Superior spirit: Ett, tu, tre – Ermin Bilals Nissan Skyline R34 GT-T !

30 januari 2010, 15:06

 

Vi slår oss ofta för bröstet med att många av våra kunder oftast är väldigt ”avant-garde” och otroligt pålästa vad det gäller Japanska sportbilar. Det brukar leda till bilar som blir oerhört populära att följa i projekttrådar och får höga betyg på t.ex. GARAGET.ORG.

 

Ermin Bilal är ännu en i raden av kunder i Superior-familjen som förtjänar att bli nämnd som en förespråkare för vad vi står för, Superior spirit om man nu ska behöva kalla det för något. Han har utvecklat sin bil ända sedan jag tog hem en Nissan Skyline GT-T som var 100% original och i nyskick, en historia som i sammanfattad form är värd att dela med sig av…

 

2008:

 

För snart två år sen fick jag via hans bror Edin kontakt med Ermin Bilal som bara skulle ha en tokfräsch Nissan Skyline GT-T, en modell han hade massa ideér för. Bilen var tvungen att vara i nyskick utan någon som helst reparationshistorik och helst i stort sett ny på in/utsida.

 

Innan hade han ägnat all sin energi åt en riktigt fräsch Mercedes CLK Coupé som han kostat på med massa godis från BRABUS, för att inte nämna all omsorg som lades på att få den i toppskick (den är för övrigt sedan ett tag tillbaka TILL SALU via oss nu för ett riktigt bra pris!)

 

 

2009:

 

Bilen kom hem och mötte mer än förväntningarna, och genast började Ermin att utveckla den. Säsongen 2008 vart rätt lugn förutom lite småväss och optimeringar. Bl.a. så kom vi fram till att original tändspolar är rena kattskiten, och Superior fixade fram en uppsättning Splitfire istället- efter det gick bilen som den otroligt lågmilade (3300 mil!!!) klocka som den skulle.

 

Första som skedde var att allt i fronten skulle byggas om för hand för att den skulle bli lite hungrigare, kalle det mer ”GT-R look” men ändå med en personlig touch. Ermin kom även över en fräck uppsättning framskärmar som han sedan solo anpassade på bilen, VIOLÁ:

 

 

Fälgarna från Ultralite gav bilen ett riktigt rent utseende, helt klart i min personliga smak! Tyckte att Ermin verkligen hade hittat rätt här, och nu var det bara slutklämmen på utsidan kvar för att sedan ge sig på motorn istället. Men icke sa nicke, Ermin har redan andra planer för bilen och om den blir klar i år eller nästa får man se…

 

2010/11 (?):

 

 

Redan nu pågår jakten för att få ett väldigt sällsynt Cross-Factory widebodykjolpaket hem. Tack vare våra kontakter i Japan kanske Ermin har delarna hemma tidigare än han tänkt sig, och vi får se bilen redan i år? Dock så verkar målen vara realistiskt satta då man snabbt lär sig hur otroligt lång tid allt tar när det ska bli högsta utställningsfinish på sakerna.

 

Vi backar upp Ermin till 100% med hans projekt och hoppas läsningen inspirerar flera att börja smida planer för sina egna byggen; helt enligt tvättäkta ”Superior Spirit!” 🙂



Comments are closed.

Blogg-arkiv

Blogg-kategorier

  Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
  Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
  Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
  Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
  UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
  Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
  Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
  Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
  Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
  Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
  Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
  SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
  Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
  Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
  Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
  Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
  Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
  SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
  Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
  RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
  Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
  Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
  Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
  Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
  Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
  Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
  Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
  Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
  Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
  JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
  JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
  iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
  Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
  Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
  Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
  Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
  Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
  Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
  Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
  Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
  SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
  Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
  Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
  Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
  Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
  Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
  Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
  Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
  200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

Sök i Bloggen

Vår senaste video

Se en av våra demobilar

MICKE_J "GRACEFUL 200MPH" Soarer -00
MICKE_J ”GRACEFUL 200MPH” Soarer -00
Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande [...]

Senaste bilarna i lager

Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.