Kort om läget i Japan nu och hur det påverkar importen av t.ex. BNR34?

11 oktober 2011, 17:58

Fick idag ett samtal från en herre i Superior Drivers Club som funderade på att ”uppa” sig från sin Nissan Skyline R32 GT-R till Master Godzilla BNR34 istället via import från Japan!

 

Han var nyfiken på hur priserna låg där, och hur det förehöll sig från den marknad som finns i UK (som vi oftast avråder ifrån, men undantag finns ju).

 

Senare var det någon som ställde samma fråga på ett forum, om hur den Japanska krisen påverkat IMPORT DIREKT FRÅN JAPAN som är en av våra starkaste sidor i verksamheten. Vi kan ha det sammanfatta båda frågeställningar på detta vis:

 

Minus: Valutan har skjutit i höjden, på endast ett par veckor har den stuckit med 10-15% beroende på hur du räknar. Självklart innebär det att prislappen på din JDM-import höjs lika mycket.

 

Då ska vi inte glömma att sedan den tyngsta finanskrisen har yenen gått upp säkert 25% efter att ha legat stabilt väldigt länge- ett tag dippade den faktiskt ner i samma nivå som US$!

 

Plus: Givetvis tvingar krisen många i Japan att sälja sina bilar, men då det är exporten som blir allra mest drabbad så ska man inte dra för höga växlar av detta än. I en rätt komplex ekvation jag knappt själv kan förklara så går priset faktiskt ännu upp på vissa modeller ännu.

 

Däremot har givetvis den bristande efterfrågan från utlandet då valutan är dyr gjort att efterfrågan sjunkit drastiskt. Och vad säger amatör-ekonomen i dig om detta? Jo, att minskad efterfrågan = lägre priser!

 

 

Summa: Jag skulle vilja säga att för de bilar vi ändå handlar med, dvs i ”premium-klass” och exemplar utöver det vanliga- så är läget bara aningen dyrare. För att då återknyta till BNR34 förfrågan så ligger de på ett ungefär kvar på samma pris som innan.

 

Då är ni även nyfikna över hur de kan fightas med priserna borta i UK…? Jodå, (positivt) överraskad så finns det som man alltid sagt inga ”för bra för att vara sant” exemplar när man vill ha något i lite finare klass.

 

Utan det är bilar långt över 10 000 mil som hamnar ~300 000:- SEK hemma och klart om man ska värdera tid/utgifter realistiskt. Dom pengarna så kliver man in i vårat minimi-krav på bilar från Japan. Vad väljer du hellre då? 😉

 

Japan förblir alltså ännu ett starkt kort, även om många prisvärda modeller och ”klipp” tyvärr inte går göra under den berömda -100 000:- gränsen. Men vi ger alltid ett ärligt svar om det är värt att ge det ett försök att SÖKA DIREKT I JAPAN här under vintern beroende på den budget du har tänkt lägga. KONTAKTA OSS så får vi se…? 🙂

 

Förfrågningar börjar ramla in nu och timingen för att ha gott om tid på sig att leta samt få hem i god tid till våran är runt hörnet.

 

Fega inte utan KONTAKTA OSS som sagt redan nu om att hitta din drömbil från Japan till säsong 2K12!



Comments are closed.

Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.