Leverans från Mr. Arvika, nyrenoverad 13B REW Wankelmotor i guld!

29 juni 2010, 21:01

I Sverige har vi ett fåtal aktörer som är duktiga på att renovera wankelmotorer till Mazda RX-7, den två-skiviga i antalet rotorer ”13B REW”.

 

ROTARY PERFORMANCE  är för oss den största samarbetspartnern inom detta, men vi samarbetar även med en mindre motorrenoverare som genom åren alltid ställt upp: Lars ”Arvika” Bodin. Där Jörgen målar sina motorer blåa kör Lars sitt i sober guld, igår fick jag en ny leverans av honom med nypreppad motor:

 

 

Denna maskin är renoverad, lätt portad och med större tätningar. Samtliga packningar och dylikt är bytta samt en massa annat finlir som gör det till en jättefin motor att köra boost-up eller liten singelturbo effektsiffror på. Ska in i en kundbil som likt många andra vi fixat till fått mekaniska bekymmer som gör att man måste rycka motorn, då lönar det sig inte att inte passa på och stoppa in en mer potent maskin…

 

 

Riktigt roligt att få ännu en ”Arvika”-motor levererad som även tål att nämnas samarbetar med bl.a. balanseringen med Jörgens ROTARY PERFORMANCE. Bara bra för alla wankel-entusiaster att det kommer fler alternativ inom motorbyggande där! 🙂



Kommentarer

11 kommentarer till “Leverans från Mr. Arvika, nyrenoverad 13B REW Wankelmotor i guld!”


  • Gzon skriver:

    Tror minsann att Subaru trivs med Wankel, trots att bilen vändes upp och ner så ville inte motor ramla ur bagaget. 😉

    När får vi se den första GC8an med 13Brew?

  • Micke_J skriver:

    Gravitationen är inte normal i Vårby… 😉

    I en våt Time Attack dröm kanske? Jag tror mer på 20B i varje serieproducerad bil.

  • sjunne skriver:

    en 20b i min subba tack 😉 NA-race 450ps@8500rpm…RACE!!!

  • Steffen skriver:

    Tant Agda 73år kommer i sin lilla Fiat Punto RWD med en liten ettrig 20B under huven? 😉 Mer wankel åt folket (och boxer-motorer likaså).

  • Dille skriver:

    13REW i GC8 STI Coupe har jag drömt om många nätter 🙂

  • David.J GC8 Type R - Superior Syd skriver:

    I den subba ska det sitta en boxer motor, inget annat =). Ska man dock ha en subba så är det självklart att man ska ha en GC8 Sti Type R 😀

  • Dille skriver:

    Går det på något vis köra gatlegalt med en GC8 13B Rew? Amatörbyggt fordon?

  • Gzon skriver:

    Om man byter motorn till en av nyare årsmodell än bilen och med ej mer än original effekt så ska det inte vara några problem. En STI Type-R 98a borde mao kunna få en 99 spec 280Hk maskin att bli laglig. 😛

  • sjunne skriver:

    blir nog till att byta rätt mycket, för att den ska bli godkänd, men nog inte omöjligt.
    gillar tanken med rotor, även om det ska sitta en boxer i en subba 😉 hittar ingen som gjort det innan…..bara för att vara annorlunda…nu startade hjärnan att jobba

  • Micke_J skriver:

    Är du helt hundra på det Gzon? Då borde man ju kanske göra ett ärligt försök med en 2JZ i någon rolig bil snart…

  • sjunne skriver:

    varför häda i guds hus(subaru) ;)….2JZ är redan gjort=vanligt 😉 finns ett gäng rx7 med 2JZ http://www.youtube.com/watch?v=nxbU_OOO57Y&feature=related tror visserligen att det är en 1.5jz. hittade tom en vette med 2JZ!!!

    Nä tror på ett 13rew swap i något helt oväntat chassi, typ subba 🙂
    näääää….kom på det…..toyota starlet/glanza med 2JZ!!!!!!!!!då snackar vi 😉 svårt att köra kanske med motorn som armstöd…jag har mer galna idéer, om n i behöver

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    Superior "TIME ATTACK" Skyline BNR34 GT-R
    Superior ”TIME ATTACK” Skyline BNR34 GT-R
    Vi brinner för den mest extrema formen av racing för gatbilar: Time Attack. Sedan tidigare endast en mytomspunnen testplattform i Japan, nu även på framma [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.