Superiors Top 10 bilar @ Elmia 2009 lista!

15 april 2009, 01:37

Efter att ha glott igenom bloggen lite och skummat igenom folks fototrådar slänger jag ihop en Top 10 lista a lá Bloggstyle. Dvs inte 100% genomtänkt och mer underhållande än faktamässig! 😉

 

Gzon har bidragit med synpunkter han också, men rankingen står jag för = vill ni skälla så är jag grabben att vända er till!

(Våra egna bilar är självklart diskade, men jag hade nog objektivt kunnat klämma in minst en av dom på listan- vad tycker ni?)

 

1. Superior choice! Avslöjas i nästa inlägg…

2. Aquila Racecar. Vi var chockade över att höra att denna bil redan gjorts i 17 exemplar. I Danmark har de en racingserie som står huvud och axlar över det värsta vi kan producera. Skönt att vi kan trösta oss med att ha Koeningsegg i Sverige, men få fattar nog vilken satsning det är att bygga en bil som skulle kunna tävla i Le Mans högsta klass.

3. Oz Welch gamla jänkare. Som jag skrev i ett separat inlägg så var detta det överlägset bästa lackjobb jag någonsin sett. Bilen tog hem D’Agostinos US-pris och det är väl ett tecken på att fler höll med om att detta verkligen var något makalöst. Vet att min bil aldrig kommer nå samma höjder, men mitt tankesätt om att en EXTREMT bra lack drar till sig mer blickar än extrema modifikationer fick sig ännu mera vatten på kvarnen nu.img_0532

4. Lotus Esprit ”GT replica”. När våran granne på podiet dök upp så hajade jag till direkt. Massor av racelösningar som får alla wannabes som snackar om att de bygger för Time attack etc att börja gråta. Bilen ser brutalt hård ut och var en av de få man kände var ”värdig” att stå på podiet tillsammans med oss. De övriga gav mycket att önska…

5. BMW Z4 ”AC Schnitzer”. Detta var en av bilarna som växte på en ju oftare man gick förbi den. Sjukt hög kvalité på alla bitar som satt på och pricken över i var det riktigt fräscha motorrum man fick se sista dagen. Var verkligen ett skolexempel på en bil som förtjänat pris i sin klass jämför med dess konkurrenter. Men det ruttna röstningssystemet förhindrade det.

6. Nissan Silvia S15 ”Tvillingarna”. Gör man dubbelt upp av något vet jag inte om man får dubbel effekt, men ju mer jag bläddrar i bilderna från mässan desto mer sticker den gröna och gula Silvian ut. Finsmakare protesterar vilt att man för helsike inte kan välja två bilar på en plats, men det är ju egentligen en och samma bil. Typ… Nja? Iallafall är enda kritiken jag har att komma med att Paintworx borde låtit fantasin flöda mera och lacka om inte hela så delar av kolfiberhuvarna. Bodykitet som sitter på håller grym finish och är riktigt cleant, men huvarna drar ner helhetsintrycket lite. Blivit småallergisk mot Kinakolfiber denna helg…

7. VW Yakuza Phaeton. Behöver man säga mer än att den vann allt som gick att vinna? Absolut inte våran stil och hade det inte varit för det Japanska temat hade man nog mer äcklats. Alltid varit lite svag för beige/champagne på bilar dock ända sedan det var inne i USA för många år sen, och ju längre tiden gick desto mer drogs man in i haussen för hur fet denna bil är. Den vann välförtjänt i sin klass, men på våran lista räcker det bara till sjua!

8. BMW M3 CSL ”Time Attack”. Nej det är inte Loaded vi menar nu, den bilen vart förstörd av en god tanke som inte höll i praktiken när de gjorde den i skum flake’ig miltärgrön eller något. Denna bil var också av den naturen att bitarna som satt på var av högsta klass, och ett otroligt vågat fälgval gör att den nu i slutfasen när man radar upp bilder faktiskt sticker ut ordentligt.

9. Corvette C5R ”Time Attack”. Tokslaktat chassie med zero kompromisser för att ta sig runt snabbt på bana. Var synd att jag inte hann prata mer med ägaren som verkade väldigt taggad för att bli involverad i race av det snabbare slaget. Nu var denna enormt extrem och stod på slicks, men helt klart en värdig motståndare till våran BNR34 GT-R demobil runt bana…

10. Phantoms (Robin i SCS) Toyota Supra. Oj, blev riktigt svårt att välja den sista bilen. Har lyxat en del och fyllt platser på väldigt impulsiv känsla, därför vart det minst 5 bilar att välja mellan för att kunna trycka in på denna plats. Kan väl kort och gott säga att den har det mesta en fet Supra ska ha? Ge på lite mer extrema lösningar utan att bry sig om det estetiska istället för bolt-on temat så har vi nog en god kandidat till Sveriges vassaste Supra på bana här!

 

Vill ha MÄNGDER av kritik för denna lista, skapa kaaaos i kommentarfältet, jag bangar inte för att förklara varför andra mycket fina bilar inte kom med. Men kom ihåg att detta i grund och botten är en BLOGG och inte någon institution. 😉

 

Tack till Bramstedt för några av bildernn!



Kommentarer

10 kommentarer till “Superiors Top 10 bilar @ Elmia 2009 lista!”


  • Bramstedt skriver:

    Mycket bra lista! Håller med dig helt och hållet, kul att så många bilar börjar byggas med ”äkta” prylar tex Volk/Endless/VeilSide etc (istället för Rota/K-Sport/Knight Racer). Tycker det är lite synd när man blandar detta som på ”Evil Twins” där man har byggt med äkta VeilSide och sedan slängt på Rota-fälgar. Hade sett bra mycket bättre ut med ett par Volk TE37 istället tycker jag. Men över lag så börjar folk använda mer och mer kvalitétsprylar på bilarna! Sånt gillas!

  • Micke_J skriver:

    Yes sir, vid närmare eftertanke så är det ju även Rota på dessa förutom ”Kina-kolfiber”. Nu hör det kanske inte till saken då de fälgarna ser bra ut (*HOST* PLAGIERADE! *HOST*) trots allt, det gör inte billig slarvig väv av kolfiber från Kina. Men du är inne på ett känsligt spår där med kvalité på grejerna kontra märket. Visst finns det bra och prisvärda produkter, men oftast lurar ju folk sig själva när de tror en Kina-kopia är samma sak som originalet? Det riktigt trista i det hela är ju att om 5 år kommer vi se mindre nya produkter p.g.a. att alla köpt kopior. Vart tror ni pengar till att utveckla nya produkter kommer ifrån…?

    Tåls verkligen att diskutera mer om detta, kommer nog ta upp det mer än en gång i bloggen framöver!

  • Brenna skriver:

    Mycket bra lista! Kanske dags att slänga upp en topp 10 flopplista också?:)

  • lego skriver:

    den där Aquila Racecar ger en verkligen ha-begär!

  • Pierre skriver:

    1: ja den var självklar. jag gillade den oranga också riktigt mycket.. sen kändes den gråa konstigt nog lite som en snålare version.

    2: la inte ens märke till den.. vass.. men jag ser inte alls på strikt banbilar med samma kärlek som gatubilar även om jag vill se en gatubil som en banbil hehe.. konstigt tänkande..

    3: absolut…..vilken färg.. och att han gjort nästan allt på bilen själv.. men vilken färg alltså..

    4: mycket race! och inte det vanligaste att sen en banpreppad Esprite i sverige.. gillades starkt.. funderar på att sno lite ideer från dej.. och det var sånt jag var ute efter på mässan

    5: visst.. lagom snygg. stark motorn.. men vad jag vet så meskörs det bara med bilen.. som att ha en fotomodell och bara torrjucka med….

    6: väldigt kul med ett tvillingarbete.. gillar S15 mycket..men jag har ingen koll på SPEC en och var för sej så hade man inte tittat på dom allt för mycket.

    7: ja..alla priserna talar för sej själv. nästan lite synd att man bara brydde sej om lacken.. där är mycket jobb gjort med resten av bilen också ju.

    8: säkert en helvass bil.. men med samma anledning som på 5an så skulle jag nog hellre se den mossgröna re-loaded BMW´n..mycket mycket respekt för 7.22 på det gröna helvetet.

    9: HELRÅ.. gillade som fan! blev lite förvånad över den nästan fullt original inredningen. trodde den skulle vara mer race där med.. men ser så svullen och vass ut.och är det säkert med..måste låta underbart.

    10: har noll koll på bilen. men vet vem som ligger bakom så jag behöver inga siffror eller lista över vad som sitter i den. ska bli kul att läsa mer om den

  • Micke_J skriver:

    Hehe! Älskar lite skånsk rätframhet. Mer sånt Pierre, spread the word om bloggen så vi kan få igång ett krig här mellan landets alla bilexperter! 😀

    Ang. listan så är ordningen inte skriven i sten och väldigt mycket gjort på känsla. Det här var intressanta saker du tog upp:

    1. Bra sagt om den gråa som i annat sällskap hävdat sig mer. Som jag skrev till Brenna är färgen lite trist.
    2. Äpplen och päron, håller med men det ska vara lite kaos.
    3. Synd att man inte fick höra rakt från källan hur många mellanslipningar han gjort…
    4. Helt klart! Killen är nog inte svår att få tag i, han har gjort allt själv och pratade mer än gärna om det på mässan iaf?
    5. Utan att säga för mycket så instämmer jag om påståendet om modeller med att säga att ”looks can decieve performance”.
    6. De är knappt BPU, det prioriteras att köras många mil än hårt. Jag har erbudit bra pris på mappning dock, hehe.
    7. Aha, missförstod nästan lite. Ja även om det bara var lacken hade den gått långt. Nu är den Über.
    8. Tror jag skrev min åsikt om Loadeds nya färg någonannanstans. Det är hursom bland de få gatbilar jag INTE vågar utmana på Ringen!
    9. Faktiskt är detta ett skolexempel på hur det ska se ut när man inte bara SNACKAR om ”jag bryr mig inte om utseende, bara prestanda”.
    10. Den har potential, men steget till riktig banracer är ännu långt. No mercy är det som gäller…

  • Edin skriver:

    Jag älskar det Bramstedt skrev i första inlägget:) Man får bygga sakta men säkert! Så som ekonomin tillåter. Men det ska vara äkta prylar! Listan ser sjukt bra ut annars. Som du skrev, lite för mycket kinakolfiber ibland:)

  • Micke_J skriver:

    Jag har egentligen inga problem med glasfiber som blivit draperat i kolfiber. Är bara det att de billiga Kina-grejerna har så ruskigt ful väv och att det ser förjävligt ut i skarvarna där de draperat…

  • Stefan-RX7 skriver:

    Röda jänkarbilen ser helt klart läckrast ut! Silviorna ser också helt okej ut, men lite för ”basic” ? Kan dock tänka mig att lackjobbet var kanonfint ”live”. Men hur kan du ha 2st bilar med vad som på bilderna ser ut som D2-bromsar, med tanke på andra inlägg gällande bromsar? *ironi*
    Yakuzan är en superfin showbil, alla kategorier, men inte min personliga cuf of tea…

  • Micke_J skriver:

    Hehe, nu ska vi inte dra alla inlägg över en kam. Allting är relativt, jag önskar varje bil hade feta bromsar och perfekt finish. Men man får ge credits där det går istället för att hacka ner, hade jag varit på bilmässa i USA eller Japan hade jag ställt högre krav på alla områden. Vi är fortfarande ”unga” i den här hobbyn…

    Yakuzan håller jag också med om, ”way too much” men man uppskattar hantverket!

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
    GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
    Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.