Ett gäng bilder på när meck med Phantom Supran slukade Midsommar…

27 juni 2011, 20:29

Så hur var din midsommar 2011? Vart det sill och nubbe med släkten och sedan frejdigt med Jäger & Red Bull på kvällen med polarna…?

 

Vi på Superior har lite andra traditioner, och även om fredagen hade en light version med mycket god mat och bra umgänge så ägnades lördag åt något helt annat…

 

Med knappt en vecka kvar tills Time Attack @ Kinnekulle 2011 så hade turen efter månader av små små punkter på check-listen kommit till att kasta tillbaka en fräscht genomgången MajoR 2JZ-GTE på 836HK till sitt chassie i form av Robin Antonssons ”Phantom Supra” som förra året var överlägset snabbaste JDM-bil på våra banor runtom  Sverige!

 

Johan Carlsson @ MAJOR BY SUPERIOR IMPORTS hade då gått igenom maskin och bytt till nya fräscha lager, samtidigt som oljetråg uppgraderades med en ny typ av skvalp-plåt där bl.a. Peter Björck var med och kom med synpunkter (tack till Mattias Lind som skötte tillverkningen).

 

Även en ny vattenpump (elektrisk) hade handlats in av Robin, samtidigt som några småsaker rättades till för ännu enklare underhåll och förberedelser för uppgraderingar under kommande säsong. Ett mycket värre oljekyl ska bl.a. på för att ständigt söka nya lösningar på att få ner alla temperaturer under tidsjakt…

 

Dagen började självklart ute hos Johans idylliska hus ute i Baggertorp, och det var sannerligen surt värre att man inte fick njuta mer av tillvaron där ute. Där lastades motor på Herr. Carlssons egna släp och kördes prompt in till Superior Workshop Katrineholm.

 

 

Med oss idag var också ett av de viktigaste bollplanken för Superior Drivers Club i form av Cim Nilsson med (pluspoäng om ni vid det här laget vet vad för Supra han kör till vardags!). Han bistod hela natten lång med grovmeck utan att gnälla en enda gång; förutom när det var prompt tvunget att inte vara Light-Cola att dricka! 😉

 

i

 

Men vi låter bilderna nedan tala mera om hur dagen gick och slutade istället:

 

 

(Mästerverket i egen hög person, det man minns absolut bäst från ELMIAMÄSSAN 2010 är just denna magnifika motor som byggdes av vårat då nya varumärke MAJOR BY SUPERIOR IMPORTS. Många som sedan dess undrat vad som händer och sker, men utåt ligger vi lågt förutom med det som tas fram till just Phantom Supra = produkter för alla er andra kommer tids nog också av våran mekaniska tillverknings-del av firman…)

 

 

(Här har ni ägaren Robin Antonsson, kanske är hans -16kg i matchvikt en av de större uppgraderingarna inför denna säsong. Visst ser han lite mer deffad ut sen förra året!)

 

 

(Ännu en av de nya produkterna som vi testar för att ev. ta in på den svenska marknaden. Ett system som på ett smidigt sätt övervakar ett stort gäng tempmätare. Förra säsongen hade vi lite väl hög avgastemp och därför vill vi mappa om lite, där är all typ av övervaknings-utrustning värd sin prislapp; samt att man under race tidigt vet om något är på väg att gå snett och kan slå av. Insurance you know!)

 

 

(Typiskt scenario där vi inte klarade oss utan Johan Carlssons oumbärliga hjälp. En bult till grenröret sade ”jag vägrade flytta mig” så fick bli att kapa. Kudos till Cim också som utan att tveka åkte till Nyköping för att hämta en ersättnings-bult… Thats the Superior-spirit!)

(När vi kommit såhär långt och krånglade med de nya solida motorfästen vi tagit fram så var dagen nästan till ände, och det var bara början på en låååång natt samt efterföljande dag för stackars Robin…)

 

 

(Flera gäster dök givetvis upp i Superior Workshop Katrineholm under dygnet som flög förbi. Här har ni REALCARS försäljningschef – Marcus som tappert kollade lagret efter en turbopackning; men tillslut var han snäll nog att snickra ihop en custom istället- tack!)

 

 

(Någonstans här när runt 04.30 på morgonen var allt grovmeck gjort och alla bitar låg på plats tilsynes. Då insåg jag att börja förbereda sig för uppstart med tom tank sedan flera timmar tillbaka mentalt bara var en dålig idé. Så jag och Cim for hemåt (stackaren fick köra hem mig också) och dagen efter fick Robin klara sig själv i verkstaden.)

 

Dagen efter fick Robin erfara det jag själv hade fruktat, att oavsett hur bra saker kan vara i teorin så är det alltid saker som strular när det är ett såpass stort jobb som att sätta in en maskin i bilen igen.

 

Det var sannerligen inte lätt, men med grym hjälp av Martin ”Gzon” Gustavsson och givetvis eviga redan flertalet omnämnda gånger Johan Carlsson kunde lämna Katrineholm och vara åter i Göteborg innan midnatt. Med andra ord… Vi ses väl på Kinnekulle Ring denna fredag?!

 

 

En liten bonusfråga måste vi ju hinna med innan vi avslutar inlägget:

 

-Kommer Phantom Supran vinna på fredag, eller försvarar officiellt Gzon sin titel från förra året innan Robin körde sin snabba 58,7 tid mot slutet av säsongen?

 

Hoppas alla markerat fredagens datum som en banträff att vara med på, mer info om den kommer under morgondagen- ni som är med i Superior Drivers Club kör gratis som en förmån!

 

Äntligen är sommaren igång på allvar tycker jag och första Time Attack runt hörnet, gotto love it! 😀



Kommentarer

14 kommentarer till “Ett gäng bilder på när meck med Phantom Supran slukade Midsommar…”


  • Cim skriver:

    Fantastiskt imponerande att se hur vi alla ställer upp för varandra! Det märktes tydligt under lördagen!

  • Wembo skriver:

    Låter mycket spännade. Ställer upp med Bil lagom Till Mantorp i Augusti 😉

  • David.J - Superior Media skriver:

    Grymt bra jobbat gubbar. Ses på fredag till er som ska dit….ska bli riktigt kul. Hade varit trevligt å avsluta dagen på typ samma sätt som förra året. De va en god grillbuffé =)

  • Markus skriver:

    Hoppas packningen funkar nu bara 🙂 Håller tummarna att allt funkar för Robin nu på fredag, får följa bloggen då jag inte har möjlighet att vara med på plats. See ya @mantorp i augusti!

  • Micke_J skriver:

    Synd att du inte kommer Marcus. 🙁

  • lego skriver:

    ses på fredag boys! 😉

  • Micke_J skriver:

    Lego: Åker du ensam ner?

  • lego skriver:

    Micke, vet inte än… Ska försöka lura med någon kompis, annars finns det plats. Men åker över Örebro (tror det är närmsta vägen) Vill du åka med så kan du ju ta tåget upp hit på torsdag så kan vi hitta på något skoj. Eller mötas upp i Örebro? Ring mej på eftermiddagen om det låter spännande!

  • Micke_J skriver:

    Det är konstigt nog en resa med dig hemåt jag ev. fiskar efter… Men förstår att du kanske vill ha med dig någon åt båda hållen! Kommer vara på Kullen redan på torsdag som det ser ut nu, sova där…

  • lego skriver:

    ok, ja, ska ingen kompis med (alla jävlar är ju på peace and love) så kan du åka med hemåt, men jag åker aldrig förbi s-tälje tyvärr… en jävla omväg 😉

  • Cim skriver:

    En analys av bilderna säger mig att jag stod mest med händerna i fickorna och tittade på? 😛

  • Micke_J skriver:

    Lego: Jag åker med dig hem just för den anledningen du nämnde! Let me know…

  • lego skriver:

    Micke; hem till Avesta? Dricka bärs? 😉

  • Micke_J skriver:

    Nope, all the way till Borlänge och se The Strokes innan man tar natt-tåget hem! 😀

  • Blogg-arkiv

    Blogg-kategorier

      Wangan Meet III 2011 (26 inlägg) Visa alla
      Veckans Grus 2010 (12 inlägg) Visa alla
      Västervik dragrace 12/9 (14 inlägg) Visa alla
      Vallåkraträffen 2011 (2 inlägg) Visa alla
      UTFÖRSÄLJNING 2010 (3 inlägg) Visa alla
      Trackday/Time Attack Mantorp 2K10 (18 inlägg) Visa alla
      Tokyo Auto Salon 2012 (8 inlägg) Visa alla
      Timeattack.nu (1 inlägg) Visa alla
      Time Attack Mantorp 1/7 (21 inlägg) Visa alla
      Time Attack BNR34 (56 inlägg) Visa alla
      Tekniksnack (23 inlägg) Visa alla
      SuperiorDrift (4 inlägg) Visa alla
      Superior Syd Media (93 inlägg) Visa alla
      Superior Selected Photo (149 inlägg) Visa alla
      Superior RELOAD höstkampanj -09 (4 inlägg) Visa alla
      Summary 2011 (10 inlägg) Visa alla
      Stoffes Videohörna (7 inlägg) Visa alla
      SCS Malmby (11 inlägg) Visa alla
      Samarbetspartners (174 inlägg) Visa alla
      RealcarGaraget-träffen -11 (10 inlägg) Visa alla
      Project: Top Secret 2K10 (26 inlägg) Visa alla
      Pierres gästblogg (216 inlägg) Visa alla
      Old school JDM-hörnan (24 inlägg) Visa alla
      Möten inom Superior-familjen (90 inlägg) Visa alla
      Micke_J @ Kontoret (87 inlägg) Visa alla
      Meck i Superior garaget (105 inlägg) Visa alla
      Kundprojekt (95 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2K10 (19 inlägg) Visa alla
      Kinnekulle 2011 (20 inlägg) Visa alla
      Kinnekulla 2009 (16 inlägg) Visa alla
      JDM Face-off Mantorp 2011 (9 inlägg) Visa alla
      JDM Face-Off II -09 (19 inlägg) Visa alla
      iPhone snapshots 2012 (1 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K12 (10 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K11 (58 inlägg) Visa alla
      Gatebil Mantorp 2K10 (27 inlägg) Visa alla
      Frankfurt IAA Expo 2011 (49 inlägg) Visa alla
      Emmaboda EDPS 2K10 (14 inlägg) Visa alla
      Emmaboda 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Elmia2014 (10 inlägg) Visa alla
      Elmia2012 (47 inlägg) Visa alla
      Elmia 2K10 (104 inlägg) Visa alla
      Elmia 2013 (38 inlägg) Visa alla
      Elmia 2011 (91 inlägg) Visa alla
      SuperiorTV (42 inlägg) Visa alla
      Elmia 2009 (32 inlägg) Visa alla
      Dagens notiser (7 inlägg) Visa alla
      Brennas auktionsklipp (8 inlägg) Visa alla
      Bilsport Action Meet 2009 (15 inlägg) Visa alla
      Bilauktioner i Japan (49 inlägg) Visa alla
      Årets Superiorfoto 2009 (19 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2011 (16 inlägg) Visa alla
      Action Meet 2010 (10 inlägg) Visa alla
      200MPH Soarer (128 inlägg) Visa alla

    Sök i Bloggen

    Vår senaste video

    Se en av våra demobilar

    GZON "SCANDINAVIAS FINEST" RX-7 Spirit-R
    GZON ”SCANDINAVIAS FINEST” RX-7 Spirit-R
    Jakten på perfektion är en subjektiv sak. Under alla år som vi på Superior Imports AB, och framförallt Tekniskt ansvarige på vårat företag Martin R [...]

    Senaste bilarna i lager

    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19", Supra Big Brake mm.
    Toyota Aristo -02 (Toppex. med låga mil, BBS 19″, Supra Big Brake mm.
    Åk med bland det bästa som byggts i Japan med denna lågmilade Toyota Aristo av sista tillverkade årsmodell (sällsynt) med Supra 2JZ-GTE Twin-Turbomotor (VVTi) på 280+HK. Ingen reparationshistorik. Ingen rost.