS…


Ett skepp från Ekerö kommer lastat: Bjurströms RX-7 motor!

18 maj 2009, 20:36

Haft fullt upp idag med pappersarbete inför en container som ska ankomma på onsdag till oss. Det är extremt mycket att förbereda i sista steget och kostnaderna vid varje tillfälle är enorma. Det tog oss ett par år av egen privat erfarenhet och sedan många dagars slit innan vi idag har en nästintill perfekt logistisk lösning för att få hem våra containrar.

 

Fick alldeles nyss trevligt besök av en Värmländsk herre vid namn Lars aka Arvika, en av våra hovleverantörer när det gäller Wankelmotorer. Han är helt färdig nu med Andreas Bjurströms motor och vilken pärla det vart! Specen kan jag sammanfatta längre fram, men det som var sagt från början var att renovera motorn till nyskick fast med ”lite spets”. Som vanligt när det gäller riktiga hantverkare som gör saker med hjärtat vart det ”lite mer” än tänkt från början, men i helhet är det ett enkelt koncept som inte kräver väldigt många dyra fabrikationslösningar från tredjehandsleverantörer. Vi lovar att bromsbänken får avgöra hur väl Lars lyckats när Andreas bil är helt klar…

 

Tycker sammanfattat att Arvika gjort ett underbart jobb och vi kommer framöver ta regelbundna beställningar på denna typ av motor som vi kommer kalla ”Superior line”- samt försöka hålla de på lager. Givetvis kan du få din motor ÄNNU vassare, men denna spec ska utan problem klara långt över vad originalturbos på en FD3S RX-7 ger effektmässigt. KONTAKTA OSS om din sjua eventuellt behöver nytt liv i form av en fräsch och vass motor…

 


Time Attack RB26DETT hämtas hos Ultra Motor!

30 april 2009, 15:19

Då var man äntligen hemma efter en liten utflykt i skogen och ett av Sveriges mest ”understated” företag i hela branschen. Det är nog få som hört talas om Ultra Motor i vardagssvängen, mer än något mytomspunnet i samband med racemotorer för både gata och hög proffessionel nivå.

 

Vi har haft samma syn som alla andra och växte upp med att de var ett snäpp över ”premium” och inget kostnadsvänligt alternativ alls för gatåkare. Vi har sedan dess byggt flertalet motorer själva och har god kompetens inom ämnet, och med dessa faktorer har vi förstått att det Ultra gör är udden på en enormt vass kockkniv- och givetvis anförtrodde vi bygget av våran Time Attack motor till Gzons Skyline R34 GT-R V-spec till dom. Om ni inte redan gjort det så är det mer eller mindre ett måste att ta en titt på dess SPECIFIKATION och det pronto om det ska löna sig läsa vidare!

 

 

Man kan lite smått cyniskt fråga sig varför vi lämnar bort jobbet eftersom vi själva tillhandahåller dessa tjänster? Anledningen är att precis som jag skrivit innan är rena racemotorer ett sånt extremt hantverk att vi kände att vi ville vända oss till det bästa möjliga alternativet som finns i Sverige, och då fanns det bara ett alternativ eftersom en motor byggd av Ultra ger oslagbar kvalitetsstämpel!

 

Eftersom ni redan läst specen ska jag inte upprepa det ni redan förstått. Detta är en motor som byggs kompromisslöst som den ultimata setupen för banracing. Vi har inspirerats av många välkända BNR34 som gått i Japan under åren och mixat in de delar som vi själva gillar samt hela tiden under Sunline Racings boss Taiyo Satos order hållt det i ett helhetskoncept.

 

Ultra motor har fått agera ”pricken över i” och har bl.a. gjort många modifikationer i toppen. De har gjort en portning som de diffust benämner ”tagit bort det man ska” och även bytt ventilstyrningar som vi under byggets gång insåg var en klok sak att göra. Bland de många intressanta saker Tomas på Ultra tog upp att de stött på under arbetets gång var att RB26DETT är en rätt ”knepig” motor med sina stora förbränningsrum och speciella kylkanaler i toppen. Det ska bli mycket intressant att se vilka vinster vi gjort inte bara med att höja volymen i motorn till 2.8l, utan också hur det ökade flödet/vassare kammarna påverkar effektregistret.

 

Målet när bilen är klar blir att smiska den runt bana omgående, för att sedan ge sig på en Time Attack av… Nürburgring. 🙂

 

 

Mer info om motorn och mer detaljerade bilder kommer i helgen då vi packar upp allt, det är av extrem relevans att allting hålls kliniskt rent och därför är min Forester numera tillägnad motorförvar tills den nått Superior-verkstaden i Katrineholm. Ställ gärna frågor om motorn och dylikt i kommentar-fältet!


Bygga en topp: ”Use your head”!

25 april 2009, 17:42

Om vetenskapen om att bygga en hållbar bottendel känns invecklad så kan man sitta i timmar och förklara olika teorier samt val av delar för att bygga en perfekt topp. Här kan man verkligen klyva hår i all evighet och ändå inte vara nöjd i slutändan.

 

Jag tycker man kan säga att det handlar mycket om sunt förnuft. Att verkligen bestämma sig för vart effekt ska ligga och bygga därefter utan att bränna för mycket krut. Vi har byggt enligt det vi behöver för denna säsong och lämnar därmed en lucka för att ”go wild” till nästa säsong istället.

 

Sätter man i perspektiv att många i USA åker med orörda 2JZ-GTE toppar på 800HK maskiner så har vi ändå lagt en hög nivå på det som ska göras. Bl.a. byts ventilfjädrar/retainers ut mot hårdare från Crower, toppbultar från ARP sätts i och kammarna uppgraderas med några lagom från HKS (264/264).

 

Utöver det blir det bara lagom med massage när det gäller portningar etc. Men en del tricks kommer vi nog hitta på. Eftersom vi inte är ute efter någon toppeffekt utan kommer ha gott om marginal ändå för de ca 750HK vi siktar på så låter vi det vara lugnt med alla sådana modifikationer. Ett stordåd i taget, bara få igång bilen och få setupen körbar är ett enormt kliv framåt…

 

Avslutar tillsist med en bild på insuget som kommer från JUN AUTO MECHANIC och är en imponerande pjäs. För inte så längesen började kopior på detta insug dyka upp, en fjäder i hatten för Kina då detta är väldigt tekniskt avancerat och inte värt att ens försöka kopia med tanke på allt jobb som krävs.

Det ni även ser på denna bild är HKS fuelrailen och dom stora spridarna…

 

 

Blir alldeles stissig av att tänka på hur trevligt bilen kommer låta när den startas upp, ska vi säga att vi hoppas på vetskap om det inom två månader? 🙂


Kort och gott om lager i en bottendel!

25 april 2009, 17:12

Något som knappast undgått speciellt Nissan Skyline-ägare är snackat om lager i motorn. Rätt enkelt förklarat är lagret den delen som ha flyta mellan vev/block samt stakevev. Ni som inte är så hemma på detta känner igen det som ”halvmånar” som man pusslar in i ovan nämnda hårdvara i motorn.

 

Varför jag just nämnde Skyline som en modell i detta sammanhang är för att de råkar ut för ett s.k. ”lagerras”. Det blir kort och gott dåligt med olja mellan lagret och dom delar det sitter mellan = friktion = ras. Om detta är ett resultat av dålig service och lager som gått ner sig med tiden, eller helt enkelt fel sorts lagerspec är stora hemligheter i motorbyggares kassaskåp…

 

När jag skulle bygga min motor bad jag iaf. Anders att ta fram det bästa lagret som finns på denna planet, och då blev det detta. Har på ren entusiastnivå fått jämföra olika lagers ytor/finish och har efter idag även här fått självförtroende för att det som sitter i min bil är det bästa marknaden har att erbjuda:

 

 

Gissa vilket som är Toyota OEM och vilket som är eftermarknads? Ledtrådar är att det ena saknar någon beläggning och är gjort i ett material som ska leda värmen till vevstaken istället- och därmed behålla smörjning på bästa sätt ändå. Vidare kan racelagret tåla en smula friktion utan att gå ner sig helt, medan det från fabrik ger upp så fort blybeläggningen blivit sliten.

 

Som vanligt ska ni KONTAKTA OSS om ni är i farten och bygger motor som ska ha lika bra lager. Vi har rätt kunskaper för att bygga enligt spec som passar just din bil! 🙂


Jämförelse kolvar: JE ”Special” vs JUN/Cosworth

25 april 2009, 16:49

20090425881Fick idag en väldigt trevlig upplevelse inom finmekaniken för det absolut bästa marknaden har att erbjuda inom kolvar för 2JZ-GTE motorn. Rent allmänt öppnades mina ögon bra mycket mer för hur viktiga detaljer som finns på premiumkolvar gentemot billiga OEM, Eagle och JE Pistons standardsortiment etc.

 

Vi kan börja med undersidan av kolven som kanske inte har så stor inverkan på funktionen, men man ser tydligt att båda är rugiggt fint bearbetade jämför mot en standard. Vidare är godset tjockare i JE och massan som omger kolvbulten smartare fördelad till JE’s fördel. Om man kisar riktigt noga till höger av JE kolven ser man även ett litet hål in till kolvbulten, inte alls vanligt och en smart tanke att dra en kanal dit också för att öka smörjningen!

 

20090425880

 

På sidan av kolven det inget fel på någon av kolvarna, men JE har lite kralligare väggar mellan ringarna samt ett extra gasspår som finns där av en mycket speciell anledning; att ta en del av smällen från detonation som sker istället för att det ska fortsätta ner i cylinderloppet. Något jag missade att ta bild på var kolvbultarna, här finns mer hokus-pokus vi inte vill avslöja som ska ge oss ett övertag i hållbarhet…

 

20090425879

 

Här ska vi erkänna att JUN var de som vi inspirerades av när vi beställde dessa JE Custom ”from scratch”. De har en unik design som vi analyserat och optimerat ytterligare. Är verkligen sjukt imponerad i kvalitetskänslan av de nya JE kolvarna överhuvudtaget. Innan var JUN/Cosworth uppsättningen jag hade det värsta jag sett, och då har jag sett det mesta i premiumväg såsom CP Pistons, HKS, Tomei och Wiseco. Men dessa JE har nu tagit över kronan enligt mig. Viktigaste är att jag mer och mer insett att inom detta ”får vad man betalar för”. Eagle, standard JE och vissa tyska billiga märken är rent skräp enligt mig just nu- och inget jag skulle stoppa i en maskin som ska pressa hög effekt och vara driftsäker.

 

Om ni är sugna på att bygga motor ordentligt så får ni gärna KONTAKTA OSS för konsultation om hårdvaran. Vi har bred erfarenhet och vi sparar alltid den riktiga magin till våra kunder. Men hoppas teknikinlägg som detta i bloggen är uppskattade, kommentarer alltid välkomna- kom gärna med frågor!


Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "STREET MONSTER" Supra -98
Superior ”STREET MONSTER” Supra -98
Som bland de första i Sverige med en nyare VVT-i Supra visste vi att vi hade chansen att göra något riktigt spektakulärt- för att ge gatbils-scenen ett [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.