Bilder: Gzons 3-skiviga 20B Wankel-racemotor

19 maj 2009, 19:36

Färska bilder från Skåne där Jörgen Blennow på ROTARY PERFORMANCE nu äntligen slagit ihop motorn till GZONS FD3S 20B BYGGE. Det blev tillslut en riktig drömspec som ska tåla väldigt höga effektuttag, men inför denna säsong har vi valt att primärt bara lägga tiden på att få det splitt nya Platinium sprutet från Haltech att fungera utan och innan.

 

 

Som ni ser är det en väsentlig skillnad från ett 13B block, och till och med en idiot kan se att det är ett hus extra på denna- kort och gott är det tre stycken rotorer som snurrar i detta block och man är inte alltför långt borta från sanningen om man säger att 20B har 33% mer potential än en 13B! Ljudet är helt sanslöst i dom, vet att många känner till Le Mans bilen 787 Mazda byggde i början av 90-talet och dess sjuka rappa ljud. 20B har enligt mig lite mer ”bas” i sig och inte långt ifrån samma respons som den. Detta kommer bli mycket intressant att följa, för dig som har djupa fickor och vill ha en 20B i din RX-7; tveka inte att KONTAKTA OSS…



Kommentarer

4 kommentarer till “Bilder: Gzons 3-skiviga 20B Wankel-racemotor”


  • m0s skriver:

    Varför slår Gzon inte på stort direkt och lappar ihop till en med 4 rotorer? ;D

  • Micke_J skriver:

    Skrev ju nyss att trippel har sin egna charm, och det är om man vill kör sugmotor eller drugrace på full belastning hela tiden som gäller. En fyrskivig maskin är nästintill okörbar på gata då den bara bluddrar på låga varv. 20B är bästa kompromissen på gatan…

    PS. Givetvis har vi en dröm om att gå på en ”snikad” 26B, men bara själva vevaxeln kostar en förmögenhet så… 😉

  • gzon skriver:

    En 4 rotormaskin går jättebra att bygga med Pereferiportning. Sido/Streetport är dock svårt och maskinen blir även väldigt lång om man lyckas tillverka nya gavlar och vev. En PP maskin är inte rolig under 5000rpm och tanken med denna är en gatmaskin och då är det Sido/Streetportning som gäller.

  • Micke_J skriver:

    Dörren på min buss strular. Kan du fixa den?

    😉

    Snart bär det av mot moderlandet K-holm…. *Jag, Sandra och Dennis lyssnar på Röda Arméns kör på nya högtalarna från Jared*

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
    MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
    Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.