Är det en Mitsubishi Lancer Evo, Eclipse eller…. Mirage (synvilla)?!

26 november 2010, 22:54

Haft ett underbart dygn och firat 28 år gammal-dagen. Eller ”bara två är kvar till 30 nu” dagen om man får tro folks standardfrågor? Sorry guys, känns inte som någon skillnad ännu. Fråga mig igen om två år… 😉

 

Var bara tvungen att kasta upp ett litet inlägg jag haft sparat ett tag om en modell vi fick en förfrågan om för ett tag sedan. Spana in denna bild bakifrån först, gåtan känns otvivelaktigt som en ”trick question” när man börjar från denna ände av bilen:

 

yq6pi1obbatx4tx0u9umxvyrenqkxf7aal4cnfo5treda3uoxhod4txdrj6uncamok

 

Enkelt tänker ni, en uppenbar Misubishi Carisma eller Lancer med lite kjolar och klistermärken på? Sorry, men ta en titt igen på bilens framsida på en annan bil av samma modell, är inte framlyktorna väldigt mycket Misubishi Eclipse även om fronten i sig känns väldigt mycket ”Evo”?

 

 

Okay, dags att komma till punkt där detta faktiskt va Mitsubishis svar på ”hot hatches” som t.ex. Honda Civic och Toyota Corolla när de på mitten av 90-talet i Japan hade sin boom. Faktiskt var detta den motorstarkaste bilen i serien, och än idag finns alltså ett intresse för modellen som faktiskt heter Mitsubishi Mirage!

 

När det gäller utbudet av dom så är de i sitt ”RS utförande” rätt sällsynta, men ändå gott om fina ex. för relativt låga pengar. Vi pratar om en väldigt udda modell som inte riktigt tog eld i Japan, men de som inte ville var som alla andra och köra Civic EK9 gav nog detta en chans!

 

Rätt kultigt ändå med en sådan för oss europeér ”hybrid” av Mitsubishi-modeller. Import när det gäller ”först i Sverige” är en utmaning vi älskar, det är alltid knepigt att få en otypad modell godkänd hos registreringsbesiktningen.

 

Men vi har många (som vi inte gör anspråk på) modeller som varit bland de första DIREKT FRÅN JAPAN på våran meritlista. Är som sagt inget man skryter vitt och brett över, men vi respekterar kunder som ser ett enormt värde i att ha en speciell modell som det inte finns många av i Sverige, det ger ju lite extra uppmärksamhet bland bilnördar. Så alltså: Sånt är bara kul ifall någon vill betala för merjobbet! 🙂

 

Denna skulle hamna kring minimipriset för en sådan typ av import, ca 80 000:- hemma och klart– ev. med en justering för extra kostnader vid reggning. Och hey, vill man verkligen vara ensam med en modell så struntar man ju i sånt? Håll med om att den med rallystripning och en äkta Evo VI front är rätt så kaxig ändå för att vara en framhjulsdriven liten busbil…?

 

 

Alltid roligt med exotiska modeller som bara sålts i Japan = JDM (Japanese Domestic Market), KONTAKTA OSS om ni är sugna på något udda till våren…? 😉



Comments are closed.

Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.